Werknemer hecht buiten salaris waarde aan schouderklopje en werkplek
Werkende Nederlanders zien een goed basissalaris nog altijd als de belangrijkste beloning voor hun werk. Ook vindt men een schouderklopje belangrijker dat een auto van de zaak. Op het gebied van faciliteiten wordt de meeste waarde gehecht aan werkdruk-verlagende inrichting van de werkplek. Zo blijkt uit onderzoek van HR-adviesbureau Mercer.
Kwaliteit personeelsbestand
Een organisatie staat of valt bij de kwaliteit van het personeelsbestand. Goede medewerkers dragen bij aan het bedenken van oplossingen, het stimuleren van innovatie en het verbeteren van de resultaten. Anderzijds doen goede werkgevers hun best om te zorgen dat het goed gaat met de gezondheid, welvaart en carrières van hun werknemers. Nu de zogenaamde ‘war for talent’ zich alsmaar duidelijker aandient, wordt het bieden van aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden bovendien steeds belangrijker om gekwalificeerd personeel te werven en te behouden.
Om een beter beeld te krijgen van waar werknemers het meeste waarde aan hechten, heeft Mercer onlangs onderzoek laten uitvoeren onder 821 Nederlanders tussen de 18 en 65 jaar die in dienst zijn bij een bedrijf met minstens 50 medewerkers. Werknemers werd gevraagd waar zij het meeste belang aan hechten bij thema’s als loopbaan, beloning, pensioen en gezondheid. De resultaten van het onderzoek, dat werd uitgevoerd door onderzoeksbureau Novio Research, zijn gebundeld in het rapport ‘Wat maakt de ideale werkgever?’.
Beloning
Gekeken naar de manier waarop medewerkers beloond wensen te worden, staat een goed basissalaris weinig verrassend bovenaan, met 64% van de respondenten die aangeeft dit erg belangrijk te vinden. Nederlandse werknemers blijken echter geenszins uitsluitend uit te zijn op materieel gewin, op de tweede plaats van belangrijke beloningen eindigt namelijk het schouderklopje. 38% geeft aan dat deze immateriële waardering die iemand ontvangt voor het verrichte werk een rol speelt in het voor een bepaalde werkgever willen (blijven) werken. Er wordt door Nederlanders veel waarde gehecht aan een groene en lichte werkplek
Veel minder belang wordt toegekend aan het ontvangen van een auto van de zaak. Meer gewicht wordt toegekend aan een goede reiskostenvergoeding, vrijheid in de samenstelling van het arbeidsvoorwaardenpakket en een goed bonusbeleid als aanvulling op het basissalaris.
Faciliteiten
De eerste plaats is met 55% voor een goede werkplekinrichting, waarbij aangegeven wordt dat voldoende licht en planten en een goede klimaatbeheersing “een cruciale rol spelen om de lichamelijke en mentale werkdruk te verminderen”. Daarnaast geven veel werknemers aan hun eigen werktijden te willen kunnen bepalen: met 53% eindigen flexibele werktijden en vakantiedagen op de tweede plaats.
Verder wordt veel belang toegekend aan het voorhanden zijn van moderne hulpmiddelen die het werk zowel makkelijker als veiliger maken, aan vrijheid in de samenstelling van het eigen arbeidsvoorwaardenpakket en aan regelmatige feedback over het functioneren. Niet zo heel veel waarde lijkt te worden gehecht aan gezonde kantinemaaltijden, ontspanningsmogelijkheden en sporten in de tijd van de baas.
Persoonlijke ontwikkeling
Verder was er in het onderzoek aandacht voor de verschillende wijzen waarop medewerkers het liefst worden ondersteund in hun persoonlijke ontwikkeling. Met 43% wordt het meeste belang toegekend aan de mogelijkheid om tijdens werktijd een opleiding te volgen. Hieraan gerelateerd, wordt het door 38% als prioriteit gezien dat de werkgever ook een financiële bijdrage levert aan deze opleiding. Bovendien stellen veel respondenten dat scholing en ontwikkeling een onderdeel moeten zijn van de jaarlijkse persoonlijke doelstelling en dat hier ook tijd voor dient te worden vrijgemaakt.
Andere genoemde manieren om persoonlijke groei te stimuleren, zijn de mogelijkheid om intern te rouleren naar andere afdelingen en om afwisselende tijdelijke projecten aan te nemen. Onder de Nederlandse beroepsbevolking is niet zo gek veel behoefte aan het opdoen van werkervaring buiten de organisatie (10%), het meekijken bij andere organisaties (10%) en het werken in het buitenland (9%). Toch moet hieruit volgens Mercer allerminst direct de conclusie worden getrokken dat werkgevers dit soort mogelijkheden niet moeten aanbieden.
Maatwerk
Uit het onderzoek wordt duidelijk dat het van groot belang is om naar individuen in de organisatie te kijken. Werknemers van verschillende leeftijden en functies hebben andere wensen en verwachtingen. De uitdaging is om te denken vanuit de werknemer bij de inrichting van de werkomgeving en werktijden, en hier als werkgever soms eens af te wijken van de vertrouwde aanpak.
bron: HR-adviesbureau Mercer