De meest inspirerende organisaties volgens Nederlanders
IKEA, Tesla en Apple zijn volgens Nederlanders de meest inspirerende organisaties. Barack Obama en, opvallend genoeg, twee mensen die niet langer onder ons zijn, Nelson Mandela en Martin Luther King, vormen de top drie van de meest inspirerende leiders. Linda de Mol, Floortje Dessing en Koningin Maxima voeren de lijst aan van inspirators van eigen bodem.
Aan het onderzoek deden bijna 2.000 Nederlandse consumenten mee. Om inspiratie te definiëren, namen de onderzoekers vier pijlers van organisaties onder de loep: de authenticiteit van de visie en maatschappelijke rol, de mate van innovatie, de betrouwbaarheid en relevantie van de producten en de manier waarop ze relaties bouwen met klanten.
Meest inspirerende organisaties
IKEA kwam dit jaar, net als in 2013 en 2014, als grote winnaar uit de bus. De Zweedse doe-het-zelf meubelgigant mag zich sinds de start van de ‘Inspirerende 40’ ranking een vaste speler noemen in de top van de lijst. Het bedrijf heeft zijn succes volgens de onderzoekers te danken aan een visie waarin continu werken aan ‘creating a better everyday life’ centraal staat. IKEA heeft zelfs zijn al hoge score op ‘organisatie’ nog met 1% weten te verbeteren.
Op twee en drie staan twee grote Amerikaanse bedrijven: Tesla en Apple. Tesla, vernoemd naar de natuurkundige Nikola Tesla, is niet alleen het bedrijf achter het elektrische automerk, maar produceert daarnaast ook oplossingen voor energieopslag en zonnepanelen. Apple’s derde plek is niet heel verrassend, gezien het wijdverspreide beeld dat van het technologiebedrijf bestaat als misschien wel het innovatiefste bedrijf van het moment.
Op de vierde plek staat Bol.com, tegenwoordig onderdeel van retailconcern Ahold, dat ook met supermarktmerk Albert Heijn terugkomt in de top 40. Het Rode Kruis is met de vijfde plek het hoogst genoteerde goede doel, boven andere goede doelen in de lijst zoals KWF (#14) en WNF (#29), die vooral hoog scoren op de pijler ‘visie’.
Rode draad
Bij het samenstellen van de groep koplopers op het gebied van inspiratie, hebben de adviseurs van Synergie enkele lessen weten te ontdekken die als rode draad door de inspirerende top 40 organisaties lopen. Ten eerste hebben de inspirerende organisaties een duidelijk doel voor ogen en zijn ze opvallend klantgericht. Ten tweede weten ze de kracht te benutten van wat de onderzoekers ‘smart creativity’ noemen: een combinatie van technologie en innovatie die de impact van oplossingen vergroot. “Ze zetten technologie in om de marktimpact te vergroten, waarbij ze in een open dialoog met de markt (klanten) vernieuwen en innovatie zien als een doorlopend proces”, aldus de onderzoekers.
Manier van opereren belangrijk
Sociale en maatschappelijke relevantie blijven belangrijke factoren, maar ook de manier waarop organisaties opereren, kan de perceptie van inspiratie beïnvloeden. “Organisaties die steeds meer flexibel werken, voortdurend vernieuwen en technologie inzetten om de impact te vergroten, doen het goed in de ranking”, schrijven de auteurs in het onderzoeksrapport.
Bron: bureau Synergie