Skip to content
flexmanager
  • Home
  • Over ons
  • Kandidaten zoeken
  • Login
  • Contact
  • DE | NL

T +31 (0)20 4538402

Onderzoek

Trends en kansen voor de zorgsector in 2018

Sinds de decentralisatie in 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor jeugdzorg, werk en inkomen en zorg aan langdurig zieken en ouderen. De transitie en decentralisatie van zorgtaken richting gemeenten zorgt echter voor een sterke daling van de winst van zorgaanbieders. In slechts vier jaar tijd halveerde de winst van zorgaanbieders met meer dan de helft: van 2,2% in 2012 naar amper 1% in 2016.

Welke trends zijn er de komende jaren?

Er zijn twee duidelijke trends waarneembaar, beide met grote gevolgen. Als eerste moeten de kosten voor administratie omlaag. Tegelijkertijd moet deze administratie worden geprofessionaliseerd. Kengetallen vastleggen dus en meer administreren om data en kennis op te bouwen. Het goede nieuws is dat dit kan.

De uitdaging wordt om een doelgroep die niet gewend is om administraties te voeren, uit te rusten met state-of-the-art tools. Dit gaat niet vanzelf goed natuurlijk. Betrokkenheid, vertrouwen en interactieve gebruikersgroepen zijn hiervoor de oplossing; het moet je boeien en je moet de waarde zien van de nieuwe functies.

De tweede trend is: scherpere prijsafspraken. Prijsafspraken worden scherper en scherper, contracten nauwer en nauwer. Je ziet dat gemeenten tijd nodig hebben gehad om het zorginkoopproces in te regelen. Na twee jaar merk je inmiddels dat de organisaties die goed zijn in verkopen, niet altijd goed zijn in zorg verlenen en andersom. Een groot risico dus voor gemeenten, maar zeker ook voor de cliënt! Daarnaast zie je dat het veel onrust met zich meebrengt. Een aanbesteding verliezen, betekent reorganiseren en waardevolle mensen eruit. Een aanbesteding winnen, betekent vaak ook niet meer de juiste mensen hebben.

Samenwerken

De kans ligt in samenwerken. Steeds meer samenwerkingspartners zoeken elkaar op bij aanbestedingen en er zijn steeds meer uitsluitingen en regels op het gebied van kwaliteit. Het spel dat hoort bij de privatisering van de zorg!

Tegelijkertijd kan het meer effectieve zorguren per week en meer interne efficiëntie op. De uitzondering hierop – en ook hier geldt de vergelijking met de zorgverzekeringswet – zijn de behandelingen van de academische ziekenhuizen. Door schaarste wordt de prijsdiscussie hier maar beperkt gevoerd. Wanneer de zorgaanbieders verder specialiseren en aantonen dat ze effectiever zijn dan andere behandelingen, gaat prijs een minder belangrijke rol spelen

Andere inrichting organisatie

Als je de organisatie opnieuw inricht, maak je heel andere keuzes. Je zult startups zien ontstaan, die de ondersteuning van het primaire zorgproces gaan onderhouden. Denk ook aan samenwerkingsorganisaties of fusies, waarbij een groep volledig verantwoordelijk wordt voor de automatisering en bedrijfsvoering (websites, aanbestedingen, communicatie, administratie). Dit kan de kostprijs per cliënt enorm drukken en de business case hiervoor is makkelijk te maken. Neem alle kosten die ten laste gaan van het hoofdkantoor en bereken deze terug naar prijs per cliënt of per zorgeuro.

En hoe moet het verder in de zorg?

Binnen zorginstellingen is veel winst te behalen met automatisering, digitalisering, procesinrichting en ICT. Deze zaken krijgen logischerwijze niet altijd voldoende aandacht. De komende jaren groeit de spanning in het werkveld; handen aan het bed, te lage lonen. De zorg is een vakgebied waar je in moet groeien en het moet je liggen.

Toch zijn er enorme stappen te zetten door de bedrijfsvoering te professionaliseren. De jongere generatie denkt digitaler én in efficiency. Hun tijd was altijd al schaars en ze zijn gewend om meerdere zaken tegelijkertijd op te pakken. Ze vinden het vervelend als bijzaken tijd kosten en daar willen ze vanaf! Hun werk kost veel energie en die willen ze optimaal benutten, anders is het niet vol te houden.

We moeten alles op alles zetten om vooral klantgerichter te werken, zodat er meer aandacht en tijd voor de ‘echte’ zorg en voor het echte probleem overblijft. Iedere euro en iedere minuut moet zich terugvertalen in aandacht voor de cliënt.

Bron: consultancy.nl

Interview met Peter Paul van Vlijmen, eigenaar Flexmanager

Gerelateerde artikelen

Werknemer hecht buiten salaris waarde…
De meest inspirerende organisaties volgens…

Recente artikelen

  • Design Thinking, bewezen methodiek voor strategische innovatie
  • Werknemer hecht buiten salaris waarde aan schouderklopje en werkplek
  • De meest inspirerende organisaties volgens Nederlanders
  • Interview met Peter Paul van Vlijmen, eigenaar Flexmanager

Archief

  • april 2022
  • februari 2022
  • januari 2022
  • januari 2018

Categorieën

  • Flexmanager
  • Nieuws
  • Onderzoek

Professionele aanpak, persoonlijke benadering

Wij zijn een energieke verbinder. Door onze persoonlijke aanpak en betrokkenheid dringen wij snel door tot de kern. Dat is volgens ons interim management van nu. Wij zijn er voor er alle organisaties die snel een interimmer zoeken op HBO of WO niveau. Wij hebben een uitgebreid netwerk van professionals gedreven door vakmanschap en ambitie. Ik ben Peter Paul, ik ben interim-manager.nl

Meer over ons

Info

  • Onze klanten: onze trots
    • Cookieverklaring
      • Disclaimer

    Social Networks

    Contact

    • Herengracht 449 a
    • NL 1017 BR Amsterdam
    • T 0031 20 4538402
  • Werkdagen 08:30 – 21:00 uur
  • Zaterdag 09:00 – 17:00 uur
  • © Flexmanager 2023