Interview met Peter Paul van Vlijmen, eigenaar Flexmanager
De interim management markt is de laatste jaren veel in beweging. Binnen het segment van zakelijke dienstverlening heeft de markt een snelle groei doorgemaakt– zo steeg het aantal zelfstandige professionals, waarvan het merendeel als interim manager actief is, van 74.000 in 2009 naar meer dan een kwart miljoen begin 2015. Adviseurs en interim managers actief op het gebied van organisatieadvies – bestuur & organisatie, projectmanagement of IT implementaties – zijn de grootste aanjagers van deze groei.
Gebruik van online kanalen
Deze groep van interim managers maakt steeds vaker gebruik van online kanalen om opdrachten te vinden. Een blik op de markt laat zien dat er inmiddels meer dan honderd marktplaatsen zijn waar zowel commerciële bedrijven en (semi-)overheden opdrachten plaatsen in een poging om externe managers te vinden voor tijdelijke projecten. Flexmanager, opgericht in 2000, is inmiddels meer dan 17 jaar actief. Het is een van de eersten die gebruik maakte van online kanalen om opdrachtgevers te verbinden aan interim professionals.
Je bent nu meer dan 17 jaar actief met Flexmanager. Hoe is de markt voor online matching veranderd in deze periode?
Toen ik in 2000 onderzoek deed voor Flexmanager waren er rond de vijf websites die zich op interim specialisten richtten. Nu zijn er honderden websites en portals die alleen voor een enkele inlener of een cluster inleners een marktplaats vormen. Ik zie die eerder als marktkramen op een grotere markt. Het is zeer gefragmenteerd. Grote concurrerende marktplaats initiatieven, van o.a. Elsevier, VNU, USG People en Yacht, zijn intussen gestart en gesneuveld.
Naast Flexmanager zijn enkele andere onafhankelijke platforms actief die fungeren als echte marktplaats. Denk aan Comatch en Freelance.nl. Die hebben ook een goed niveau bereikt, alhoewel zij zich op andere segmenten richten. De kracht van Flexmanager is de enorme database met meer dan 20.000 professionals die wij hebben opgebouwd.
Conservatieve markt
De ontwikkeling is snel gegaan tot 2008. De dynamiek op de interim-markt ontbrak tussen 2009 en 2014. De veranderende wetgeving, van VAR naar Wet DBA creëren onzekerheid voor inlenende bedrijven. Dit maakt hen voorzichtig. Een Brexit zorgt gelukkig ook voor kansen op interessante projecten voor interim professionals. De interim markt blijkt conservatief. Sinds de crisisjaren zijn de tarieven van interim professionals scherp gedaald.
De meningen in de markt zijn verdeeld over hoeveel opdrachten er vandaag de dag via online staan en verhandeld worden? Wat is jouw kijk daarop?
Veel opdrachten op internet zie je nu nog in zeer beknopte vorm bij meerdere bemiddelaars terug. Een echte kopersmarkt. Het aantal opdrachten varieert tussen de 500 en 700 in een week. Een snelle rekensom leert dat je het dan op jaarbasis over 26.000 tot 37.000 opdrachten hebt die online zichtbaar worden. Wil je als inlener genieten van de voordelen van echte marktplaatsen dan zal je zelf weer het contact willen leggen met een bemiddelaar.
Hoe zie je dat voor je?
Als je kijkt naar de grote corporates, dan kent het inleenproces voornamelijk snelheid, prijs en volume als uitgangspunten. In plaats van standaard iedere opdracht bij meerdere bureaus te moeten briefen kun je beter samenwerken met enkele bureaus.
Je kunt als organisatie dan gebruik maken van de opgebouwde community of database met erkende, waardevolle interim-professionals op die je bij een interim-opdracht of project als eerste raadpleegt. Door weer een lange termijn relatie aan te gaan kun je als opdrachtgever sneller beschikken over de juiste interim-professional.
Hoe heeft het platform zich sinds de lancering ontwikkeld en kun je ons wat meer inzicht verschaffen over het bereik en gebruik van jullie platform?
Het platform richt zich met name op hoger opgeleide interim professionals en managers en zelfstandige consultants. Via de site worden professionals en opdrachten binnen 8 vakgebieden met de daaronder behorende functiegroepen gecodeerd en gematched. De grootste vakgebieden zijn Algemeen Directie, IT, Finance, HR, Marketing & Communicatie, Engineering, Childcare en Health. In ieder van deze gebieden zijn ruim meer dan duizend professionals geregistreerd. 95% heeft een hbo of wo-opleiding.
Aan de opdrachtgeverskant hebben bijna X organisaties een account. Opdrachtgevers kunnen zelf kijken in onze database. De enige voorwaarde is dat je als opdrachtgever ingelogd bent zodat wij weten wie je bent. Pas dan worden ook de contactgegevens van de zelfstandigen vrijgegeven.
Het is een uitdaging om de technologie waarmee we begonnen up-to-date te houden, zowel aan de voor- als achterkant van het platform. Doordat je zowel de opdrachtgever als de interim professional bedient en de communicatie faciliteert, vinden er enorm veel processen onder de motorkap plaats. We matchen niet alleen de opdrachten met de professionals, we houden opdrachtgevers ook op de hoogte van nieuwe specialisten die zich registreren.
Flexmanager uniek in de markt
Flexmanager gebruikt een selectie van een aantal waardevolle tools zoals social media en enkele gespecialiseerde marktplaatsen, waarmee wij onze database blijven aanvullen en verversen. Deze database is uniek in Nederland en bestaat uit meer dan 20.000 professionals.
Flexmanager is een verbinder tussen opdrachtgever en interim professional.. Door onze persoonlijke aanpak en betrokkenheid dringen wij snel door tot de kern. Dat is volgens ons interim management van nu.
Benieuwd wat Flexmanager voor u kan betekenen? Bel ons 020 453 8402, of vul ons contact formulier in.