T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



interim manager

interim manager

Werkervaring interimmanager

Jan 2010– heden
Consultancy: consultancy, interim management en coaching. Eigenaar en management consultant.

Jun 2012 – dec 2012
Greif Nederland B.V.: interim manager
Opdracht: - Door vele wijzigingen en een ERP implementatie binnen de organisatie moet het lijnmanagement worden ontlast. De nadruk ligt op business controlling.
- Projectbegeleiding bij verwerken organisatiestructuurwijziging in administratieve en financiële processen en systemen.

Apr 2012 – okt 2012
Pon’s Automobielhandel B.V.: a.i. Consultant
Omschrijving bedrijf: Pon is de grootste auto-importeur in Nederland en daarnaast één van de grootste familiebedrijven. Ze importeren de merken VW, Audi, Porsche, Seat, Skoda. Er werken wereldwijd bijna 11.000 medewerkers. In Leusden alleen werken zo’n 600 medewerkers.
Opdracht: - Onderzoek naar een doorbelastingsmodel voor ICT kosten, zodat een optimale waarde propositie wordt bereikt.
- Het uitrollen van het opstelde costingmodel ICT
- Ondersteuning en advies bij opzetten nieuwe business unit Retail management.

Sept 2011 – jan 2012
Pon Porsche Dealergroep B.V.: a.i. Projectmanager
Omschrijving bedrijf: Porsche is onderdeel van het concern van Pon. Er zijn zo’n 110 medewerkers actief bij de Porsche dealergroep. Deze zijn verdeeld over 5 verschillende locaties.
Opdracht: Begeleiden acquisitie en integreren activiteit in Porsche organisatie. Detail zijn confidentieel.

Apr 2011 – okt 2011
MAN Truck & Bus B.V.: a.i. Projectmanager
Omschrijving bedrijf: Sinds april 2011 behoren de Nederlandse activiteiten van MAN volledig tot het Pon concern. MAN bestaat uit zowel importeur als dealers waar in totaal zo’n 400 medewerkers werken.
Opdracht: Na de ontvlechting van de joint-venture MAN Region West moeten de Nederlandse
activiteiten worden gebundeld in één bedrijf waarbij o.a. de back-offices geïntegreerd worden in de Pon organisatie. Bijvoorbeeld integratie van ICT, finance, HR en CRM van zowel systemen als processen en medewerkers. In deze opdracht stuurde ik een projectteam van 13 leden aan en rapporteerde ik aan de stuurgroep welke bestond uit directieleden.


Nov 2010– mrt 2011
Pon’s Automotive B.V.: a.i. Projectmanager
Omschrijving bedrijf: Het concern Pon bestaat uit verschillende business groups. Één ervan is retail waaronder alle dealerbedrijven voor alle merken vallen. Deze opdracht betreft een verandering van structuur binnen deze Retail groep om focus te krijgen op het Porsche merk.
Opdracht: Het coördineren en managen van een herstructurering/reorganisatie binnen Porsche dealers. Het gaat hier om een samenvoeging van Porsche activiteiten van vijf dealers, welke tot één Pon Porsche dealer groep worden gevormd. Het projectteam bestond uit 7 leden.

Mrt 2010– okt 2010
Pon’s Automobielhandel B.V.: a.i. Controller
Omschrijving bedrijf: Pon is de grootste auto-importeur in Nederland en daarnaast één van de grootste familiebedrijven. Ze importeren de merken VW, Audi, Porsche, Seat, Skoda. Er werken wereldwijd bijna 11.000 medewerkers. In Leusden alleen werken zo’n 600 medewerkers.
Opdracht: - Tijdelijk invullen van de rol ICT controller op een tussenholding binnen Pon. Daarbij het controlling niveau naar een hoger plan tillen.
- Overhead controller van een aantal kostenplaatsen finance & control.
- Daarnaast het ondersteunen van de afdeling reporting & control bij de rapportagecyclus.
- Binnen Pon is er een divisie structuur verandering aangekondigd. Dit heeft o.a. invloed op de rapportage structuur. In het uitwerken van het effect voor R&C heb ik een bijdrage geleverd.

Werkervaring in loondienst
Jan 2008– jan 2010
Wartsila: DTS-Zwolle BV, Business controller
Omschrijving bedrijf: DTS is een dochteronderneming van het beursgenoteerde Finse bedrijf Wartsila. DTS bewerkt motoronderdelen welke onder andere voor de schepen en energiecentrales zijn bestemd. Ongeveer 125 medewerkers, jaaromzet 25 mln. Euro voor de dienstverlening.
Taken: - Verantwoordelijk voor het gehele financiële reilen en zeilen binnen de organisatie als
enige financial van strategisch tot detailniveau.
- Verbeteren bedrijfsprocessen en resultaten als MT-lid. Het MT bestaat uit vier personen (general, production, HR en finance).
- Leidinggeven aan administratief medewerkers
- Forecasting en budgetten opstellen (productie gedreven), vaststellen en rapporteren aan het hoofdkantoor.
- Analyse van bedrijfsresultaten en benutting mens en machines. Verbeteringen vaststellen en doorvoeren in samenwerking met andere MT-leden.
- Intern sturen op budgetten en KPI’s, zoals productievolumes, leverbetrouwbaarheid, afkeur, efficiëntie productielijnen (machine en manuren), inzet medewerkers (ploegen)
- Extern (Raad van Comissarissen, group controlling en division directors) verantwoording afleggen over behaalde financiële resultaten en KPI’s
- Implementeren nieuw ERP systeem Exact Globe, van coördinatie in algemene zin tot het vaststellen en deels inrichten van het pakket voor het gehele bedrijf
- Financial control in de breedste zin
- Treasury, o.a. beheer leningen en werkkapitaalbeheer
- Coördinator IT zaken
- Applicatiebeheerder

Juli 2007– dec 2007
Nutreco: Trouw Nutrition Nederland BV, management consultant/ task force bij Performance verbeterproject
Het project werd in samenwerking met 3 consultants van een extern bureau gedaan, genaamd P5COM. P5COM heeft zich gespecialiseerd in het efficiënter en effectiever inrichten van bedrijfsprocessen en het verhogen van de performance van een bedrijf.
Targets van het project waren structurele kostenreductie , inzichtelijk maken en het verbeteren van prestaties op ieder niveau in de organisatie, verhogen van de slagvaardigheid van de organisatie en het realiseren van een proactievere stijl van leidinggeven. Alle targets zijn gehaald binnen de gestelde deadline van een half jaar.
Taken: - Persoonlijke begeleiding van management en afdelingsverantwoordelijken in het
verkrijgen van inzichten in en ter bevordering van efficiëntie, kostenreductie en algehele performance.
- Inventarisatie actuele situatie (manier van aansturen, kosten, taken, werkwijzen, processen, knelpunten, communicatielijnen met andere afdelingen etc.) van o.a. afdelingen logistiek, bedrijfsvoering (lokale inkoop, afroep, planning, verkoopbinnendienst, receptuur), controlling, sales en marketing.
- Het in kaart brengen van knelpunten en verbetermogelijkheden (minimaal 3 per afdeling)
- In nauwe samenwerking met leidinggevenden veranderingen genereren en bestendingen om blijvend de besparingen te realiseren. Daarnaast verbeteringen ontwikkelen, implementeren en borgen. Dit dmv ondersteuning, advisering, opvolging, spiegelen van gedrag, mensen prikkelen buiten de eigen kaders te denken, organiseren en coördineren van informatie en themasessies.
- Besturingssystematiek ontwikkelen, implementeren en borgen. Daarbij vaststellen welke KPI’s hiervoor nodig zijn en op welke wijze, welke frequentie deze gevolgd moeten worden.
- Onderzoeken welke best practices er zijn bij betrokken Nederlandse en Belgische vestigingen. Door middel van uitwisselingsbezoeken best practices introduceren en invoeren.

Juli 2006 – juni 2007
Nutreco: Trouw Nutrition Nederland BV, Assistent controller
Omschrijving bedrijf; Trouw Nutrition produceert wereldwijd diervoeding. Ze is een dochteronderneming van het beursgenoteerde Nutreco. TNN heeft ongeveer 100 medewerkers en een jaaromzet van 82 mln. euro. De controlling afdeling bestaat uit 1 ondersteunend medewerker, 1 assistent controller en 1 controller.
Taken: - maandelijkse financiële rapportages verzorgen
- analyse actuele situatie versus budget, inclusief verbeteringen voorstellen
- debiteurenbeheer en creditmanagement
- controle op standaardkostprijzen en inkoopprijzen
- analyse van inkoopverschillen, verbeteringen voorstellen en opvolgen
- opstellen en coördineren budget en drie-jarenplan, vanuit sales gedreven
- AO/IC verbeteren
- rapportages maken ten aanzien van o.a. marge en omzet analyse in Business Objects
- algehele rapportage opzetten vanuit nieuw ERP systeem; financiële cijfers, omzet, volumes, afzetgebieden, kostenontwikkeling etc.

Jan. 2003 – juni 2006
Koninklijke Houthandel G. Wijma & Zonen B.V. (holding), Financial controller
Omschrijving bedrijf; Wijma heeft bijna alle schakels binnen de houtketen. Het omvat 30 bedrijven van bosconcessies in Afrika tot productie in droogkamers en zagerijen en verkoopkantoren in Europa en USA. Dit geheel wordt aangestuurd vanuit de holding. Alle informatie binnen de groep wordt opgesteld of gecoördineerd door controlling. Wereldwijd ongeveer 1300 medewerkers, netto jaaromzet 79 mln. euro.
De afdeling group control bestaat uit drie controllers.
Taken: - Controle en ondersteuning buitenlandse dochterondernemingen op met name
administratief gebied. Daarbij direct verantwoordelijk voor Europese vestigingen. Hierbij o.a. eerste aanspreekpunt voor hoofden administratie, lokale accountants etc. Frequente werkbezoeken vonden plaats aan o.a. Engeland, Roemenië, Frankrijk, België.
- Complexe groepsconsolidatie van alle deelneming (zowel 100% deelnemingen als jointventures), tusssenholdingen en holding. Het betreft vestigingen in afrikaanse landen, Amerika, Brazilië en Europese landen.
- Financiële rapportage rechtstreeks aan holding directie,
- Samenstellen jaarrekening van holding en tussenholdingen
- Opstellen publicatierapporten en overige externe rapportages
- Opstellen begrotingen en meerjarenplan
- Treasury: beheer kasgeldleningen, kredietfaciliteiten (gehele groep), contact met bank onderhouden.
- Lange termijn liquiditeitsplanning van gehele groep opstellen en coördineren
- Wekelijkse aansturing van de gehele liquiditeitsplanning van alle deelnemingen
- Werkkapitaalbeheer o.a. in verband met recovery traject.
- Meewerken met opstellen/aanvragen nieuwe financieringstructuur
- Verbeteren van de inrichting van consolidatiepakket. Opzetten nieuwe rapportagestructuur met als belangrijkste doelstelling meer uniformiteit en versnellen/verbeteren van de rapportagecyclus voor de gehele groep.
- Onderzoeken, analyseren strategische plannen, zoals overnames, liquidaties, activiteiten opstarten of stoppen.


Juni 2001 – aug. 2002
Rabobank Dalfsen-Lemelerveld: Administratief medewerker
Taken: - controller assisteren bij managementsrapportages,
- administratieve werkzaamheden,
- beheren tussenrekeningen bank,
- telefoniste,
- verlofuren administratie bijhouden

Opleiding interimmanager

Jan 2012 – heden
Prince2 certificering

Feb. 2005 – mrt. 2006
Markus Verbeek Praehep, masterclass financial controller, post hbo (afgerond).

Juli 1999 – jan. 2003
Christelijke hogeschool Windesheim, Zwolle, bedrijfseconomie (heao-BE), verkorte vorm 3,5 jaar (afgerond).

1992 – 1999
Meander College, Zwolle, Atheneum, vakken: Nederlands, Engels, Duits, aardrijkskunde, economie-één, economie-twee, wiskunde-A (afgerond).

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

verandermanagement
duidelijke structuur neerzetten
organiseren
getting things done

Talenkennis interimmanager

engels, duits, frans

Overig

Microsoft Office (o.a. excel), Windows, Exact Globe, Exact for Windows, Movex (ERP), FIS2000, BPCS, DC-P projectadministratie, SDW, Hyperion Enterprise/schedules, Hyperion retrieve, HFM (Hyperion Finance Management), HSF (Hyperion Strategic Finance), Webfact (consolidatie software), Business Objects, SAP (deels), Cognos 8 SMART (gebruikt als Forecasting tool), ISP.

 beschikbaar?