T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



Schoolleider/Clustermanager basisscholen/Directeur-bestuurde

Schoolleider/Clustermanager basisscholen/Directeur-bestuurde

Werkervaring interimmanager

LOOPBAAN
1999-heden werkzaam binnen Onderwijssector
1979-2010 werkzaam binnen de Publieke sector en het Openbaar Bestuur

Letterlijk en figuurlijk onder aan de ladder begonnen als schilder op de Lagere Technische School. En, stapje-voor-stapje doorgegroeid.En, vervolgens bewust binnen het Onderwijs aangetreden om de nieuwe generatie ook een kans te geven, zoals ik die ook heb gekregen.


ONDERWIJS
Vernieuwend ingesteld.

Bestuurlijk
2012 KBO St. Martinus te Baak
Meedenken bij vormen van zelfbeheer in het kader van het Krimpvraagstuk en Onderwijsmanagement
2011 Stichting Noventa
Als Bestuurlijk adviseur een bijdrage leveren de interne bewustwording inzake het Krimpvraagstuk
2010-2011 - Stichting Openbaar Onderwijs Midden-Drenthe
Bestuurssecretaris a.i. i.v.m. een bestuurlijke- en financiële crisis in samenhang met het Krimpvraagstuk enerzijds en Onderwijskwaliteit anderzijds. Tevens aanspreekpunt voor Inspectie (i.v.m. onderwijskwaliteit) en gemeente (i.v.m. dreigend faillissement).
- Rijksoverheid
Rondje NL om overheden en organisaties (waaronder binnen het Onderwijs) zich beter te laten voorbereiden op het Krimpvraagstuk

2009-2010 (Voormalige) gemeente Reiderland
Crisismanagement i.v.m. een plotselinge instortingsgevaar schoolgebouw (PO)
2008-2010 (Voormalige) gemeente Reiderland
Heroverwegingen schoollokaties (als onderdeel van de dorpsvisies) in het kader van het Krimpvraagstuk.
1999 Interventie bij een basisschool en komen tot een verbetertraject (BAS-project)
1986-1989 Zorg dragen voor een goede begeleiding bij de overdracht van de kinderen van het Kampschool naar andere Basisscholen
1986-1989 Bedrijfsvoering binnen een regionale stichting voor Levensbeschouwelijk Onderwijs binnen het Primair Onderwijs
1985-1987 Lid interne Adviescommissies i.v.m. splitisng MBO en HBO en regionale samenvoerging MBO en regionale samenvoeging HBO

Onderwijsmanagement
2013 Onderzoek naar een alternatief voor de traditionele organisatie van de bovenbouw binnen basisscholen (in samenwerking met de PO-raad), dit mede in het licht van het Krimpvraagstuk

2012-2013 - CBS De Parel te Muntendam
Het ordenen van data en samenstellen van de analyses inzake Onderwijsopbrengsten, daarin een verdiepingsslag aan te brengen waardoor de meerwaarde van deze analyses toeneemt
- OBS De Drift te Grolloo
Analyses n.a.v. reeds samengestelde data, daarin een verdiepingsslag aanbrengen, en komen tot advies inzake het verbeteren van de Onderwijsopbrengsten (binnen de context van een krimpschool). En, het verder operationaliseren van het digitale Kwaliteitsmonitor.
- OBS Braakhekke te Emmer-Compascuum
Opstellen van een School-veiligheidsplan (op een vernieuwende wijze) en in het licht daarvan uitvoeren geven aan enquêtes (digitaal en in eigen beheer)
- Stichting OPRON (OBS Europa te Muntendam en OBS Musselhorst te Musselkanaal)
Impuls geven aan Integrale Kwaliteitszorg op basis van het INK-model tevens als opmaat naar structureel Zelfonderzoek op deze scholen en Visitatie binnen de stichting. Dit door de beschikbare instrumenten hiervoor te ontwikkelen en te implementeren, te beginnen op twee scholen (als pilot), inclusief observatie van leerkrachten in de praktijk.

2011-2012 OBS De Linde te Nieuwe-Pekela
Meedenken bij het thema De betere lerende leerling.

Uitvoerend
2012 Wiskundeles bovenbouw PO (ter voorbereiding op het VO, als pilot)
2008-heden Docent a.i. Wiskunde les (VO)
2008-heden Bijles Wiskunde en Economie (VO)
2003-2010 Voorlezen (onderbouw PO) i.v.m. het lezen bevorderen
2003-2008 Gastlessen Europa (bovenbouw PO en onderbouw VO)
1997-2003 Gast-Colleges (HBO en Universiteiten inzake ICT en Dienstverlening, inclusief promovendi begeleiden

Tevens:
- Het ontwikkelen van lesopdrachten (invalshoek Wiskunde) in het kader van vakintegratie (Vmbo)
- Het traceren van thema’s in het kader van projectonderwijs (Vmbo)


Overige
2010-heden Het geven van lezingen (o.a. binnen de Onderwijssector) en het schrijven van publicaties inzake het Krimpvraagstuk
2008-heden Het stimuleren van Samenwerkingsscholen en Bredescholen in het kader van het Krimpvraagstuk

Systemen
Ervaring met de volgende systemen: Its Learning, Magister, LOVS-Cito, COO7, Cadenza-KMZ, SchOuderCom en WMK-PO.

Pipeline
Wellicht een onderzoek naar een alternatief waarop de bovenbouw basisscholen nu zijn georganiseerd. Dit i.v.m. organisatorische knelpunten, verbeteren Onderwijskwaliteit, een zachte overgang PO-VO en in het licht van het Krimpvraagstuk.


OVERHEID
- Een veelzijdige loopbaan en succesvol afgerond als wethouder
- Rode draad: innovatie stimuleren, vernieuwingen doorvoeren, veranderingen bestendigen of een impuls geven.
- Werkzaam geweest binnen de Rijksoverheid en gemeenten (van klein tot groot)
- Functies: wethouder, griffier, programmamanager, adviseur, coördinator, lijnmanager, inspecteur, projectleider en –begeleider
- Niveaus: bestuur, management en uitvoerend
- Span of control: variërend van 2 – 65 fte (LO – WO+)
- Budgetbeheer: variërend van k€ 600 - € 250 miljoen
- Thema’s: Krimpvraagstuk; Financiën en Bedrijfsvoering; e-Dienstverlening en i-Bestuur; Bouwen en Wonen; Verkeer en Vervoer; Toerisme en Recreatie; Zorg, Welzijn en Onderwijs
- Soms onder bijzondere omstandigheden aangetreden

Opleiding interimmanager

PERSOONLIJKE ONTWIKKELING

4.1 Relevant
2013 e.v. Opleiding tot Bovenschools managerment [Via Vinci]
2011-2012 Opleiding tot Schoolleider PO [Via Vinci]
2011 Klassenmanagement
2011 Excellent lesgeven

4.2 Basis
1999 Leergang Gemeentesecretaris [Bestuursacademie]
1996-1998 Master of Public Management [Technische Universiteit Twente]
1983-1986 HBO-maatschappelijk werk [Sosa Haarlem]

4.4 Aanvullend
2011 Masterclass Economie [prof. dr. Heertje]
2008 Toepassing Wet Bijzondere Opnemingen in Psychiatrische Ziekenhuizen [GGZ]
2008 Crisismanagement gemeente [hulpverleningsdienst]
2005-2007 Staats- en Bestuursrecht (Rijks Universiteit Groningen]
2000 Bestuur en ICT [Erasmus Universiteit en Nyenrode Business Universiteit]
1998 Implementation Challenge [Rijksoverheid]

4.4 Algemeen
1982-1983 Systeembeheer en programmeren [particulier]
1980-1983 Praktijkdiploma boekhouden en Moderne bedrijfsadministratie [particulier]


4.5 Oorspronkelijk
1974-1979 Verfchemie/-technologie (MBO+) en Analytisch chemie (HBO).

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

KWALITEITEN
Consciëntieus (i.c. gewetensvol en plichtsgetrouw), openheid (i.c. open voor nieuwe kennis, nieuwe ontwikkelingen en -uitdagingen), onafhankelijk (in de zin van neutraal zijn en verschillende invalshoeken bijeen brengen) en dienend leiderschap (respectievelijk anderen stimuleren en inspireren, en daarmee mensen hun eigen professionele verantwoordelijkheid laten nemen) en toekomstgericht. Mens en kind gericht. Teamplayer en communicatief.


PROFESSIE
Het begeleiden en sturen van een traject naar een gesteld doel, waarbij de oplossing een gedragen resultaat is en tot stand komt door samenwerking van betrokken partijen. Dit door programmatisch- en projectmatig te werken met behulp van de PDCA- en IMWR-cyclus en ruimte voor pilots en ondersteund door Kennismanagement en Communicatie. Dit door middel van het principe van de Lerende organisatie en medewerkers gecoachd worden in het versterken van hun professionaliteit.

Inzetbaar als:
- Schoolleider (één basisschool)
- Clustermanager (meerdere basisscholen)
- Directeur-bestuurder (scholenstichting/-vereniging voor primair onderwijs)
- Bestuurssecretaris (scholenstichting/-vereniging voor primair onderwijs)
- Lid van Raad van Toezicht (binnen een scholenstichting/-vereniging, college of opleidingsinstituut)

Specialisatie:
Krimpvraagstuk.


FEEDBACK
Lof voor de verfrissende blik op het Onderwijs en lof voor de analystische vermogen en voor de kwaliteit van stukken.


Talenkennis interimmanager

Nederlands

Overig

Afstand speelt geen rol, ik werk door het gehele land. Dat ben ik gewend. In de Randstad een pied-à-terre.


 beschikbaar?