T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



Finance Manager

Finance Manager

Werkervaring interimmanager

Finance Manager Central Processing (jan. 2012 – nov. 2012)
Baggermaatschappij Boskalis (Smit Internationale), (Rotterdam)

Doel: Het managen van de afdeling Central Processing en het ‘In Control’ krijgen van de financieel
administratieve processen in het kader van de fusie met Baggermaatschappij Boskalis.

Taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden (TBV’s) & resultaten:
• verantwoordelijk voor de facturatieverwerking, pay roll, credit management en management rapportages voor de diverse binnenlandse en buitenlandse business units en projecten;
• verbeterpunten in kaart gebracht; in overleg met de CFO diverse financiële processen gestructureerd zoals de implementatie van het purchase to pay proces in IFS, masterdata, projectadministratie en btl-91 betalingen;
• als initiatiefnemer van het hernieuwde finance manager overleg, samen met mijn (internationale) collega’s, de ksf-en bepaald en de kpi’s hierop afgestemd, geïmplementeerd en gecommuniceerd;
• door een grondige analyse van het purchase to pay proces, en daarnaast maatregelen te treffen die leiden tot meer efficiëncy en effectiviteit, kunnen reeds in 2012 en 2013 aanzienlijke besparingen worden doorgevoerd;
• door middel van presentaties en goed overleg met stakeholders is de integratie tussen Smit en Boskalis van de financieel administratieve processen ver gevorderd.


Business Controller / Consultant (mei 2011 – nov. 2011)
De Friesland Zorgverzekeraar (DFZ), (Leeuwarden)

Doel: Het in kaart brengen van de financiële stand van zaken van zorgverzekeringen van DFZ en het adviseren
van de RvB en Management in de te nemen stappen om “financieel in control” te komen.

Taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden (TBV’s) & resultaten:
• een rapport van financiële bevindingen en aanbevelingen voor de RvB opgesteld, inclusief een actieplan ter implementatie hoe enkele verzekeringen financieel “In Control” konden komen d.m.v. gerichte projecten;
• hands-on meegewerkt aan het “in control” krijgen (volgens de “Lean-systematiek) van financieel administra-tieve processen op het vlak van verkoop, inkoop, systeemarchitectuur, projectadministratie en rapportages;
• de beheerskostenontwikkeling in beeld gebracht en geadviseerd hoe deze drastisch terug te dringen;
• kostenbesparende maatregelen gesuggereerd van aanzienlijke omvang en reeds ten dele doorgevoerd;
• gevraagd als CFO enkele maanden orde op zaken te stellen, maar door de fusie met Achmea was dit van korte duur.


Manager Financiën / Projectleider (mrt. 2009 – apr. 2011)
Haagsche Tram Maatschappij, (Den Haag)

Doel: Het centraliseren van de decentrale administraties in een SSC en het “In Control” krijgen van de financieel administratieve en logistieke processen van HTM.

Taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden (TBV’s) & resultaten:
• Manager (en 5 maanden waarnemend CFO) van het SSC Administratie en Bureau Schaderegelingen;
• samen met de Directie de visie en strategie van het SSC bepaald; met de afdeling Control de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden bepaald en verdeeld tussen COntrol en FA;
• de coördinatie en organisatie van de jaarrekening verzorgd in samenwerking met de afdeling Control;
• als lid van de Stuurgroep (Projectleider), samen met mijn collega van Inkoop, het totale inkoopproces ontworpen, ingericht, geïmplementeerd en gecommuniceerd in het financiële systeem CODA v11;
• door de invoering van het nieuwe inkoopproces, herfinanciering van leningen en het creëren van draagvlak, hebben we in 2010 besparingen t.w.v. €12 miljoen doorgevoerd;
• diverse “deliverables” opgeleverd zoals een effectievere en efficiëntere administratieve werkwijze, een goede
planning voor de maandafsluiting i.o.m. P&C en een personeelsreductie van 40% binnen het Sc Administratie.


Cluster Manager SSC OBS Services / Projectleider SOX (jan. 2008 – jan. 2009)
Rabobank Nederland (RN), directoraat Particulieren B&S (Utrecht)

Doel: Als Clustermanager hands-on vorm geven aan de afdeling OBS Services, inclusief een nieuw te vormen SSC Procesmanagement en twee verwerkende teams.

Taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden (TBV’s) & resultaten:
• Clustermanager van alle overkoepelende processen voor de 13 financiële betaalketens binnen RN B&S;
• Projectleider voor de uitrol en implementatie van het met PWC uitgevoerde SOX / Basel II rekeningonderzoek, dat in overleg met Rabo International eind 2008 succesvol is afgerond voor alle OBS Atlas Accounts;
• implementatieplan opgesteld om alle OBS Services doelstellingen in 2008 te halen, waarvan de 2008
“In Control doelstelling” de belangrijkste was. De doelstellingen zijn allen gehaald;
• actieve rol in diverse ICT gerelateerde projecten van de business, zoals SEPA, PSD, Cards en Sharepoint;
• diverse nieuwe processen i.s.m. Rabo International - F&C, Risk management & Compliance gerealiseerd;
• in overleg met het MT OBS en collega Clustermanagers diverse SLA’s opgesteld a.d.h.v. een ontwikkelde dienstencatalogus. Eind 2008 zijn de resterende SLA’s en bijbehorende rapportages afgerond.

Manager Finance (mt-lid) (mrt. 2006 – okt. 2007)
Incasso- en Gerechtsdeurwaarderkantoor M.G. de Jong (Arnhem)

Doel: Structuur aanbrengen, in financiële, operationele en projectmatige zin, binnen de afdeling Inning en M.G. de Jong. Het verbeteren van het inningresultaat van de afdeling Inning en de verzekeringsportefeuille.

Taken, bevoegdheden en verantwoordeijkheden (TBV’s) & resultaten:
• de directie geadviseerd de Missie, Visie en Strategie bedrijfsbreed helder te maken en te vertalen naar SMART en financieel meetbare doelstellingen, afdelingsbegrotingen en kpi’s;
• essentiële overlegvormen ingesteld zoals een kaderoverleg en tussen kader en MT/Directie;
• Programmamanager van projecten op het raakvlak van CRM / financiering van de onderneming;
• 5 Teamleiders aangestuurd; 3 Inningteams, een Ondersteunend Team en een Call Center; teamleiders de ontbrekende financiële stuurinformatie laten genereren;
• het financiële Inningsresultaat verhoogd; operational audits uit laten voeren en i.s.m het Kenniscentrum technieken ontwikkeld om de klanttevredenheid te verhogen.

Programma Manager Business Control - Shared Service Center (mt-lid), (jul. 2005 – jan. 2006)
Belasting Centrum ICT (Apeldoorn)

Doel: Inrichten en vorm geven aan een nieuwe Shared Service Center (SSC) in het kader van een verbeter-programma binnen Planning, Finance & Control (PFC).

TBV’s & resultaten:
• Als Programma Manager diverse Controllers (23) van uiteenlopende projecten gemobiliseerd in een Shared Service Center binnen PFC, onderdeel van het Belastingdienst Centrum voor ICT;
• verantwoordelijk voor het doorvoeren van een professionaliseringstraject met als doel de Controllers op een hoger niveau te laten acteren qua financial & business control van de strategische ICT- programma’s en diverse onderliggende projecten (Prince2 methodiek);
• een manual Projectcontrol geschreven voor de maandelijkse planning & control cyclus. Dit dient nu als basis voor financiële rapportages richting het hoger management en de ICT-programmamanagers;
• opereerde als linking-pin tussen PFC en de Sector Ontwikkeling met als doel de (financiële) effectiviteit en efficiency van ICT-implementaties te verhogen.

Finance Manager Declaraties / Projectleider (mt-lid), (jan. 2005 – jul. 2005)
VGZ zorgverzekeraar (ZGA) (Eindhoven)

Doel: Leiding geven aan het SSC Declaraties; projectleider ‘Digitalisering’ en procesverbeteringen doorvoeren.

TBV’s & resultaten:
• Clustermanager van het SSC Declaraties; Postverwerking, Restitutie-(Schade-), Nazorg en
Functioneel Procesbeheer;
• als Projectleider van het Digitaliseringsproject van declaraties, de implementatie succesvol afgerond in relatie tot het project “Oracle Open Zorg”.
• budgetverantwoordelijk en verantwoordelijk voor de productieplanning van de dagelijkse grote stroom nota’s binnen de Postverwerkingsteams, de Restitutieteams en de Outsourcebureaus;
• regelmatige afstemming met collega Clustermanagers en de stafafdelingen in het kader van een verbeterslag (financieel en qua bezetting) van de productieplanning en lopende & geplande projecten;
Projectleider SAP-implementatie dvo’s (apr. 2004 – dec. 2004)
Eneco Infra (Utrecht)

Doel: Het opstellen van de Activiteitenbegroting van Eneco Infra M-Ned 2005. De omvangrijke implementatie begeleiden van Baan naar Sap.

TBV’s & resultaten:
• lid van het SAP-projectmanagement team;
• Projectleider van het (financiële) verbetertraject van SLA productcodes van de Remu in Baan naar de DVO-code systematiek van Eneco in SAP;
• de organisatie rondom SAP-DVO-opleidingen t.b.v. alle Infra M-Ned medewerkers;
• de activiteitenplanning opgesteld en financieel vertaald naar de begroting-2005 inzake de projectmatige werkzaamheden door Infra M-Ned voor o.a. Netbeheer en externe klanten.

Manager Finance Shared Service Center (jun. 2003 – jan. 2004)
Nuon monitoring (Customer Care Center) (Zutphen)

Doel: Integratie van medewerkers en processen van het meetbedrijf “Monitoring” binnen een Shared Service Center; financiële huishouding op orde krijgen en projecten aansturen zoals het ISO-project.

TBV’s & resultaten:
• dagelijks leiding van Monitoring, inclusief het “Nuon Fraudeteam”;
• weerstanden overwonnen bij de Monitoring medewerkers tegen de (financiële) integratie in een SSC;
• programmamanager van 11 projecten; o.a. het ‘ISO-project’ en ‘GSM-Meters’ ;
• in de rol van Business Controller verantwoordelijk voor o.a. de planning & control cyclus en investeringsselecties;
• procesverbeteringen doorgevoerd in het kader van de supply chain; meetpunten, kpi’s en managementinformatie gegenereerd of verbeterd ter sturing voor management en directie;

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2000 – 2003 Brunel Finance
Senior Financial Consultant


Financial Controller Energiecentrales / Projectleider SAP / D7i (aug.2002 – apr.2003)
Essent Produktie (Geertruidenberg)

Doel: “Basics” op orde krijgen; verankeren van kennis; rapporteren aan de Vestigingsmanager.

TBV’s & resultaten:
• verantwoordelijk voor de financial controlling van vijf energiecentrales;
• SAP-projectleider inzake de overgang naar en implementatie van SAP en Datastream 7i;
• Gezorgd voor de planning & control cyclus, budgettering, forecasting, cost management en verslaglegging;
• kpi’s, managementinformatie en AO/IC opgesteld of verbeterd. Het borgen van werk- en procesbeschrijvingen;
• met de Vestigingsmanager een start gemaakt het administratieve proces van A tot Z te verbeteren om zodoende betrouwbare beleidsinformatie te genereren;
• projectcontroller van diverse projectadministraties binnen Essent Productie.


Projectmanager / Creditmanager (mrt.2002 – jul.2002)
Brandfort (Delft)

Doel: Zorg dragen voor de opschoning van administratieve achterstanden; de inning van aanzienlijke debetstanden in het kader van een overname van Brandstaff.

TBV’s & resultaten:
• als projectmanager verantwoordelijk voor de financiële overname van “Brandstaff” door “Brandfort”;
• € 1,2 miljoen geïnd bij reeds voor 2 jaar oninbaar afgeboekte debiteuren (≥ 2jr.);
• advisering aan de directie m.b.t. de administratie, de doorvoering van procesverbeteringen, managementinformatie en kostenbesparingen.




Teammanager Portfolio Accounting Mandates/Private Clients (MT-lid), (feb.2001 - feb.2002)
AbnAmro Asset Management (London en Amsterdam Z-O)

Doel: Businessplan opstellen; het op de rails zetten van twee rapportageteams; het projectmatig voorkomen en wegwerken van rapportageachterstanden.

TBV’s & Resultaten:
• (hands-on) leiding gegeven aan twee asset management teams, Institutional - en Private Clients;
• Als projectleider oorzaken opgespoord en weggenomen van de vertraging m.b.t. een tijdige, juiste en volledige rapportage / een effectieve dagelijkse prioriteitenmeeting ingesteld van max. 15 min;
• in 3 maanden de behaalde deadlines opgeschroefd van 30% naar 98%;
• intensieve samenwerking met Portfolio Accounting Funds, Reconciliations, Income & Corporate Actions en de afdelingen Risk Management en Compliance;
• samen met de Front Office gezorgd voor een gestroomlijnde afstemming om (inter-)natinale klanten, die we bezochten of op bezoek kregen, beter van dienst te kunnen zijn;
• n.a.v. benchmark-results van “World-Markets” de bedrijfsprocessen geoptimaliseerd (i.c. ketenbewaking) en kennis geborgd; in samenwerking met ICT gezorgd voor een verhoging van de STP-rate.


Projectleider Mobiliteitsbureau (jul.2000 – nov.2000)
Arbeidsvoorziening Nederland (AVN), (Zoetermeer)

Doel: Begroting / budgetten opstellen; schrijven beheersplan “Mobiliteit en Herplaatsing”.

TBV’s & Resultaten:
• het projectvoor de personeelsreorganisatie (-reductie) opgezet en geleid;
• de begroting en budgettering van het voorgaande opgesteld en afgestemd met de directie;
leiding gegeven aan de implementatie van het “Client Managing System”.



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



1997 – 2000 Manager Financiën & Administratie / Projectleider ‘Jaarwerk’
Fortis AMEV Vastgoed / Collectieve Verzekeringen

Taken & verantwoordelijkheden:
• als projectleider, in samenwerking met KPMG, het complexe project “Verbetering Afsluiting Jaarwerk Amev Collectief Leven” succesvol uitgevoerd; aanleiding was het eindejaarsverschil met het Grootboek;
• leiding gegeven aan de afdeling Financiën & Administratie (23 fte) van Collectieve Verzekeringen;
• implementatie van het ‘in-house’ ontwikkelde management informatiesysteem B.A.S. (Beheer Analyse en Staten) doorgevoerd, en andere financiële automatiseringsslagen;
• aanbevelingen en openstaande acties uit voornoemd projectplan binnen de deadlines geïmplementeerd;
• verantwoordelijk voor de planning & control cyclus en rapportages richting management en directie m.b.t. de verzekeringsresultaten.



1996 – 1997 Project Controller; Gemeente Utrecht, Grafisch Centrum
1996 – 1996 Financial Controller; Handelsmaatschappij Firgos (pakpapier en licenties)
1992 – 1996 Financieel Economisch Beheerder: Rabobank Nederland, Bodemgoed (vastgoed)
1990 – 1992 Account Manager; Media Bloemendaal / Burggolf Events (Uitgeverij & Evenementen)
1988 – 1990 Salesmanager; Expoconsult (Internationale Vakbeurs- en Conferentieorganisatie)

Opleiding interimmanager

1992-heden: • Diverse (gebruikers-) automatiseringscusussen, o.a. Access, Excel, Beaufort,
Word, CRM, Oracle, Exact, MsProject / Visio, en financiële pakketten zoals
AccountView, HIPO, SAP (Fico/Cd), D7i, On Guard, CODA-v11, IFS, Exact,
Navision (Microsoft Dynamics), Cognos en Business Objects.
• Projectmanagement; Methoden en Technieken, KSG Berenschot,
• Leiding geven aan Projecten; KSG Berenschot,
• Prince2 foundation;
• Slecht nieuws gesprekken; Hay Management Consultants,
• Rendement uit Opleiding; KSG Berenschot.,
• Zelfsturende Teams; de ST-Groep,
• KIM-cursus (Kommunikatie, Interactie en Managementvaardigheden),
Van Harte en Lingsma te Leiden,
• IFRS / SOX; Ernst & Young,
• Corporate Governance; Atos Origin,
• Cursus “Shared Service Centers”; Accounting Plaza in Wormer,
• In house trainingen: Basel II, Solvency
• “In Control”; Rabobank Nederland.
1991: • SRM Amsterdam, 1 jarige opleiding Mediaplanning.

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

PROFIEL

Kernactiviteit
Uitgebreide kennis en ervaring opgebouwd in (eind-) verantwoordelijke financiële posities binnen het MKB en grote (internationale) organisaties. Mijn kernactiviteit, in de lijn en projectmatig, ligt in het (hands-on) professionaliseren en vitaliseren van financieel administratieve - en logistieke bedrijfsonderdelen. De focus ligt op het implementeren en verankeren van structurele verbeteringen van de financiële bedrijfsprocessen, of op het tijdelijk continueren van de ‘going concern’, afhankelijk van de afspraken met de opdrachtgever.


Verbetermanagement en herstructurering
Als (change) manager cq. business controller heb ik veel ervaring opgedaan in complexe (verbeter-) vraagstukken bij het MKB en (inter-) nationale organisaties binnen het financiële en ict domein.
In crisissituaties word ik o.a. ingeschakeld om financiële afdelingen te (her-)structureren en processen te optimaliseren. Meestal was dat in de rol van (hands-on) leidinggevende van grote of kleine afdelingen cq. Programma’s of nieuw op te zetten shared service centers. Mijn specialisaties liggen op het terrein van business control, financieel administratieve (verbeter-)vraagstukken, proces management, PtP en credit management.


Persoonlijkheid
Mijn aanpak is resultaat - en mensgericht, daadkrachtig en ondernemend met oog voor de grote lijnen. Ik word bestempeld als een initiatiefrijk en scherp analyticus die verder kijkt dan de cijfers. Moeilijke beslissingen ga ik niet uit de weg maar streef tegelijk naar draagvlak met als doel een duurzame verbetering van de performance tot stand te brengen.
Ik heb een open - en directe communicatiestijl en werk vanuit wederzijds respect. Mijn stijl van leiding geven
wordt gekenmerkt door een constructief kritische en stimulerende houding. Vanuit een topsportachtergrond
heb ik een sterk ontwikkeld doorzettings- en probleemoplossend vermogen (troubleshooter).


Talenkennis interimmanager

Nederlands : vloeiend
Engels : vloeiend (Engelse moeder)
Duits : goed / zeer goed
Frans : redelijk / goed
Hongaars : studerend sinds 2008


 beschikbaar?