T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



General Manager - maritieme/logistieke sector

General Manager - maritieme/logistieke sector

Werkervaring interimmanager

04/10 – heden
Director Special Projects a.i.
DFDS Seaways B.V. – DFDS Group, Shipping Division

Eindverantwoordelijk voor verscheidene strategische projecten gerelateerd aan overname van Norfolkline door DFDS Group.
• Interim management van Europa’s grootste trailerwerkplaats (40 FTE) in Vlaardingen, met speciale aandacht voor business turnaround, process alignment en change management processen.
• Verantwoordelijk voor het ontwikkelen van het business plan, de budget realisatie en daaropvolgend de aankoop van haventerrein, de ontwerp-, aanbestedings- en realisatiefases van een maritieme terminal in Vlaardingen. Het managen van het interne projectteam en alle externe publieke en private partijen betrokken bij dit project. Budget verantwoordelijkheid EUR 12 miljoen en een doorlooptijd van 1 jaar.
• Verantwoordelijk voor de verkoop van het voormalig hoofdkantoor van Norfolkline in Den Haag en de verhuizing van alle activiteiten naar Vlaardingen.


09/08 – 03/10
Route Director Scotland – Belgium a.i.
(Lid van het Norfolkline Group Top-15 MT & Lid MT Ferry Division)
Norfolkline Shipping B.V. - A.P.Moller-Maersk Group, Ferry Division

Eindverantwoordelijk voor de commerciële, operationele en financiële performance van een nieuwe business unit (ferry dienst) die zich richt zowel de maritieme b2b als de b2c markt. De verantwoordelijkheden omvatten onder meer:
• Verantwoordelijk voor de opstart- en groeifases van de new venture. In een periode van acht maanden het team uitbouwen tot 85 mensen en de operationele en commerciële activiteiten van de business unit organiseren, inclusief alle contracten met rederijen, overheden, stuwadoorsbedrijven en andere commerciële entiteiten.
• Het succesvol integreren van deze business unit in een bestaande business unit.
• P&L verantwoordelijk met een omzet van ongeveer €25 miljoen.
• Het ontwikkelen van een business strategie en managen van change management, outsourcings- en procesoptimalisatieprocessen en het ontwikkelen en implementeren van Key Performance Indicators voor de business unit..
• De omzet van de business unit is in het tweede jaar na de start met 30% gegroeid.
• Het aantal B-to-B klanten is gegroeid van 1 tot 150.
• Een gerealiseerde kostenbesparing van 10% ten opzichte van budget.


06/07 – 08/08
General Manager Business Development
(Lid MT Ferry Division)
Norfolkline Shipping B.V. - A.P.Moller-Maersk Group, Ferry Division

Verantwoordelijk voor het ontwikkelen van ondernemings- en groeistrategieën in combinatie met het ontwikkelen van new business voor de Norfolkline Group en de Ferry Division.
• Het managen van een project team verantwoordelijk voor het ontwikkelen van een groeistrategie voor de Norfolkline Group gericht op het verdubbelen van het netto resultaat in een tijdsbestek van vijf jaar. Opdrachtgever: Executive Management Board A.P.Moller-Maersk Group. Direct gevolg van de aanbevelingen: DFDS neemt de Norfolkline Group over.
• Het ontwikkelen van een business strategie voor de Ferry Division gebaseerd op een scenarioanalyse van de Europese ferry- en transportmarkt.
• Haalbaarheidsstudies gericht op het ontwikkelen van nieuwe ferrydiensten en het uitbreiden van bestaande ferrydiensten in West Europa.
• Belangrijkste successen: het ontwikkelen van business plannen voor het opstarten van new ventures in de United Kingdom, Nederland en België en de aankoop van strategische bedrijfsmiddelen met een totale waarde van meer dan EUR 140 miljoen.


02/05 – 05/07
Project Manager
Norfolkline Shipping B.V. - A.P.Moller-Maersk Group, Ferry Division

Project manager van het ontwerp, de bouw en de operationele ingebruikname van een nieuwe roll-on roll-off terminal in Nederland.
• Eindverantwoordelijk voor de ontwerp-, tender, bouw- en opstartfases van de maritieme terminal binnen een tijdsbestek van 2 jaar.
• Verantwoordelijk voor de contractonderhandelingen met en het contractmanagement van alle commerciële en publieke partijen betrokken bij het project. Commerciële partijen bestonden onder andere uit consultants, civiele en maritieme aannemers en leveranciers.
• Het ontwikkelen van procesverbeterings- en change management strategieën, het uitvoeren van stakeholder analyses, effectbeoordelingen en het opstellen en implementeren van aanbevelingen.
• Functioneel verantwoordelijk voor een projectteam van 10 werknemers en budgetverantwoordelijk voor EUR 72 miljoen.
• Elke projectfase opgeleverd in lijn met de gestelde KPI’s betreffende opleverdatum, kwaliteit en financiën.
• Totale besparing van 5% op het projectbudget.


07/03 – 01/05
Project Manager Egypt
River Transport Authority (gedetacheerd door Port & Maritime Consultants B.V.), Cairo, Egypte

Resident project manager van een project betreffende nautische veiligheid op de rivier de Nijl.
• Verantwoordelijk voor het opstellen van het korte en middellange-termijn projectplan.
• Het managen van de uitvoering van een hydrografische survey en de installatie van Aids to Navigation op de rivier de Nijl.
• Het technisch en operationeel management van werkplaatsen en schepen ingezet gedurende het project.
• Verantwoordelijk voor een project team van maximaal 20 werknemers.
• Totale project budget: EUR 9 miljoen.


12/02 – 06/03
Maritiem Consultant
Port & Maritime Consultants B.V., Capelle aan den IJssel, Nederland

Consultant op gebied van maritieme en havengerelateerde vraagstukken.
• Betrokken bij diverse projecten gericht op nautische veiligheid, mariene vervuiling en havenverbetering in Argentinië, China, de Filippijnen, Nederland en Roemenië.
• Verantwoordelijk voor de voorbereiding van voorstellen, de uitvoeringsfase en voor het overbrengen van adviezen aan cliënten.


03/01 – 12/02
Maritiem Officier
Jo Tankers B.V., Spijkenisse / P&O Ferries B.V., Rozenburg, Nederland

Officier verantwoordelijk voor veilige navigatie en ladingbehandeling en voor de machinekamer aan boord van internationaal opererende chemicaliëntankers en ferries.


07/00 – 02/01
Logistics Analyst
Maersk Logistics Benelux B.V – A.P.Moller-Maersk Group, department Supply Chain Management, Rotterdam, Nederland

Opleiding interimmanager

2007- 2009
Executive Master of Business Administration, Nyenrode Business Universiteit, Breukelen
(Internationale modules: Kellogg School of Management en University of Stellenbosch Business School)

1999 - 2002
Master of Science in Integral Port Management, International Master’s School, Vlissingen
(Internationale modules: onder meer University of Bradford, Universiteit Gent en Glasgow Caledonian University)

1995 - 1999
Bachelor of Science in Maritieme Operaties, Hogere Zeevaartschool Amsterdam, Amsterdam
(Afgestudeerd als scheepswerktuigkundige en stuurman)

1988 - 1994
VWO, Strabrecht College, Geldrop

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Meer dan 10 jaar ervaring in general management, business en corporate strategie ontwikkeling en implementatie, business development, projectontwikkeling, project en programma management en consultancy. Heeft ruime ervaring opgedaan in (senior) management posities bij kleine en middelgrote bedrijven en multinationals met een focus op havens, scheepvaart, logistiek en consultancy.

Specialismen:
General management: Sales, marketing, maritieme en terminal operations, personeelszaken en financiën, business turnaround, process alignment en verandermanagement.
Business development: Entrepreneuring, product en new venture development, business en corporate strategieontwikkeling en implementatie, scenario analyses en financiële haalbaarheidsstudies.
Project en Programma management: Ontwerp haventerminals, tender en bouwmanagement, terminal start-ups, contract management.


Persoonlijke kenmerken:
Doelgerichte people manager met het vermogen zowel te acteren op strategisch niveau als daadwerkelijk te implementeren. Flexibel en weet partijen en mensen te verbinden.

Talenkennis interimmanager

Nederlands: vloeiend
Engels: vloeiend
Duits: basic

 beschikbaar?