T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



Project Management Officer / Projectmanager / Portfolio Mana

Project Management Officer / Projectmanager / Portfolio Mana

Werkervaring interimmanager

Gerard (1964) is een Bedrijfskundige met een stevige basis in management informatievoorziening en bedrijfsvoering. Na zijn studie aan de Universiteit Twente is hij van 1990 tot 1999 werkzaam geweest op het gebied van Business Intelligence. Bij meerdere organisaties heeft hij rapportagesystemen gerealiseerd en geïmplementeerd en geadviseerd over datawarehouse oplossingen.

Vanaf 1999 heeft Gerard als projectmanager bij diverse financiële instellingen systeemontwikkelingsprojecten geleid. Na een aantal bedrijfsvoeringsprocessen geoptimaliseerd te hebben, waaronder invoering van tijdregistratie en het inrichten van administratieve processen, is hij zich meer en meer gaan toeleggen op de professionalisering van projectmanagement, projectcontrol en het plannen en bewaken van de totale portfolio aan projecten van organisaties.

Gerard heeft ruime ervaring met het stroomlijnen van bedrijfsvoeringsprocessen, het inrichten en leiden van projectbureaus en het verkrijgen en behouden van grip op de projectenportfolio van organisaties. Hij is sterk analytisch, werkt gestructureerd en is pragmatisch ingesteld.

Gerard is actief in een werkgroep Projectportfoliomanagement van IPMA-NL.

Overzicht:
09-2009 t/m heden: Consultant
Wervings- en Selectiebureau, Den Haag
- Pakketselectie Recruitmentsysteem
- Implementatiebegeleiding Recruitmentsysteem

03-2005 t/m 07-2009: Manager Programmabureau
Ordina BPO, Zoetermeer
Ordina BPO neemt in het kader van Business Process Outsourcing backoffice processen over van banken (o.a. Staalbankiers, Insinger de Beaufort, Bank Nederlandse Gemeenten, Nederlandse Waterschapsbank) en hypotheekverstrekkers (o.a. BlackRock).
Om grip te houden op alle projecten, waaronder transities van nieuwe klanten en transformaties naar standaard dienstverlening, is een Programmabureau ingericht.

Functieomschrijving
Ontwikkeling en uitrol van een standaard projectaanpak en opzet en invoering van projectportfolio management. Leiding geven aan programmabureau medewerkers.

Activiteiten
• Inrichting projectenproces inclusief ontwikkeling van procedures, projecttemplates en opzetten van een governance structuur;
• Invoering van projectportfolio management om zicht te krijgen en houden op alle lopende en benodigde en gewenste projecten en hierin te prioriteren;
• Leiding geven aan programmabureau medewerkers;
• Inrichting van processen en administratie voor resourcemanagement;
• Ondersteuning van projectleiders;
• Invoering urenadministratiesysteem;
• Inrichten en leiden van een PMO voor het programma om een centraal bancair backofficesysteem te implementeren waarmee alle bancaire klanten bediend kunnen worden;
• Configuratiebeheer;
• Procedures Quality Assurance;
• Changemanagement.

05-2001 t/m 02-2005: Manager Projectbureau
!Effective, Rotterdam
!Effective ontwikkelde informatiesystemen t.b.v. effectendienstverlening waaronder het beursordersysteem van Alex.

Functieomschrijving
Professionalisering projectmanagement competentie en opzet projectbureau:
• Ontwikkeling en uitrol van een urenregistratiesysteem;
• Implementatie van een management informatiesysteem;
• Opzet van een standaard projectaanpak.

Opzetten PMO t.b.v. de ontwikkeling van een nieuwe Rabobank Beleggen website:
• Inrichting governancestructuur, rapportages.

Resourcemanager t.b.v. implementatie van een nieuw bancair systeem (Globus) bij Friesland Bank:
• Instroom / uitstroom projectmedewerkers;
• Contractuele afhandeling met leveranciers;
• Administratieve verwerking incl. uren / facturen.

Opzetten PMO t.b.v. outsourcing van effectendienstverlening van Friesland Bank naar de Rabobank:
• Consolidatie deelplanningen;
• Document- en versiebeheer;
• Inrichten en bijhouden projectdossier.

07-1999 t/m 04-2001: Project Manager
!Effective, Rotterdam.
!Effective ontwikkelde informatiesystemen t.b.v. effectendienstverlening waaronder het beursordersysteem van Alex.

Functieomschrijving
Project Manager bij diverse projecten op het gebied van systeemontwikkeling voornamelijk op gebied van effectendienstverlening:

F. van Lanschot Bankiers:
• Ontwikkeling en implementatie corporate website.

Rabo Beleggings Advies:
• Ontwikkeling van offertehulpmiddelen ter ondersteuning van beleggingsadviseurs.

Robeco:
• Ontwikkeling webtool voor inventarisatie Qualified Intermediaries.

!Effective:
• Ontwikkeling van een applicatie t.b.v. online effectenordering om d.m.v. whitelabelling in de markt te zetten.

GreenWheels:
• Realisatie van een voice-response systeem voor autoreserveringen.

09-1991 t/m 06-1999: Adviseur Management Informatie Voorziening
BSO/Management Support (later: Origin), Den Haag en Nieuwegein
Dienstverlener op het gebied van Executive Information Systems, Business Intelligence en Datawarehousing.

Functieomschrijving
Verantwoordelijk voor uitvoering van projecten op het gebied van management informatievoorziening, datawarehousing en bedrijfsvoering bij diverse opdrachtgevers. O.a.:

Ministerie van Verkeer en Waterstaat (Beheerorganisatie FAIS):
• Ontwikkeling van een financieel projectbeheersingssysteem m.b.t. de aanleg van de Betuweroute;
• Advisering omtrent en implementatie van een datawarehouse en daarop gebaseerde rapportages en OLAP-tooling bij meerdere directies van Rijkswaterstaat;
• Ontwikkeling van een hulpmiddel om input te vergaren van de directies van Rijkswaterstaat t.b.v. de jaarlijkse begrotingscyclus.

Origin Utrecht:
• Projectleider bij ontwikkeling van een contracten administratiesysteem ter ondersteuning van het commerciele proces en matching van medewerkers op opportunities. Aanvullend hierop is een rapportagesysteem ontwikkeld m.b.v. BI-tools.

NIPO:
• Audit op aanpak systeemontwikkeling.

IBM Global Network Nederland:
• Opzet van een projectenadministratie en bijbehorende rapportagestructuur.

Dagblad Unie:
• Ontwerp en ontwikkeling van een management informatiesysteem en een workflow management tool t.b.v. de AD-redactie.

Nederlandse Bibliotheek Dienst:
• Ontwerp en ontwikkeling van een catalogiseersysteem.

06-1990 t/m 08-1991: Informatie Analist
Ministerie van Defensie, Den Haag

Functieomschrijving
In het kader van militaire dienstplicht als Reserve Officier werkzaam op het Ministerie van Defensie, Directie Personeel.

Activiteiten
Uitvoeren van kwalitatieve- en kwantitatieve analyses van regelingen op het gebied van arbeidsvoorwaarden voor militair- en burgerpersoneel.


Opleiding interimmanager

- Bedrijfskunde (Ir.), Universiteit Twente, 1983-1989;
- P3O (Portfolio, Programme, Project Offices), certificaat 2010;
- Prince2 Foundation, certificaat 2009;
- NIBE/SVV Effectenbedrijf, diploma 2000;
- APICS Logistiek Management, diploma;
- PRINCE2 voor opdrachtgevers (Van der Molen);
- Projectmanagement (ISES);
- DSDM Projectmanagement;
- OLAP / Datawarehousing (Newcom/MicroStrategy, Business Objects, Cognos);
- Business Process Redesign (ISES);
- Persoonlijke vaardigheden (GITP, ISES, Schouten en Nelissen).

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

projectmanagement
portfoliomanagement
PMO
analytisch

Talenkennis interimmanager

Nederlands (vloeiend)
Engels (goed)

Overig

Actief in werkgroepen ProjectPortfolioManagement en PMO van IPMA-Nederland;

Applicaties:
- MS Office Suite: Word, Outlook, Excel (expert), PowerPoint, Access
- MS Project 2002
- SAP R3 (basis)


 beschikbaar?