T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



commercieel directeur / manager

commercieel directeur / manager

Werkervaring interimmanager

2009 - heden dga van 3 bedrijven gericht op human performance management. Zakelijke dienstverlening. Verantwoordelijk voor bedrijfsbeleid en continuiteit. Uitbouwen klantenkring. Grote accounts zoals DHL, Kuehne+Nagel, Xerox, Grontmij. New product development online leren.

2008 aug-okt: Manager Marketing a.i.
Centrale afdeling van grote dienstverlenende onderneming. Zitting in MT van Shared Service Center. Direct verantwoordelijk voor afdeling marketing met 40 fte. Aansturing van 4 teamleiders en 2 marktmanagers op realiseren fusievoordelen (effectiviteit, efficiency). Formuleren marketingvisie, jaarplanning en informatiebeleid.

2008 jan-jul: Commercieel Manager a.i.
Unit is onderdeel van grote dienstverlenende onderneming (omzet 4 miljard, 4.000 werknemers). Zitting in MT van verkoopkantoor met 250 fte commercieel, omzet 1,4 miljard euro. Begeleiding veranderproces voor/tijdens en na fusie. Sturing op samenwerken en new business development. Intussen uitwerken nieuwe strategische speerpunten en herorientatie.

2007: Hoofd Marketing & Verkoop a.i.
Unit is onderdeel van grote dienstverlenende onderneming (omzet 1,8 miljard, 1.800 werknemers). Sturing van commerciele unit op uitbreiding marktaandeel en structurering verkoopprocessen. Zitting in MT van unit met 110 fte commercieel, omzet 600 miljoen.

1995 - 2006: Commercieel Manager
Leidend exportbedrijf van fmcg voor grote retailers in Europa. 300 werknemers. Gestart als Marketing & Sales Manager onder adj. Directeur Verkoop. Doorgegroeid naar commerciële eindverantwoordelijkheid voor hele onderneming.
Aansturing 2 afdelingen: afdeling Sales (10 professionals en 7 assistenten) en afdeling Sourcing (1 Inkoopmanager, 9 traders en 5 adm. medewerkers).
Resultaat: omzet groei van € 34 naar 65 mln.
Werkterrein o.a.: huisstijl, VIS, integratie front/backoffice, integratie inkoop en verkoop tot 1 commerciële afdeling, acquisitie, strategie, category management; ISO 9002; ERP; kostprijscalculatie. Mix van bulkhandel tot trade marketing.
Resultaten: marktleiderschap verworven in Frankrijk en Oostenrijk, positie 2 of 3 in overige target markten zoals Nederland en Duitsland. Nu aggressieve new business ontwikkeling in UK markt op weg van 0 naar fair share van 15%! Toplijst van accounts: Carrefour, Aldi, Système U, C1000, Casino, Morrisons, Netto etc.


1993 - 1995: Commercieel Directeur, dga
Exportbedrijf met aanbod producten aan broeierij, landscapers, tuincentra en grote (non)-foodretailers in Amerika en Europa. Ingekocht in verliesgevende onderneming. Streven naar turnaround (kostenreducties en New Business richting Retail).
Leiding aan team van 15 tal account managers en agenten. Productontwikkeling en New Business Development.
Resultaten: vertrouwen gewonnen in USA van Target Stores (orders) en WalMart (conceptfase).

1993: Merchandising + Account Manager a.i.
Exportbedrijf gespecialiseerd in consumenten producten voor grootste food en nonfood ketens in Amerika, Canada, Engeland. Focus op Productontwikkeling, Merchandising, Product Sourcing, ISO 9001 en Account Management. (WalMart, K-mart, Loblaw’s; Home Depot, AH, Tengelmann etc)

1992: Hoofd Inkoop a.i.
Exportbedrijf gespecialiseerd in consumenten producten voor grootste food en nonfood ketens in Amerika, Canada, Engeland. Ad-Interim Hoofd Inkoop: structurering afdeling, leveranciersbeoordeling, leveranciersbinding.

1984 - 1992: Catalog Marketing Manager
Nederlandse vestiging van een Amerikaans direct B2C marketing bedrijf op niche markten marktleider of runner up. Omzet boven $ 300 mln. Marktleider met bloembollen voor de consument in USA.
Gestart in 1984 als Asst to the Manager met veel schakelen, grootschalig inkopen en projectmanagement. Mede succesvol vormgegeven aan nieuwe inhoud satellietfunctie dochteronderneming. Vanaf 1988 Catalog Marketing Manager: Professionalisering assortimentsbeleid. Segmentatie klantenprofielen en daarop gerichte diversificatie assortiment en mediabeleid.


1987 - 1988: Branche Manager + Verkoopadviseur
Dealerorganisatie van Personal Computers.
Consultative selling van Apple en IBM totaaloplossingen, inclusief trainingen aan MKB.

Opleiding interimmanager

1984 HEAO, Haarlem, diploma Comm. Economie
1999 Erasmus Universiteit, Post-doctoraal Sales & Marketing Management.
Verder diverse trainingen, w.o. Communicatie; Verkoop; Emotionele Intelligentie; Presenteren voor grote groepen; Leidinggevend Coachen.

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Ervaren ondernemer, directeur, marketing & sales executive met een passie voor people management in een internationale setting. Het is mijn doel om een cultuur te creëren waar persoonlijke groei en organisatie groei samengaan. Dit gaat over ondernemerschap en het verwerven van draagvlak en gepassioneerde aanvaarding van “stretch goals” door alle geledingen van een organisatie.

Bedreven in vele aspecten van general management en commercie: people management (24jr), export sales management Europa/USA (22jr), account management (17jr), fmcg sales & trade marketing private labels (15jr), direct marketing B2C (7jr), ondernemer/eigenaar (4jr), interim management (3jr), zakelijke dienstverlening (3jr).

Talenkennis interimmanager

Nederlands, Engels, Frans, Duits in woord en geschrift.

 beschikbaar?