T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



(interim)-recruiter

(interim)-recruiter

Werkervaring interimmanager

Interimopdrachten

29-9-2009-31-12-2009 (16 uur/week)
en
9-9-2008-1-11-2008
Recruiter a.i. SG&A (24 uur/week)

Dit bedrijf is het Europese hoofdkantoor van het aan de NASDAQ genoteerde Amerikaanse bedrijf *****, een van de grootste ondernemingen ondernemingen op het gebied van medische biotechnologie met wereldwijd ruim 11.000 medewerkers en een omzet van US $ 4,6 miljard. Het bedrijf ontwikkelt ondermeer therapieën voor zeldzame en veelal genetisch bepaalde aandoeningen waaronder lysosomale stapelingsziekten. ***** is een complexe organisatie, niet in de laatste plaats door de vele processen en procedures waar de organisatie zich –als farmaceutisch bedrijf- aan dient te houden. In het Europese hoofdkantoor zijn ruim 400 mensen werkzaam, de organisatie heeft een multicultureel karakter gelet op de vele nationaliteiten die daar werkzaam zijn. Engels is dan ook de belangrijkste voertaal binnen het bedrijf –zeker waar het alle officiële documenten betreft. Mijn taken laten zich als volgt samenvatten:

•Inventarisatie van vacatures met interne klanten (lijnmanagers)
•Advies geven over de in te zetten wervingskanalen
•Vormgeven aan het sollicitatieproces en de te volgen procedure
•Actualiseren c.q. opstellen van job descriptions
•Uitzetten van vacatures bij derden-leveranciers
•Aansturen van w&s bureaus, uitzendorganisaties etc.
•Beoordelen van cv’s van gepresenteerde kandidaten
•Afnemen van initiële selectie-interviews (face-to-face) met geselecteerde kandidaten
•Berichtgeving aan kandidaten verzorgen en contacten met hen onderhouden via telefoon en/of email
•Begeleiden en sturen van de wervingsprocessen (sollicitatieprocedures)
•Onderhandelen over arbeidsvoorwaarden met eindkandidaten
•(Doen) opstellen van arbeidsovereenkomsten en bijkomende relevante documenten
•Contacten onderhouden met interne klanten in Naarden en buiten Nederland inzake de voortgang van de procedures

Ik werd bij ***** uitdrukkelijk voor een korte periode ingezet ter ondersteuning van een van de HR managers. “Mijn” werkgebied –en dat van “mijn” HR manager- betrof Sales, General & Administration en daaronder ressorteren alle niet-medische functies binnen ****. Mijn inzet had te maken met een transitie naar een andere invulling van de wervingsactiviteiten binnen **** (o.g.v. geheimhoudingsverplichting kan ik daar geen nadere mededelingen over doen). Een complicerende factor bestond er uit dat er, proceduretechnisch gezien, geen wervingen konden worden opgestart als niet eerst een zgn. SRF (Staffing Request Form) was afgetekend door een aantal managers (dat kunnen leidinggevenden zijn die in Nederland werkzaam zijn, maar ook leidinggevenden die in andere Europese landen of in USA werkzaam zijn). Omdat er vanuit het hoofdkantoor een zgn. “hiring on hold” was afgekondigd kort voor mijn aantreden, leidde dit bij lijnmanagers tot onduidelijkheid over het wel of niet kunnen invullen van een aantal vacatures. Het verwerven van een volledige SRF is formeel de taak van de manager die op zijn afdeling een vacature heeft en is een proces dat veel tijd kost. Daardoor heb ik minder kunnen bereiken dan in eerste instantie de bedoeling was.

Resultaat:
-ondanks “tegenwind” 3 vacatures kunnen vervullen
-een aantal SRF’s “uit het vuur kunnen slepen”
-duidelijkheid over de status van vacatures bereikt en
daarmee een actueel overzicht
-een “hapklaar” en optimaal bijgehouden dossier aan mijn opvolger kunnen overdragen


November 1999-eind 2001 ***** N.V., Almere
Recruitment Officer (16-24 uur/week)

Dit betrof de Nederlandse vestiging van het beursgenoteerde ***** concern, een multinational met een omzet van meer dan € 5,5 miljard en meer dan 22.000 medewerkers worldwide dat succesvolle, bekende merken als ***** voert. In Nederland werd –tot 2006—een deel van het “bad & douche” assortiment geproduceerd voor meer dan 40 landen en werden distributie, sales en marketing voor Nederland aangestuurd. Op deze locatie werkten zo’n 400 personen. Ik werd ingezet in een tijd van sterke groei om de afdeling HRM (die bestond uit een personeeldirecteur en 2 sector HR-managers) te ondersteunen door de volledige instroom in deze organisatie van hen over te nemen. ***** kent een eigen CAO.
In de tijd dat ik hier actief ben geweest heb ik vacatures “van hoog tot laag”, d.w.z. van LTS-niveau tot academisch niveau, vervuld en was ik werkzaam voor alle geledingen binnen de organisatie. Mijn taken waren als volgt:

•Inventariseren en bespreken van wensen en eisen m.b.t. in te vullen vacatures met het lijnmanagement
•Advies geven m.b.t. in te zetten wervingskanalen (bepalen media-mix)
•Afstemming inzake de stappen in de wervingsprocedure
•Opstellen c.q. bijwerken van functiebeschrijvingen
•Opstellen van personeelsadvertenties
•Aansturen van het media-bureau (beoordelen proefdrukken, bewaken planning en deadlines aanleveren advertentiemateriaal, toezien op correcte plaatsing van advertenties)
•Introductie van “digitaal zoeken” c.q. “digitaal adverteren” (****** werkte daar nog niet mee)
•Introductie van HAH-media als wervingskanaal voor vacatures op MBO-niveau
•Aansturen van en “partneren met” uitzendbureaus, externe recruiters en interim-bureaus
•Behandelen van respons op personeelsadvertenties (beoordelen en selecteren van sollicitatiebrieven en cv’s)
•Plannen en voeren van selectiegesprekken inclusief nazorg
•Plannen en regisseren van opvolgende gespreksrondes met geselecteerde kandidaten i.s.m. lijnmanagement en zorgen voor voortgangsbewaking
•Zorgdragen voor evaluaties met lijnmanagement na gevoerde gesprekken met kandidaten en adviseren m.b.t. voortgang
•Regelen van assessment centers en bewaken tijdigheid rapportage
•Voeren van onderhandelingen met eindkandidaten, binnen de grenzen van de *****-CAO en in overleg met de HR-managers c.q. de personeeldirecteur
•Zorgen voor het opstellen en versturen van arbeidsovereenkomsten
•(doen) afhandelen van alle relevante correspondentie
•Regelmatig rapporteren aan de personeeldirecteur en de HR-managers
•Zorgdragen voor regelmatige terugkoppeling richting lijnmanagement (de interne klanten)

Resultaat: -meer dan 120 vacatures ingevuld



Juli 1996-2009 ****** BV, Haren
Sr. recruiter (16-32 uur/week)

Dit bedrijf is een detacheringorganisatie die actief is in de wereld van pensioenfondsen en levensverzekeraars. Men detacheert levensverzekeringstechnisch (waaronder actuarieel rekenaars, actuarieel analisten) geschoold personeel naar klanten binnen de genoemde sectoren. Daarnaast wordt er gewerkt met ZZP-ers c.q. freelancers die eveneens via dit bedrijf worden ingezet op opdrachten die door klanten aan **** worden verleend. Het bedrijf is gegroeid van 2 medewerkers in 1996 naar ruim 30 medewerkers in 2008. Door een fusie met een branchegenoot is het personeelsbestand in 2009 met circa 11 medewerkers toegenomen.
Mijn takenpakket kan als volgt worden omschreven:

•In overleg met de directie jaarlijks bepalen van de gewenste instroom
•Opstellen van het recruitment-jaarplan inclusief advies m.b.t. de media-mix
•Opstellen van de bijbehorende begroting
•Opstellen van advertentieteksten voor gebruik in digitale en print-media
•Actief zoeken naar en benaderen van kandidaten via de bekende jobboards, via Linked-In en andere ter beschikking staande kanalen
•Selectiegesprekken voeren met geïnteresseerde kandidaten
•Opstellen van curricula vitae en begeleiden vervolgrondes in het sollicitatietraject
•Benaderen van en spreken met ZZP-ers en freelancers in deze branche om te beoordelen of zij bij de “****m-stal” passen
•Toezien op het verzamelen van verplichte documenten die ZZP-ers moeten kunnen overleggen (waaronder paspoort, VOG en VAR) en inventarisatie van tarieven etc.
•Ondersteunen van de directie bij het invullen van aanvragen met zelfstandigen zoals hierboven genoemd
•Uitzetten van aanvragen t.b.v. freelancers via diverse internet “marktplaatsen” waaronder freelance.nl, 4-freelancers.nl en andere sites
•Introductie van het fenomeen “functieomschrijvingen”
•Introductie en beschrijving van competenties binnen **** inclusief beschrijving van 5 dimensies per competentie
•Selectie, inrichting en op maat maken van een 360-graden feedbackinstrument waarmee via Internet vragenrondes kunnen worden afgenomen
•Organiseren en aansturen van de jaarlijkse feedbackronde m.b.v. bovengenoemd instrument
•Zorgdragen voor de samenstelling en distributie van de feedbackrapportages
•Organiseren van de jaarlijkse ronde van POP-gesprekken
•Bijwonen van en actief deelnemen aan de individuele POP-gesprekken
•Uitwerken van de gespreksrapportage in Persoonlijke Ontwikkelings Plannen
•Individuele medewerkers –mede op basis van hun POP’s- adviseren inzake te volgen opleidingen
•Gevraagd en ongevraagd de directie van advies dienen inzake alles wat met instroom en, in bredere zin, personele aangelegenheden te maken heeft.


Resultaat:
-voortdurend bijgedragen aan de groei van deze organisatie
-een aantal “instrumenten” geïntroduceerd



Opleiding interimmanager

Atheneum-A
RU Leiden Nederlands Recht
Trainingen, seminars en zelfstudie op het gebied van werving & selectie en digital recruitment oftewel recruitment 2.0.

Automatiseringskennis:
Databases: DBase, Paradox, RBase, MS-Access
Kantoorapplicaties: MS-Office (t/m versie 2007)
Besturingssystemen: DOS (t/m 6.2), Windows (t/m Vista)
Web-gerelateerd: HTML, ColdFusion, WebSite, Arachnaphobia

Vacature-gerelateerd:
volledig bekend met alle job boards waaronder Monsterboard,
NationaleVacatureBank, Intermediair Online, CVBank e.a. inclusief het werken met bijbehorende databases en ook met social media.



Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

interim-recruitment, werving & selectie, consultancy op het gebied van werving& selecties, trainingen verzorgen op dit vakgebied.

Talenkennis interimmanager

nederlands - moedertaal, engels - vloeiend, duits -redelijk, frans - redelijk

Overig

Overige werkervaringen:

2009-heden BV, Zandvoort
Oprichter/senior (interim) recruiter/consultant

Deze vennootschap is door mij in 2009 opgericht. De dienstverlening omvat:

•Het uitvoeren van interim recruitment opdrachten (rechtstreeks en via derden)
•Verzorgen van vakinhoudelijke trainingen op het gebied van werving & selectie ()
•Interim consultancy op het gebied van werving & selectie ten behoeve van bureaus die behoefte hebben aan tijdelijke ondersteuning bij het uitvoeren van opdrachten, verzorgen van vakinhoudelijke trainingen en coaching van junior/medior consultants (“rent-a-consultant”)
•Periodiek geven van Masterclasses Solliciteren (open inschrijving en in-company)
•Het uitvoeren van recruitment scans en onderzoeken van recruitmentpraktijken bij profit en non-profit organisaties gevolgd door het rapporteren van bevindingen en het geven van advies/aanbevelingen.



1995-2009 B.V., Haren
Senior (interim)-recruiter

Dit bureau is door mij in 1995 opgericht. Vanuit dit bureau opereerde ik als onafhankelijk (interim)-recruiter in media recruitment, direct search, executive search en interim opdrachten zoals hierboven omschreven. In singuliere opdrachten omvatten mijn werkzaamheden alle taken in het wervings- c.q. recruitmentproces, vanaf intake en functieanalyse tot en met het opstellen van arbeidscontracten en alle tussenliggende stappen, waarbij gebruik werd gemaakt van alle ter beschikking staande instrumenten en kanalen van printmedia tot LinkedIn. In het verleden opdrachten uitgevoerd voor kleine en grote organisaties in vele, uiteenlopende branches waaronder IKEA, Avaya, Mattel en vele anderen.


1981-1995 Holtrop Ravesloot en Partners, Amstelveen
Research manager
Consultant werving & selectie

Holtrop Ravesloot en Partners is een van de top-5 executive search bureaus in ons land. Het bedrijf vervult search opdrachten op RvB en directieniveau voor grote (beursgenoteerde) bedrijven en non-profit instellingen. Mijn taken laten zich als volgt kernachtig samenvatten:

•begonnen als assistent-psycholoog binnen het toenmalige Psychologisch Adviesbureau Drs. C.A. Holtrop met het afnemen van psychologische tests, selectie-interviews voeren en psychologische rapporten opstellen.
•vervolgens werkzaam geweest als hoofd van de research afdeling binnen de executive search tak: opzetten en automatiseren van bronmaterialen, introductie van tekstverwerking via de computer, aanleggen van een Novell netwerk, etc. aldus een moderne afdeling opzettend met 3 medewerkers waaraan leiding werd gegeven. Ondersteunen van de consultants bij het oplossen van opdrachten (RvB niveau c.q. directie niveau) door het, na bedrijfsbezoek, opstellen van bedrijfs- en functieprofielen en het sourcen (=selecteren) van kandidaten
•De laatste vijf jaar werkzaam geweest binnen de business unit HWS Werving & Selectie en verantwoordelijk voor complete behandeling van werving- en selectieopdrachten binnen uiteenlopende branches, onderhouden van contacten met (potentiële) opdrachtgevers, kandidaten, etc.

1981-1995 J.J.C. Kwast B.V., Nieuw Vennep
Medewerker binnendienst/logistiek

Bij deze wijnimporteur/groothandel in Spaanse, Franse en Amerikaanse wijnen was ik verantwoordelijklijk voor:

•fysieke distributie (inkomende goederen en orders)
•opnemen van telefonische bestellingen
•administratieve afhandeling van orders
•verzorgen van facturering en correspondentie
•assisteren bij uiteenlopende marketingacties


 beschikbaar?