T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



directeur

directeur

Werkervaring interimmanager

Opdrachten en resultaten:

1. Ontwikkeling van het marktgericht denken in het onderwijs. (Functie: manager contractactiviteiten)
Het doel: De derde geldstroom voor hogeschool IJsselland op gang brengen.
De werkzaamheden: Buiten het onderwijs opdrachten werven en binnen het onderwijs een cultuur verandering stimuleren in de richting van marktgericht denken en handelen.
Het resultaat: Binnen enkele jaren en met een beperkt aantal marktgerichte docenten een jaarlijkse omzet gerealiseerd van 3 miljoen Nederlandse guldens.


2. Reorganisatie van de PABO ( Functie: adjunct-directeur sociale faculteit Hogeschool IJsselland)
Het doel: Kwaliteitsverbetering van het PABO onderwijs na een vernietigend oordeel van de visitatiecommissie.
De werkzaamheden: Het realiseren van een (50+)afvloeiingsregeling voor 80% van de docenten van de PABO en de ontwikkeling van een nieuw onderwijsprogramma.
Het resultaat: De PABO stond na 4 jaar op de derde plaats van boven in de groep beste PABO’s van Nederland (Keuzegids)

3. Invoering Probleemgestuurd Onderwijs. (Functie: directeur van de sociale faculteit van Hogeschool IJsselland)
Het doel: Studenten actiever betrekken bij het onderwijs.
De werkzaamheden: In goed overleg met docenten is gekozen voor de invoering van (100%) probleemgestuurd onderwijs. Na een aantal jaren geworsteld te hebben met de invoering is uiteindelijk dit onderwijs aangepast aan de wensen van de docenten: een combinatiemodel probleemgestuurd onderwijs dat ondersteund wordt door (50%) klassikaal onderwijs.
Het resultaat: Studenten evaluaties laten een positief beeld zien. Docenten zijn van mening dat een grote groep studenten ook daadwerkelijk actiever betrokken is bij hun studie.

4. Toevoeging van een nieuwe studierichting Personeel en Organisatie aan het onderwijsprogramma. (Functie: directeur van de sociale faculteit van Hogeschool IJsselland)
Het doel: Verbreding van het onderwijsaanbod in de sociale faculteit.
De werkzaamheden: Gekozen is voor de ontwikkeling van de opleiding Personeel en Organisatie. Omdat er leentjebuur is gedaan kon de opleiding al na 6 maanden van start gaan.
Het resultaat: Na 4 jaar is deze opleiding gegroeid tot de grootste van de sociale faculteit.


5. Het financieel op orde brengen van de faculteit. (Functie: directeur van de sociale faculteit van Hogeschool IJsselland)
Het doel: Financieel gezond maken van de PABO.
De werkzaamheden: De ene opleiding hield de andere opleiding in de faculteit financieel op de been. Door een aantal ingrijpende maatregelen onder anderen door uitbesteding van de stage begeleiding aan basisscholen is de financiële situatie van de faculteit sterk verbeterd. Het resultaat: De faculteit draagt substantieel bij aan de algemene middelen van de hogeschool.


6. Een bijdrage leveren aan de fusie tussen twee hogescholen: Hogeschool IJsselland en Hogeschool Enschede. (Functie: directeur van de sociale faculteit van Hogeschool IJsselland)
Het doel: Het zoeken van een fusiepartner in een periode waarin sterk bezuinigd wordt op het HBO onderwijs
De werkzaamheden: In het management team van de hogeschool zoeken naar de meest geschikte fusie partner. Het proces en de keuze bespreekbaar maken in alle geledingen van de hogeschool.
Het resultaat: Fusie van Hogeschool IJsselland en Hogeschool Twente tot Saxion Hogescholen.

7. Ontwikkelen de Jan des Bouvrie Life Style Academie. ( Functie: directeur van de Hogeschool Hanzesteden)
Het doel: Het creëren van de Life Style Academie (kunstzinnige opleiding op het terrein van interieur en tuin)
De werkzaamheden: In samenwerking met Jan des Bouvrie wordt een onderwijsprogramma ontwikkeld. Daarbij wordt speciale aandacht gevraagd door Jan de Bouvrie voor dyslectische / creatieve studenten.
Het resultaat: De opleiding neemt een heel speciale plaats in onder de kunstacademies. De opleiding is meer functiegericht en minder gericht op het kunstenaarsschap. De eerste studenten zijn in 2005 afgestudeerd.

8. Het leraren tekort: een bijdrage. (Functie: directeur van Hogeschool Hanzesteden)
Het doel: Het opleiden van leerkrachten die al een HBO diploma hebben.
De werkzaamheden: Met scholen voor voortgezet onderwijs en de Universiteit van Twente gezocht naar een onderwijsmodel dat een HBO-er in een jaar klaar stoomt tot leerkracht 2e graads.
Het resultaat: De lerarenopleiding tweedegraads levert al een aantal jaren tweedegraads leraren af aan het VMBO en het Voortgezet Onderwijs.

9. Ontwikkelen van de opleiding HBO – psychologie. (Functie: directeur van Hogeschool Hanzesteden)
Het doel: Op verzoek van het werkveld gezocht naar mogelijkheden om hulpverleners in de zorgsector beter op te leiden op het terrein van de psychologie.
De werkzaamheden: In samenwerking met het veld onderzoek verricht naar het profiel van de gewenste medewerker. In overleg met het ministerie van OC&W is de mogelijkheid onderzocht van een opleiding Psychologie op HBO niveau.
Het resultaat: De opleiding is in een tijdsbestek van 15 maanden gerealiseerd.. Uit de forse toestroom van studenten blijkt dat deze opleiding voldoet aan de behoefte. De opleiding functioneert nu al weer 4 jaar. De eerste afgestudeerden moeten zich nu gaan bewijzen op de arbeidsmarkt.


10. Onderwijs beter laten aansluiten op de wensen van de arbeidsmarkt. ( Functie: directeur van Hogeschool Hanzesteden).
Het doel: Enkele grote bedrijven/organisaties (Aegon, de apothekers vereniging) hebben de Hogeschool Hanzesteden gevraagd een onderwijsprogramma te ontwikkelen op HBO niveau.
De werkzaamheden: Met de managers van de verschillende werkvelden zijn onderwijs programma’s ontwikkeld.
Het resultaat:
- Ondersteuning van de Aegon bij de realisatie van de Aegon Academie op HBO niveau.
- De oprichting van de HBO opleiding Farmaceutisch Consulent.

11. Het tot stand brengen van internationale samenwerking op het terrein van het onderwijs.
(Functie: directeur van de Internationale Hogeschool Dutch Delta)
Het doel: Studenten moeten zonder studievertraging een deel van het onderwijs kunnen volgen bij buitenlandse universiteiten.
De werkzaamheden: Het leggen van internationale contacten. Het vergelijken van onderwijsprogramma’s. Het voorbereiden van onderwijs inhoudelijke veranderingen. Het opstellen van samenwerkingsovereenkomsten. Het geven van voorlichting aan docenten en studenten.
Het resultaat: De eerste 4 studenten hebben met goed gevolg in drie verschillende onderwijsinstellingen hun onderwijsprogramma met succes voltooid.

12. Kwaliteitsverbeteringen aanbrengen in diverse opleidingen. (Functie: directeur van verschillende opleidingen)
Het doel: Kwaliteitsverbetering van het onderwijs realiseren.
De werkzaamheden: Betrokkenen motiveren kritische te kijken naar eigen en gezamenlijke werkzaamheden en evaluatie van het totaal.
Het resultaat: Kwaliteitsverbetering van alle opleidingen. Voor de Academie Mens en Arbeid (Personeelswerk, Arbeidsvoorziening en Beroepskeuze) heeft het geleid tot de verkiezing van de beste opleiding op het terrein van HRM in Nederland ( Keuzegids1998).



Opleiding interimmanager

Opleidingen:
- MULO.
- Kweekschool/PABO.
- Doctoraal Onderwijskunde, Rijksuniversiteit Groningen.
- Diverse management cursussen in Nederland en de USA.

Functies:
- Student-assistentschappen Rijksuniversiteit Groningen, 1970-1973.
- Medewerker Research Instituut Onderwijs in het Noorden (RION), 1974.
- Medewerker planning en beleid, Provinciale griffie Groningen, 1975-1982.
- Docent planning en beleid en organisatiekunde, Academie Mens en Arbeid, 1982-1992.
- Manager contractactiviteiten Hogeschool IJsselland, 1990-1994.
- Adjunct-directeur van de sociale faculteit Hogeschool IJsselland, met de opleidingen:
PABO, Academie Mens en Arbeid en Personeelswerk, 1994.
- Directeur van de sociale faculteit van de Hogeschool IJsselland en daarna van Hogeschool
Saxion, 1995-1999
- Voorzitter College van Bestuur/directeur van Hogeschool Hanzesteden, met de opleidingen:
HBO psychologie, Economie, Lifestyle Academie Jan des Bouvrie, 2e graads
Lerarenopleiding en HBO Farmaceutisch Consulent, 1999- 2003.
- Directeur van de PABO van Hogeschool Saxion, 1999- 2001.
- Directeur van de Dutch Delta University, met de opleiding internationale bedrijfskunde,
2001.
- Sinds april 2005 met FPU en werknemer van de pensioen bv. Taken: afbouwen van de Dutch Delta University; lesgeven op het terrein van organisatie, planning en beleid, methodologie en personeelswerk; adviseur van Management Instituut of Canada.



In het oogspringende competenties:
Vaardig om eenvoudige en complexe problemen op te lossen.
In de afgelopen 15 jaar heb ik leiding gegeven aan een aantal ingrijpende reorganisaties. De meest omvangrijke was de reorganisatie van de Deventer PABO in 1994. De reorganisatie was nodig vanwege een zeer slechte beoordeling door de visitatiecommissie.
In de jaren daarna ben ik gevraagd om leiding te geven aan en reorganisaties uit te voeren in de Academie Mens en Arbeid, Hogeschool Hanzesteden en de Dutch Delta University.
De reorganisaties hebben geresulteerd in een betere beoordeling van de opleiding door externe visitatiecommissies.

Creativiteit is de tweede competentie. Het heeft geresulteerd in drie voor Nederland nieuwe HBO opleidingen: HBO psychologie, Lifestyle Academie Jan des Bouvrie en Farmaceutisch consulent.

De derde competentie (luisteren, analyseren en samenbrengen) heeft te maken met de wijze waarop in een team wordt samengewerkt. In het management voel ik me thuis en kan ik resultaat gericht leiding geven, aan sterk inhoudelijk van elkaar verschillende opleidingen, dankzij professionals die ik bij het managen en het vernieuwen van een opleiding naast me heb gehad.



Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

In het oogspringende competenties:
Vaardig om eenvoudige en complexe problemen op te lossen.
In de afgelopen 15 jaar heb ik leiding gegeven aan een aantal ingrijpende reorganisaties. De meest omvangrijke was de reorganisatie van de Deventer PABO in 1994. De reorganisatie was nodig vanwege een zeer slechte beoordeling door de visitatiecommissie.
In de jaren daarna ben ik gevraagd om leiding te geven aan en reorganisaties uit te voeren in de Academie Mens en Arbeid, Hogeschool Hanzesteden en de Dutch Delta University.
De reorganisaties hebben geresulteerd in een betere beoordeling van de opleiding door externe visitatiecommissies.

Creativiteit is de tweede competentie. Het heeft geresulteerd in drie voor Nederland nieuwe HBO opleidingen: HBO psychologie, Lifestyle Academie Jan des Bouvrie en Farmaceutisch consulent.

De derde competentie (luisteren, analyseren en samenbrengen) heeft te maken met de wijze waarop in een team wordt samengewerkt. In het management voel ik me thuis en kan ik resultaat gericht leiding geven, aan sterk inhoudelijk van elkaar verschillende opleidingen, dankzij professionals die ik bij het managen en het vernieuwen van een opleiding naast me heb gehad.


Talenkennis interimmanager

Engels

 beschikbaar?