T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



Interim management; project management

Interim management; project management

Werkervaring interimmanager

Meer dan 25 jaar ervaring in financiele (management)functies (vnl. control; informatiemanagement; business consultancy). Sinds 2001 werkzaam in de IT als project manager c.q. programma manager. Ervaren in complexe implementaties van ERP-systemen.
Jarenlange ervaring als expatriate (World Bank; directeur Consultancy bedrijf).

Resume werkervaring

Na een bedrijfseconomische opleiding is Peter bij KPN in het financiële werkveld gaan werken. Eerst als staffunctionaris met specialisatie fiscale zaken en contract management voor contracten met Philips, Ericsson, Siemens en AT&T. Later heeft Peter gewerkt als lijnmanager van diverse afdelingen bij het Directoraat Financiën, Administratie en Begrotingen.

Gedurende 10 jaren is hij in het buitenland werkzaam geweest. Daar was hij werkzaam als Contract & Finance Manager op een groot telecommunicatieproject, dat door de Wereldbank werd gefinancierd. Tevens was Peter verantwoordelijk voor de opzet van de financiële en controlfunctie van PT KPN Indonesia. Hij heeft verder een aantal jaren als directeur Consultancy van Nepostel Indonesia gewerkt.

In 2001 is Peter teruggekomen naar Nederland, waar hij bij KPN in de ICT ging werken als projectmanager en programma manager. Gedurende ruim 7 jaar heeft Peter leiding gegeven aan de innovatie projecten in Oracle Applications en was gedurende 2 jaar ook verantwoordelijk voor innovaties en beheer van het BPM-systeem Outlooksoft (interne financiële sturing, het maandelijkse consolidatieproces en de externe verslaglegging).

Sinds het laatste kwartaal van 2007 is Peter werkzaam als zelfstandig management adviseur. Zijn expertise in ICT en financiën zet hij nu in als programma manager en/of projectleider, dan wel als interim manager. Het leiding geven aan projecten, begeleiden van reorganisaties, het ontwerpen en implementeren van (financiële) bedrijfsprocessen, kwaliteitsverbetering en informatievoorziening vormen nu zijn werkgebied.



Special assignments

2001 – 2006
Lid van het Financial Accounting Committee van KPN, overlegorgaan tussen het Shared Service Center Accounting, de Acounts Payable administratie, Consolidatie en Regelgeving en KPN IcT.
Topics: financiële administratie, processen, maand- en kwartaalafsluiting, SOx, IFRS, consolidatie en regelgeving, externe verslaglegging.

1991 - 2001
Verblijf als expatriate in Indonesia

* Financieel directeur PT KPN Indonesia ;
* Directeur Nepostel Indonesia;
* Finance Manager Protel III te Indonesia.

1990 - 1991
Toegevoegd aan de Financieel directeur voor het inrichten van de administratie en de financiële controlfunctie voor KPN Vastgoed BV te Groningen.

1981 – 1983
Lid van de Stuurgroep Spreiding, belast met infrastructurele voorzieningen voor het huisvesten van 2200 medewerkers in Groningen.

1980 – 1985
Part time docent bij Voorlinden, het opleidingscentrum van KPN voor hoger personeel. Specialisatie: de financiële verhouding tussen KPN en het Rijk der Nederlanden; bedrijfseconomische afleiding van de bij KPN te hanteren interne rentevoet voor investeringsbeslissingen.




Opleidingen

Bedrijfseconomie (BSc) - Erasmus Universiteit Rotterdam
HBS - A - Populier Scholengemeenschap te Den Haag

Trainingen en workshops (selectie)
Managing Sucessful Programmes - Office of Government Commerce, UK
Prince2 projectmanagement - ITSML
SOx training - Inhouse training KPN
ICT beheer volgens ITIL - ITIL Foundation
General Management Programme - Ashridge Business School, Hertfordshire, UK
Probaat / Teleturn - KPN Inhouse training Project Management
Facilitair Management - Twijnstra en Gudde
Colloquium Fiscaal Recht - Erasmus Universiteit
Controller training - Opleidingscentrum, Noordwijkerhout
Workshops en in house-trainingen
(diverse financieel) - KPN en extern

IT-tools: MS Office (Word, Excel, Powerpoint); MS Projects; Prince 2 templates, Probaat; ITIL.


Details werkervaring

2008 februari – juli Interim Manager (liftenfabrikant)
Diverse systeemaanpassingen in Oracle EBS begeleid o.a. voor het proces van de maandafsluiting, de registratie van monteursuren en facturatie van service geïnitieerd. De implementatie daarvan begeleid.
Het credit management opnieuw ingericht m.b.v. Oracle Collections en Scheduler en de benodigde systeemaanpassingen begeleid.


2006 - 2007 Manager Innovaties en beheer Outlooksoft BPM
Gedurende 2 jaar was Peter verantwoordelijk voor innovaties en beheer van Outlooksoft BPM, waarmee de financiele consolidatie en de externe verslaglegging van KPN werden gedaan.
Voor de interne klanten binnen KPN werden SLA’s opgesteld, met uitwerking van de processen change management en incidentmanagement. In het kader van configuratiemanagement is een nieuw hardware platform ontwikkeld en geïmplementeerd.
Projectbudget op jaarbasis ca. EUR 800.000; Projectteams 4 – 8 fte; beheerteam 4 fte.


2001 – 2006 Programma Manager c.q. Project Manager IcT (KPN)
Gedurende ruim 6 jaar was Peter belast met de innovaties aan de systemen van KPN, die met Oracle Applications werden ondersteund. Vanaf 2003 is het ver-ERP-en van de divisies Mobile en Vast bij KPN begonnen, waarbij de Oracle E-Business Suite werd ingevoerd bij KPN. Peter heeft hier als Programma Manager en bij grote projecten als Project Manager gefungeerd.

De belangrijkste projecten waren:
* LetsGO – Project gericht op verbetering operationele besturing, procesvereenvoudiging, process/ketenintegratie en webbased ordering. Besparing IT-kosten EUR 4,8 mln per jaar en reductie met 56 FTE in operaties. Oracle modules Order manager/Inventory; i-Procurement/Purchase Order; Accounts Payable, Project Administration, Fixed Assets, Accounts Receivable, Cash Management.
Projectbudget EUR 2.7 mln. Projectteam 10 – 22 fte.

* Upgrade naar Oracle 11i – Upgraden van de Oracle EBS van versie 10.03 naar Oracle EBS 11i. Deze upgrade is nodig vanwege de ombouw van de systeemtech-nische infrastructuur naar een ERP-systeem.
Projectwaarde EUR 1,2 mln. Projectteam 8 - 15 fte.

* Mercurius (divisie Vaste Net) – Herinrichten van de inkoop en het logistieke proces bij een aantal Business Units. Uitfaseren van het inkoop- en voorraadmana-gementsysteem van KPN (legacy na 25 jaar gebruik) en implementeren van iP-PO en INV/OM.
Projectwaarde EUR 1,9 mln. Projectteam 10 – 18 fte.

* Miracle (divisie Mobile) – Ondersteunen van processen van divisie Mobile met toepassing van Oracle eBS. Modules: AR/Cash Management; OM/Inventory, iP/PO, Fixed Assets, Project Accounting en Self Service Time.
Projectwaarde EUR 1,9 mln. Projectteam 8 - 20 fte.

* Omega SNT (divisie Vaste Net) – Overbrengen van GL en subadministraties van een deelneming van KPN van CODA naar Oracle. Modules: financiele modules GL, Accounts Payable, Accounts Receivable, Cash Management. Inkoop iPurchase / Purcase Order en Order management / Inventory.
Projectwaarde EUR 1,1 mln. Projectteam 8 – 12 fte.

* Vervangen totale hardware platform (KPN) – Het vervangen van het Oracle hardware platform van KPN door een geavanceerd(er) systeem.
Projectbudget EUR 650.000, waarvan EUR 450.000 hardware. Projectteam 4 – 10 fte.

* Delphi (divisie Vaste Net, diverse Business Units) - Programma gericht op rationalisatie van ongewenste diversiteit in IcT door middel van het
- het verbeteren van de kwaliteit van de inkoop en logistiek (modules Self Service Purchase, Purchase Order, Inventory).
- verbeteren van de sturing op projecten (modules Project Accounting, Self Service Time, Project Billing, Accounts Receivable, Cash Management).
Programmabudget EUR 2,7 mln. Projectteams 8 – 25 fte.

* Project EURO - Het aanpassen van de financiële systemen aan de komst van de EURO. Daarbij is ook de Oracle GUI-administratie van KPN Vastgoed BV samen-gevoegd met het financiële systeem van KPN.
Projectbudget EUR 1,8 mln. Projectteam 8 – 20 fte.

1991 – 2001 Verblijf als expatriate in Indonesië
Financieel directeur van PT KPN Indonesia.
PT KPN Indonesia was een permanente inrichting van KPN Netherlands in Indonesië. De belangrijkste taak was het faciliteren van een team aan experts, dat bij PT Telkomsel belast was met ontwerp, aanleg en exploitatie van een mobile netwerk in Indonesië. Peter was belast met administratie en interne controle. Jaarlijkse omzet ca. US$ 14 mln.
Directeur Nepostel Indonesia, een consultancy bureau dat telecommunicatie expertise aanbiedt in Indonesië.
PT Nepostel Indonesia is opgericht in 1980 in Jakarta en verrichte consultancy diensten op het gebied van telecommunicatie en post. Er waren bijkantoren in Ujung Pandang, Medan en Padang. Jaarlijkse omzet bedroeg US$ 8 – 10 mln. PT Nepostel Indonesia werd in 1998 gesloten vanwege de economische crisis in Azië.
Contract & Finance Manager op project Protel III bij PT Telekomunikasi Indonesia
Dit project werd gesponsord door de Wereldbank en betrof de aanleg van een telecommunicatienetwerk in Indonesia. De contractwaarde van dit project was US$ 375 mln. Peter was verantwoordelijk voor de administratie en de IT-afdeling.


1990 – 1991 Toegevoegd aan Financieel Directeur KPN Vastgoed BV (Groningen)
KPN Vastgoed BV is in 1990 opgericht voor het beheer van alle technische en kantoorgebouwen van de directies Post en Telecommunicatie.
Peter heeft de administratie en de controlfunctie ingericht.

1987 – 1989 Controller Real Estate PTT Post
Belast met de financiele control op alle onroerend goed van PTT Post (EKP’s, sorteercentra, postkantoren). Jaarlijks budget ca. EUR 250 mln.

1976- 1986n Werkzaam bij Directoraat Financiën Administratie & Begrotingen (PTT)
Rollen:
• Manager afdeling Begrotingen I: Meerjarenbegroting; control op grote investeringsprojecten, met een totale waarde van EUR 2 mrd op jaarbasis ; adviesrol naar Raad van Bestuur.
• Chef bureel Uitgavencontrole: voeren van de verplichtingenadministratie en projectcontrol op onroerend goed; uitvoeren van het buitenlands betalingsverkeer; betalingen met Clearing Office in Zwitserland.
• Stafmedewerker bij bureel Uitgavencontrole: fiscale zaken; verantwoordelijk voor financiële contracten met grote leveranciers.


Talenkennis
Nederlands - Moedertaal
Engels - Zeer goed
Duits - Goed
Indonesisch - Goed
Frans - Redelijk/goed

Overige persoonlijke gegevens
Geboortedatum : 27-11-1946
Datum update : 5 september 2008



Opleiding interimmanager

Bedrijfseconomie (BSc); Ashridge School of Business \'General Management Program\' (UK).
Control opleiding;
ITIL; Prince 2 project management; MSP Programma Management;

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Resultaatgerichtheid, informatie analyse, besluitvaardigheid, motiveren, betrokkenheid, people manager

Talenkennis interimmanager

Engels, Duits, Frans, Indonesisch

 beschikbaar?