T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



manager ict/directeur ict/ CIO

manager ict/directeur ict/ CIO

Werkervaring interimmanager

Mrt 2008 – Heden
Zelfstandig Consultant

Dec 2012 - Heden
Programma manager s Heeren Loo

Binnen deze opdraccht invulling gegeven aan een 24x7 servicedesk, kpi-monitoring en het inrichten van een ontwikkel en testomgeving, inclusief de bijbehorende processen en procedures.

Okt 2009 - Nov 2011
Manager ICT bij de Philadelphia Zorg Groep.

In deze opdracht verantwoordelijk geweest voor het invoeren van het electronisch clienten systeem, het invoeren van een nieuwe WAN-infrastructuur en vooral het opnieuw inrichten van de ICT-organisatie en de bijbehorende processen.


Mrt 2008 - Okt 2009

Als interim consultant verantwoordelijk voor een programma ter vernieuwing van de uitvoering van de wet op de studie financiering bij de Informatie Beheer Groep. In dit programma worden naast een procesvernieuwing ook elementen als wet en regelgeving, een verandering van technisch platform als een omslag van een monolithisch systeem naar een service georiënteerd systeem onder handen genomen.

2004 – Mrt 2008
Unit manager ICT (Lid directieteam)

Quion is een hypotheekservicer (productie ca 7,5 miljard per jaar) die naast het uitvoeren van de administratieve processen voor hypotheekverstrekkers (BPO-functie) ook voor institutionele beleggers hypotheekvormen samenstelt en aanbiedt aan hypotheekbemiddelaars in de Nederlandse markt. Aangezien Quion een sterk groeiend bedrijf is dat zijn bestaansrecht ontleent aan operationeel excellente processen binnen een laag kostenkader, ligt de focus van de functie op het realiseren van hoogwaardig (geautomatiseerde) processen tegen zo laag mogelijke kosten. Om het kostenpatroon laag te houden en toch de explosieve groei te kunnen realiseren worden zowel de processen, de ondersteunende technieken als de structuur permanent geëvalueerd en waar nodig aangepast.

De bij deze functie behorende verantwoordelijkheden zijn:

• Eindverantwoordelijk voor de gehele architectuur, informatisering en automatisering van Quion en de koppelvlakken met en bij de externe afnemers.
• Integraal budget en personeels verantwoordelijk voor de unit ICT, zowel in de zin van kosten als opbrengsten.
• Mede verantwoordelijk voor de bedrijfsstrategie van Quion.
• Eindverantwoordelijk voor het service niveau van de geautomatiseerde en procesmatige dienstverlening naar de externe klanten.

De behaalde resultaten zijn:

• Omzetgroei gerealiseerd van 75% met gelijkblijvende omvang en kosten van de ICT organisatie.
• Nieuwe architecturen gerealiseerd.
• Service niveau afspraken ontwikkeld en gemaakt met externe leverende en afnemende partijen.
• Nieuwe organisatiestructuur voor de informatisering ontwikkeld die een verviervoudiging van de omzet kan opvangen zonder explosieve groei in termen van medewerkers en kosten.
• Proces van beheer en ontwikkeling op het niveau van SAS70 (formeel auditing heeft plaatsgevonden).
• Releasemanagement op basis van SOA-methodiek geïmplementeerd.
• Vernieuwing van de infrastructuur doorgevoerd.
• Implementatie van een nieuw financieel pakket (Coda).
• Vernieuwing van de infrastructuur en het functionele landschap door gevoerd.



2000 - 2004 Unive verzekeringen.
Plaatsvervangend directeur ICT in de rol van CTO

Unive is een coöperatieve verzekeraar die is opgebouwd uit een drietal verzekeraars (Unive Zorg, Unive Schade en Unive Leven) en een 150-tal zelfstandige onderlinge verzekeraars. De primaire opdracht bij mijn aanstelling was het professionaliseren van het ICT-bedrijf, waarbij het opzetten en inrichten van een commerciële samenwerkingsstructuur tussen het ICT-bedrijf, de verzekeringsbedrijven en de onderlinge verzekeraars de grootste uitdaging vormde.

De bij deze functie behorende verantwoordelijkheden waren:

• Verantwoordelijk voor het totale operationele ICT-bedrijf, zowel voor instandhouding als vernieuwing.
• Verantwoordelijk voor de strategische ontwikkelingen binnen het ICT-bedrijf.
• Verantwoordelijk voor de technische innovatie.
• Verantwoordelijk voor het behalen van de SLA’s.
• Eigenaar van de Infrastructuur, Applicatie en Beheer architectuur.
• Integraal budget verantwoordelijk voor ICT (Euro 41,2 miljoen)
• Verantwoordelijk voor 175 medewerkers.
• Eigenaar van 2 outsourcing en 3 outtasking contracten.
• Verantwoordelijk voor de procesinrichting volgens ITIL en de afgegeven TPM verklaring.
• Verantwoordelijk voor de verdeling en doorbelasting van de ICT kosten.
• Strategische en tactische afstemming met de samenwerkende partijen.
• Eindverantwoordelijk voor de ontwikkeling van de primaire en secundaire informatiesystemen en infrastructuren.


De belangrijkste resultaten die ik bij Unive heb bereikt zijn:
1. De doorbelasting van de ICT kosten transparant gemaakt en een methode ontwikkeld om door te belasten op basis van afgenomen diensten.
2. Het rekencentrum geprofessionaliseerd en dit door middel van een TPM-verklaring van een externe accountant laten bevestigen.
3. De technische infrastructuur opnieuw laten ontwerpen en inrichten.
4. Contracten met externe partijen bekeken en daar waar nodig opnieuw afgesloten, hiermee is een besparing gerealiseerd van ca 10 miljoen euro per jaar.
5. De ICT organisatie dusdanig ingericht dat deze een meer klantgerichte structuur kreeg, het resultaat hiervan is meetbaar gemaakt in een klant tevredenheid onderzoek waarbij de waardering van de klant is gestegen van een 5 in het jaar 2000 tot een 7,1 in het jaar 2003.
6. Een CRM-applicatie (Siebel) ingevoerd.
7. Coda als generiek financieel systeem ingevoerd.
8. Datacommunicatie structuur gemigreerd van huurlijn systeem naar internet georiënteerd systeem.
9. De medewerkers zijn weer trots op hun werk en hun werkgever, dit is zichtbaar door het feit dat in het jaar 2001 Unive als enige niet ICT-organisatie gekwalificeerd is als een van de 25 beste ICT-bedrijven om voor te werken.
10. Een belangrijk deel van de beheer en exploitatiefunctie geautomatiseerd en hiermee de exploitatie kosten met 15% verlaagd.

1998-2000 Belastingdienst Automatiserings Centrum
Afdelingshoofd Productmanagement ICT.

Door de ontwikkeling van de procesinrichting binnen het Automatiserings Centrum ontstond de behoefte om de totale life cycle van een product of functionaliteit in te richten bij de afdeling die zich bezig hield met de Implementatie en Distributie hiervan. Om dit te bewerkstelligen heb ik processen en een structuur ontworpen en geïmplementeerd met als doel het gehele spectrum van strategische productplanning, procesmatig werken en lifecycle management in lijn te brengen met de wensen, eisen en ontwikkeling van de totale Belastingdienst organisatie. Na het samenvoegen van, delen van, verschillende afdelingen steeg het aantal vaste medewerkers 210.

1996–1998 Belastingdienst Automatiserings Centrum
Afdelingshoofd Implementatie en Distributie.

Als integraal manager organisatie en processen ingericht en leiding gegeven aan een afdeling welke op zowel projectmatige als incidentele wijze technieken en functionaliteit bij de eindgebruikers van de Belastingdienst implementeert, hierbij was zowel sprake van een product pull, de klant wil iets, als een product push, de klant moet iets vanwege regel- of wetgeving. De afdeling bestond uit ca 95 vaste en ca 100 externe medewerkers, waarbij de kwaliteiten van de externe medewerkers per project en derhalve ook per periode konden verschillen. De afdeling deed gemiddeld ongeveer 20 projecten per jaar en voldeed aan ca 25.000 individuele klantwensen per jaar. Om een en ander gefinancierd te krijgen beschikte de afdeling over een personeelsbudget van ca 120 miljoen gulden en kon het beschikken over ongeveer 350 miljoen gulden investeringsbudget. Om een dermate grote hoeveelheid budget onder controle te houden beschikte de afdeling over een eigen planning en controle team. In de periode dat ik leiding gaf aan deze afdeling heb ik meegewerkt aan de ontwikkeling en implementatie van een procesmatige inrichting van de overkoepelende sector Beheer en Exploitatie.

1995–1996 Belastingdienst Automatiserings Centrum.
Senior Projectmanager.

Om weer dicht bij de inhoudelijkheid van het vakgebied ICT te komen heb ik een functie als Senior Projectmanager geaccepteerd bij het Belastingdienst Automatiserings Centrum. In de periode dat ik daar als projectmanager werkzaam ben geweest, heb ik een gestrand project van een voorganger nieuw leven ingeblazen en binnen de tijd en budget opgeleverd. Het betrof hier het ontwikkelen en implementeren van een nieuwe werkplek omgeving voor ca 38.000 werknemers verdeeld over een vijftal directies en ca 300 locaties. Het projectbudget bedroeg 150 miljoen gulden en het projectteam bestond uit 53 in- en externe medewerkers.
Het uitdagende aan dit project was om naast de ontwikkeling en implementatie van een totaal nieuwe werkomgeving, samen met de verschillende directies een standaard te ontwikkelen welke de onderhoudbaarheid van de omgeving betaalbaar en uitvoerbaar zou houden alsmede, aan de individuele wensen van de directies optimaal tegemoet zou komen. Uit de evaluatie van het project kwam naar voren dat een organisatie met de omvang van de Belastingdienst de behoefte had aan een separate, procesmatig werkende afdeling implementatie. Door de leiding van het Automatiserings Centrum ben ik gevraagd om deze afdeling, die rudimentair was op gezet, in te richten en uit te bouwen.

1993–1995 IJsselpoint Consultancy.
Interim manager

1993–1994 Veranderingsmanager bij Computer Company en Install Data
In opdracht van de directie de integratie van Install Data, een computerdealer, en Computer Company, een consumenten organisatie, mede tot stand gebracht, met als speciaal aandachtsgebied het ontwerpen, inrichten en operationaliseren van de IBM/Apple store in Amsterdam en het opheffen van de reeds aanwezige vestigingen in de regio.

1994-1995 Interim manager bij Monroe en Einstein
In opdracht van de houdstermaatschappij, InterCai, het productaanbod in lijn gebracht met de wensen van de klanten en daarna het bedrijf, dat een oneigenlijke activiteit was binnen het InterCai portfolio, overgedragen aan de multimedia divisie van KPN.

1990–1993 Alpha Computerdiensten.
Manager Support en Consultancy.

Door de algemeen directeur van Alpha Computerdiensten ben ik gevraagd om als lid van het management team leiding te geven aan een nieuwe afdeling Support en Consultancy. Deze afdeling moest gevormd worden uit de afdelingen Product Marketing, Product Management , Sales Support en Inkoop en Logistiek. Het primaire doel van deze nieuwe afdeling was om de ondersteunende diensten van het bedrijf meer resultaat en omzet gericht te maken, terwijl de secundaire doelstelling het verhogen van de klant tevredenheid was. Binnen deze functie was ik resultaat verantwoordelijk voor de afdeling welke bestond uit ca 35 medewerkers. Als additionele taak had elk lid van het managementteam een relatie verantwoordelijkheid naar een aantal major klanten. Mijn aandachtsgebied bestond uit het Ministerie van Defensie en de ING.
Helaas is Alpha Computerdiensten slachtoffer geworden van de teloorgang van de Newtron Holding waar zij onderdeel van uitmaakte. Toen de restanten van Newtron, waaronder Alpha, opgekocht werden door de Borsu Mij en daar ik net een slechte ervaring achter de rug had heb ik een nieuwe werkgever gezocht.

1989–1990 Borsu International.
Manager Sales Support en Consultancy.

Na circa 4 jaar werkzaam te zijn geweest als Hoofd Klantenservice bij de KL wilde ik een nieuwe uitdaging. Aangezien de weg voor verdere ontwikkeling binnen de KL bemoeilijkt werd door het feit dat een management functie om en om bezet werd door een burger en een militair, heb ik mijn blik buiten de KL gericht en ben als manager Sales Support en Consultancy gaan werken bij Borsu International, een importeur van data opslag systemen en leverancier van de bijbehorende technische en functionele oplossingen. In het jaar dat ik daar werkzaam ben geweest, heb ik ontdekt dat ik problemen heb met het feit dat een leverancier de wens en behoeften van een klant ondergeschikt maakt wordt de interne wens om omzet of business targets te halen. Na zes maanden kreeg ik last van mijn gevoel voor integriteit en heb besloten een andere werkgever te zoeken. In deze periode heb ik leiding gegeven aan ca 25 medewerkers en was resultaat verantwoordelijk voor mijn eigen eenheid.


1985–1989 Ministerie van Defensie
Hoofd Klantenservice van het Informatie Centrum Kleinschalige Automatisering KL.

In de periode dat ik werkzaam was als hoofd FMS bij de Landmacht ontstond binnen de KL de behoefte aan een eigen automatiseringsafdeling die, anders dan het Defensie Computer Centrum, welke totaal gericht was op de ontwikkeling en exploitatie van Defensie overkoepelende systemen, en de afdeling Wapen en Commando Systemen van de KL, zich zou richten op de ontwikkeling en exploitatie van KL specifieke bestuurlijke informatie systemen. Door de toenmalige Directeur Economisch Beheer van de KL ben ik samen met drie andere medewerkers gevraagd om deze afdeling op te zetten. Binnen het team heb ik de verantwoordelijkheid gekregen voor het opzetten van de eenheid die zich bezig hield met het inventariseren en afstemmen van de wensen en eisen van de verschillende onderdelen binnen de Landmacht alsmede voor het inrichten van het incident, problem, inkoop en logistieke proces van automatiseringsmiddelen. In deze periode heb ik leiding gegeven aan ca 50 medewerkers, zowel burger als militair, en had een budget verantwoordelijkheid van ca 100 miljoen gulden.

1982–1985 Ministerie van Defensie
Hoofd FMS bij de Koninklijke Landmacht.

Na het beëindigen van mijn dienstplicht heb ik, wederom als burgerambtenaar, leiding gegeven aan een team van 8 medewerkers die verantwoordelijk waren voor de financiële afhandeling van door de KL binnen de Verenigde Staten verworven middelen. Binnen deze functie heb ik ervaring opgedaan met het werken in internationale werkverbanden binnen door de politiek gedreven omgeving. In deze functie heb ik een rekening courant systeem opgezet voor het afhandelen van betalingen van en aan het Amerikaanse Department of Defence.

1981–1982 Ministerie van Defensie.
Dienstplichtig luitenant UNIFIL.

Na de opleiding tot reserve officier op de School voor Reserve Officieren en Kader Infanterie heb ik mijn dienstplicht vervuld als pelotonscommandant van een infanterie verkenningspeloton binnen het VN-UNIFIL verband. Deze tijd heeft mij als persoon erg geholpen met het ontwikkelen van mijn kwaliteiten op de vlakken van leiderschap, werken in teamverband, sensitiviteit voor verhoudingen en omstandigheden en met verder ontwikkelen voor mijn gevoel voor pragmatiek.

1980–1981 Ministerie van Defensie
Medewerker Financiële Personeels Administratie.

Na afronden van mijn middelbare school en met een oproep voor het vervullen van mijn dienstplicht op zak ben ik, als burgerambtenaar, gaan werken op de afdeling Financiële Personeels Administratie van de Centrale Organisatie van het Ministerie van Defensie. De werkzaamheden bestonden uit het beoordelen, administreren en uitbetalen van aanvragen om sociale en/of medische vergoedingen van beroepsmilitairen.

Opleiding interimmanager

Bedrijfkunde
AMBI
SPD

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Visievormend.
Mensgerichte changemanager.
Authentiek.
Resultaat gericht.
Toegankelijk.
Communicatief

Talenkennis interimmanager

Nederlands moedertaal
Engels Goed

 beschikbaar?