T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



Senior Programma/Project manager, IT Manager

Senior Programma/Project manager, IT Manager

Werkervaring interimmanager

Ik ben een Senior IT Project/Programma en IT manager vol energie en met een met een ‘can-do’ mentaliteit . Mijn managementstijl kenmerkt zich het best als dienend leiderschap, resultaat gericht en als verbindende factor organisatie en disciplines samen te brengen. Vanuit die visie zet ik anderen in hun kracht om zo samen goed te presteren.
Ook niet onbelangrijk: ik beschik over een goede portie humor en heb nooit een ochtendhumeur!
Door de fundamentele veranderingen met betrekking tot snelheid van veranderen en aanpassingsvermogen van bedrijven is een andere organisatiestructuur en management stijl noodzakelijk. Deze Agile stijl sluit enorm goed aan bij mijn karakter. Door mijn brede ervaring en diversiteit aan organisaties, projecten en programma’s ben ik wendbaar en flexibel. Hierdoor ben ik in staat om organisaties te helpen projecten en programma’s Agile te maken en uit te voeren, en zo maximale business value te creëren of te ondersteunen.

Laatste functies:

Nov 2012 - Jul 2017 Diverse functies en Business Lines binnen Ricoh Nederland

2016 - 2017:
Sen. IT Project/Programma management & delivery management – Ricoh NL:
In deze periode heb ik bij ‘Ricoh Business Process Services’ diverse complexe projecten en transities geleid waaronder:
- Afbouw SSC gevolgd door Transitie (carve-out) SSC naar partner bedrijf,
- Transitie UK Datacenter naar nieuw ingericht NL Datacenter,
- diverse kleinere projecten.
Daarnaast ben ik als Delivery manager verantwoordelijk geweest voor de vormgeving van een nieuwe Ricoh SaaS (SOA) dienstverlening voor Philips Lighting & HealthTec en beheer van een OMS Managed Service voor Philips.

2015 - 2016
Senior Project manager - Ricoh NL:
In deze periode heb ik als project manager bij ‘Ricoh NL IT Services’ diverse complexe projecten geleid waaronder:
- Akzo-Nobel: “digitalisering informatie en communicatie middelen”
Doel van dit project was implementatie van een wereldwijd video conferencing systeem (op alle kantoren van Akzo-Nobel) en digitaal communicatie platform om internationaal reizen terug te dringen.
Taken:
- Opzetten baseline en opstart fase 1,
- inrichting nieuw hoofdkantoor Akzo Nobel in Amsterdam.
- Fase 2 was uitrol wereldwijd, deze meer jaren fase is om strategische reden door interne Ricoh PM uitgevoerd en heb ik het project overgedragen.

Na deze periode heb ik diverse andere projecten gedaan voor Ricoh w.o.:

Implementatie Internationale Managed Print en Scan service voor Nutreco (Global) bestaande uit:
- Internationaal Roll-Out Managed service (31 landen)
- Inrichting delivery en support processen
- Contract management, SLA’s, OLA’s
- Operationele processen
- Operationele en financiële eindverantwoording voor dit project

Consolidatie 2 Productie centra van Ricoh naar 1 hoofdlocatie inclusief;
- HR transitie,
- inrichting nieuwe datacenters,
- consolidatie processen,
- migratie klant omgevingen (zowel IT technisch als operationeel),
- Afstemming board Ricoh NL en Ricoh Europe m.b.t. project scoping, budget, delivery en rapportages.

2014 - 2015
Programma management - Ricoh NL:
Transitie ING Managed Printing service naar nieuwe sourcingpartner ING (Fujitsu):
Na de oplevering van de ING Managed Printing Service (IMPS, zie vorige functie), heeft ING middels aanbesteding de volledige IT Managed Services van Atos naar Fujitsu gegund (SWING).
Als programma manager IMPS heb ik deze migratie voor ING en Fujitsu vorm te geven, daar Ricoh nog steeds als Managed Service Partner verantwoordelijk bleef voor deze dienst.
Deze migratie heb ik met succes afgerond.
Verantwoordelijkheden en taken:
- Operationele en financiële eindverantwoording voor dit project
- Sturing interne projectorganisatie, vendors en sourcing partijen
- Contract management/Stakeholder management/Business alignment
- Overdracht IMPS naar nieuwe partij

2012
Programma manager - Ricoh NL
‘Ontvlechting IT ING en NN’ (Ricoh NL).
Vanuit Europese regelgeving zijn Banken verplicht bank- en verzekeringsactiviteiten los te koppelen, hier is een programma aan vormgegeven tot doel twee organisaties zelfstandig verder te laten gaan. Als Programma Manager Printing Environment ben ik verantwoordelijk geweest voor de ontvlechting ING en NN printing en document management infrastructuur.

Na ontvlechting heb ik als Programma Manager (E2E Service integrator) zowel bij ING als bij NN een ‘Managed printing service’ geïmplementeerd,
Taken:
- Uitrol 2500 Multifunctional printing devices
- inrichting infrastructuur, processen, en beheer organisatie.
o Dit is een meer jaren programma geweest
- (betrokken bij) Tactische beleidsontwikkeling Managed Services (business alignment)
- Operationele en financiële eindverantwoording voor de programma’s
- Sturing vendors en sourcing partijen
- Contract management/Stakeholder management
- Eindverantwoordelijkheid Service en Delivery Management binnen de programma’s

Dec 2011 - Sep 2012
IT Manager bij Kuweit Petroleum NW-Europe (Q8 & Tango) :
Als Interim Manager Projects & Development verantwoordelijkheid geweest voor de afdeling Projects & Development
- 30Fte (exclusief vendors, en externe resources).
- Verantwoordelijk voor alle IT projecten, Software development en maintenance voor Kuwait Petroleum Europa.
- Tactisch strategische IT beleidsontwikkeling
- Operationele en financiële eindverantwoording
- HR Lifecycles (Beoordeling, personeelsmanagement, operationele sturing)
- Integratie en uniformering internationale IT processen, platformen en applicatie landschappen
- Business alignment
- Sourcing en bid management
- Sturing vendors en sourcing partijen
- Contract management

Dec 2010 - Nov 2011
Proces/Change manager Cards bij Rabobank NV
Vanuit mijn interesse naar de businesskant van een grote bank heb ik de keus gemaakt om de IT tijdelijk te verlaten om als procesmanager en changemanager aan de business kant te gaan werken.
Als proces manager ben ik verantwoordelijk geweest voor alle operationele processen rond Kaart beheer (Debet/credit). Vanuit deze rol ben ik functioneel eigenaar geweest van alle processen, infrastructuur en tooling ter ondersteuning van deze processen.
Als change manager ben ik verantwoordelijk geweest voor de procesmatige afhandeling van alle wijzigingen (zowel IT als Operationele bedrijfsprocessen) binnen het cards domein van Rabobank NL. Alle activiteiten die met kaart beheer en gebruik te maken heeft (Debet/ Credit)
Vanuit bovenstaande rollen heb ik diverse processen ingericht voor deze organisatie (ook op corporate nivo) zoals Incident, Problem en Change-management.

Aug 2010 - Dec 2010
Programma manager / consultant bij CMS (Classic Motor Cycle Supplies)
Implementatie IT solution – Classic Motor Cycle Supplies (CMS).
CMS is een van 's werelds grootste import export bedrijven van klassieke motor onderdelen.
90% van de business van CMS vind via Internet plaats.
De Infrastructuur van deze organisatie was over jaren sterk vervuild waardoor ontwikkelingen, groei en stabiliteit niet geborgd konden worden.
Mijn opdracht heeft bestaan uit een volledige IT Audit (inclusief hosting, partijen, locaties en contracten) om vandaaruit een baseline te bepalen, op basis van deze baseline zijn IT ontwikkelingen, migraties updates en sourcing contracten vorm gegeven.
Taken:
- Opstellen IT Long term plan,
- migratie en implementatie nieuwe IT omgeving 'fit for the future'

De operationele uitvoer van deze activiteiten is bij 3e partijen belegd en over een langere periode ontwikkeld en ingericht.

Jan 2010 - Apr 2010
IT Project manager bij Belastingdienst Den Haag:
In het kader van wet en regelgeving worden op landelijk nivo bij gemeentes alle overheidsgegevens centraal vastgelegd. Mijn primaire doelstelling was het opstellen van strategische uitgangspunten, aansluiting concern strategie en opstellen PID t.b.v. start van het project.
Resultaat na 2 maanden is een PID die als basis dienst voor budgettering, definitie fase, vormgeving strategie, markt consultatie en aansluiting bij het concern.
Budget grootte: 2,5 – 5 Mio
Onder mijn verantwoordelijkheden behoorden o.a.
- Vertaling processen naar techniek
- Opstellen PID en faseplannen
- Opstellen communicatie plan
- Opstellen resourceplannen en budgetten
- Onderhandeling budgetten met bestuursdienst
- Aansluiting concern strategie
- Voorbereiding marktconsultatie (en aanbesteding)

Jun 2008 - Mei 2009
Programma manager Logica / Waterschappen (Overheid) :
Ontwikkeling en implementatie van een gecentraliseerd belasting systeem (Oracle eBS) voor alle waterschappen, gemeentes en waterleiding bedrijven in Nederland.
Logica is in deze verantwoordelijk geweest voor de ontwikkeling en implementatie van de Oracle eBS laag en Ordina voor de ontwikkeling en implementatie van de centrale database.
Het waterschapshuis heeft een centrale intermediairs functie vervuld naar alle deelopdrachtgevers.
Als algemeen projectmanager Oracle eBS ben ik eindverantwoordelijk geweest voor de ontwikkeling en realisatie van TAX-i (Oracle eBS).

Nov 2007 - Jun 2008
Hoofd Ontwikkeling en implementatie bij Gemeente Rotterdam KCR:
KCR is als shared service center verantwoordelijk voor alle concernbrede systemen waaronder Oracle E-Business suite, Business Intelligence, data-warehousing, concernbrede Document Management systemen en datacenters (MER en SER)
KCR bestaat uit drie diensten: Business Service Delivery (BSD) - Ontwikkeling en implementatie (O&I) en Beheer en Informatie voorziening (B&I)

Als hoofd Ontwikkeling en Implementatie ben ik verantwoordelijk geweest voor de volledige afdelingsresultaten. Hieronder viel operationele verantwoordelijkheid, opstellen MTP, realisatie afdelingsdoelstellingen, afdelingsontwikkeling,opleiding en coaching, HRM, en financiële resultaten.

Naast deze functie ben ik als MT lid mede verantwoordelijk geweest voor tactische en strategische ontwikkeling van KCR als SSC.

Jan 1998 - Nov 2007
IT Manager / Afdelings hoofd / Project & programma management bij Diverse organisaties:

In deze jaren heb ik mezelf ontwikkeld tot programma, Sen. Project manager en IT / Delivery manager. Ik heb de volgende functies vervult (waaronder directeur eigenaar eigen bedrijf in interim management):

2007 Dir/Eigenaar MALcom Management BV
Focus op groei en ontwikkeling eigen bedrijf (20Fte / 20 freelancers)
2006 / 07 Hoofd Business Service Delivery ING (Savings & Lending)
Verantwoordelijke voor BSD afdeling,
IT services voor Postbank en ING Benelux
150fte.
2005 / 07 Dir/Eigenaar MALcom Management BV
Focus op interne ontwikkeling eigen bedrijf 10Fte
2005 Project manager Platform migratie KLM
2004 / 05 Portfolio manager Infrastructuur Retail en ICT - ABN Amro
2003 / 04 Project manager platform migratie ABN Amro
2002 Project / Product manager Rai Datacenter (RDC)
Opzetten Application Service Provider datacenter en dienstverlenging
(1e vorm van cloud-services in de markt)
1998 / 02 Diverse functies als freelance software developer en project manager
.

Opleiding interimmanager

- Certified Scrum Master (PSM)
- Certified Scrum Product Owner (PSPO)
- CMM/DSDM
- IPMA C
- ITIL
- Prince II
- HBO Technische informatica
- Infrastructure modeling (IS1, IS2 en IS3)
- LN Application development 1, 2 en 3
- LN System administration 1 en 2
- LN Design & Architecture 1
- Communicatie en Marketing technieken

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Manager Projects
IT manager (Software/Infrastructuur)
Delivery manager
Sen. Project manager / Programma manager
Scrum Master (Certified)
Scrum Product Owner (Cert)

Talenkennis interimmanager

Nederlands - Uitstekend
Engels - Uitstekend
Duits - Goed in spreken en verstaand, beperkt in schrijven

Overig

Ik ben erg gedreven, werkt toe naar resultaat en krijg dingen echt gedaan, zeker als ze moeilijk, kritisch of urgent zijn. Communicatie en onderlinge betrokkenheid zijn voor mij belangrijk. Ik ontwikkel graag nieuwe ideeën, deel en borg deze in mijn teams of organisatie en weet vanuit die visie mensen samen te brengen om de doelstellingen te behalen.

 beschikbaar?