T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



Business analist, informatie architect, consultant

Business analist, informatie architect, consultant

Werkervaring interimmanager

- Adviseur bij het opzetten van een alliantievorming tussen vier bedrijven. Hierbij moesten de processen op elkaar afgestemd worden en de gegevensstromen tussen de bedrijven in kaart worden gezet.
Via interviews zijn de van belang zijnde bedrijfsfuncties van het totale proces in kaart gebracht en in samenhang beschreven. De bedrijfsfuncties zijn verder uitgewerkt zodat duidelijk werd welke gegevens nodig zijn voor het uitvoeren van deze activiteiten en waar deze gegevens vandaan (zouden moeten) komen. De samenhang van de bedrijfsfuncties maakte het mogelijk om beter te focussen en te sturen op de benodigde verandering. Het inzicht in de gegevensstromen is als input gebruikt om een gegevensarchitectuur en een applicatiearchitectuur op te zetten waarmee het mogelijk was om een gezamelijke database te definieren en om interfaces tussen de diverse applicaties in kaart te brengen.
- Opzetten en professionaliseren van het functioneel beheer SAP, met name de modules PM, MM, FI en CO.
Coachen van de huidige FB¡¦ers door ze te leren om niet direct naar oplossingen te kijken, maar eerst duidelijk de vraag achter de vraag te verhelderen. Dit door aannames expliciet te maken en doorvragen naar het waarom van de gewenste functionaliteit.
- Analyseren en stroomlijnen van werkprocessen binnen een kleine afdeling (50 FTE) met veel verschillende taken zodat werkzaamheden op elkaar afgestemd konden worden. Tevens mogelijk gemaakt dat de afdeling zich kon profileren door een transparante opzet van de werkwijze en het expliciet maken van de bijdrage aan de organisatie als geheel.
In kaart gebracht wat nu eigenlijk de core business van de afdeling was en wat de verwachtingen zijn vanuit de organisatie. Dit is gedaan in de vorm van een aantal workshops en een analyse op de doelstellingen van de afdeling. Hierna de huidige werkzaamheden in kaart gebracht en gerelateerd aan de doelstellingen zodat witte vlekken zichtbaar werden en een betere focus op de core business bereikt kon worden.
- Begeleiden middelgroot bedrijf (1000 man) van functiegericht werken naar procesgericht werken met de daarbij behorende impactanalyse waarin de organisatorische veranderingen centraal stonden. Aanleiding was de wens om SAP als ERP pakket te gaan gebruiken.
Procesmodellen gemaakt en rekening gehouden met de wens om van een uitvoerende organisatie te ontwikkelen naar een regisserende organisatie (regiseur van het spoor). Dit is concreet gemaakt in de vorm van informatiebehoeften die vereist zijn om deze regisseursrol ook daadwerkelijk te kunnen uitvoeren. Hierbij is ook een presentatie gemaakt die op diverse niveau¡¦s is gepresenteerd om draagvlak te krijgen.


Belastingdienst Automatiseringscentrum, 1997 ¡V 01-08-¡¥01

Consultant/informatie architect
Diverse opdrachten in de rol als consultant. De opdrachten bestaan uit:
- het adviseren van het (hoger) management van de Belastingdienst met betrekking tot het concretiseren en meehelpen bij het opstellen van het beleid;
- Het (opnieuw) ontwerpen van bedrijfsprocessen en de impact hiervan op alle relevante COPAFIJTH* aspecten beschrijven.
- Beschrijven impact e-business op frontoffice processen van de Belastingdienst

Voorbeelden van uitgevoerde projecten:
- Transformatie van D-dienst naar E-dienst in kaart brengen. Hierbij is in een projectgroep gekeken naar hoe de Belastingdienst van een D-dienst (papieren documenten) naar een E-dienst (elektronische verwerking) kan transformeren. Binnen dit project zijn de mogelijkheden van de inzet van IT in kaart gebracht, en is er gekeken naar de benodigde organisatiestructuur en de juridische aspecten. Dit project was een van de vijf strategische speerpunten in het beleid.
- Nieuw beleid (strategisch niveau) met betrekking tot de dienstverlening aan belastingplichtige inzichtelijk maken (uitkomst van vorige project) en in verschillende procesontwerpen uitwerken. Per procesontwerp zijn, op hoofdlijnen, de COPAFIJTH aspecten* in kaart gebracht zodat verdere verdieping kan plaatsvinden van gekozen scenario op basis van beargumenteerde keuzes.
Specifiek is hierbij ingegaan op de dienstverlening via de kanalen telefoon, internet en balie.
- Haalbaarheidstudie uitgevoerd op basis van een (technisch) concept voor de mogelijkheid van één overheidsloket voor het bedrijfsleven. Binnen de betrokken overheidsdiensten is gekeken naar de impact hiervan op de bestaande organisaties en de noodzakelijke randvoorwaarden die nodig zijn voor succesvolle implementatie.
Betrokken partijen waren de Belastingdienst, het CBS en het LISV.
- In kaart brengen van de inningprocessen van de Belastingdienst en in kaart brengen om aan de hand daarvan te komen tot één generiek inningsproces voor de Belastingdienst.
- Impact analyse bij Douane met betrekking tot de invoering van een europees douane vervoerssysteem (TRANSIT). Dit systeem wordt beschikbaar gesteld vanuit de EU (Brussel) en de impact analyse heeft een lijst opgeleverd waarbij de COPAFIJTH aspecten zijn benoemd van zowel de Douane als aangrenzende processen bij derden.
- Diverse vastgelopen projecten onderzocht zodat oorzaken en verbanden inzichtelijk werden gemaakt. Vervolgens hiervoor aanbevelingen gedaan om deze projecten weer vlot te trekken.
- Maken van een informatieplan voor een van de facilitaire diensten van de Belastingdienst en meehelpen met het informatieplan van Douane.
- Architectuur opzetten voor implementatie van SAP, met name de organisatorische gevolgen beschrijven in de rol van informatie architect. Belangrijkste taak hierbij was het duidelijk krijgen van de gewenste functionaliteiten van verschillende partijen en deze afzetten tegen de (on)mogelijkheden van SAP. Hierbij is veel kennis opgedaan met betrekking tot de samenhang van de diverse SAP modules (MM, SD, FI, CO, HR en PM).

Academisch medisch Centrum te Amsterdam, 1992 - 1997
Organisatie adviseur/Informatieanalist:
Grootste project: Doen van een procesanalyse en vertalen naar systeemeisen en procedures van de patientenlogistiek om problemen op te lossen met wanbetalers waarvoor na behandeling geen vergoeding plaatsvond (bedrag van 1,5 miljoen op jaarbasis)

Programmeur/adviseur:
Grootste project: opzetten van een volledig financieel en productie rapportagesysteem voor de gehele organisatie, bestaande uit 7 divisies en 3 ondersteunende facilitaire groepen met een totaal van ongeveer 5000 werknemers. Het ging hierbij om rapportages op drie niveaus: hoger management, middenmanagement en uitvoerend management.
Taal: FoxPro 2.5/2.6 en Clipper 87/ 5.02

Andere projecten:
- In kaart brengen van administratieve processen zodat deze op elkaar afgestemd konden worden.
- Informatie analyse voor de verwerking van aanvragen en financiële verwerking van de zogenaamde derde geldstroom (financiering via fondsen).
- Het totale verloop van de patientenlogistiek in kaart gebracht zodat de deelprocessen op adequate wijze ondersteund konden worden met ICT.
- Schrijven van een applicatie ten behoeve van de uitleenadministratie van dossiers van werknemers.
- Schrijven van een applicatie ten behoeve van de invoer en verwerking van gepleegde verrichtingen ten behoeve van de financiële afhandeling.
- Maken van een plan voor het opzetten en beheren van een Novell 3.12 netwerk ten behoeve van de administratieve dienst (60 werkplekken). Na goedkeuring van het plan heb ik ook de implementatie verzorgd en tijdelijk zelf het beheer gedaan.


Interuniversitair Oogheelkundig Instituut, 1990-1992
Kantoor automatiseerder (ondersteunen mensen bij gebruik computers en beheren van de PC's)

Programmeren: maken van programma¡¦s voor opslag en analyse wetenschappelijke onderzoeken
Taal: Clipper 87

Helpen bij opzetten wetenschappelijke onderzoeken
Nadruk hiervan lag op de voorkant van het onderzoek, hoe dit opgezet moet worden en welke informatie nodig is om wetenschappelijk gefundeerde uitspraken te kunnen doen.

*COPAFIJTH staat voor de volgende aspecten:
Communicatie (Commercie): wat merkt de klant van de veranderingen?
Organisatie: Aspecten als betrokken organisatieonderdelen, benodigde veranderingen.
Personeel: Aspecten zoals opleiding, competenties, aantallen enz.
AO: Beschrijving van toekomstige processen afgezet tegen de huidige beschrijvingen
Financieel: Welke kosten en baten worden er verwacht?
Informatie: Aspecten met betrekking tot de benodigde infomatie.
Juridisch: Veranderingen die juridische gevolgen kunnen hebben.
Techniek: Welke technieken kunnen ingezet worden voor ondersteuning?
Huisvesting: Kijken naar mogelijke veranderingen in de huisvesting.


Opleiding interimmanager

WO Filosofie
WO Economie
VWO
HAVO
MAVO
Opleiding tot Procesmodelleerder/business analist
Opleiding tot Informatie architect
Diverse personel development cursussen (1997-2000)
Diverse SAP cursussen (1997-1998) meeste t/m level 2
„h SAP Overview
„h FI en Co
„h MM en SD
„h PM
„h HR
„h ASAP


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

- Communiceerbaar maken van geformuleerde strategie naar concrete doelstellingen
- Structureren van complexe materie naar overzichtelijke brokken in hun samenhang
- Modelleren van bestaande bedrijfsprocessen en het modelleren van gewenste situatie zodat de impact van de veranderingen vroegtijdig zichtbaar worden gemaakt.
- Sterk analytisch en goed in communiceren (workshops, presentaties enz.)
- Betrouwbaar en onafhankelijk (to the point)
- Vertalen van business wensen naar ICT
- ICT mogelijkheden vertalen naar de inzet in de business


Talenkennis interimmanager

Nederlands en Engels

 beschikbaar?