T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



Bedrijfsjurist reorganisatiemanager interim

Bedrijfsjurist reorganisatiemanager interim

Werkervaring interimmanager

Werkervaring

Periode Bedrijf Functie
Oktober 2006-huidig Freelance bedrijfsjurist a.i.

Huidige opdrachten: Opstellen Algemene Voorwaarden voor een beveiligingsorganisatie
Opstellen verhuurovereenkomst zorglocatie
Opstellen toelatingsovereenkomst Medisch Specialisten zorginstelling
Opstellen klachtenreglement conform de wet klachtrecht zorgsector
Arbeidsrechtadviezen en –formele- ontbindingsprocedures

en

Januari 2007 – maart 2007
Opdracht: opstellen Sociaal Plan en voorbereiden onderhandelingen met vakorganisaties en Ondernemingsraad voor een reorganisatie bij een non-profitorganisatie. Onderzoek mogelijkheden binnen de beperkte financiële ruimte voor afvloeiingsregelingen, mobiliteit, outplacement en scholing in het Sociaal Plan (cafetariamodel).

Januari 2007
Opdracht: Opstellen arbeidsreglementen voor non profitorganisatie.

December 2006 – januari 2007

Opdracht: Geven van een training ontslagrecht van drie dagdelen aan 20 HR-adviseurs.

Dee organisatie bevond zich in de overgang van overheid naar een commerciële organisatie. Dit heeft gevolgen voor het P&O beleid en arbeidsrecht

December 2006

Opdracht: Opstellen van arbeidsovereenkomsten / bevestigen rechtspositie medewerkers voor een nieuw opgerichte non profitorganisatie.



November / December 2006
Opdracht: reorganisatie van een zorgaanbieder, gespecialiseerd in dagbehandelingen van verzekerde en onverzekerde zorg.


Juli 2003 – Oktober 2006 RaymakersvdBruggen Weesp Senior Arbeidsrechtjurist

RaymakersvdBruggen is een organisatie die gespecialiseerd is in Personeel en Organisatie voor ondernemingen. Onderdeel van de organisatie is de adviesgroep Arbeidsrecht & Arbeidsvoorwaarden van waaruit commerciële ondersteuning aan MKB-clientele (ca 50 ondernemingen) wordt verleend. Naast leidinggevende en commercieel verantwoordelijke voor deze adviesgroep, voerde ik tevens opdrachten uit voor genoemde clientèle zoals daar zijn:

- Begeleiding/stroomlijning van organisatorische veranderingen, in geval van reorganisaties, fusies, overnames, of kleinschaliger afdelingswijzigingen. Dit binnen het krachtenveld van de economische en bedrijfsmatige behoeftes enerzijds en de (mede)zeggenschapsorganen en vakorganisaties anderzijds met als doelstelling het bereiken van consensus.
- Het voorstellen en opstellen van een reorganisatieplan, waarin opgenomen de ontwikkelingen welke tot de noodzakelijke organisatiewijziging aanleiding geven, de financiële positie, gewenste organisatie, de personele consequenties, de opvang van de personele gevolgen en het stappenplan om de doelstellingen te bereiken.
- Advisering en verzorging van training omtrent medezeggenschap. Tevens opstellen van adviesaanvragen in de zwaardere art. 25 WOR procedures.
- Individuele ontslagprocedures bij de kantonrechter of CWI, collectieve ontslagen, correspondentie met advocaten/wederpartij, onderhandelingen en inhoudelijke procesvoering bij de rechter.

De dienstverlening richtte zich op organisaties in de sectoren overheid (transport), non profit (liefdadigheidsorganisaties), maar bestond voornamelijk uit profit-organisaties (beveiliging, agricultuur, media etc)

Juni 2002 – Juni 2003 IMAS-Group Den Haag HR-Manager

De IMAS Group, toentertijd bestaande uit drie juweliersketens (Lucardi, Siebel, Schaap + Citroen) is tot januari 2003 onderdeel geweest van de –toenmalige- VendexOrgansatie. Voorafgaande aan de afsplitsing van Schaap + Citroen en de verkoop van de onderneming aan Retail Network, heeft het onderzoeksbureau McKinsey de hoofdkantoororganisatie extensief onderzocht en in samenspraak met het Managementteam een nieuw commercieel plan opgesteld. Binnen de IMAS-Group waren ca 1500 medewerkers werkzaam. De arbeidsvoorwaarden voor het winkelpersoneel waren vastgelegd in de algemene SBD CAO, maar eind 2002 heeft een afsplitsing plaatsgevonden en is een meer bedrijfseigen CAO, tezamen met a.o. Juweliersbranche en Parfumerie opgericht (SWK-CAO). Als lid van het Managementteam was ik mede verantwoordelijk voor de nieuwe personele organisatie en het daarmee samenhangende reorganisatieproces van het hoofdkantoor. Als lid van het onderhandelingsteam was ik in mijn functie intensief betrokken bij de afsplitsing en onderhandelingen voor de nieuwe SWK-CAO. De belangrijkste bereikte doelen zijn de volgende:

- Verkoopklaar maken van de organisatie in personeel opzicht
- Opzetten en uitvoering van de reorganisatie Hoofdkantoor (verlies 60 arbeidsplaatsen) in drie tranches. Verantwoordelijk voor de ontslagprocedures
- Onderhandelingen met de –adviseur van de- Ondernemingsraad omtrent Sociaal Plan en de adviesaanvraag.
- Contacten met de vakorganisaties in het kader van de reorganisaties
- Als onderdeel van het onderhandelingsteam bereiken van een nieuwe CAO SWK
- In het kader van stroomlijning van de toenmalige Vendexorganisatie implementeren van het nieuwe software systeem SAP HR.
- Aansturen / leidinggeven aan de personele organisatie en salarisadministratie.
- Ontwikkelen en implementeren van het nieuwe ziektebeleidsregels in het kader van de wet Poortwachter.
- Vervanging van de directeur P&O na diens vertrek (augustus 2002)

Oktober 2000 – Juni 2002 Modern Electronics Schiedam HR-Manager

In 2000 heeft voormalig Vendex International de electronica detailhandelsonderneming Radio Modern (circa 1200 medewerkers) gekocht. Kort na de overname is Radio Modern samengevoegd met de Valkenberggroep, een dochter onderneming van Dixons. Eind 2001 is It’s Electronic eveneens door Vendexinternational gekocht, hetgeen geleid heeft tot een intensieve samenwerking tussen de twee ketens, vooral op logistiek en overhead niveau (samenvoeging Hoofdkantoor). In het licht van deze ontwikkelingen was ik verantwoordelijk voor:

- Implementatie van de Vendex reglementen
- Opzetten en controleren van de bezettingsblauwdruk voor de 45 filialen en hoofdkantoor
- Opzetten en stroomlijnen van de benodigde HR-managementinformatie ter aansturing van de organisatie
- Arbeidsvoorwaardenvergelijking en maken van definitieve afspraken met de vakorganisaties in het kader van de overname van de Valkenberggroep
- Contacten met de Ondernemingsraad en opstellen van adviesaanvragen en instemmingsverzoeken.
- Onderhandelingen met de vakorganisaties in het kader van de verhuizing van het hoofdkantoor naar Tilburg
- Uitvoeren ontslagprocedures algemeen.
- Opstellen en controleren commerciële contracten / reglementen (SLA’s)


December 1994 - Oktober 2000 Vroom & Dreesmann Warenhuizen B.V. Bedrijfsjurist

Vroom & Dreesmann Warenhuizen B.V. was met 13.000 werknemers en 50 warenhuizen een belangrijk commerciele dochter van Vendex International B.V. Als bedrijfsjurist was ik verantwoordelijk voor het controleren en opstellen van commerciële contracten, zoals Joint Promotion, distributiecontract, geheimhoudingsovereenkomst etc. Ook kwesties omtrent intellectueel eigendom (merkzaken), arbeidsrechtelijke geschillen en arbeidsvoorwaardelijke vraagstukken waren de verantwoordelijkheid van de bedrijfsjurist. Tot de werkzaamheden behoorden evenzeer de algemeen commerciële wettelijke vraagstukken omtrent kansspelen, vergunningen, strafrechtelijke voeging en overige voorkomende werkzaamheden. De juridische afdeling was verder ondersteunend in de CAO-onderhandelingen van de organisatie. Daarnaast t trad ik als procesgemachtigde op in arbeidsrechtelijke individuele conflicten.


Opleiding interimmanager

1987-1994 WO Nederlands Recht universiteit Groningen

Hoofdvakken: Economisch Recht, Internationale betrekkingen, Arbeidsrecht c.s., Ondernemingsrecht 1 en 2, Kartelrecht, Intellectuele Eigendom, Sociaal Zekerheidsrecht, faillissementsrecht

1997 Postacademische beroepsopleiding bedrijfsjuristen NGB Grotius Academie.
Onderdelen o.a.: Algemeen Contractenrecht, Kapitaalbescherming, Europees en Nederlands mededingingsrecht, Milieurecht, Interna¬tionale Contracten, Arbeidsrecht, Intellectuele Eigendom en Jaarrekeningenrecht.

September-november 2006
Kamer van Koophandel Starterstraject MKB

Maart 2007- Grotius specialisatieopleiding Vennootschapsrecht en ondernemingsrecht



Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

resultaatgericht, stressbestendig, veerkrachtig.

Talenkennis interimmanager

(Lezen, schrijven en spreken)
Nederlands (moedertaal), Engels (goed), Frans (redelijk)


 beschikbaar?