T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



financieel directeur

financieel directeur

Werkervaring interimmanager

Werkervaring :

April. ‘05 – April. ‘05:

Van Wijnen Holding NV (Via InterMaat BV):
Positie: Projectmanager, Adviseur Financieel Directeur van Van Wijnen Holding NV.

Belangrijkste taken en verantwoordelijkheden:
Uitvoering van een zg. Quickscan mbt. de gevolgen van IFRS voor de financiële en organisatorische staat van de onderneming.

Onderneming: Van Wijnen is een niet beursgenoteerde bouwonderneming met 1.300 medewerkers met een omzet van +/-400 mln €. Het is een middelgrote bouwonderneming met een goede financiële- en marktpositie. Een onderneming die al +/- 100 jaar in deze sector succesvol is.

Aug. ‘04 – Dec. ‘04:

NV Holdingmaatschappij De Telegraaf (Via Jonk Interim BV):
Positie: Adviseur Raad van Bestuur NV Holdingmaatschappij De Telegraaf

Belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn:
- Advies geven aan de Raad van Bestuur mbt. het implementeren van een marktconforme tarifering tussen de werkmaatschappijen van De Telegraaf. Het is de bedoeling dat dit bij de begrotingscyclus voor het jaar 2005 gestalte moet krijgen.
- Dit bij de werkmaatschappijen implementeren met sponsorship van de Raad van Bestuur.

Onderneming: Zie hieronder.

Febr. ‘04 – Mei ‘04:

Brouwer Groep BV (Deelneming van De Telegraaf) (Via Jonk Interim BV:)

Positie: Financieel Directeur (CFO) van de Brouwer Groep BV.

Belangrijkste taken en verantwoordelijkheden:

- Begeleider van een herstructuringsoperatie van de Brouwer Groep BV per 12 februari 2004;
- Volledig verantwoordelijk voor de hernieuwde oriëntatie van de Brouwer Groep in strategische en financiële zin. Dit betekent dat bedrijven moeten worden afgestoten en delen van business units moeten worden samengevoegd;
- De financiële gang van zaken volledig opnieuw financieren, dus financiële partijen vinden om een geherstructureerde organisatie te financieren, zowel vreemd als eigen vermogen;
- Daarnaast de gebruikelijke taken en verantwoordelijkheden van een financieel directeur.

Onderneming: Brouwer Groep was een 43% deelneming van de NV Holdingmaatschappij De Telegraaf. Het heeft 1.650 medewerkers verdeeld over een 20-tal werkmaatschappijen. Over 2003 is een omzet van 277 mln. € gerealiseerd met een netto verlies van 35 mln. €. De onderneming is verdeeld in 4 business units, waarvan een 2-tal dienen te worden gereorganiseerd. Uiteindelijk heeft de participatiemaatschappij Trimoteur de meerderheid verworven in deze onderneming en heeft een eigen managementteam geïntroduceerd.

Juli ’03 – Febr. ‘04:

NV Holdingmaatschappij De Telegraaf (Via Jonk Interim BV)

Positie: Group controller Telegraaf Drukkerij Groep BV.

Belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn:

- Projectleider van de opzet van de Telegraaf Drukkerij Groep BV per 1 januari 2004:
- Ontvlechting van de drukactiviteiten vanuit de staande organisaties van uitgeverijen en samenvoeging tot één organisatie;
- Opzet van de kostprijsstructuur en verrekenprijzen van drukactiviteiten met de uitgeverijen, gebaseerd op activity based costing;
- Opzet begrotingen voor 2004. (Eerste keer dat dit wordt gedaan);
- Opzet van de administratieve organisatie met alle elementen van bestuurlijke informatieverzorging om per 1 januari 2004 de actuele resultaten te kunnen volgen, te vergelijken met de begroting en daarbij maatregelen voor te stellen ter verbetering van de organisatie;
- Invoering van rendementseisen;
- Invoering van de benodigde software conform de eisen die worden gesteld aan de administratieve verwerking en periodieke rapportages en analyses;
- Lid van de IFRS-commissie om de gevolgen van IFRS voor de Telegraaf te bepalen.

Onderneming: De Telegraaf is een zeer succesvolle drukkerij en uitgeverij met 5.000 personeelsleden die in totaal 85 titels uitgeeft, waarbij De Telegraaf en de Privé de meest succesvolle titels zijn. De onderneming werkt met een vrijwel volledig eigen vermogen. De drukkerijen hebben +/- 800 personeelsleden met vestigingen in Alkmaar, Heerlen en Amsterdam.

Juli '02 - Jan. '03 Fulltime
Febr. ’03 – heden
op Parttime basis :

Tentler & Co B.V (Dochteronderneming van Standard Commercial Corporation in de US binnen de Business Unit Standard Wool) (Via InterMaat, dochter Boer & Croon)

Positie: Bewindvoerder

Belangrijkste taken en verantwoordelijkheden waren:
- Behandeling en verdere afwikkeling:
- van personeel. Verzorgen van de afvloeiingsregelingen ed.;
- van financiële en fiscale zaken. Verzorgen van finale afwikkeling naar financiële instellingen, moedermaatschappij, KvK, fiscus;
- realisering van assets. Verkoop van partijen haar, onroerend goed, kantoorinventaris en sluiting van een fabriek in Noord China, incl. bezoek aan China nav. de sluiting van deze fabriek (+/- 150 werknemers);
- Advisering van management van Standard Wool ten tijde van het bovenstaande.

Onderneming: Standard Commercial Corporation is een handelsonderneming en werkzaam in de verkoop van tabak en wol. De groep heeft 1 miljard US$ omzet met ongeveer 4.500 medewerkers. Tentler & Co B.V is werkzaam (geweest) in de markt voor speciale wol (haar) soorten met een omzet van 12 miljoen US$ met ongeveer 15 medewerkers en een fabriek in Noord China met +/- 150 medewerkers.

Maart - Juni. '02:
Bungalowpark "It Wiid", Friesland (Via KPMG)
Positie: Adviseur en algemeen directeur van de exploitatiemaatschappij It Wiid BV

Belangrijkste taken en verantwoordelijkheden waren:
- adviseur van de Stuurgroep (beoogd Raad van Commissarissen) van de Vereniging van Eigenaren tbv. de overname van de Exploitatiemaatschappij It Wiid BV. Dit viel uiteen in:
- Een waardepalingsvraagstuk van de BV op diverse momenten in de tijd:
- Een businessplan ter voorbereiding van de gebeurtenissen na de overname.
- na de overname algemeen directeur van deze BV om deze BV te reorganiseren en weer in een winstgevende positie te krijgen. Deze overname is (nog) niet doorgegaan, aangezien partijen nog onderhandelen. Derhalve deze opdracht stilgelegd.

Onderneming: De BV heeft ongeveer 150 personen in dienst die de verhuur van de bungalows (314 stuks) en de algehele verzorging van de gasten organiseert. Het is een zelfstandig bungalowpark dat niet is aangesloten bij één van de grote parkketens.

Mrt. '01 - Febr. '02:
Telfort Mobiel BV, Amsterdam (Via KPMG)
Positie: Manager Reporting & Management Accounting (Maart 2001 t/m Juni 2001) en Manager General Accounting (Juli 2001 t/m Februari 2002).

Belangrijkste taken en verantwoordelijkheden waren:
Als Manager Reporting & Management Accounting:
- introductie en reorganisatie van de opzet van de reportingcyclus binnen Telfort voor zowel de interne als externe reporting. Per 1 april is Telfort gesplitst, zie hieronder;
- deze hernieuwde opzet zelf uitwerken op een voor zowel het management van Telfort als voor de moeder maatschappij British Telecom aanvaardbare manier, hetgeen betekende dat het aantal verschillende typen rapportering is teruggebracht naar 1 standaardtype;
- inwerken van de deels nieuwe medewerkers op deze afdeling in deze nieuwe structuur;

Als Manager General Accounting:
- reorganisatie van de mate van betrouwbaarheid van de financial statements van Telfort Mobiel BV. Deze betrouwbaarheid is in de loop der jaren onder druk komen te staan. Er was van de interne auditors een kritische opinie en de externe auditors wilden in eerste instantie geen goedkeurende verklaring geven;
- aantal projecten opgezet die de betrouwbaarheid van de toelevering van basisgegevens aanvaardbaar heeft gemaakt;
- advies gegeven en uitgevoerd ter verhoging van de efficiëntie van de financiële administraties. Bij mijn komst waren +/- 75 medewerkers werkzaam, hetgeen is afgebouwd naar +/- 40 medewerkers.
- Advisering in projectmanagement voor de opzet en introductie van een "New Set of Books" onder gebruikmaking van Oracle Financials. Dit is per 1 december zoals vooraf gepland geintroduceerd.
- De introductie van de rapporteringstool Hyperion verzorgd.

Gezien de hoge mate van tevredenheid van de werkzaamheden zoals uitgevoerd werd ik verzocht om verschillende financiële afdelingen te reorganiseren zoals hierboven is beschreven.

Onderneming: Telfort Mobiel BV is per 1 april 2001 ontstaan uit de splitsing van Telfort NV naar BT Ignite BV (het vaste netwerk) en Telfort Mobiel BV (het mobiele netwerk). Het totale bedrijf had +/- 2.000 eigen medewerkers en +/- 600 consultants. Na de splitsing heeft Telfort Mobiel BV +/- 1.000 medewerkers en +/- 200 consultants. Het behoort tot de 5 aanbieders van mobiele telefonie op de Nederlandse markt alwaar het de 5e plaats bezet. Het is sinds 1 juli 2000 een volle dochter van British Telecom. Sinds 1 Oktober is Telfort Mobiel BV in een demerger uit British Telecom zelfstandig aan de beurs genoteerd. Het zal verder gaan onder de naam "MMO2".

Aug. '00 - jan. '01:

Sonera Zed Ltd, Düsseldorf, Duitsland en Manilla, Filippijnen (Via Price Waterhouse Coopers)
Positie: Financieel Manager met daarbij ook niet financieel gerelateerde activiteiten.

Belangrijkste taken en verantwoordelijkheden in Düsseldorf en Manilla waren:
- opzet van o.a. de financiële functie in- en review van de landenorganisaties met een verwachte grootte van ongeveer 20 - 50 medewerkers;
- introductie van financieel software systeem (CODA via internet) en rapportage systemen voor lokaal en corporate gebruik;
- leggen van contacten en maken van afspraken met hoofdkantoor incl. de organisatie van de te verwachten financieringsbehoefte;
- leggen van contacten en maken van afspraken met auditors, banken, fiscaal adviseurs, outsourcen van de boekhouding;
- vinden en introduceren van een fiscaal en financieel optimale balansstructuur;
- introductie van diverse procedures die een snelle groei van de organisatie aankunnen;
- advisering van het hoofdkantoor aangaande nut en verwachte resultaten van de investeringen in de diverse entiteiten;
- review van de contractuele afspraken met telecomorganisaties en heronderhandelingen;
- organiseren van billingactiviteiten.

Onderneming: Aan het eind van het jaar 2000 ongeveer 500 medewerkers in de Mobile Value Added Services (MVAS) industry die wereldwijd in de belangrijkste landen werkzaam zijn. De organisatie is gestart in januari 2000. In 2001 wordt een verdubbeling van het aantal medewerkers verwacht. Sonera zed Ltd. heeft het hoofdkantoor in London, UK en is een dochter van het Finse Telekombedrijf Sonera.

Dec. '99 - juli '00:

Coöperatie PC, Amsterdam (Via Ernst & Young)
Positie: Financieel Directeur a.i. voor Finance en Automatisering met daarbij ook niet financieel gerelateerde activiteiten.

Belangrijkste taken en verantwoordelijkheden:
- Financiële administratie 18 medewerkers, 6 interimmanagers en automatisering 4 medewerkers;
- (her)introductie van het ERP softwarepakket met extern bureau en inzet van 3 medewerkers;
- afronden van het financiële jaar 1999 dmv de inzet van een groep van 6 interimmanagers;
- centralisering van de financiële administraties;
- de centralisering gepaard doen gaan met een kwalitatieve verbetering van de afdelingen, dmv training on the job, efficiency verbetering (nieuwe softwaretools), aanstellen van nieuw personeel, wegnemen van achterstanden, opstellen van instructies;
- budgettering 2000 opnieuw opstellen cf. de gewenste rapporteringcriteria;
- deze gewenste rapporteringsystematiek opzetten;
- verbetering van het cashmanagement;
- deze taken volledig vanaf de grond af aan opzetten na jarenlange verwaarlozing met kwalitatief slecht personeel;
- opzet van een joint-venture met een verzekeringsmaatschappij;
- inschrijving op een privatiseringsproject;
- sparringpartner voor de interim directeur.

Onderneming: 225 medewerkers met 40 mln. NLG omzet in de markt van uitvaartverzorging, begrafenissen en crematies en verkoop van uitvaartverzekeringen en deposito's.

Nov. '99:
Amvest BV (Via Price Waterhouse Coopers)
Positie: controller a.i. voor vastgoed en bedrijfsadministratie

Belangrijkste taken en verantwoordelijkheden:
- vastgoedadministratie 15 medewerkers en bedrijfsadministratie 10 medewerkers;
- de belangrijkste taak zou zijn om de onderneming in administratieve zin met de daarbijbehorende rapportering klaar te stomen voor een beursgang;
- de opdracht werd echter ingekort omdat op zeer korte termijn een vast iemand kon worden aangetrokken.

Onderneming: 125 medewerkers die een onroerend goed beleggingsportefeuille beheren van 5 miljard NLG. Een dochteronderneming van Aegon NV met wereldwijd ongeveer 50.000 medewerkers.

Aug.'99 – Sept. '99:
AB-Dick-Itek Ltd (Via Ernst & Young)
Positie: Finance Manager a.i. met daarbij ook niet financieel gerelateerde activiteiten:

Belangrijkste taken en verantwoordelijkheden:
- (financieel) management van 6 medewerkers in de financiële afdeling;
- het verbeteren van de rapportering op het AB-Dick Inc. niveau en het verbeteren van de financiële processen. Meer gestructureerd en gedisciplineerd;
- we besloten om met een nieuwe balans van start te gaan;
- het beoordelen van de systeemkwaliteit. (AS-400 en JBA software);
- het beoordelen van personeel en het voorstellen van maatregelen en deze ook implementeren;
- aangezien mijn opvolger op 15 september begon, hebben we besloten om de door mij opgestarte werkzaamheden verder door mijn opvolger te laten uitvoeren.

Onderneming: 125 medewerkers in de Benelux in de markt voor grafische apparatuur. Dochteronderneming van AB-Dick-Itek Inc. met het hoofdkantoor in de UK maar met een rapportage lijn naar de US moeder. De Europese organisatie werkt met ongeveer 1.200 medewerkers.

Maart ’99 - Juli ’99:
Hill-Rom, Vianen (Eigen netwerk)
Positie: Financieel Manager a.i. met daarbij ook niet financieel gerelateerde activiteiten:

Belangrijkste taken en verantwoordelijkheden:
- (financieel) management van twee medewerkers op de financiële afdeling en acht medewerkers op de customer support afdeling;
- het verbeteren van de structuur van de onderneming. Met de belangrijkste focus op verkoop en service.
- het leveren van de maandelijkse financiële rapportering voor intern gebruik en het Europees hoofdkantoor in Parijs;
- het behandelen van zaken als: belastingen, facturering en US GAAP principles ten aanzien van rapportering naar de moedermaatschappij in de US;
- het geven van training on the job aan medewerkers en daarmee een betere kwaliteit van de werkzaamheden bereiken;
- het wegnemen van achterstanden in belastingaangiftes voor de diverse maatschappijen in de holding;
- het verbeteren van het gebruik van de aanwezige software en de introductie van nieuwe softwaretools.

Onderneming: 55 medewerkers in de markt van medische apparatuur voor intensive care behandeling, m.n. bedden. Dochteronderneming van Hillenbrand Industries Inc. US met wereldwijd ongeveer 15.000 medewerkers.

Jan. ’95 - Jan. ’99:

Océ Poland, Warschau, Polen
Positie: Financieel directeur met daarbij ook niet financieel gerelateerde activiteiten.

Belangrijkste taken en verantwoordelijkheden:
- het opstarten van de operaties vanuit het niets met alle daarbij behorende issues tav personeel, juridische-, fiscale-, financiële zaken in relatief onbekende omgeving. (Greenfieldoperation);
- managen van de financiële afdeling (15 medewerkers);
- managen van de logistieke afdeling (10 medewerkers);
- opzetten van een verkoopafdeling;
- verzorgen van de rapportering voor intern gebruik en naar het hoofdkantoor in Venlo, Nederland;
- het initiëren van nieuwe projecten, zoals de volledige opzet en introductie van leasing in Polen;
- implementatie van software systemen (waaronder Exact);
- sparring partner voor de managing director en plaatsvervangend managing director;
- het inhuren van personeel (groei van 20 medewerkers tot 155 medewerkers);
- de verdubbeling van de omzet ieder jaar.

Onderneming: 155 medewerkers in de markt van kopieer-, printing- en grafische apparatuur. Een dochter van Océ NV met wereldwijd ongeveer 20.000 medewerkers.


Okt. ’94 - Dec. ’94:
Océ NV, Venlo
Positie: Introductieperiode ter voorbereiding op mijn functie in Polen

Dec. ’93 - Sept. ’94: KPMG, Berlijn, Duitsland
Positie: Auditor en consultant als manager

Belangrijkste taken en verantwoordelijkheden:
- managing audits;
- betrokken bij privatiseringsprojecten zoals georganiseerd door de Treuhandanstalt. Tezamen met Roland Berger, de Duitse tegenhanger van McKinsey;
- het zelf uitwerken van bedrijfsplannen en deze ook doorlichten op houdbaarheid ism Roland Berger;
- managen van de expansie van het aantal Nederlandse klanten.

Juni ’93 - Nov. ’93:

KPMG, Amsterdam
Positie: Auditor en consultant

Juni ’91 - Mei ’93:
KPMG, Warschau, Polen
Positie: Auditor en consultant

Belangrijkste taken en verantwoordelijkheden:
- managing audits met GAAP of UK, US, Canada, Duitsland en Nederland;
- managing review, due diligence en waarderingsprojecten voor westerse bedrijven die Poolse bedrijven kochten;
- advisering in belastingzaken, automatisering, organisatie, budgettering, planning en de ontwikkeling en implementatie van Westerse rapporteringpakketten, m.n. binnen handel en industrie.

Sept. ’88 - Mei ’91:

KPMG, Amsterdam
Positie: Auditor

Belangrijkste taken en verantwoordelijkheden:
- auditing van diverse middelgrote en grote ondernemingen;
- internal control;
- voorbereiden van financiële rapportages;
- consolidering.

April ’88 - Juli’88:

Deutsche Shell Hamburg, Duitsland
Positie: stagiair via AIESEC

Belangrijkste taken en verantwoordelijkheden:
- het maken van financiële beoordelings methoden voor investeringen in Italië;
- ontwikkelen van een methode om de succes van valuta resultaten te meten.


Opleiding interimmanager

Post-doct. Accountancy. Alle examens gedaan, geen diploma
WO - Bedrijfseconomie (Bedrijfsadministratie, bedrijfskunde)
HBO - Heao Commercieel management

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Reorganisaties, Change management, Cultuuromslag, invoering flexibele beloningsstructuren gerelateerd aan werken met helder geformuleerde doelstellingen

Talenkennis interimmanager

Nederlands, Engels, Duits, Pools

 beschikbaar?