T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



Business Consultant / Business intelligence / Process analys

Business Consultant / Business intelligence / Process analys

Werkervaring interimmanager

2004-heden Werkzaam via eigen BV sinds April 2004
- Consultant voor een wereldmarktleider in de Chemische industrie i.s.m. Implementum BV (2007-2008).
Werkomschrijving: General management support aan de projectleider tijdens de overname van een raffinaderij. Duur 10 maanden, grotendeels in Zuid-Frankrijk. Later ook in Parijs en Rotterdam.
Zeer diverse ondersteuning onder meer op het gebied van:
o Totaaloverzicht bewaken t.b.v. de Algemeen Directeur
o Voorbereiding en nazorg van vergaderingen
o Organisatie inrichten
o Contracten beoordelen en aanvullen
o Werkprocessen opstellen uit juridische documenten
o Wet- en regelgeving nazoeken tbv opleidingen
o Cashflow-berekeningen / Cashflow-planning
o Communicatieplannen t.b.v. 1500 werknemers en tientallen betrokken partijen
o Verkoopanalyses
o Risicoinventarisatie en -analyse
o Logistieke procesanalyses
o Formuleren nieuwe bedrijfsprocessen bij migratie SAP-systeem
o Business Continuity Planning
o Training

“Dit project bestond uit een stuurgroep met 9 werkgroepen die het hele copafijth-scala besloegen. Met 2 personen ondersteunden wij de project-structuur en de 9 werkgroepen waar nodig. Samen met de projectleider waren wij de enige die het totaaloverzicht hadden over het project, en als zodanig functioneerden wij als vraagbaak in alle aspecten van de overname. Dit was voor gevraagde en ongevraagde ondersteuning, en heeft een grote bijdrage geleverd aan de succesvolle transitie van een bedrijf met 1500 werknemers.”


- Analist / Consultant bij Essent Energie (= producent) en Essent Retail (= leverancier)
(2004-2007)
Schakel tussen bedrijfsprocessen en IT. Hoofdzakelijk inrichten van procedures en automatisering om de – deels – ontspoorde energiemarkt na de liberalisering weer onder controle te krijgen. Belangrijkste projecten op het gebied van:
o Meetfout-procedures: Stroomlijnen en automatiseren communicatie
o Synchronisatie registers: Simultaan-analyse voor 8 leveranciers onder verantwoordelijkheid van de inkopende partij
o Synchronisatie registers: Inrichten en opzetten controleprocessen en rapportage. Uitgegroeid tot landelijke “Datastorm” synchronisatieprocessen
o Her-allocatie: Toegankelijk maken van de informatie uit 1000+ datafiles
o Leveranciersbestanden: Controle op logische en administratieve fouten
o Netwerkfacturen: Inrichting van controles op nota’s van netbeheerders
o Reconciliatie: Inrichting pilot om financiële risico’s te signaleren
o Diverse risico- en businessanalyses bij de afdeling sourcing van Retail

“Tijdens de administratieve problemen in de energiemarkt was grote behoefte aan juiste sturingsinformatie om enerzijds problemen op te lossen, en anderzijds om processen te verbeteren om problemen in de toekomst te voorkomen. Ik heb in korte tijd een methode opgezet om voor 20.000 klanten in het bedrijvensegment de afwijkingen in de administratie uit te kunnen zetten bij de juiste afdelingen. Dit heb ik later uitgebouwd voor de kleinverbruikers (2.000.000 klanten) en dat is nu de aanpak in de energiesector voor heel Nederland.
Met deze aanpak heb ik vele (business-) informatieprocessen ingericht die enorme besparingen hebben gegeven binnen Essent.”


- Consultant bij Basell Chemicals (Nov 2004).
Informatiebehoeften van de HR-directeur ingericht in een Access-database, gebaseerd op data uit de vigerende SAP-systemen.

“Wereldwijd bestonden 5 SAP-systemen, en deze gaven (standaard) overzichten die op zich slecht bruikbaar waren voor het managen van het personeel in Noord-West Europa. Door deze informatie in een stand-alone database te ordenen kwam er wel de juiste sturingsinformatie uit, waarmee tijdens de pilot al diverse fouten konden worden gecorrigeerd.
In zeer korte tijd (15 werkdagen) heb ik de informatiebehoefte geanalyseerd, en vertaald in een praktisch bruikbare applicatie die op elk niveau binnen die afdeling de juiste sturingsinformatie gaf, en bovendien een rapportage leverde die maandelijks de fouten uit de SAP-administratie blootlegde.”


2002-2004 In dienst bij Cap Gemini Ernst & Young B.V.
Consultant / analist bij afdeling Strategic Consulting [voorheen: Gemini Consulting].
-Essent Energie / Retail / Netwerken
o Analyse van fouten tussen drie boekhoudingen B2B
-Inrichten Support office Cap Gemini Consulting
o Verbetering in administratieve processen
o Ontwikkeling van Balanced Scorecard
o Stroomlijnen Delivery processen
-Business Support
o Bedrijfsprofielen van o.m. Shell en de olie-industrie.
-Strategic Research Group, analist bij onderzoeken naar o.m.:
o Managementinformatie uit een Siebel verkoop-systeem
o Diverse marktanalyses voor Consultancy en IT-dienstverlening in Nederland
o Bedrijfsopleidingen (in management- en persoonlijke vaardigheden)
o Logistieke dienstverleners voor (consumptie-) zoutvervoer in Duitsland
o Retail-mogelijkheden voor Toyota Europa

“Tijdens de dip in de markt voor Consultancy heb ik vooral intern georiënteerd werk gedaan. Het merendeel bestond uit korte onderzoeksopdrachten met een vast stramien die in drie weken leidde tot een onderzoeksrapport waar klanten (in- en extern) strategische beslissingen op baseerden. De onderwerpen waren zeer divers.
Naast deze onderzoeken heb ik ook veel bedrijfsprocessen gestroomlijnd en informatiestromen ingericht. Hieraan was grote behoefte vanuit de integratie van de Consultancy- en IT-afdeningen nadat Cap Gemini de tak van Ernst & Young had overgenomen.”

1996-2002 In dienst bij Cap Gemini Ernst & Young Information Systems Management B.V.
-Applicatiebeheerder bij ECT (1998-2002; teamleider van 3-10 personen).
-Applicatiebeheerder bij ING Bank. (1996-1998)
Taken:
o Behoeften uit de bedrijfsprocessen vertalen in IT termen. Vervolgens bouwen en invoeren, en goede werking garanderen

Meest wezenlijke veranderingen:
o Structuur van aansturing, project-aanpak en systemen veranderd waardoor controle mogelijk is op de veranderingen en kosten.
o Proceskwaliteit, communicatie en knowledge management verbeterd. (incl. 60% reductie inwerktijd nieuwe medewerkers)
o Architectuur van de applicatie(s) omgevormd na veranderende marktbehoeften

“Vanuit het systeembeheer (Ontwikkeling – Acceptatie – Test en Productie) is deze opdracht gegroeid tot een technische migratie en een majeure systeem-aanpassing. Deze twee grote projecten kwamen door omstandigheden simultaan te lopen, in een – op zich al complexe – omgeving.
Naast de stress van de twee transities was het van groot belang dat de operationele voortgang gegarandeerd bleef, aangezien de applicatie in beheer het centrale systeem was (en is) waar de Rotterdamse ECT-haven op draait. Ook dát belang is gehaald.”


Opleiding interimmanager

Opleiding:
1988 - 1994 TUDelft, Mijnbouwkunde en Petroleumwinning.
Diploma: Ingenieur in de Mijnbouw en Gesteentemechanica / Master of Applied Science.
1993 - 1994 Imperial College, Royal School of Mines (Londen), Mining Engineering and Rock Mechanics.
Diploma: Imperial College International Diploma in Mining Engineering.


Bedrijfsopleidingen (Cap Gemini Ernst & Young):
1999 Projectleiding (7 werkdagen): training op het gebied van projectmanagement; omvat taken, verantwoordelijkheden en hulpmiddelen op het gebied van projectplanning, –risico’s en –uitvoering.
2000 Global Entrepeneur (Parijs, 2 weekends en 9 weken via telefoon, e-mail en internet): Internationale bedrijfssimulatie op basis van computermodellen. Training waarbij in groepen een (fictief) bedrijf wordt geleid. Aandachtspunten hierbij waren:
- Samenwerking tussen verschillende (westerse) culturen
- Virtueel teamwerk (gebaseerd op e-mail en tele-conferences)
- Strategiebepaling en reageren op veranderende omstandigheden
2001 ITIL (Beheerprocessen in IT)
2002 Scoop (Parijs, 14 dagdelen): Strategic Consulting Onboarding Program. Internationale starttraining waarin alle consultancy methodes en werkwijzen aan bod komen.
2002 Piramidetraining (extern, 2 dagen): Duidelijk en Logisch Rapporteren. Cursus over conclusie-gericht schrijven / presenteren.


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

-Erg snel met inwerken in complexe en/of onbekende materie
-Sterk analytisch en probleemoplossend vermogen
-Doortastend en vasthoudend
-Uitmuntend in Excel en Access. Bedreven in de meeste andere populaire pakketten
-Brede interesse en ervaring
-Creatief en vindingrijk in het zoeken naar oplossingen en ontbrekende informatie
-Goede kennis van Engels, woonde een jaar in Londen en een in Swindon.


Talenkennis interimmanager

Nederlands, Engels, Duits

Overig

Belangrijkste nevenactiviteiten:

2001 – heden: Gemeenteraadslid voor een lokale partij (gekozen via voorkeur¬stemmen).
Lid commissies Bestuur en Wijken (=directe leefomgeving en beheer)
Lid van de lokale Rekenkamer (onderzoeken naar o.m.: Begroting, Grondexploitaties, , Verbonden Partijen, Besluitvormingsproces Pijnacker-Centrum).
2002 – heden: Bestuurslid van 2 Scouting kampeerterreinen; aandachtsgebieden beheer, strategie en lange termijn planning.
1996 – heden: Ontwerper, bouwer en beheerder van een systeem waarmee kampeerterreinen in Nederland de klanten en kampeerbezoeken bijhouden.
1992 – 2002: Oprichter en Beheerder van een Scouting kampeerterrein. Ca. 30 vrijwilligers, en jaarlijks nu zo’n 8000 kampeerders. Als mede-oprichter van dit kampeerterrein grote aandacht voor een goede inrichting van processen en procedures.
1998 – 2001: zeer intensief – doch vergeefs – actie gevoerd tegen provinciale en landelijke politiek (aangaande gemeentegrenzen rond de stad Den Haag). Functies / rollen: Bestuur Anti-annexatiecomité Nootdorp, Denk-tank (voor 5 gemeenten) en beheerder van website.


 beschikbaar?