T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



bedrijfskundig interim manager

bedrijfskundig interim manager

Werkervaring interimmanager

PROFESSIONELE GEGEVENS
Opdrachten
2007 Begeleiding directie SSCplus, Amsterdam
2006 Interim directeur ICT SITEL Belgium, Brussel
2005 Directeur projectorganisatie Close the Gap, Nuenen
2004 Voorzitter stuurgroep Fifteen Amsterdam
2003 Diverse coachingsopdrachten
2002 Programma-manager Standaardisatie en Bundeling ICT gem. Utrecht
2001 Verandermanager Koninklijke Marechaussee, Den Haag
2000 Projectregisseur bij KPNQwest, Den Haag
1999 Interim manager Breedband KPN, Den Haag

Functies
1999 - heden IT BV , directeur/eigenaar, Hellevoetsluis .
1995 - 1999 Unisource Business Networks Nederland B.V, mngr/dir-lid, Den Haag
1984 - 1995 Adviesbureau , directeur/eigenaar, Alphen ad Rijn
1976 - 1984 Krechting Koot/Twijnstra Gudde, partner, Utrecht
1973 - 1976 Honeywell Information Services, mngr Fin & Adm, Amsterdam

Nevenactiviteiten Lid bestuur Rabobank Alphen aan den Rijn
(in het verleden) Voorzitter examencommissie Intercollege te Den Haag


TOELICHTING OP DE GENOEMDE OPDRACHTEN EN FUNCTIES

Directie-adviseur en persoonlijk coach SSCPlus (IT-netwerk specialisten)
Strategisch advies en organisatie-ontwikkeling. Ontwikkeling en invoering Business Score Card als nieuw sturingsmechanisme. Geholpen bij het helder krijgen van hun kernprocessen, kern-output en dus hun focus op de business en effectieve werkwijzen

IT-director SITEL Belgium (wereldwijde Call-center organisatie)
Verantwoordelijk voor interne ICT (telefonie, data en netwerken) en de ondersteunende applicaties op het gebied van Call Centra, CSD en CRM. De afdeling ondersteunt ongeveer 800 cc-productie-medewerkers. Het bleek noodzakelijk doelen en kernprocessen van de ICT-afdeling opnieuw vast te stellen en medewerkers nieuw elan en perspectief te bieden. Herstructurering heeft plaatsgevonden en effectiviteits- en productiviteitsverbetering medewerkers. Coachende managementstijl droeg hier sterk aan bij.

Interim directeur Close the Gap
In Nuenen en in Tongelre zijn de eerste grootschalige FttH-netwerken (glasvezel tot in de meterkast) in Nederland gerealiseerd. Dit initiatief moest organisatorisch op de rit worden gezet. Close the Gap heeft in dit proces de rol en verantwoordelijkheid van de projectcoördinator. Bovendien heeft Close the Gap de community building voor haar rekening genomen. Activiteiten vonden plaats in een pioniersomgeving. Omzet circa € 1.3 m. Ik heb operationeel leiding gegeven aan deze projectorganisatie. Resultaat: Zeer hectische periode genormaliseerd. Ambities vertaald in haalbare doelen en de hieruit voortvloeiende consequenties voor het bedrijf zichtbaar gemaakt en stap voor stap ten uitvoer gebracht. Herkenbare bedrijfsvoering ingericht. Situatie met samenwerkende partners (netwerkbouw, netwerkbeheer, customer care, serviceproviders) genormaliseerd en gestructureerd.

Voorzitter stuurgroep Fifteen Amsterdam
De stuurgroep was verantwoordelijk voor realisatie van het restaurant Fifteen Amsterdam. Als voorzitter van de stuurgroep heb ik dit proces begeleid. Het proces is opgesplist in diverse deelactiviteiten (bouwproject, inrichting restaurant, inrichting keuken, werving en opleidingsprogramma vijftien jongeren tot kok, contact met gemeente, financieel beheer, marketing en promotie, contact en rapportage naar Londen (organisatie van Jamie Oliver)

Programma-manager Standaardisatie en Bundeling ICT in de gemeente Utrecht
Inrichten van een programma voor een concern-aanpak in een omgeving van 17 autonome diensten.
Voorbereiden van de bestuurlijke besluitvorming en draagkracht bij het dienstmanagement.
Regievoering van het programma.
Resultaat: Interne en bestuurlijke bewustwording en aanvaarding van noodzaak tot interne samenwerking op het gebied van automatisering. Blauwdruk voor de organisatie van de automatisering.

Verandermanager Koninklijke Marechaussee
Als manager en begeleider de ICT-functie binnen de Koninklijke Marechaussee (KMar) heringericht, verzakelijkt en geprofessionaliseerd. Dat wil zeggen de verspreide verantwoordelijkheden inzake ICT verbonden in een landelijke organisatie; de organisatie hervormd; de ICT-ers gericht op klant- en dienstgericht denken en handelen; de werkwijze verbeterd door middel van het inrichten van processen; herpositionering van de plaats van de ICT-functie binnen de KMar; geïnvesteerd in een nieuwe relatie met de interne klantorganisatie; management van ICT binnen de KMar geprofessionaliseerd (oa. middels coaching).
Bij het proces zijn de leiding, het management, het betrokken personeel en de medezeggenschap nauw betrokken geweest.
Resultaat: Nieuwe opzet en werkwijze ICT-organisatie; managementstijl afdeling geprofessionaliseerd.Voorbereiding getroffen voor outsourcing activiteiten naar DTO.

Projectregisseur bij KPNQwest
Inrichten van en leidinggeven aan de organisatie van de migratie (technologiewisseling) van een Europees datacommunicatienetwerk met twee nodes in de USA. Ononderbroken dienstverlening aan de klanten diende te worden gegarandeerd. De relatie met de aandeelhouder in Amerika (Qwest) was dagelijks actueel.
Resultaat: productieplatform gestabiliseerd.

Interim manager Breedband KPN
Leiding geven aan en ontwikkelen van het bedrijfsonderdeel Breedband (de oude Unisource-organisatie) in de Operator Vaste Net van KPN Telecom.
Resultaat: Ontwikkel-, leveringsproces en beheerproces geïntegreerd; bedrijfsvoering geïntegreerd; cultuur verzakelijkt

Manager Unisource Business Networks Nederland bv
Leiding geven aan een afdeling van ongeveer 80 medewerkers als lijnmanager.
Verantwoordelijk voor het inrichten (bouwen) van generieke datacommunicatienetwerken en netwerkdelen, nationaal en internationaal en het aansluiten van klanten op deze netwerken. Bovendien is internationaal vorm en inhoud gegeven aan het implementatieproces zodat gestandaardiseerde leveringstermijnen mogelijk werden. De bedrijfsfuncties implementatie, projectmanagement en inkoop behoorden tot de verantwoordelijkheid van de manager implementatie. De afdeling moest in het nieuw te vormen bedrijf geheel worden ingericht. De omgeving kan worden gekenschetst als buitengewoon hectisch.
Hiernaast is in opdracht van de directie een procesmanagementmethode ingevoerd, met als doel het afdelingsdenken en handelen om te zetten in het denken en handelen vanuit de klant. Bovendien mede-initiatiefnemer en mede-ontwerper geweest van een nieuwe organisatorische opzet in een tweede ontwikkelingsfase van operations.
Resultaten: Realisatie-bedrijf van scratch ingericht en tot werking gebracht; procesmanagement ingevoerd als basis voor continue verbeteren (grote verbeteringen in kosten, levertijden en leverbetrouwbaarheid); Vele verbeter-initiatieven ondernomen en gemanaged;
Veel aandacht voor people-management en collegae gecoached.

Ik heb als integratiemanager de organisatie (mensen, middelen, processen en klanten) Unisource Business Networks geïntegreerd in de organisatie KPN Telecom, door middel van een zelf opgesteld integratieprogramma.
Resultaten: Unisource Nederland BV geïntegreerd in KPN.

Als programmamanager is een kwaliteitsprogramma voor een deel van de organisatie ontwikkeld en geïmplementeerd. Tijdelijk is leiding gegeven aan een afdeling ontwikkeling, implementatie en beheer van internetdiensten van KPN Telecom (120 medewerkers, 40M).
Resultaten: verbeteringen in afdelingen ( van trouble-shooting naar structureel kwaliteitsmanagement).

Adviesbureau directeur/eigenaar van adviesbureau
Leiding geven aan bureau van ongeveer 15 medewerkers (strategie en peoplemanagement).
Opdrachtverwerving en relatiemanagement. Programmamanagement en projectregie.
Ontwikkeling van producten.
Opdrachtgevers o.a. Ministerie van Onderwijs, Rijkswaterstaat, Ministerie van Landbouw, Rijkscomputercentrum, Productiebedrijf van bedrijfskleding te Rotterdam, het Economisch Instituut
Bouwnijverheid.
Resultaten: Succesvol adviesbureau op het gebied van informatie-management en bedrijfsvoering; Activiteiten ingebracht in Berenschot.

In de samenwerking met Berenschot persoonlijk o.a. opdrachten uitgevoerd voor de Stuurgroep Automatisering Politie - STAP - (opgericht in opdracht van de toenmalige ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken), bij Samas en bij KPN Telecom (waarde van de projecten van 1M - 120M).
Resultaten: Rapport Informatiebeleid Politie; SAP-introductie ge-audit; Vastgelopen project bij KPN opnieuw aangepakt en hiermee basis gelegd voor winstgevende business.

Consultant en partner Krechting Koot/Twijnstra Gudde
Verwerven van opdrachten. Het leiding geven aan dikwijls projectmatig uit te voeren opdrachten. Het onderhouden van de relatie met de opdrachtgever.
De teams bestonden uit een mengeling van ingehuurd personeel en personeel van de opdrachtgever. Opdrachten betroffen het opstellen en tenuitvoer brengen van informatieplannen; het ontwikkelen en inrichten van organisatie-onderdelen en geautomatiseerde systemen (hardware en software); audits op systemen; informatie- en procesanalyses; kennisoverdracht op het gebied van projectmanagement.
Opdrachtgevers o.a. Europian Options Exchange, Ministerie van Volkshuisvesting, Heybroek (handelsonderneming), Provincie Zuid-Holland, Intermediair.
Resultaten: werkend clearing systeem EOE; projectadministratie geintegreerd in boekhoudsysteem (prov. Z-H), cursus projectmanagement ontwikkeld en gegeven (Intermediair); Informatieplannen ( VROM), blauwdrukken voor organisaties en informatie-systemen; geïmplementeerde projectresultaten.

Manager Finance Honeywell Information Services
Leiding geven aan een operationele financiële afdeling van 10 personen en het ontwikkelen van de financiële registratie en de (internationale) managementverslaggeving voor een organisatie van ongeveer 150 personen.
Resultaten: Financiële administratie geprofessionaliseerd en forecastsysteem ontwikkeld.


Opleiding interimmanager

Erasmus Universiteit Rotterdam (doctoraal Kwantitatieve Bedrijfseconomie, 1968-1972)
lineair programmeren, projectmanagement, financiëel management,procesmanagement, commerciële vaardigheden, leiderschap


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Senior bedrijfskundig interim manager en consultant.
Ervaren en praktisch ingesteld; breed inzetbaar. Brede inhoudelijke belangstelling.

Kerncompetenties
• Strategie, business development en management
• Talent management en coaching
• Changemanagement, programma-/projectmanagement en -begeleiding
• Performance management en business procesmanagement

Ervaringsgebieden
• informatie-mngt, datacom en ICT, inkoop, logistiek, productie, levering, verkoop, service-mngt, account-mngt, customer- en supplierrelations, contract-mngt; financiële achtergrond
ITIL, INK, BPM, Coachingsmethodieken

Bijna twintig jaar werkzaam als zelfstandig bedrijfskundige met kennis van en ervaring in management, directie- en bedrijfsvoering, consultancy, business development. Sterk gericht op het verbeteren van het prestatie-vermogen van de organisatie en het benutten van het “human capital”. Helder geformuleerde doelstellingen en klantverwachtingen zijn hierbij richtinggevend.
Zijn competenties in dit verband heeft hij toegepast:
• in de overheid (oa.VROM, VenW, BiZA (RCC), Defensie en Politie, prov. Z-H, gem. Leeuwarden en Utrecht) en
• in het bedrijfsleven; zowel in technische (oa. Samas, Unisorce, KPNQwest) als in administratieve omgevingen (EOE, bankwezen) en in de zakelijke dienstverlening (oa. Berenschot, SITEL Belgium).

Hij heeft een grote inhoudelijke belangstelling en heeft veel aandacht voor het effectief inzetten van specifieke kennis en talenten van mensen.

Bedrijfsomvang opdrachtgevers (meestal) > 100 medewerkers.
Leiding gegeven aan groepen van 10-800 personen.
Verantwoordelijk voor waarde tot 120 mil.

PROFIELKENMERKEN
Kenmerken, ook van zijn opereren
• Brug tussen directiekamer en operatie
• Sterk gericht op output/prestatie/succes/beoogd effect
• Verbind dit met effectief handelen van mensen (richting, motivatie, productiviteit, succesbeleving, bewust maken van percepties)
• Richtinggevend, coachend manager, realist
• Denkt vanuit relatie product/productie/levering/klant/nazorg
• Strategisch, conceptueel en patroondoorbrekend
• Bouwer, integrator, ontwikkelaar (oplossingen, organisatie)
• Mobiliseert kennis van specialisten in het bedrijf en bevordert samenhang (affiniteit met techniek en inhoud)
• Integrale bedrijfsvisie (functionele samenhang (organisatie, processen, systemen); verband strategie, operatie en sturing; relatie managementstijl en effecten op motivatie en prestatie)
• Gericht op structurele vitale oplossingen, geöperationaliseerd op de werkvloer
• Betrokken, zorgvuldig, oog voor belangen
• Open en ontspannen manier van werken en communiceren
• Stelt zich niet op als adviseur, maar als verantwoordelijk (collega-)manager
• Komt zonodig met aanbevelingen die “buiten eigen opdracht” liggen

ON-THE-JOB
Wim gelooft sterk in een aanpak “on-the-job”, dus van binnen uit. Als deel van de dagelijkse realiteit; niet op afstand als adviseur. Met een verantwoordelijkheid als collega-ondernemer/bestuurder/manager. Dat verklaart ook zijn rollen als projectmanager, procesmanager, trouble-shooter en bijvoorbeeld (operationeel) directeur/manager in de diverse opdrachten. Vanuit een dergelijke positie is het resultaat van zijn werk direct merkbaar.



Talenkennis interimmanager

Engels (goede beheersing, mondeling en schriftelijk)
Duits (redelijke beheersing, mondeling en schriftelijk)
Frans (beperkte beheersing)


Overig

Geboortedatum 9 december 1946
Huwelijkse staat getrouwd, 2 kinderen


 beschikbaar?