T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



Operationeel Innovatie Manager

Operationeel Innovatie Manager

Werkervaring interimmanager

2008 - 2013 Unit Manager Operations bij KCS BV

KCS is de grootste luchtvaartcateraar op Schiphol. In een financieel in zwaar weer verkerende bedrijfstak staan de marges onder druk. Door het verlies van een grote klant valt een substantieel deel van de omzet weg. Als Unit Manager Operations was ik verantwoordelijk voor de productieafdelingen food en non-food (circa 300 fte).

Mijn uitdaging
De productieafdelingen food en non-food kenmerken zich door korte doorlooptijden, strakke deadlines en grote fluctuaties in de productie op dag- en seizoenniveau. Mijn belangrijkste aandachtspunten als manager waren een “zoekend” middenkader, verspilling door een lage productiviteit, gedateerde en ongestructureerde processen en ongewenste omgangsvormen binnen de cultureel gedifferentieerde groep medewerkers.

De oplossing
Door middel van roulatie, overplaatsing en coaching is het middenkader opnieuw als leider binnen de afdeling gepositioneerd. Daarnaast zijn plannings- en flexmodellen ontwikkeld op basis waarvan de focus van het middenkader verschoof van operationeel naar managen. Vanuit deze stevige positie van het middenkader zijn met behulp van de Lean systematiek procesverbeteringen ontwikkeld en ingevoerd. De medewerkers zijn intensief betrokken bij de analyse, de ontwikkeling en de implementatie daarvan. In de hiervoor door mij ontwikkelde Lean Arena is buiten het operationele proces geëxperimenteerd met nieuwe methoden en concepten.

Het resultaat
Het verzuim is gehalveerd, de omgangsvormen zijn genormaliseerd en de personele inzet is verbeterd. Hierdoor zijn de productiviteit en geleverde kwaliteit aanzienlijk verbeterd. Ook de geïmplementeerde procesverbeteringen hebben geleid tot een substantiële verhoging van de productiviteit en kwaliteit. Daarnaast zijn meerdere fysiek zware werkplekken ergonomisch verantwoord gemaakt.


2007 - 2008 Interim Manager Schiphol Parking bij Schiphol Group NV

De Schiphol Group verzorgt de exploitatie van Nederlands grootste luchthaven. Eén van de meest winstgevende onderdelen is de exploitatie van parkeerfaciliteiten. Als Interim Manager Schiphol Parking was ik verantwoordelijk voor de exploitatie van Schiphol Parking (circa 120 fte).

Mijn uitdaging
Het management van deze volcontinue organisatie werd gedurende kantooruren door drie managers uitgevoerd. Door deze aansturing was er bij de medewerkers sprake van een verminderde klantfocus en onderling ongewenste omgangsvormen.

De oplossing
De zittende managers zijn overgeplaatst en nieuwe Duty Managers zijn gerecruteerd en in hun nieuwe rol ingewerkt door middel van een development center. Daarbij is specifiek aandacht gegeven aan teambuilding, klantgerichtheid en het managen van de medewerkers op hun gedrag. Daarnaast is een intensief programma ontwikkeld en uitgevoerd om de onderlinge verstandverhouding tussen de medewerkers te normaliseren.

Het resultaat
De afdeling is in de nieuwe organisatievorm, met genormaliseerde onderlinge verstandhouding tussen de medewerkers, overgedragen aan de nieuwe manager.


2006 - 2008 Directeur/eigenaar en Innovatiemanager bij Comfortizer Company BV

Comfortizer Company ontwikkelt en implementeert systemen om het rijgedrag van professionele bestuurders te verbeteren.

Mijn uitdaging
In eigen beheer ontwikkelen van een systeem dat trambestuurders bewust maakt van onverantwoord en oncomfortabel rijgedrag, zodat ongevallen als gevolg hiervan worden voorkomen en het rijcomfort van reizigers toeneemt.

De oplossing
In eigen beheer is de Comfortizer ontwikkeld, een elektronisch systeem dat primair is bedoeld als trainings- en hulpinstrument voor trambestuurders. De Comfortizer koppelt het rijgedrag direct objectief terug aan de bestuurder. Vanuit een basisconcept zijn experimenteel algoritmes ontwikkeld in samenwerking met internationale wetenschappelijke instituten en bedrijven op de automotive markt. Na de ontwikkelfase zijn in projectvorm met specialisten (embedded) software en hardware ontwikkeld die seriematig zijn geproduceerd.

Het resultaat
De Comfortizer is succesvol geïnstalleerd in ruim 250 trams en in combinatie met opleidingsprogramma’s geïmplementeerd.


2002 - 2006 Unit Manager Tram bij GVB Amsterdam

GVB is van oudsher de eigen ov-organisatie van de gemeente Amsterdam. Door nieuwe wetgeving werd het openbaar vervoer in de nabije toekomst aanbesteed. GVB moest de cultuuromslag maken van een ambtelijke naar een commerciële, zelfstandige organisatie. Dit met een zeer kritische en invloedrijke OR. Als Unit Manager Tram van twee tramlijnen was ik verantwoordelijk voor het managen van mensen (circa 150 fte), processen, middelen en infrastructuur. Als Chef van Dienst was ik volgens rooster verantwoordelijk voor de exploitatie en afhandeling van grote calamiteiten voor het gehele trambedrijf.

Mijn uitdaging
Het middenkader was voortgekomen uit de populatie trambestuurders en functioneerde in een ‘ons kent ons’ cultuur. Er was geen aandacht voor de operationele en financiële doelstellingen of het structureel verbeteren hiervan.

De oplossing
De focus van het middenkader veranderen van ‘bedrijfsmaatschappelijk werker’ naar operationeel manager met bijbehorende taken en verantwoordelijkheden. Deze cultuuromslag is gerealiseerd door coaching, teambuilding, overplaatsing en aanname van nieuwe mensen. Samen met het vernieuwde team is het gedrag van conducteurs en bestuurders stevig bijgestuurd. De aannames en opleidingen voor conducteur en trambestuurder zijn geherstructureerd en ontwikkeld om een kwalitatief hoogwaardige instroom te realiseren. In multidisciplinaire teams van conducteurs, trambestuurders en stafmedewerkers zijn operationele knelpunten geanalyseerd, geherstructureerd en geïmplementeerd. Er is intensief gewerkt aan het verbeteren van de relatie met de OR.

Het resultaat
Verzuim, productiviteit, ongevallenpercentage en kwaliteit zijn aanzienlijk verbeterd. De kwaliteit van de instroom is verbeterd en de uitval is geminimaliseerd door de nieuwe aanname- en opleidingsprogramma’s voor conducteurs en trambestuurders. Er zijn meerdere operationele verbeteringen gerealiseerd, waaronder een totaal nieuw vervoersconcept voor Koninginnedag met een met meer dan 75% verbeterde dienstverlening tegen een aanzienlijk lagere kostprijs. De omgang met de OR is verbeterd; de strijd-relatie is veranderd in een respect-relatie.
 
1999 - 2002 Interim Productiemanager Bankbiljettensortering bij De Nederlandsche Bank

In aanloop naar de euroconversie was er behoefte aan extra operationele management capaciteit bij de productieafdeling die de kwaliteit van de uitgegeven bankbiljetten op niveau houdt (vals, vies, beschadigd). Als Interim Productiemanager Bankbiljettensortering was ik operationeel verantwoordelijk voor deze productieafdeling (120 medewerkers).

Mijn uitdaging
Binnen een academische op control gerichte cultuur is de productieafdeling een vreemde eend in de bijt met hoge veiligheidsrisico’s. Voor de introductie van de eurobiljetten moesten er nieuwe sorteermachines worden geïntroduceerd en tijdens en na de introductie moesten alle guldenbiljetten worden vernietigd. De vele binnen de cultuur ontstane hiërarchische niveaus leidden tot zeer beperkte ruimte van (in de knel zittende) leidinggevenden en medewerkers ten aanzien van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden.

De oplossing
Na een analyse en het ontwikkelen van een visie op het leiden van de afdeling is een nieuw organisatieconcept geïntroduceerd. Boventallig middenkader is (extern) overgeplaatst en nieuwe leidinggevenden zijn in de nieuwe rol ingewerkt door middel van een zelf ontwikkeld development center en coaching. Tijdens de euroconversie zijn productie- en vernietigingsprocessen ontwikkeld en planmatig uitgevoerd.

Het resultaat
Aan het eind van mijn opdracht was de nieuwe organisatievorm geïmplementeerd, waren alle guldenbiljetten vernietigd en was mijn opvolger geselecteerd en door mij ingewerkt.


1998 - 1999 Manager Cargo Export bij Aeroground Services

Deze dienstverlener voor de afhandeling van passagiers en vracht voor luchtvaartmaatschappijen stond door toenemende concurrentie en de stagnerende economie financieel zwaar onder druk. Als Manager Cargo Export was ik samen met 150 medewerkers verantwoordelijk voor de acceptatie en verwerking van alle vracht vanaf Schiphol.

Mijn uitdaging
Met spoed de organisatie en medewerkers in beweging krijgen om de klanttevredenheid te verhogen en de kostprijs te verlagen.

De oplossing
In samenwerking met de grotere klanten is door mij een Cargo Export organisatie met dedicated klantenteams ontwikkeld en geïmplementeerd. De organisatie is verhuisd naar een goedkopere locatie. Om sturing aan de nieuwe organisatie te geven is nieuw middenmanagement aangenomen en door midel van een development center opgeleid en gecoacht.

Het resultaat
Daling van de vaste kosten en verbetering van de productiviteit. Door het vertrek van een aantal grote klanten was echter ook een grote reorganisatie noodzakelijk waarbij delen van de organisatie zijn opgesplitst en deels verkocht. Het bedrijf heeft aanzienlijk moeten inkrimpen.


 
1994 - 1998 Manager Transit Cargo bij KLM CARGO

KLM was intensief bezig het luchtvrachtproduct binnen de KLM en op de markt stevig neer te zetten. De Hub Schiphol speelde hierin een cruciale rol, daar het overgrote deel van de capaciteit hier werd overgeladen. Als Manager Transit Cargo was ik operationeel verantwoordelijk voor een afdeling van 125 fte.

Mijn uitdaging
Procesontwikkeling en vernieuwing met ‘best practices’ en ‘leren in en door organisaties’ in breder teamverband stonden centraal. Naast het integraal leiding geven aan in shifts werkende leidinggevenden en medewerkers, bestond een groot deel van mijn verantwoordelijkheden uit het optimaliseren van het (wereldwijde) netwerkproces.

De oplossing
Ik heb onder andere een wereldwijd toepasbaar optimalisatieconcept ontwikkeld voor het netwerkproces. Dit concept heb ik in de meeste gevallen zelf op de werkvloer geïmplementeerd met behulp van door mij ontwikkelde simulaties en spelprogramma’s
(onder andere in India, Midden-Oosten, Japan en USA).

Het resultaat
Naast het operationeel management van de afdeling heeft mijn aanpak geleid tot kortere doorlooptijden, verbeterde kwaliteit en een lagere netwerkkostprijs. Daarnaast zijn onder mijn leiding lokaal diverse verbeteringen in teamverband gerealiseerd.


1988 - 1994 Organisatieadviseur/Projectmanager bij KLM Corporate

Als organisatieadviseur ben ik KLM-breed en wereldwijd ingezet als adviseur en projectmanager. Enkele van de uitgevoerde opdrachten zijn:

• Projectmanagement bij het ontwikkelen en implementeren van een, destijds innovatief, digitaal systeem voor het produceren en registreren van legitimatiekaarten. De organisatie, productie en uitgifte van 22.000 wereldwijd gedistribueerde legitimatiekaarten.
• Productstandaardisatie en marketingondersteuning t.b.v. internationale verkoop van technische opleidingen en trainingen voor monteurs en grondwerktuigkundigen.
• Organisatieonderzoek en -advies met betrekking tot de organisatie van afdelingen. Vaak in combinatie met functiewaarderingsonderzoek.
• Opstellen van opleidingsplannen.

Opleiding interimmanager

1984 - 1988 HTS Bedrijfskunde; Noordelijke Hogeschool Leeuwarden (BASc)

Vanaf 1988 Diverse functiegerelateerde opleidingen, trainingen, workshops:

Management (o.a.)
Lean/Six Sigma Management; Strategisch Management; Adviesvaardigheden; Opleidingsmanagement.

ICT (o.a.)
MS Office; Logistieke Planningspakketten en tools; Projectmanagement.

Veiligheid (o.a.)
ISO 9000 auditor; Opvang en nazorg bij crises; Railveiligheid.

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Na mijn studie Bedrijfskunde (BASc) heb ik ruim 20 jaar ervaring opgedaan bij verschillende internationale operationeel dienstverlenende organisaties binnen de luchtvaart, vrachtvervoer, personenvervoer, catering en gelddistributie. Binnen deze branches vervulde ik diverse projectmanagementfuncties, advies- en ontwikkelingsfuncties en (operationele) lijnmanagementfuncties. Als manager gaf ik leiding aan zowel project- en ontwikkelingsteams tot 20 fte als grote operationele afdelingen tot 300 fte.

De rode draad door de behaalde successen is het in nauwe samenwerking met staf en medewerkers, analyseren en realiseren van toekomstbestendige oplossingen voor brede operationele problemen op het raakvlak van klant, mens en machine. Men waardeert mijn positieve en resultaatgerichte stijl van leiderschap, mijn heldere analyse en vernieuwende oplossingen voor knelpunten in hun organisatiestructuur en -processen.

Mijn vaardigheden en competenties komen het best tot hun recht binnen een ondernemende organisatie die haar structuur c.q. processen wil optimaliseren om haar lange termijn doelen te kunnen bereiken. Als interim manager van een team of afdeling kan ik hen daarbij op verschillende manieren ondersteunen:

• In nauwe samenwerking ontwikkelen van een langetermijnvisie.
• Analyseren van knelpunten in de organisatiestructuur c.q. -processen.
• Ontwikkelen van toekomstbestendige oplossingen.
• Implementeren van oplossingen.
• Teambuilding en leiden van verbeterteams.


Talenkennis interimmanager

Nederlands
Engels

 beschikbaar?