T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



interim manager/directeur

interim manager/directeur

Werkervaring interimmanager

Diverse recente opdrachten

Producent medische artikelen: Directeur ad interim (december 2003 - september 2004)
Opdracht 1:
Herstructurering/sanering van het bedrijf. Het personeelsbestand is teruggebracht van 33 naar 23 FTE's. Het financiële resultaat is binnen in een half jaar verbeterd van gemiddeld ca € 70.000 per maand negatief in de 2e helft van 2003 naar break-even in juni 2004.
Opdracht 2:
Verkopen van het bedrijf. Gerealiseerd in november 2004.

Holding maatschappij: Toezichthouder en adviseur van de weduwe van overleden directeur-grootaandeelhouder. (juni 2002 - nu).
Oorspronkelijk was mijn rol voornamelijk adviserend en toezicht houdend.
In september 2002 werd door mij een interim-manager aangesteld. Wegens zijn hiaten op het gebied van planning en control werd mijn inbreng noodgedwongen steeds intensiever. Uiteindelijk heeft dit geleid tot het vertrek van de interim-manager, waarna zijn taak volledig door mij is overgenomen.

Museum voor Religieze Kunst
Haalbaarheidsonderzoek nieuwbouwplannen
De interne organisatie en de financiële positie werd doorgelicht. Vervolgens werd een drietal toekomstscenario’s ontwikkeld, waarbij werd uitgegaan van een ingrijpende opwaardering van de bedrijfsvoering. De kaders voor het noodzakelijke veranderingsproces werden uitgezet en de verschillende De scenario’s werden financieel doorgerekend en vertaald naar meerjarenbegrotingen.

Asbestverwijderingsbedrijf, ca 30 medewerkers: Directeur ad interim (maart 2002 - september 2002)
Opdracht:
Ondersteuning van het zittend management naar aanleiding van een crisissituatie; herstructurering en financiële sanering van het bedrijf. Organiseren van het debiteuren- en crediteurenbeheer. Heroriëntatie op de markt




Bv (vanaf 1 februari 2002)
Eigen adviesbureau voor management en organisatie.
- Interim- en crisismanagement
- Advisering en ondersteuning op de volgende terreinen:
- Strategieontwikkeling
- Bedrijfseconomische, bestuurlijke en informatievraagstukken.
- Financial restructuring
- Human resources management
- Veranderingsprocessen.
- Outsourcing


Grote bank binnen de Rabobankorganisatie: Algemeen Directeur (1997-2002)
Omvang van de bank
Zes kantoren met ca 120 medewerkers.
Resultaten
- Er werd een volledige integratie tot stand gebracht tussen drie gefuseerde banken.
- De bank werd gepositioneerd als sterke regionale zakenbank.
- De bank werd ingrijpend geherstructureerd waardoor met een geringere personele inzet een
Aanzienlijk grotere commerciële slagkracht werd gerealiseerd.
- De agrarische kredietportefeuille werd gesaneerd.


Middelgrote bank binnen de Rabobankorganisatie: Algemeen Directeur (1990 - 1997)
Omvang van de bank:
Drie kantoren met ca. 50 medewerkers.
Resultaten
- Een geslaagde fusie tussen twee lokale Rabobanken(1992).
- De bank heeft zich vanuit een achterstandspositie ontwikkeld tot een sterke bank met een
voorhoedepositie binnen de Rabobankorganisatie.
- De bank heeft een dominante plaats veroverd in haar werkgebied.


Rabobank Nederland: Interim-/crisismanager (1988 - 1990)

Middelgrote bank binnen de Rabobankorganisatie: Crisismanager/Interim Directeur (1989-1990)
Omvang van de bank:
Drie kantoren met ca 30 medewerkers.
Probleemstelling
De bank was in een ernstige crisis verzeild geraakt ten gevolge van een jarenlange opeenstapeling van problematieken.
Resultaten
- De interne organisatie van de bank werd volledig opnieuw ingericht.
- De kredietportefeuille werd gesaneerd.
- De administratieve organisatie en kredietbeheer werden geherstructureerd.
- De rentabiliteit van de bank is hersteld.
- Er zijn aanzetten gemaakt voor het herstel van de commerciële slagkracht.

Middelgrote bank binnen de Rabobankorganisatie: Interim kredietmanager (april, mei 1989)
Bedrijfseconomische analyse van bedrijven in portefeuille

Grote bank binnen de Rabobankorganisatie: Interim manager Particuliere Relaties (1988-1989)
Omvang van de afdeling
Drie kantoren met ca 40 medewerkers.
Probleemstelling
Directe vervanging van het management naar aanleiding van een gedwongen vertrek.
Resultaten
- De administratieve en personele organisatie werd opnieuw ingericht.
- Een nieuw commercieel concept werd doorgevoerd.
- De sfeer binnen de afdeling werd sterk verbeterd.

Grote bank binnen de Rabobankorganisatie: Managementtrainee (maart 1988 - juni1988)
Ter voorbereiding op een directiefunctie bij een lokale Rabobank.

Rabobank Nederland: Adviseur Organisatie, Personeel en Opleiding (1985-1988)
Als senior consultant voornamelijk op declaratiebasis werkzaam ten behoeve van aan Rabobank Nederland gelieerde bedrijven.

Rabobank Nederland: Sociaal onderzoeker/beleidsadviseur (1981-1985)
Opzetten en begeleiden van sociaalorganisatorisch onderzoek.
Het ontwikkelen van instrumentarium ten behoeve van het human resources management.


Stichting GITP: Wetenschappelijk onderzoeker/adviseur (1979-1981)
Het inrichten en uitvoeren van sociaal-wetenschappelijk onderzoek ten behoeve van bedrijven, non-profitinstellingen en de overheid.


Opleiding interimmanager

HBS-B
Sociale Psychologie Keuzevakken: Organisatiepsychologie, Informatica, Onderwijskunde, Klinische Psychologie

Postdoc Human Resources management(2 jarige opleiding)
Personeelsmanagement, bedrijfskunde, strategische planning

Diverse cursussen algemene en bedrijfseconomie, informatica, treasury management,commerciële vaardigheden, onderhandelen, interventietechnieken, etc.


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Samenvatting van competenties en ervaring


Management
- Jarenlange ervaring als eindverantwoordelijk algemeen directeur
- Interim management
- Projectmanagement

Consultancyervaring op de volgende terreinen:
- Ontwikkeling van ondernemingsstrategie
- Commerciële strategie
- Beleidsontwikkeling
- Financiële strategie en planning
- Financiële doorlichting
- Bedrijfsanering
- Implementatie van bestuurlijke informatiesystemen
- Reorganisatieprocessen
- Teameffectiviteit
- Human resources management
- Werving en selectie
- Outplacement (trajecten en individueel)
- Individuele loopbaanbegeleiding

Veel ervaring met toegepaste instrumentontwikkeling op de volgende terreinen:
- Strategie-ontwikkeling
- Financiële doorlichting
- Financiële strategie en planning
- Financiële rekenmodellen/meerjarenplanningen
- Planning en Control
- Bestuurlijke informatiesystemen
- Proces/voortgangsrapportage
- Time management
- Human resources management
Ik heb beschikking over hoogwaardig, direct toepasbaar instrumentarium op al deze terreinen.

Wetenschappelijk onderzoek
- Inhoudelijke advisering (op basis van onderzoek)
- Begeleiding van toepassingen

Computertoepassingen
- Ruime kennis en ervaring met “microsoft office”-toepassingen.
- Zeer bedreven in het programmeren in excel, inclusief complexe macroprogrammering.


Talenkennis interimmanager

Nederlands en Engels vloeiend
Frans Duits redelijk


Overig

Korte profielschets
Ik ben een resultaatgerichte coach, die in staat is om mensen in moeilijke situaties bij elkaar te brengen en draagvlak te creëren. Ik weet medewerkers voor me te winnen door persoonlijk gezag, betrokkenheid en gevoel voor humor.
Ik ben pragmatisch en neem gemakkelijk (ingrijpende) besluiten, waarbij het uiteindelijke resultaat de doorslag geeft.
Een sterk analytisch vermogen stelt mij in staat om situaties snel te doorzien en te vertalen in grote lijnen. Ik ben creatief in het vinden van oplossingen, het creëren van overzicht en het aanbrengen van structuur. Ik ben goed in staat om een gekozen richting vast te houden.
Ik kom het best tot mijn recht in (crisis)situaties waar ingrijpende veranderingen noodzakelijk zijn.


 beschikbaar?