T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



Algemeen directeur

Algemeen directeur

Werkervaring interimmanager

2006: KIKA-fonds:
adviezen betreffende segmentatie, beheer en analyse
van adressenbestand en optimalisatie van
mailingactiviteiten.

2005: Oxfam-Novib:
adviezen ten behoeve van internationale
fondsenwervings-activiteiten.

2003/2004:Delphi Communications:
voorbereiden van de oprichting van een nieuwe firma:
- schrijven business plan
- concurrentieonderzoek
- onderzoeken mogelijke samenwerkingsverbanden
- 3 jaars-budget met promotieplan
- coaching verantwoordelijken (2 medewerkers)

1982-2003:
Yves Rocher:
(Cosmeticafirma, die haar produkten rechtstreeks verkoopt aan de eindconsument via direct marketing (mailings, telefoon en internet) en via franchise- en company-owned winkels).

2000-2003: Algemeen directeur Noord-Europa (omzet: € 150 miljoen, 600 medewerkers)
- verantwoordelijk voor de resultaten in Nederland, Scandinavië, Finland en Estland ;
- verantwoordelijk voor de organisatie van de drie vestigingen in Nederland (200 medewerkers), Zweden (350 medewerkers) en Finland (50 medewerkers);
- realisatie van een snelle verbetering van de resultaten in de Scandinavische landen (stijging van de winst in 2003 t.o.v.2000: 75%);
- tot stand brengen van een nauwe samenwerking tussen de vestigingen op commercieel gebied (in 2003: 85% van de mailings 90% identiek);
- realiseren van een actieve uitwisseling van kennis en informatie tussen de filialen (bepalen best practice);
- verbeteren logistieke resultaten( met als resul-taat minder “neen”-verkopen en kortere levertijden);
- verbeteren van de performance van het call-center in Zweden (resultaat: kortere wachttijd, hogere klanttevredenheid,lagere kosten);
- realiseren van kostenbesparingsplannen (resultaat: 10% besparing);
- reorganiseren van de Scandinavische controlling-afdeling;
- opzetten telefonische verkoop in Zweden en Finland (in- en outbound).

1996-2000: Algemeen directeur Nederland (omzet € 50 mil-joen, 200 medewerkers)
- verantwoordelijk voor de resultaten;
- leiden van pilot project voor het creëren van een telefoon-marketing-business;
- verhoging van het omzetaandeel van de telefoon van 2% naar 12% (via inbound - en outbound acties);
- professionaliseren en verbeteren van de performance van de klantenserviceafdeling;
- outsourcen van een deel van de telefonische klantenservice-activiteiten ter verhoging van de efficiency, kwaliteit, flexibiliteit en ter verlaging van de kosten;
- starten met het verkopen via internet;
- actief bijdragen aan de resultaten en de kwaliteit van de commerciële activiteiten van het samenwerkingsverband met Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland;
- leiden van het project ter verbetering van de kwaliteit en de klanttevredenheid (TARP);
- behalen van het ISO 14001-certificaat op het gebied van milieu;
- leiden van project ter verhoging van de veiligheid in het magazijn en op de expeditieafdeling;
- transformatie van de winkelketen (22) in een nieuwe generatie;
- verbetering van de winkellocatie in Amsterdam (omzetstijging: 60%).


1993-1996: Algemeen directeur Duitsland
1991-1993: Commercieel directeur Duitsland ( €250 miljoen omzet; 1250 medewerkers in 3 vestigingen)
- verantwoordelijk voor de resultaten;
- turn-around van de in resultaat sterk teruglopende commerciële activiteiten;
- kostenbesparingsplan;
- reorganisatie marketingafdeling;
- herstructurering winkelketen (100 winkels);
- verbetering dienstverlenende activiteiten klantenservice-afdeling (wachttijd, lost calls, klanttevredenheid);
- vercommercialiseren klantenservice-afdeling (additionele verkopen);
- outsourcing van gedeelte van de telefonische klantenservice-activiteiten ter verhoging van de kwaliteit en flexibiliteit en ter verlaging van de kosten.


1989-1991: Algemeen directeur Oostenrijk (€ 35 miljoen omzet, 100 medewerkers)
- turn-around van de direct mail-activiteiten;
- tot stand brengen van een constructieve samenwerking met Duitsland;
- saneren van de winkelketen (van 50 naar 28);
- afvloeiing van 20 medewerkers in het filiaal (na 3 eerdere ontslagrondes voor in totaal zo’n 60 medewerkers);
- motiveren van de aangeslagen medewerkers in het filiaal;
- kostenbesparingsplan;
- oplossen van juridische conflicten met franchisenemers en concurrenten.


1986-1989: Internationaal marketing manager in Parijs (10 medewerkers);
- richting geven aan en stimuleren van de direct mail- en winkel-resultaten in West-Europa;
- stimuleren van de samenwerking tussen de filialen (uitwisseling van informatie en ideeën, gemeenschappelijke inkoop);
- nauw betrokken bij de start-up van filialen in Engeland en de Verenigde Staten;
- onderhouden van contacten met de centrale diensten in Frankrijk ten behoeve van de buitenlandse filialen (product-ontwikkeling, assortimentsbeleid);
- deelname aan de commerciële beslissingsmeetings van het Franse en Duitse filiaal.


1982-1986: Marketing manager en adjunct directeur Nederland (omzet:1982: € 4,5 miljoen, 1986: € 13,5 miljoen, 90 medewerkers);
- turn-around van de verliesgevende direct mail-activiteiten (winstgevende situatie bereikt na 9 maanden);
- verantwoordelijk voor het promotiebeleid van de winkelketen;
- verantwoordelijk voor marketing services: inkoop van drukwerk en accessoires, forecasts, marktonderzoek, segmentatie en statistiek);
- reorganisatie marketing-afdeling.

1979-1982:
Boek en Plaat:
Hoofd marketing en ledenwerving (1 miljoen leden, budget
€ 3,5 miljoen, 4 medewerkers);
- verantwoordelijk voor de werving van nieuwe leden in Nederland en Vlaanderen;
- verantwoordelijk voor omzetverhogende acties;
- verantwoordelijk voor kwaliteit en behoud van leden;
- lancering private label boekenclub;
- verantwoordelijk voor marketing services.

1978-1979:
Time Life Boeken
Mail order manager voor de Nederlandstalige markt (1 mede-werker);
- verantwoordelijk voor de direct mailactiviteiten voor de boekenseries in Nederland en Vlaanderen;
- contacten aanknopen en onderhouden met eigenaren adressenbestanden.


1970-1978:
Het Beste uit Reader’s Digest
Diverse product managersfuncties en credit en billing-manager
- verantwoordelijk voor de resultaten van de desbetreffende producten;
- CRM: opzetten van een verkoopplanning gebaseerd op de
transacties van de klant;
- opzetten advertentieplanning voor de verkoop van de eigen producten via het tijdschrift Het Beste uit Reader’s Digest;
- analyse en verbeteren van procedures en regels betreffende betaalgedrag (resultaat o.a. verlaging bad debts met 40%).


Opleiding interimmanager

MULO
MEAO-CE
NIMA-A en B
Managing Corporate Resources, IMEDE-Lausanne


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

- ruime (internationale) ervaring als algemeen directeur in een commerciële omgeving;
- generalist: niet alleen oog voor commerciële kant, maar voor alle aspecten van het runnen van een onderneming;
- volgt consequent de grote lijnen, maar heeft oog voor menselijke aspecten en details;
- coachende stijl van leidinggeven.
- streeft naar harmonieuze samenwerking tussen de verschillende afdelingen, “spot” knelpunten en lost deze op;
- door veelvuldige verandering van werkomgeving flexibel en gewend snel een nieuwe situatie te doorgronden en passende maatregelen te nemen;
- ruime ervaring met crisis- en turn-around-management;
- zeer positief track-record met betrekking tot verbetering van resultaten;
- sterk analytisch ingesteld;
- pragmatisch en resultaatgericht;
- expert in Direct Marketing.


Talenkennis interimmanager

Nederlands, Duits, Engels, Frans: vloeiend in woord en geschrift

Overig

Nevenfuncties/-activiteiten:

1996-2003: lid commissie distributie van de Nederlandse
Thuiswinkelorganisatie;
1996-2003: voorzitter van het bestuur van de Stichting
Yves Rocher (subsidies voor projecten op het
gebied van inheemse flora);
2000-2003: plv. lid Direct Marketing Kamer van College van
Beroep van de Reclame Code Commissie;
1982-1983: docent direct marketing bij de Kring van
Reclame Docenten


 beschikbaar?