T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



Interim Manager / Adviseur

Interim Manager / Adviseur

Werkervaring interimmanager

Comparex Nederland BV Augustus 2000 - 2003
Comparex heeft vanaf de vroege 70-er jaren IBM-compatible mainframes en gerelateerde hardware in Europa verkocht. Tot eind 1999 vertegenwoordigden ze daarbij Hitachi. Vanaf dat moment verliet Comparex de mainframe-reseller markt en profileerde zich als infrastructuur integrator in de open systemen markt. Na een eerdere overname is het Europese Comparex deel (1000 man) door een MBO weer zelfstandig geworden.
Comparex wilde/moest “oplossingen” gaan verkopen in plaats van producten en daarbij moest het een sterke Consultancy/Professional Services aanpak wilden ontwikkelen. Dat is mijn achtergrond en vandaar dat ik dan ook éérst als Manager Services ben gaan werken.

Manager Services
In de nieuwe opzet werd Comparex verantwoordelijk voor de beschikbaarheid en prestaties van de technische infrastructuur bij klanten. Deze worden uiteindelijk bepaald door bedrijfsdoelstellingen en proceseisen. Daarbij is het van belang om het primair aanspreekpunt van de klant te zijn en te blijven.
Rondom dat uitgangspunt is de verliesgevende service organisatie gereorganiseerd. De Professional Services is qua mensen, kennis en structuur ingrijpend gewijzigd. De Customer Services (reparatie/onderhoud) is onder de Comparex eindverantwoording bij derden ondergebracht. Daar waar mogelijk en zinvol zijn de afdelingen verantwoordelijk geworden voor hun eigen winstbijdrage.

Managing Director
Na een jaar heeft men mij verzocht de Managing Director functie over te nemen.
Financieel en structureel stond de Nederlandse vestiging er slecht voor. Het had een extreem hoge kostenstructuur, geen duidelijke strategie en keuzes (markten, oplossingen portfolio, klant profielen, partners etc.), de financiële rapportages waren volledig gericht op productenverkoop in plaats van diensten of “solutions”, de verkooporganisatie presteerde slecht, etc. Het was feitelijk een “start-up bedrijf dat al meer dan 25 jaar bestond”. Een nagenoeg niet bestaande actuele klantenbase droeg vanzelfsprekend in hoge mate aan de slechte performance bij.
Ik heb alle bovengenoemde punten geadresseerd en doorgevoerd:
herstructurering van de organisatie, reductie van de headcount (veelal overhead) maar ook nieuwe mensen aangetrokken, de kostenstructuur in lijn gebracht, de strategie en keuzes bepaald, nieuwe informatiesystemen geïmplementeerd, etc.. Bovendien is een Infrastructuur Consultancy afdeling gestart (architectuur definities op basis van business requirements) hetgeen bijzonder succesvol was.


COMPUTER SCIENCE CORPORATION (CSC) 1994 - 2000
CSC is een wereldwijde ICT dienstverlener met momenteel ongeveer 90.000 medewerkers. Kernactiviteiten: management consultancy, informatie systeem consultancy en outsourcing van IT-activiteiten.

Senior Management Consultant
Verschillende grotere projecten uitgevoerd onder andere bij Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) en de Koninklijke Nederlandse Voetbalbond (KNVB).

Contract Manager
Als contract manager in de Nederlandse Systeem Systems Integration Delivery unit had ik de uiteindelijke verantwoordelijkheid voor geselecteerde projecten (kwaliteit, kwantiteit en kosten/opbrengsten), klant contacten en de Human Resource activiteiten rondom de projec-ten.

Manager Systems Integration Benelux
Per oktober 1996 vond een integratie plaats tussen de Belgische en Nederlandse organisatie. Verantwoordelijkheid in deze organisatie was alle Systeem Integratie activiteiten in Ne-derland en België. Totaal: ongeveer 250 professionals.

Manager Business Planning & Control
Verantwoordelijkheden: Project Office, coördinatie van juridische ondersteuning, vertegenwoordiging van CSC Nederland in de mondiale CSC organisatie (European Operations Council, European Strategic Alliance Network etc.), desktop services voor Amsterdam, strategische allianties en de strategie voor de organisatie ontwikkeling.

Business Unit Manager
Verantwoordelijk voor de business unit Government, Telecommunications and Logistics. Vanuit de business unit leveren van alle diensten die CSC kan aanbieden van acquisitie en verkoop tot en met levering van diensten. Er waren meer dan 80 professionals bij klanten werkzaam. Gebudgetteerde omzet: 21 miljoen gulden. Zowel de winst als de omzet budget is met ruim 50% overschreden.

Director Delivery Practices
Verantwoordelijk voor de levering van diensten en het opbouwen van kennis en competenties vanuit het Amsterdamse kantoor. Er zijn ongeveer 180 professionals (subcontractors en ondersteunende staf niet meegerekend) in de Delivery Practices werkzaam.


KEYSTONE VALVE (EUROPE) BV 1991 - 1993
(Hoofdkantoor in Houston, Texas). Richt zich op het ontwikkelen, produceren en distribueren van "flow-control" producten (afsluiters, bedieningsapparatuur, veiligheidstoestellen, etc). 27 fabrieken en 90 verkoop organisaties die direct aan de eindgebruikers leveren. In Europa 6 fabrieken en 20 eigen verkooporganisaties.

ISD Manager Keystone Breda
Met de uiteindelijke intentie van een Europese Informatie Management functie was ik in eerste instantie verantwoordelijk voor de afdeling in Breda die de Manufacturing Plant Breda, de Sales Division Breda en het Europese hoofdkantoor te Breda ondersteunde. Doelstelling: turn-around management van de IS-Department, structurering IT-beleid en -ondersteuning, MRPII selectie en implementatie.
Vanaf de eerste helft van 1992 een van de opstellers van de wereldwijde IT-strategie. Sinds de accordering in september 1992 lid van de wereldwijde IS-stuurgroep.

Ter voorbereiding van de Europese informatie management functie, werden per januari 1992 geleidelijk Europese taken aan de functie toegevoegd. Hiermee behoorden de implementatie van een Europese informatie strategie en de selectie/implementatie van nieuwe software tot mijn verantwoordelijkheden. In 1992 benoemd tot:

Director of Information Systems (Europe & Africa)
Verantwoordelijk voor algeheel Europees ICT beleid en -strategie, grensoverschrijdende projecten, etc.


SONY NEDERLAND BV 1983 - 1990
Importeur/distributeur van professionele en consumenten apparatuur. In totaal werkten er ±450 mensen.

Organisatiemedewerker
Uitvoering organisatieonderzoek betreffende de efficiency en effectiviteit van de service organisatie (±150 man) (consumenten èn professionele apparatuur). De voorstellen dienden de kwaliteitsverbetering en profit-center invoering te omvatten.
De gemaakte voorstellen zijn geaccepteerd en de reorganisatie gestart. De service organisatie is gereorganiseerd rondom het afhandelen van het reparatieproces. Klant tevredenheid en ook de subjectieve service beleving stonden daarbij centraal. Intern zijn alle processen en afdelingen daarnaar gereorganiseerd met als randvoorwaarden: efficiency, effektiviteit en commercieel positief.

Soft Service Manager
Lid van het management team (Consumer Products Service Division) dat bovengenoemde reorganisatie door moest voeren. Specifiek verantwoordelijk voor de afdelingen Customer Information Center, Logistics, Final Inspection and Customer Counters. In totaal werkten op deze afdelingen ± 40 man. Specifieke verantwoordelijkheden onder andere: klachtenbehandeling en informatieverstrekking, interne en externe logistiek van reparaties dit alles zowel voor particulieren en dealers.

Manager Operations Research
De afdeling Operations Research (4 man) voerde onderzoeken uit met een grote diversiteit, gericht op het beter doen functioneren van de organisatie. In deze functie verantwoordelijk voor: vooronderzoeken c.q. definitiestudies van een logistiek informatiesysteem, realisatie van een systeem dat de klachtafhandeling en informatieverstrekking ondersteunt en coördinatie van de herstructurering van het After Sales Service System.

Information Manager
Het opstellen van het informatiebeleid, alsmede de volledige operationele verantwoording voor de realisatie van informatiesysteem projecten. De nadruk lag op het management van deze projecten. Nagenoeg alle informatiesystemen werden zelf ontwikkeld. Tot 60 mensen waren direct in de projecten werkzaam.
In deze periode gedurende 1½ jaar deelgenomen aan een mondiale werkgroep van het logistieke goederenstroom beheersingsproject. Dit wereldwijde project omvatte nieuwe procedu-res en werkwijzen alsmede ondersteunende informatiesystemen van fabrieken tot en met distributeurs.

Opleiding interimmanager

· HAVO (Nederlands, Engels, Duits, Wiskunde, Natuurkunde, Scheikunde) Diploma
· HTS Economische Bedrijfstechniek (Technische Bedrijfskunde) Diploma
· Diverse cursussen in algemeen en IT-management, culturen en veranderingen, etc.


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

change management, Algemeen management, verzelfstandiging, herstrukturering, consultancy, commercie

Talenkennis interimmanager

Nederlands, engels, duits

 beschikbaar?