T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



projectmanager/interimmanager , afdelingshoofd, SAP Consulta

projectmanager/interimmanager , afdelingshoofd, SAP Consulta

Werkervaring interimmanager

Vanaf 1989 werkzaam in het organisatie-adviesvak sedertdien deed hij onder meer de volgende (relevante) ervaring op:

Hordijk BV 1989 – 1990
*het zelfstandig ontwerpen en implementeren van een voorraadadministratie systeem voor een decentrale vestiging van de RABO Bank (1989)
*het ontwikkelen van verscheidene financiële rapportage systemen (Micro Control, Micro FCS/System-W) voor multinationale organisaties als Digital, Wolters Kluwer (1988-1990);

Andersen Consulting 1992 – 1996
*projectlid van een projectteam dat verantwoordelijk was voor de implementatie van een produktie- en onderhoudsysteem (SAP R/2), voor een nationale militaire overheidsorganisatie. Taken bestonden o.a. uit: functioneel ontwerp en programmering, samenstellen van opleidingsmateriaal en het geven van opleidingen aan grote gebruikersgroepen (1992-1993);
*projectlid van een projectteam dat verantwoordelijk was voor het ontwerp en de implementatie van een workflowmanagementsysteem bij een overheidsorganisatie (Immigratie- en Naturalisatiedienst, 1993). Taken bestonden o.a. uit het analyseren van de bestaande processen en het verbeteren cq. herinrichten van bedrijfsprocessen ten behoeve van het nieuwe workflowmanagementsysteem;
*als projectleider verantwoordelijk voor het ontwerp en de implementatie van een activa-administratie (SAP R/2) voor een overheidsorganisatie. Taken bestonden o.a. uit projectmanagement, het opstellen van een feasibility-studie, advisering inzake financiële- en logistieke issues (waardebepaling, afschrijvingsmethodiek, aansluiting bij financiële administratie en inventarisatie problematiek inclusief het ontwerp van een nieuw proces inzake inventarisatie van activa met behulp van barcode technieken), het op basis van informatie-analyse vervaardigen van een detail-ontwerp, het parametriseren van het pakket, het begeleiden van de acceptatietest, het (laten) schrijven van conversie-programmatuur , het opstellen van conversieprocedures en het uitvoeren van de daadwerkelijke conversie (1993);
*als consultant verantwoordelijk voor het ontwerpen cq. herontwerpen van een fors aantal bedrijfsprocessen bij een energiedistributieconcern. Deze werkzaamheden vormden een deel van een omvangrijk veranderingsprogramma welk tot doel had de organisatie te veranderen van een monopolistische bureaucratische organisatie naar een efficiënt klantgericht en onder concurrentiestelling gezond opererend bedrijf (1994). Belangrijke activiteiten: het samen met het management ontwikkelen en vaststellen van een visie en strategische doelstellingen (o.a. middels workshops, persoonlijke interviews en deelname aan MT-overleg), het vertalen van dergelijke doelstellingen naar concrete doelen alsmede performance indicatoren voor de afzonderlijke niveaus en processen binnen de organisatie, het ontwikkelen van verbeter cq. herinrichtingsvoorstellen ten aanzien van de op dat moment operationele processen, het bereiken van consensus en draagvlak alsmede de implementatie van de voorgestelde verbeteringen;
*projectleider van een veranderingstraject bij een (ander dan hiervoor genoemd) energiedistributiebedrijf. In samenwerking met de directie is een visie voor de komende 5 jaar vastgesteld. Deze visie is vervolgens vertaald naar operationele doelstellingen en performance indicatoren hetgeen tevens de basis vormde voor het verbeteren cq. herontwerpen van een aantal bedrijfsprocessen. Naast deze werkzaamheden vormde het opleiden, motiveren en aansturen van ‘veranderingsmanagers’ aan de klantzijde tevens een belangrijk onderdeel van de opdracht (1994 - 1995);
*als projectleider verantwoordelijk voor de uitvoering van een herinrichting van de financiële functie bij een zich tot agentschap verzelfstandigende overheidsorganisatie (Korps Landelijke Politiediensten).
Deze functie vereiste naast projectmanagementcapaciteiten tevens grondige financiële kennis en expertise van financiële processen (overgang kas-verplichtingen stelsel naar kosten/baten-stelsel) alsmede een adequaat gevoel voor politieke verhoudingen.
Het complete traject omvatte het ontwerp (volgens SDM-II) en de implementatie/parametrisering van een nieuw financieel systeem (SAP R/3 – FI/CO/AM/FM) en het opleiden van de verschillende gebruikersgroepen (1995);
*projectleider/crisismanager voor de implementatie van een voorraad- en distributiesysteem bij een overheidsorganisatie (1996). Het betrof hier een implementatie (SAP R/3 MM/SD) binnen een reeds operationele SAP omgeving (financieel). De werkzaamheden bestonden uit het voeren van het projectmanagement voor het desbetreffende project alsmede procesherontwerp.
*het verrichten van een vooronderzoek naar de informatievoorzienig van een energieconcern en het opstellen van een systeemconcept. Op basis van de resultaten van dit vooronderzoek is tevens een projectplan voor de uiteindelijke implementatie opgesteld (1996).


Management Consultants, 1996 – 2002

In september 1996 is – samen met een oud collega – Management Consultants opgericht. Het avontuur, de ondernemersvrijheid en de overtuiging dat met de juiste groep professionals adequate dienstverlening kan worden verleend, vormde de belangrijkste motivatie. Naast Management Consultants BV zijn twee extra werkmaatschappijen opgericht (IT Services en Logistics). Binnen de groep is een 30-tal professionele consultants werkzaam (vast dienstverband) in diverse disciplines (projectmanagement, interimmanagement, procesanalyse en (her)ontwerp, en ontwerp en implementatie van ICToplossingen). De klanten behoren tot het A-segment in de markt (multinationals, bankinstellingen en overheid en semi-overheid).

Binnen Management Consultants primair verantwoordelijk voor:

- het medebesturen van de onderneming (leiding geven
aan, en bepalen focus);
- commerciële activiteiten (genereren leads en
opdrachten, offreren, bouwen van een netwerk);
- het financieel beleid en het aansturen van de
administratie;
- het personeelsbeleid (aanname, beoordeling en
beoordelingssystematiek, coaching/begeleiding,
beloning);
- fiscale aangelegenheden;
- uitbouwen van de praktijk (expertisegroepen op
vlak ICT/Intra- Internet).

Naast de interne activiteiten was ik ook actief als consultant bij klanten (veelal in projectleidende rol cq. eindverantwoordelijke).

Enkele voorbeelden van dit soort projecten zijn:

- het verrichten van een onderzoek naar de organisatiestructuur en formatiesterkte van een afdeling Informatievoorziening en Automatisering bij een overheidsorganisatie (1996 – Politie Utrecht);
- projectleider bij de implementatie van een financieel/controlling systeem bij een Belgisch energie-concern (1996/1997 – Electrabel Antwerpen en Brussel SAP R/3 FI/CO).
- het uitvoeren van een procesanalyse (huidige processen inventariseren) en een ERP pakketselectie (BAAN IV versus SAP R/3) voor een installatiebedrijf (ETIS, onderdeel van ENECO Zuid-Holland);
- het opstellen van aanbestedingsspecificaties voor een kennismanagementsysteem voor het Ministerie van Buitenlandse Zaken;
- projectleider voor de realisatie van een klantinformatiesysteem voor de grootzakelijke markt voor een Energieconcern (ENECO). Procesanalyse, herinrichting processen en ontwerp en implementatie ICT oplossing;
- projectleider voor de realisatie van diverse internetapplicaties (kennisbanken) voor de branchevereninging van alle energiebedrijven (EnergieNed);
- projectleider voor de realisatie van een intranet (op basis van Lotus Notes Domino) voor het grootste waterschap van Nederland, alsmede een website (Waterschap Rijn en IJssel,). Via de website is het mogelijk om o.a. online vergunningaanvragen in te dienen, die op de achtergrond middels workflow naadloos op het bedrijfsproces aansluiten. Inzicht in het oude proces en nieuw procesontwerp en consensus, vormde hier de belangrijkste succesfactoren. In 2002 heeft desbetreffend waterschap de communicatieprijs van Nederland met deze website gewonnen;
- het opstellen van een informatiebeleidsplan voor datzelfde waterschap;
- projectleider voor de realisatie van een loopbaanbegeleidingssysteem voor een onderdeel van een bank (ABN AMRO BANK – corporate HR), in het kader van een grote reorganisatie (‘Zonder omwegen’). Het middels workshops afstemmen van het (nieuwe) proces en de gewenste managementinformatie, vormde – naast de aansturing en realisatie van het uiteindelijke systeem – één van de succesfactoren (software: Lotus Notes);
- projectleider voor de realisatie van een strategisch informatiesysteem (documentflow/intranet) voor een afdeling comunicatie/strategie van een energiebedrijf in Zuid-Holland (Lotus Notes).

.



Opleiding interimmanager

-Erasmus Universiteit Rotterdam, studierichting Bestuurlijke Informatica

-American Production and Inventory Control Society (APICS – Universiteit Eindhoven), Vereniging van logistiek management, modules:

. Masterplanning
. Material & Capacity requirements planning
. Production Activity Control

Diverse vakgerichte cursussen via Andersen Consulting (Accenture). Deze opleidingen hadden betrekking op:
- management consultancy (adviesvaardigheden, schrijven rapporten, presentatie technieken, etc.);
- implementatie van systemen;
- het analyseren, ontwerpen en (her)inrichten van bedrijfsprocessen;
- het begeleiden van veranderingsprocessen;
- projectmanagement.

De opleidingen zijn voor een deel in Chicago (Professional Education Centre, St.Charles) en voor een deel in Duitsland en Nederland gevolgd.



Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Persoonlijke eigenschappen

- Manager.
- Hands on– en no-nonsense mentaliteit.Ondernemend/initiatiefrijk. Netwerker, commercieel met mensenkennis. In staat om te luisteren. Afspraak = afspraak.
- Een autonome persoonlijkheid die gekenmerkt wordt door slagkracht, dynamiek in combinatie met actie - en resultaatgerichtheid.In staat om in een breed speelveld prioriteiten te stellen en richting te geven aan ontwikkelingen;
- Teamplayer met goede communicatieve vaardigheden;
- People manager, interesse in mensen en in staat om draagvlak te creëren en te motiveren.
- Naast ICT kennis en ruime ervaring met ICT trajecten, tevens kennis van -en ervaring met projectmanagement en veranderingsmanagement;
- Een – op basis van project ervaring – verkregen (sterk) financiële achtergrond;
- Communiceert op elk niveau (werkvloer versus management/directie);
- Is vanuit een Amerikaanse cultuur, gewend om projectmatig te werken en sterk gecommitteerd aan het behalen van targets.

ICT:
Brede ervaring op het gebied van projectmanagement en de implementatie van grote systemen (met impact op de organisatie). Qua ICT kennis in-depth kennis van Lotus Notes Domino en SAP R/3 (dit laatste dient te worden bijgeschaafd aangezien het reeds enige jaren terug is dat ondergetekende daadwerkelijk tabellen in SAP R/3 heeft ingericht), ambitie en vaardigheden liggen duidelijk op een hoger niveau.

Ruime ervaring met de opzet/inzet van internet/intranetten.

Uiteraard kennis van de gebruikelijke kantoorautomatisering.

Talenkennis interimmanager

Nederlands in woord en geschrift uitstekend.
Engels in woord goed, in geschrift redelijk.
Duits in woord redelijk, in geschrift matig.


Overig

Vanwege het feit dat ondergetekende tevens ervaring heeft met het (integraal) leiden van een bedrijf van 30 personen voor een periode van 7-8 jaar, is in feite iedere (interim) positie binnen een bestaande onderneming bespreekbaar.

 beschikbaar?