T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



Project-/interim-/contractmanager

Project-/interim-/contractmanager

Werkervaring interimmanager

WERKERVARING, ROLLEN EN BRANCHES
CMG
april 1999 – Heden · Business Performance & Risk Advisor· Projectmanager · Opleidingen· Verzekeringen· Zakelijke dienstverlening
Automatisering Adviesbureau (zelfstandig)
mei 1992 – december 1998 · Bid(Offerte)-manager · Manager Planning en Control· Productmanager· Projectmanager· Resourcemanager · Financiële instellingen· Telecommunicatie· Verzekeringen· Zakelijke dienstverlening
Hoskyns PLC
januari 1988 – mei 1992 · Consultant· Fieldmanager· Projectmanager · Zakelijke dienstverlening· Handel en Transport
IBC Bouwgroep
1985 - 1988 · EDP manager · Industrie·
Systeemhuis Comdes, Datex, Interprogram, Gamma-Holding, Forasco, Philips
1963 - 1985 · Operator· Programmeur· Systeemanalist· Systeemontwerper· Projectleider/manager· Consultant · Banken· Handel en Transport· Industrie· Overheid· Zakelijke dienstverlening

CMG ERVARING
SEPTEMBER 2001 - HEDEN
Business Performance en Risk Control
Afdeling/Project Quallity assurance
Rol BPRA Business Performance & Risk Advisor

Situatie
Business Performance & Risk Advisor voor de regio Midden Nederland.

Taken, verantwoordelijkheden en activiteiten
Het opstellen van performance-plan, uitvoeren van performance-reviews, plant audits en het bewaken van de voortgang daarvan. Verder verantwoordelijk voor het registreren en beheren, voor het laten uitvoeren en evalueren en tenslotte voor het communiceren van het kwaliteitssysteem binnen de sector finance.

Resultaten
Het audit proces is weer op de rails gezet en achterstanden zijn weggewerkt.
MEI 2001 - HEDEN
Nieuwbouw kantoor Eindhoven
Afdeling/Project Nieuwbouwproject CMG Eindhoven
Rol Projectmanager

Situatie
CMG Eindhoven heeft behoefte aan extra kantoorruimte.

Taken, verantwoordelijkheden en activiteiten
Zorg dragen voor de inrichting van de nieuwbouw CMG Eindhoven en de komende verhuizing. Voeren van overleg over contracten, budget aanvragen en het bewaken daarvan, het zorg dragen voor de algemene beveiliging en het bewaken van de op te leveren bouwproducten, begrotingen en planningen.

Resultaten
De verhuizing dient in januari 2004 “pijnloos”te verlopen.
OKTOBER 2000 – AUGUSTUS 2001
Interpolis
Afdeling/Project Europrojectenbureau
Rol Aanspreekpunt

Situatie
Interpolis gaat vroegtijdig over naar de euro en heeft voor de begeleiding van de diverse projecten een projectenbureau ingericht.

Taken, verantwoordelijkheden en activiteiten
Het functioneren als aanspreekpunt voor diverse businessunits van Interpolis. Het begeleiden, adviseren van de verschillende businessunits met en over de invoering van de Euro

Resultaten
De businessunits hebben ruimschoots voor het geplande tijdstip en ruim binnen het geplande budget een snelle, juiste en correcte invoering van de euro gerealiseerd.
FEBRUARI 2000 – MEI 2001
Interpolis
Afdeling/Project Businessunit Bedrijven
Rol Coach, Begeleider

Situatie
De businessunit Bedrijven is een van de vele bedrijfsonderdelen van Interpolis die vroeg overgaan naar de euro, o.a. met de bedrijvencompactpolis.

Taken, verantwoordelijkheden en activiteiten
Gedurende de duur van het Europroject binnen de businessunit Bedrijven coacht en begeleidt Jan de gebruikersprojectmanager en een zevental projectleiders. Het betreft hier o.a. hulp bij de projectplanning, de budgettering en de rapportering.

Resultaten
Door het invoeren van diverse projectmanagement skills bij de opdrachtgever en het begeleiden van diverse projectleiders en projectmanager heeft er toe geleid dat de businessunit Bedrijven een voorbeeld werd binnen Interpolis.
JANUARI 2000
EST-Software
Afdeling/Project Opleiden/begeleiden aankomend projectmanager
Rol Begeleider, Adviseur

Situatie
Voor een aankomend projectmanager was na haar opleiding behoefte aan individuele begeleiding.

Taken, verantwoordelijkheden en activiteiten
Als begeleider en adviseur van een aankomend projectmanager de medewerkster van het softwarebedrijf door middel van leaning-by-doing opgeleid voor de functie van projectmanager. Hierbij heeft gebruik gemaakt van het kwaliteitssysteem van CMG, Commander.

Resultaten
Door de manier van aanpak waarin tevens een stuk begeleiding heeft plaatsgevonden is een directe inzet van de projectmanager mogelijk geworden.
APRIL 1999 – DECEMBER 1999
Communication Solutions Nederlad
Afdeling/Project Verhuizing naar Heerlen
Rol Projectmanager verhuizing computer- datacommunicatieruimte en werkplekken, tevens vervanger van de KPN opdrachtgever tijdens diens afwezigheid.

Situatie
Communication Solutions Nederland verhuisde naar het ABACUS-gebouw te Heerlen

Taken, verantwoordelijkheden en activiteiten
Coördinator van de verhuizing van de computer- dacomruimte en werkplekken van een aantal werkmaatschappijen binnen KPN verspreid over diverse locaties naar een centrale locatie. Takenpakket omvatte o.a. het opstelen en bewaken van het plan van aanpak de planning, offerte aanvragen,beoordeling van offertes en het uitzetten daarvan.
Aansturing en coördineren van diverse interne en externe partijen zodat er op de juiste datum vehuist kon worden.
Tevens bewaking dat alles binnen de budgettaire mogelijkheden bleef.
Bovendien opgetreden als algemeen projectmanager bij diens afwezigheid.

Resultaten
Verhuizing is ruimschoots binnen de gestelde termijn en budgetten uitgevoerd dit naar volle tevredenheid van de opdrachtgever.



VORIGE WERKGEVERS
MEI 1992 – DECEMBER 1998
AUTOMATISERINGS ADVIESBURO

In deze periode als zelfstandig ondernemer de volgende opdrachten uitgevoerd:
AUGUSTUS 1998 – DECEMBER 1998
LIBERTEL VERKOOP & SERVICES B.V.
Als Projectmanager Voice Diensten zorggedragen voor het installeren van diverse pakketten voor Voice bij de diverse klanten binnen de daarvoor geldende normen (geld, tijd, kwaliteit). Tevens adviseerde hij de offerte- en contractmanager bij het uitbrengen van grotere offertes en contracten.
JUNI 1998 – JUNI 1998
SUN MICRO SYSTEMS
Als BID-Manager geholpen en geadviseerd bij het opstellen van een offerte ter waarde van 80 miljoen gulden. Deze offerte heeft geresulteerd in een opdracht.
APRIL 1995 – MEI 1998
PTT TELECOM
In de functie van Projectmanager ISO-9002 assistentie verleend om een bedrijfsonderdeel door de pre-audit heen te helpen. Dit tot de volle tevredenheid van de opdrachtgever.
JANUARI 1997 – APRIL 1998
UNISOURCE NEDERLAND
Als Projectmanager Netwerken de oplevering van netwerken binnen de daarvoor geldende termijn en specificaties gecoördineerd. Hierbij gebruik makend van de diverse hulpmiddelen en methodieken zoals MITP, MS-Project, MS-Excel etc. Tevens had de taak de projecten tijdens de offertefase te begeleiden en te adviseren alsmede met de gebruiker o.a. het plan van aanpak en de planning af te stemmen. Ook het aansturen en coördineren van de diverse disciplines om tot een juiste en tijdige oplevering te komen, behoorde tot zijn taakveld. Het maken van een protocol van oplevering, zorgdragen dat alles werd gefactureerd en dat een volledig dossier volgens MITP werd opgeleverd. Het begeleiden van enkele projectleiders.
MEI 1996 – DECEMBER 1996
PTT TELECOM MVN
Als Manager Planning en Control verschafte Jan helderheid over doelstellingen, verwachtingen, planning en voortgang van de ontwikkelingen aan het management en de directies.
Het mogelijk maken dat alle deelprojecten op tijd haar producten opleverden binnen de gestelde kwaliteitseisen en budgetten. Het signaleren van onderkende risico’s aan het projectmanagement. Het waarborgen en het toepassen van de principes van goed projectmanagement volgens de geldende methodiek. Tevens ondersteuning verlenen aan deelprojectleiders bij de toepassing van de geldende methodiek en projectplanning. Het vervangen van de projectmanager tijdens diens afwezigheid.
AUGUSTUS 1995 – MEI 1996
PTT TELECOM
Projectmanager bedrijfstelefooncentrales verantwoordelijk voor de oplevering van bedrijfstelefooncentrales binnen de daarvoor gestelde termijn en conform de specificaties. Hierbij gebruik makend van diverse hulpmiddelen en methodieken zoals Probaat, MS-project, MS-Excel et cetera. Het begeleiden en adviseren tijdens de offerte fase, stemde met de gebruiker o.a. het plan van aanpak en de planning af. Het aansturen van de diverse disciplines en en het coördineren daarvan om tot een juiste en tijdige gezamenlijke oplevering te komen. Schreef een protocol van oplevering en droeg er zorg voor dat alles werd gefactureerd. Opleveren van een volledig dossier volgens de ISO normering. Het begeleiden van diverse projectleiders.
JANUARI 1995 – JANUARI 1996
ACTUARIEEL BURO HAMMER
Als Resource-manager opzetten van een systeem op voor resourcemanagement en het invoeren daarvan. Dit systeem dat in samenwerking met het zittende managementteam Automatisering werd ontwikkeld, had tot doel het op een efficiënte wijze inzichtelijk maken van de volgende aspecten omtrent de te leveren producten en diensten:
- Planning van kwantiteit, tijd, middelen, voortgang en coördinatie;
- Verantwoordelijkheden;
- Kwaliteit;
- Financiën.

Het systeem is projectgeoriënteerd. De informatie is op verschillende te comprimeren niveaus beschikbaar te stellen. Het is toegesneden op het doel van een betreffend overleg. De werking van het systeem is procedureel vastgelegd en de uitvoering geschiedt verdeeld naar de betreffende verantwoordelijke. Het systeem wordt per afzonderlijke “werk BV” beheerd en dient een instrument te zijn dat een effectieve bijsturing mogelijk maakt.

In de rol van projectbegeleider projecten geleid en projectleiders begeleid bij het implementeren van de door het actuariaat ontwikkelde pakketten voor pensioenfondsen, verzekeringsmaatschappijen, woningbouwverenigingen et cetera.
MEI 1992 – DECEMBER 1994
POSTBANK

In de functie van productmanager een productgroep opgezet voor het beheer van alle hard- en software welke geen directe betrekking had met het mainframe. Deze afdeling is losgekoppeld van de productieafdeling die het onderhoud verzorgde van alle besturingssoftware voor de productie op het mainframe en van de systemen die de invoer voor de productie op het mainframe verzorgden.

Naast de rol van people-manager het vervullen van de rol van productmanager van diverse projecten voor de software en het onderhoud van de apparatuur bestemd voor de voor- en nabewerking.



JANUARI 1998 – MEI 1992
HOSKYNS PLC

Als consultant ten behoeve van een systeemhuis een onderzoek uitgevoerd naar de mogelijkheid tot het opzetten van Facility Management( Outsourcing).

Als Fieldmanager het behartigen van alle detacheringactiviteiten binnen een systeemhuis. Dit hield in dat in overleg met de opdrachtgever tot een juiste opdrachtdefinitie werd gekomen, aan de hand waarvan de meest geschikt geachte personen uit het detacheringsbestand die op dat moment beschikbaar waren, op die bepaalde opdracht konden worden ingezet. Mocht echter vanuit eigen gelederen niet aan de betreffende vraag kunnen worden voldaan dan werd er gekeken of de juiste expertise van relaties kon worden betrokken of indien de opdracht groot genoeg was, vast personeel met de juiste expertise kon worden aangetrokken.
Gedurende de duur van een opdracht was er zowel met de opdrachtgever als met de gedetacheerde een regelmatig voortgangsoverleg en fieldmanagement-overleg.

Activiteiten:
- Contractbesprekingen;
- Voortgangsbesprekingen (intern);
- Managementoverleg;
- Personeelsbegeleiding (zowel persoonlijk als technisch);
- Personeelsaanname;
- Beoordelingsgesprekken;
- Genereren van nieuwe opdrachten bij bestaande relaties;
- Bijhouden declaraties (uren en/of kosten).

In de rol van Projectmanager het uitvoeren van een aantal fixed-price projecten die onder eigen vlag werden uitgevoerd (orderverwerking en financiële administratie).

Als Consultant het bewaken van de kwaliteit van op te leveren producten en het begeleiden daarvan om eventueel te komen tot een goed werkend informatiseringsysteem. Tevens het uitwerken van dit kwaliteitsbewakingsysteem om te komen tot het KEMA keurmerk volgens de normen van ISO-9000. Verder kwamen aan de orde:
- EDP-Auditing;
- Introductie functiepuntanalyse;
- Quality-assurance;
- Geven introductie cursus SDM;
- Onderzoek verricht naar invoering PMW en SDW;
- Bijhouden en bijwerken van de binnen deze organisatie gebruikte handboeken.

Als Consultant binnen een systeemhuis was Jan verantwoordelijk voor:
- Adviesverlening aan diverse interne projecten;
- Kwaliteitsbewaking van diverse interne projecten;
- Onderzoek naar het pakket “Design-Aid” (soort SDW ) en introductiebijeenkomsten hiervoor.

1985 – 1988
IBC BOUWGROEP
Als EDP-Manager het reorganiseren van de EDP afdeling.
Tot het takenpakket behoorde onder meer:
- Leiding geven aan het rekencentrum en de ontwikkelafdeling;
- Bepalen van financieel-, hardware-, software- en personeelsbeleid;
- Implementeren van methode en technieken;
- Selecteren aan te kopen hard- en software;
- Kwaliteit, Budgettering en Planning;
- Beleid, Informatieanalyse;
- Deelname aan de diverse werk- en stuurgroepen;
- People-management.
1981 – 1985
SYSTEEMHUIS COMDES
Als Systeemontwerper, Projectleider en o.a. Consultant verantwoordelijk voor:
- Werkzaamheden op het gebied van advisering bij de aanschaf van hardware;
- Het ontwikkelen van diverse administratieve software binnen diverse bedrijfstakken;
- Het leiden van diverse administratieve projecten binnen diverse bedrijfstakken;
- De trouble-shooting binnen diverse projecten;
- Het ontwikkelen van een systeem voor het maken van pensioenvoorstellen;
- Het adviseren over de opzet en de kwaliteitsbewaking van een complex interactief informatiesysteem voor productie- en voorraadbeheersing;
- Het ontwikkelen van een systeem voor pensioenberekening door het actuariaat;
- Het ontwerp en herontwerp van een informatiesysteem voor een financieringskantoor.
1963 – 1981
DATEX, INTERPROGRAM, GAMMA-HOLDING, FORASCO, N.V. PHILIPS
In verschillende rollen, van Programmeur tot en met Projectleider, actief in o.a. de programmering, het ontwerp respectievelijk in de projectleiding in diverse projecten voor verschillende bedrijfstakken waaronder o.a. :
- Kostenbewaking;
- Debiteurenadministratie;
- Crediteurenadministratie;
- Voorraadadministratie;
- Financiële administratie;
- Stuklijsten voor productie en recepturen;
- Onderhoud van en trouble-shooter voor diverse projecten;
- Begeleiding van diverse projecten in transport, groothandel, servicediensten et cetera.






Opleiding interimmanager

OPLEIDINGEN EN TRAININGEN
Vooropleiding
· ULO
· 5 jarige Middelbare Handelsavondschool
· HBS

Vakinhoudelijke trainingen
ISW · Hoger management
NOVI · AMBI, A,B,C,D
· Quality Assurance (Tom Gilb)
Philips Automation classes :1. Basis informatica2. Programmering3. Systeemanalyse
Vele opleidingen van vele hardware leveranciers diverse o.a. IBM, Sperry Univac, Unisys, Siemens, Philips, Wang gericht op : · Operatingsystemen· Databasemanagementsystemen· Dataprocessing · Systeemontwikkeling
Algemene trainingen
· Presentatietechnieken
· Criteriumgericht beoordelen
· Beoordelingsgesprekken


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

KERNCOMPETENTIE
Projectmanager pur sang. Belangstelling gaat enerzijds uit naar het leiden van projecten en anderzijds naar het begeleiden en coachen van startende projectleiders/managers binnen het (project)management (people-management en team-building). Sinds kort contractmanager cursus gevolgd



COMPETENTIEPROFIEL

BRANCHE KENNIS INTERESSE ERVAREN ZEER ERVAREN
· Banking, Financiële administratie x
· Handel en Transport x
· Industrie, Bouw x
· Overheid x
· Telecommunicatie x
· Verzekeringen, Leven x
· Verzekeringen, Schade x
· Zakelijke dienstverlening x

ICT KENNIS INTERESSE ERVAREN ZEER ERVAREN
Methoden
· CMG: Commander Quality Management System x
· FPA Functiepuntanalyse x
· ISAC Information Systems work & Analysis of Changes x
· ISO International Standards Organisation x
· Jackson Structured Programming x
· MITP (projectmanagement methode) x
· NIAM Nijssen Informatie Analyse Methode x
· Probaat (Projectmanagement PTT) x
· Risico Analyse x
· SDM System Development Method x
Tools
· PMW Project Management Workbench x
· SDW System Development Workbench x
Thema's
· PM Projectmanagement x

PROFESSIONELE VAARDIGHEDEN
Planning en Organisatie
· Evalueren
· Gebruik Project Systemen en Procedures
· Gebruik van Project Life Cycle
· Opdrachtdefiniëring
· Planningstechnieken
· Rapporteren
· Risicoanalyse en risico management
· Schatten
· Time Management
Adviseren
· Interviewen
· Adviesvaardigheden
Leiding geven
· Coachen
· Groepsgericht leiding geven
· Situationeel leiding geven
· Delegeren
Communiceren
· Didactische vaardigheid
· Feedback
· Luisteren
· Mondelinge communicatie
· Schriftelijke communicatie
· Vergadertechnieken


Talenkennis interimmanager

Talen Lezen Spreken Presenteren Schrijven
· Nederlands Goed Goed Goed Goed
· Duits Goed Goed Goed Redelijk
· Engels Goed Matig Goed Redelijk



Overig

ATTITUDETYPERING
· Aanpassingsvermogen
· Besluitvaardig
· Coöperatief
· Inspirerend
· Klantgericht
· Relatiegericht
· Resultaatgericht
· Stressbestendig
· Verantwoordelijk
· Zelfstandig

PROFESSIONALISERING: ACTIVITEITEN EN NETWERK
· Special Interest Group Projectmanagement
· Medeoprichter Special Interest Group Management Consultancy Eindhoven


PERSOONLIJKE VOORKEUR, ORIËNTATIE EN FILOSOFIE

Gezien leeftijd en achtergrond zeer veel ervaring opgedaan in alle mogelijke bedrijfstakken en daarbij de nodige functies bekleedt, van operator tot diverse managementfuncties zoals projectmanager, productmanager, resourcemanager BID(offerte)-manager, fieldmanager en zelfstandige ondernemer.
De laatste jaren toegelegd op het managen van uiteenlopende projecten. Voorkeur gaat uit naar fieldmanagement en projectmanagement.

Als projectmanager voorkeur rollen vervullen waarbij het accent ligt op het overdragen van ervaring en kennis zoals:
· People-manager;
· Team-builder;
· Coach.




 beschikbaar?