T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



algemeen projectleider

algemeen projectleider

Werkervaring interimmanager

- Technische verhuizing van een DWI-projectgroep naar een ander organisatie-onderdeel van de Gemeente Amsterdam, de DMO – Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling.
Coördinatie technische verhuizing (automatisering en telefonie). Einddoel is dat op de geplande datum alle betrokken medewerkers vanuit de DMO-omgeving gebruik kunnen maken van een aantal specifieke DWI-applicaties die op de DWI-omgeving blijven draaien. Afspraken rond functioneel beheer, 1e lijns hulp, licenties en andere formele aspecten moeten dan zijn vastgelegd in een SLA.

- Functioneel beheer M2000, Discoverer en webapplicatie
Coördinator functioneel beheer van bedrijfskritisch klantvolgsysteem
Naast de dagelijkse operationele coördinatie tussen gebruikers, afnemers, organisatie en externe ontwikkelaar, ook het (her)inrichten van de personele, procedurele en administratieve organisatie van het functioneel beheer. Het team van functioneel-, applicatie- en technisch beheerders bestaat uit 10 à 15 personen. M2000 is een Oracle client-server applicatie met ± 300 actieve gebruikers. Discoverer is een query-tool. De webapplicatie verzorgt web-based invoer van externe partijen die wordt gesynchroniseerd met M2000.

- Informatie-analyse, procesbeschrijving en –verbetering
Het gedetailleerd in kaart brengen van de bestaande en nieuwe informatie-stromen en informatiebehoeften, met bijbehorende knelpunten en oplossingen. Procesanalyse, - weergave in stroomschema en voorstellen voor verbetering.

- Procesoptimalisatie Bedrijfsschool
Projectleider van een optimalisatieprogramma, het onderdeel ‘administratief & bestuurlijk’, opgedeeld in 4 deelprojecten.
Dit programma was het vervolg op het hierna genoemde onderzoek. Voornaamste taak was - naast regulier projectmanagement – implementatie van de verbetervoorstellen uit het onderzoek: reductie administratieve last; selectie van externe partij voor tijdbesteding-onderzoek (TBO); coördinatie van TBO; advies m.b.t. operationele sturing en eenduidige werkwijze; ontwerp & uitvoering trainingsprogramma o.h.g.v. ICT-vaardigheden; onderzoek naar toegevoegde waarde van werkstroombesturing door het laten bouwen van een pilot.

- Projectleider van onderzoek naar procesoptimalisatie
Projectleider van onderzoek naar knelpunten in het primaire proces van Maatwerk Amsterdam. Deze gemeentelijke instelling houdt zich bezig met (voortrajecten op) de toeleiding van werkzoekenden naar de arbeidsmarkt. Het resulterende advies voor optimalisatie, inclusief aanzet tot geheel nieuwe inrichting van het proces (herontwerp), is in zijn geheel overgenomen door de directie.

- Deelproject ICT-DWI : Klantmanagement en Werkbedrijf
Adviseur projectleider; opstellen strategische visie op ICT-infrastructuur
Van meerdere applicaties, architecturen (o.a. Oracle Forms, MS .Net) en werkwijzen (3 verschillende bedrijven) moest één samenhangend ICT-geheel worden gemaakt plus uitbreiding van functionaliteit. Mijn rol: strategische en organisatorische ondersteuning van de projectleider die verantwoordelijk was voor ICT-Klantmanagement en -Werkbedrijf; opstellen benodigde documentatie (Projectvoorstel, Project Initiatie Document-PID).

- Herontwerp Planproces materieel, personeel en infrastructuur
Secretaris, coördinator, deelnemer, rapporteur
Directie NSR had opdracht gegeven alternatieven te onderzoeken voor het lopende programma ‘Herontwerp Planproces’ (50 fte, € 42 Mio, J2EE, RUP - Rational Unified Process). Mijn rol: uitvoeren deelonderzoek, coördineren van deelonderzoeken, opstellen eindrapportage aan directie en begeleiding in- en externe toetsing op de bevindingen. Het onderzoeksteam bestond uit 6 personen.

- Vooronderzoek naar de mogelijke inzet van de beheer- en onderhoudmodule van SAP als ondersteuning van het primaire proces en als sturingsinstrument op automatiseringsuitgaven.

- Advisering en praktische hulp bij het opzetten van een centraal adressenbestand.

- Complex project (6 maanden, 3 à 4 dagen per week) rond het op de markt brengen van een groot beheer- en onderhoudcontract onder de noemer 'innovatief uitbesteden'. Mijn rol was de procesmatige en deels inhoudelijke ondersteuning (bestek, ramingen - zowel historisch als innovatief) van het projectteam. Complicerende factoren waren een voortdurend veranderende scope als gevolg van krimpende budgetten, wisselend personeel en management, tijdsdruk, interne reorganisatie en voortschrijdend inzicht rond de nieuwe uitbestedingsvorm.

- Groot project (1,5 jaar, 2 à 3 dagen per week) rond de implementatie van SAP_HR ter vervanging van het bestaande personele informatiesysteem. Dit omvatte de organisatorische, technische en inhoudelijke ondersteuning en aansturing van een multidisciplinair team (personeel & organisatie, financiën, automatisering) en de interne informatievoorziening (doelgroep, management, klankbordgroep). Bijzonderheden: invoering SAP_HR was de eerste ERP-implementatie voor het ministerie van Verkeer & Waterstaat; onderdeel van strategisch traject naar verzelfstandiging van Rijkswaterstaat als agentschap; integrale opzet en inrichting bepalend voor toekomstige bedrijfsvoering. Door een moeizame interne reorganisatie die veel tijd en aandacht vergde, was het van belang voortdurend de aandacht van het management vast te houden en te verzekeren dat de doelgroep de ruimte kreeg voldoende bij het project betrokken te blijven.

- Vooronderzoek, selectie en keus van een Facility Management systeem bij stafafdeling facilitaire zaken. Bedrijfsbezoeken bij diverse leveranciers; opstellen specificaties, functionele en technische eisen; offertebeoordeling, selectie leverancier. Ondersteuning bij de implementatie.

- Procedurele en procesmatige afhandeling van een offertetraject voor de revisie van een vluchtregistratiesysteem.

- Ondersteuning bij ontwerp en invoering van een reserveringssysteem voor de Servicedesk (uitbesteding van maatwerk in Outlook 2000). Op een voor de organisatie originele en effectieve wijze tot een (onverwachte) keuze gekomen; offertebeoordeling; selectie en aansturing van leverancier.

- Evaluatie van een reorganisatie. Het betrof een (gevoelig en beladen) onderzoek onder circa de helft van de eigen medewerkers plus een aantal externe relaties. Complicaties waren fricties tussen een deel van het management en een deel van het personeel, een beladen historie, en door het management gewenste personele en organisatorische veranderingen. Het onderzoek is afgerond met een rapport met daarin een analyse van de resultaten en adviezen aan het management.

- Opstellen opleidingsplan gericht op het tijdig en juist opleiden van de medewerkers op het gebied van kwaliteitszorg als basis voor het behalen van het ISO-9001 certificaat.

- Omvangrijk en complex project kwaliteitszorg. Dit omvatte advies, opzetten, uitwerken en implementatie van een kwaliteitssysteem bij een operationele afdeling. De gekozen methodiek was die van KDI-Leupen. Het project omvatte kwaliteitszorg in al haar facetten, waaronder het analyseren en verbeteren van werkprocessen, het informeren en enthousiasmeren van het personeel, in- en externe klantonderzoeken, in- en externe audits, schrijven en beheren van procedures, voorlichting en advies rond de nieuwe ISO-9001:2000 norm, opzetten van registratie van incidenten enzovoort. Lopende het project zijn zowel scope als doelgroep aanzienlijk uitgebreid en is bij in totaal drie afdelingen een kwaliteitssysteem opgezet, overigens in verschillende stadia van compleetheid. De afdelingen liepen sterk uiteen qua formele werkwijzen. Waar de operationele afdeling de informele productiewijze liefst wilde handhaven, had de afdeling met louter projectleiders behoefte aan een veel formelere en meer gestructureerde aanpak. Noodzakelijk was telkens een zeer ‘outgoing’ en pro-actieve aanpak om de professionals te laten meewerken werkwijzen te optimaliseren en te formaliseren.

Opleiding interimmanager

Opleiding
1998-2000 : MBA (Master of Business Administration) bij BSN Nederland, afgerond ‘with credit’. ‘Action learning’ op de vakgebieden Strategisch, Financieel, Operationeel, Human Resource, Marketing en Informatie management.
Dissertatie onderwerp: duurzame groei en kennismanagement.
1997 : AMP: voorbereidend jaar Algemeen Management Programma bij BSN Nederland bestaande uit 10 modules van evenzoveel vakgebieden.
1982 - 1987 : Hydrografie aan de Hogere Zeevaart School Amsterdam (nu ‘Hogeschool van Amsterdam’).

Aanvullende cursussen en trainingen
2006 : ‘MBA in 1 dag’ door Ben Tiggelaar
2004-2005 : ‘Self Expression and Leadership Program’ (Landmark Education)
2004 : Cursus persoonlijke effectiviteit (Landmark Education - Advanced)
2004 : Cursus persoonlijke effectiviteit (Landmark Education – Landmark Forum)
2004 : Mediatraining, basis (NCDO)
2004 : Cursus ‘MJA Strategie Scan’ (NOVEM)
2004 : Cursus ‘(Energie)winst door productontwikkeling’ (NOVEM).
2002 : Training persoonlijk leiderschap (AGB Consultancy)
1994 : ‘Safety for Supervisors’ cursus door de NAM (Nederlandse Aardolie Maatschappij)
1994 : AMBI HE1 (tweede module computerkunde).
1994 : Basis cursus auditor tegen ISO-9001 norm bij het KDI.
1993 : AMBI HE0 (introductiemodule computerkunde).
1991 – 1996 : Diverse regelmatig terugkerende veiligheids- en EHBO-cursussen en -trainingen in verband met werken offshore.

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Ik richt mij op algemeen projectmanagement en organisatieadvies op het gebied van procesoptimalisatie. Men kent mij als gedreven organisator en afronder, ben snel ingewerkt, integer in mijn handelen en communicatie en sterk in procesanalyse en –verbetering. Ik ben graag spin in het web, maar kan ook goed de rol van ‘2e man’ spelen die de 1e laat schitteren. Persoonlijk gewin is bij mij altijd ondergeschikt aan gemeenschappelijk resultaat.

Talenkennis interimmanager

Engels: Uitstekend, zowel mondeling als schriftelijk (veel praktijkervaring).
Frans: Mondeling goed (veel praktijkervaring), schriftelijk redelijk

 beschikbaar?