T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



controller

controller

Werkervaring interimmanager

Managementprofiel

Ervaren financieel manager en adviseur.
Als financieel manager jarenlange ervaring opgedaan in het bedrijfsleven en bij (semi-) overheden.
De werkzaamheden betroffen zowel het managen van veranderingsprocessen als leiding geven aan het opzetten van projecten.
In deze veranderingsprocessen veel ervaring opgedaan in het managen van automatiseringsprojecten, waarbij administratieve organisatie een grote rol speelde.
Bij veel projecten zelfstandig administratie opgezet en financiële administratie gevoerd; daardoor een sterke hands-on mentaliteit ontwikkeld;
Bij projecten tevens verantwoordelijk voor control-functie en A.O.
Naast deze financiële activiteiten als (fiscaal) jurist hierbij de juridische problematiek behandeld.
Door mijn werkzaamheden en opleiding breed inzetbaar zowel als manager op financieel, (fiscaal) juridisch en automatiseringsterrein als uitvoerder van financiële administratie met nadruk op dagelijkse administratieve problematiek.

Adviseur

Januari – juli 2007 financieel adviseur bij een vastgoedonderneming. Taakgebied was het reorganiseren van de administratieve organisatie.
April – juli 2007 Fiscaal adviseur bij een verzelfstandigde dochteronderneming van postorderbedrijf. Taakgebied de ontvlechting fiscaal met moedermaatschappij en opzetten van nieuwe fiscale structuur.
Vanaf 2004 tot heden financieel en juridisch adviseur van de Coöperatieve Vereniging Medel voor de gevestigde en te vestigen ondernemingen op bedrijventerrein Medel te Tiel om van daaruit parkmanagement te ontwikkelen.
Behartig voor het bestuur van de vereniging alle financieel administratieve en juridische aangelegenheden.

Interim-manager

Augustus 2007– heden projectcontroller bij een gemeente voor de opzet en uitvoering van financiële administratie en (fiscaal) juridisch adviseur van een woningbouw- en bedrijvenproject ( 1500 woningen en 120 ha bedrijventerrein). Hierbij voer ik zelfstandig uit de projectadministratie en rapportages. Tevens fiscaal adviseur voor hoofd ruimtelijke ordening gemeente.(3 dagen per week)

September 2006 – mei 2007 projectcontroller vastgoedontwikkeling bij grote landelijke woningcorporatie en controller vastgoed voor Raad van Bestuur. Taakgebied het reorganiseren van projectadministratie en nieuw rapporteringsysteem voor divisie vastgoed. Tevens fiscaal adviseur voor directie vastgoed corporatie.

Maart 2006 - september 2006 projectcontroller vastgoed bij grote vastgoedonderneming. Taakgebied het op orde brengen van projectadministratie en begeleiden van projectmanagers zowel financieel als juridisch.

Oktober 2005- maart 2006 financial controller bij het shared service center (SSC) van een verzekeringsmaatschappij. Taakgebied was het op orde brengen van administratie ivm jaarafsluiting.

Vanaf 2005 tot 2006 financieel en juridisch adviseur bij de Gemeente De Bilt voor de opzet van een vereniging voor de te vestigen ondernemingen op bedrijventerrein Larenstein te De Bilt om van daaruit parkmanagement te ontwikkelen.


Vanaf 2001 tot 2005 projectcontroller en lid van management team voor Industrieschap Medel te Tiel (Bedrijventerrein van 200 ha). Dit project is voor de gemeenten Tiel en Neder-Betuwe. Dit project was voor 3 dagen per week.
• Totale nieuwe opzet en zelfstandige uitvoering van financiële - en projectadministratie en managementrapportages ten behoeve van dagelijks bestuur en algemeen bestuur (volgens BBV).
• Implementatie van automatiseringsysteem t.b.v. financiële en projectadministratie en managementrapportages (AccountView).
• Verantwoordelijk voor grondzaken. Met planeconoom grondexploitatie opgezet. Bij deze grondexploitatie tevens verantwoordelijk voor risicoanalyses en grondprijsberekeningen.
• Mediator tussen Industrieschap en beide gemeenten t.a.v. financiële en juridische aangelegenheden (waaronder Europese aanbestedingen), zodanig dat deze in de ambtelijke en bestuurlijke processen van de gemeenten konden worden meegenomen.
• Behartigen van alle juridische zaken.
• Onderhandelingen met banken over financiering en afdekking financiële (rente) risico’s in afstemming met gemeenten.
• Contacten met accountant, fiscus en advocatenkantoren
• Veel contacten met financiële afdelingen en ontwikkelingsbedrijf gemeenten.
• Opzet en beschrijving van een totale nieuwe administratieve organisatie (A.O.)
• Coaching van administratieve medewerkers

Vanaf 1999 tot 2005 projectcontroller en lid management team voor GEM B.V. en C.V. te Vleuten (Vinex-locatie onderdeel van Leidsche Rijn – project met totaal 30.000 woningen). Dit nieuwe deelproject betreft 6.000 woningen en 45.000 m2 commercieel onroerend goed. Dit project was vanaf 2001 voor 2 dagen per week.
GEM B.V. en C.V. zijn als PPS-constructie in september ’99 opgericht en verantwoordelijk voor de totale grondexploitatie en openbare voorzieningen. GEM B.V. is een PPS-constructie waarin deelnemen Fortis N.V., Ballast-Nedam B.V., NBM Amstelland B.V., Amvest B.V. en Gemeente Utrecht.
• Totale nieuwe opzet en zelfstandige uitvoering van financiële - en projectadministratie en managementrapportages s ten behoeve van directie en vennoten.
• Implementatie van automatiseringsysteem t.b.v. financiële en projectadministratie en managementrapportages (AccountView).
• Contacten met marktpartijen en gemeente over financiële en juridische aangelegenheden. Tussen deze partijen een bemiddelende rol.
• Opzet en beschrijving van een totale nieuwe administratieve organisatie (A.O.)
• Met planeconoom opzet gemaakt voor grondexploitatie en risicoanalyses.
• Behartigen van juridische contracten en aangelegenheden (o.a. Europese aanbesteding).
• Onderhandelingen met banken t.b.v. financiering en afdekking risico’s in afstemming met gemeente en marktpartijen.
• Contacten met accountant, fiscus (o.a. BTW-problematiek en vaststellingsovereenkomsten) en advocatenkantoren.
• Contacten met financiële afdelingen en ontwikkelingsbedrijf gemeente en marktpartijen.

1999 Projectcontroller namens Deloitte & Touche werkzaam bij Delfgauw C.V. te Pijnacker voor bouwproject.
(Vinex-locatie)
Delfgauw CV. is een combinatie waarin deelnemen Wilma B.V., Volker Stevin B.V., Dura B.V. en Rabo
Vastgoed B.V.
• Opzet en uitvoering van projectadministratie.
• Auditing van organisatie en introductie van nieuw systeem

1998 werkzaam bij Eneco te Rotterdam als controller bij het Energie Handelsbedrijf (6 medewerkers).
Als Lid van het managementteam financieel verantwoordelijk voor de totale zakelijke markt van Eneco.
• Auditing (operational en financial) bestaande A.O.
• Reorganisatie naar nieuwe A.O. ivm omslag nutsbedrijf naar privaat bedrijf
• Aansturen van Financiële administratie
• Opzet van nieuwe tradingafdeling met betrekking tot de energiebeurs te Amsterdam.

1998 Teamleider bedrijfseconomische afdeling voor Coopers & Lybrand bij Energie Noord West Kop Noord-Holland).
• Aansturen van 5 medewerkers afdeling Planning & Control.
• Implementatie van SAP 3 voor control.
• Auditing (lid werkgroep) van organisatie en voorstellen tot reorganisatie.

1997 Controller voor Coopers & Lybrand bij Afvalverwerking Rijnmond (AVR) van de Business-Unit Chemie. Hieronder viel de verbranding en verwerking van het totale gevaarlijke afval van industrie in Nederland.
• Bestaande administratieve organisatie doorgelicht ( financial en operational auditing) en verbeterd zowel voor financieel. commercieel als productie proces.
• Financiële aansturing gereorganiseerd van Centrale Administratie naar Business-Unit Administratie.
• Aansturing van 3 medewerkers.
• Verantwoordelijk voor rapportering, begroting, meerjarenplannen en toelichting aan het management Chemie, centrale directie en Raad van Toezicht.
• Kostprijsberekening opgezet en met afdeling commercie gekomen tot nieuwe tariefstructuur.
• Met Personeelszaken en management Chemie afvloeiingsplan opgesteld en onderbouwd t.b.v. O.R. en vakbonden.

1996 Controller voor Moret, Ernst & Young bij Nederlandse Spoorwegen.
• Reorganisatie administratie bij afdeling Facilitaire Inkoop

1994 - 1996 Projectcontroller voor Moret, Ernst & Young bij Bedrijfspensioenfonds voor de Bouwnijverheid.(SFB)
• Financial en operational auditing bij afdeling Vastgoed
• Projectleider voor integratie en reorganisatie van afdelingen projecten en beheer.
• Nieuwe A.O. beschreven voor geïntegreerde afdeling.
• Leiding gegeven aan 12 medewerkers van deze nieuwe centrale administratie.
• Na financial en operational auditing plan gemaakt voor een totaal nieuwe automatiseringsopzet voor totaal Vastgoed zowel voor administratie als voor commerciële afdelingen.
• Leiding gegeven aan implementatie nieuw automatiseringpakket (SAP3).

1992-'94 Financieel directeur bij Intermedium B.V. te Hoofddorp.
Im- en exportmaatschappij voor consumentenproducten uit het Verre Oosten;
• Financial en operational auditing van de onderneming
• Nieuwe opzet van de automatisering
• Onderhandelingen met banken over nieuwe kredietfaciliteiten.

1990-’92 een management buy-out als zelfstandig interimmanager begeleid van Pandata-divisie.(dochter van Cap Gemini). Controller voor dit bedrijf tot 1992
• Opzet van nieuwe administratie
• Opzet en implementatie van automatiseringsysteem (AccountView)
• Beschrijving van A.O.
• Contacten en onderhandelingen met participatiemaatschappij, banken en accountants.

Werknemer in vaste dienst
1988-'90 Seniorconsultant informatie – analyse bij Pandata (nu Cap Gemini) te Rijswijk bij de divisie Organisatie en Informatica.
• Financieel adviseur bij het ABP voor een project "financieel economisch beheerssysteem"
• Controller Pharbita (aangekocht door OPG van Medicopharma)
• Financial auditing bij Pharbita en geïntegreerd binnen OPG. Het financiële systeem en rapportage op een lijn gebracht.

1985-'88 Controller holdingmaatschappij Leidsche Wolspinnerij N.V te Veenendaal.
• Verantwoordelijk voor de financiële zaken van de moedermaatschappij.
• Leiding gegeven aan de afdelingen administratie, automatisering, personeelszaken en verzekeringen.
• Toezicht en consolidatie van de buitenlandse dochterondernemingen
• Fusiebegeleiding van twee beursfondsen (Leidsche Wolspinnerij en Kon. van Schuppen N.V.).

1981-'85 Controller bij dochteronderneming van Hoogovens op het gebied van logistiek.
• Operational en financial audit uitgevoerd.
• Leiding gegeven aan de afdelingen administratie, automatisering, personeelszaken en verzekeringen.
• Nieuwe AO beschreven
• Projectleider van automatiseringsproject mbt het operationele en financiële gebeuren.

1975-'81 Werkzaam bij Hoogovens (ESTEL) op het gebied van operationele- en jaarplanning; hierbij vooral geleerd beleid uit te zetten voor onderneming op middellange termijn.

1972-'75 Werkzaam bij Philips op het gebied van marktonderzoek van consumentenproducten; daarbij uitgebreide ervaring opgedaan in het commercieel benaderen van de markt voor nieuwe producten.


Opleiding

Doctoraal economie te Rotterdam (Erasmus Universiteit)
Doctoraal fiscaal recht te Amsterdam (UvA)
Studie naar IFRS. Vergelijking IFRS met Dutch GAAP en fiscale boekhouding als lid van Vereniging voor Belastingwetenschap en Nederlandse Orde van Pensioendeskundigen.
Bij Pandata (Cap Gemini) informaticacursussen op het gebied van informatie-analyse in het bijzonder van administratieve processen.

Nevenactiviteiten

Lid Nederlandse Orde van Pensioendeskundigen (NOPD)
Lid Register Interim-management

Penningmeester Overkoepelende Stichting Golfpark te Hilversum
In deze functie een volledige administratieve reorganisatie doorgevoerd. Daarbij alle juridische zaken, zoals contracten en procedures uitgevoerd.

Persoonlijke gegevens

Geboortedatum: 4 juli 1946
Burgerlijke status: gehuwd, 2 kinderen.


Opleiding interimmanager

doctoraal economie en doctoraal fiscaal recht

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Opzetten van grote (bouw)projecten

Talenkennis interimmanager

Engels,Duits en Frans

 beschikbaar?