T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



CFO, Concern Controller, Business Controller, Projectleider,

CFO, Concern Controller, Business Controller, Projectleider,

Werkervaring interimmanager

April 2006 – heden Financieel Interim manager en Consultant

maart 2010 – mei 2011 Business Team Leader OneOcé-Belgium
Océ-Belgium – Brussel, België

Het OneOcé project richt zich op de invoering van geharmoniseerde business processen en SAP systeemoplossingen in de Océ Groep. Grote nadruk ligt op verandermanagement. De invoering in België is zeer succesvol en binnen de planning afgerond.

Verantwoordelijkheden:
• Als Business Team Leader verantwoordelijk voor de organisatie en aansturing van een groot multidisciplinair team van locale- en HQ business proces specialisten om de proces veranderingen en procedures in te voeren.
• Processen:
o Lead to Order
o Order to Cash
o Logistiek machines
o After sales Service
o Onderdelen Logistiek,
o Purchase to Pay
o Finance en Administration
o Management Reporting
o Master Data Management.
• Afstemming tussen de Océ-Belgium Management teams, de Business Teams en de HQ Infrastructuur-, Conversie-, Oplossing Ontwikkelings- en Ondersteuningsteams.
• Terugkoppeling van aanpak, acties, status en resultaten e.d. in het Océ-Belgium Management Team en in de Stuurgroep

januari 2010 – maart 2010 Adviseur Administratieve Organisatie en Management Informatie
Branddoctors BV – Nieuwegein, Nederland

Branddoctors is een jong zeer snel groeiend innovatief marketing adviesbureau (MKB) voor top tier corporate cliënten.
Door de snelle groei (FD Gazelle) en de focus op de relatie met klanten is de ontwikkeling van de administratieve organisatie en control functie achtergebleven bij de behoeften.

Opdracht:
• Sterkte / Zwakte analyse bestaande administratieve processen
• Voorstellen verbetering projectadministratie en maandelijkse afsluitingsprocedures.
• Opzet periodieke overleg structuren
• Verbeterde interne control op correcte facturatie van Out Of Pocket uitgaven
• Verbeter Debiteuren en Crediteuren beheer en Cashflow
• Voorstel wekelijkse en maandelijkse KPI rapportages in overleg met management
• Vaststellen eisenpakket voor de verdere automatisering van de projectadministratie en de periodieke rapportering
• Supervisie implementatie ICT eisenpakket in AFAS
• Coaching medewerkers van de financiële afdeling bij de invoering van de nieuwe processen en systemen en bij de nodige interactie met de marketing professionals

april 2009 – heden Consultant en Senior Concern Controller
RSG Finance BV - Eindhoven, Nederland

Projecten:

• Adviseur van de Directie RSG Finance
o Advies inzake groeistrategie, markt-communicatie, werving en selectie ten behoeve van hogere kaderfuncties e.d.

• Adviseur van de Projectleider Cash Conversion Cycle “Passion for Cash”
VION Food Group – Son en Breugel, Nederland
o Advies inzake strategie, aanpak en benodigde resources, kosten-baten analyse, risico afschatting, KPI’s, benchmarking en concurrentieanalyse, verhouding met externe consultants, presentaties aan de Raad van Bestuur


september 2009 –
december 2009 Consultant Océ Factoring pilot project
Océ-Belgium / Océ-Interservices – Brussel, België

Het Océ Factoring pilot project omvatte de opzet van een off- balance sheet debiteuren factoring faciliteit bij een grote internationale commerciële bank zonder recourse en met volledige controle van Océ over de relatie met - en de betalingen van de klanten. Project zou moeten worden uitgerold in heel Europa.

Verantwoordelijkheden :
• Opstellen Request for Proposal (RFP)
• Analyse Océ data sets en beantwoorden van Requests for Information (RFI’s) van de banken
• Evaluatie van de voorstellen samen met juristen, IFRS / USGAAP specialist en externe accountants
• Onderhandelen met banken over voorwaarden en kredietlimieten
• Shortlist en partner selectie
• Formuleren van eisen voor geautomatiseerde gegevens uitwisseling
• Formuleren van de eisen en KPI’s voor de management informatie

mei 2008 - april 2009 Internationaal Project Manager Cash Conversion Cycle Project
Océ N.V. - Venlo, Nederland

Het Cash Conversion Cycle project is een verander- management project leidend tot substantiële - en permanente verlaging van het werkkapitaal. Het project vereist intensieve samenwerking met een team van externe adviseurs en permanent reizen naar de 7 belangrijkste West-Europese verkoopmaatschappijen van de Océ Groep.

Verantwoordelijkheden:
• Invoering van kort cyclische management processen gericht op het verkorten van de doorlooptijd tussen offerte en inning van debiteurensaldi. (kredietwaardigheid beoordeling, orderafhandeling, facturering, aanmaning, klachten afhandeling, juridische actie etc.)
• Procesverbetering in de afhandeling en betaling van leveranciersfacturen door middel van analyse van - en doelgerichte controle op het werkelijke betalingsgedrag
• Invoering van resultaat gerichte management informatie (Key Performance Indicators) en actiegerichte overlegstructuren en controleprocessen
• Liaison tussen externe adviseurs en interne Océ organisatie in het hoofdkwartier en in de verkoopmaatschappijen
• Nazorg en controle op de permanente naleving van de ingevoerde procesverbeteringen

mei 2007 - heden Adviseur/CFO Consilion Group B.V. en Consilion Technologies B.V. (Part time)

Consilion Technologies B.V. is een startende onderneming die zich bezig houdt met de levering van adviesdiensten, ontwikkeling en verkoop van innovatieve oplossingen (hardware, software en training) voor toepassingen van op GPS (Global Positioning System) plaatsbepaling gebaseerde precisie systemen in de Agro business en andere sectoren. Activiteiten in Nederland, Denemarken en Rusland.

Verantwoordelijkheden:
• Opstart begeleiding en coaching van de DGA
• Strategisch advies en marketing klankbord
• Opzet van administratieve systemen en procedures.(w.o. boekhouding en financiële project administratie, prijssystemen, voor- en nacalculatie)
• Debiteuren en Crediteuren beheer en Liquiditeitsbewaking
• Fiscale zaken
• Begeleiding bij acquisitie mede controlerend minderheidsbelang in gerelateerde onderneming en bij opzet Joint Venture.

Resultaat:
Consilion Group is een snelgroeiende succesvolle jonge innovatieve onderneming met goede vooruitzichten, die voorziet in de snel groeiende behoefte aan geavanceerde technologische oplossingen in verschillende agrarische sectoren.


april 2006 – april 2007 Projectleider SOx bij Océ N.V., Venlo, Nederland

Verantwoordelijkheden:
• Projectleider, verantwoordelijk voor het formuleren en invoeren van het beleid, de procedures en de testen en rapportages om te voldoen aan de U.S. Sarbanes-Oxley (SOX) wetgeving voor alle processen in alle belangrijke Océ werkmaatschappijen





• Tevens verantwoordelijk voor alle hoofdkantoor processen (Externe kwartaal- en jaarverslaggeving, Consolidatie en Accounting procedures, Corporate Human Resources, Treasury, Tax , Pensioenen en Entity level Controls)
• Afstemming met interne en externe accountants.

Resultaat:
SOX compliance gerealiseerd binnen de deadline.



1979 – maart 2006 Océ-Technologies B.V., Venlo, Nederland

Belangrijkste werkmaatschappij en hoofdkantoor van Océ N.V. , beursgenoteerd op Euronext Amsterdam (Midcap index). Ontwikkeling en fabricage van Printers, Kopieermachines en Document Management Oplossingen en Diensten voor professionele omgevingen. Levering via eigen dochterondernemingen in 30 landen en distributeurs in 50 overige landen. Omzet > Euro 3 miljard en ca. 22.000 werknemers wereldwijd, waarvan ca. 4000 in Nederland.

1999 – maart 2006 Vice President Controlling Technologies

Verantwoordelijkheden:
• CFO van Océ-Technologies B.V., lid van de Directieraad en tevens lid van het management team Manufacturing & Logistics
• Presentatie maand - en kwartaalresultaten aan de Raad van Bestuur, Raad van Commissarissen en Ondernemingsraad
• Alle financiële processen w.o. budgettering en resultaatbewaking en - inschattingen
• Leidinggeven aan 65 werknemers (60 FTE) in gedecentraliseerde financiële - en controlling afdelingen in R&D, Productie & Logistiek, Human Resources, Huisvesting en Facilitaire diensten, Informatie - en communicatie technologie en alle overige stafafdelingen.
• Implementatie IFRS and Sarbanes Oxley projecten
• Implementatie SAP R/3 and Business Warehouse .
• Financiële begeleiding van afslankings- en uitbestedingsprojecten
• Ontwikkeling van menselijk kapitaal in de financiële discipline.
• Invoering van Competentie Management in Controlling.


Resultaten:
Deze periode wordt gekenmerkt door dalende volumina en (intercompany) prijsdruk als gevolg van economische omstandigheden, toegenomen concurrentie en strategische heroriëntatie met tegelijkertijd toenemende investeringen in R&D, productie capaciteit van strategische materialenvoor nieuwe printsystemen en tevens door toenemende globalisering in alle bedrijfsfuncties en de daarmee gepaard gaande investeringen in nieuwe bedrijfsinformatie - en kennismanagement systemen.

Belangrijke besparingen in integrale product kosten, productiekostprijzen en logistieke –, personele - en algemene kosten gerealiseerd. Cashflow management, belangrijk verbeterd, ERP systemen, IFRS, US GAAP en Corporate Governance.projecten geïmplementeerd. Kosten besparingen en operationele cashflow verbeteringen hebben de middelen gegenereerd voor de omvangrijke investeringsactiviteiten.


1989 - 1999 Strategic Business Unit Controller - Digital Document Systems

De SBU-DDS is winstverantwoordelijk voor alle huidige en toekomstige operaties op de gebieden van Corporate and Commercial printing, Business Services, en Software and Professionele dienstverlening in grote professionele kantooromgevingen en in hoog volume commerciële druk omgevingen wereldwijd.

Verantwoordelijkheden:
• Lid van het SBU Management Team en lid van de Internationale SBU Beleidscommissie.
• Financiële strategie formulering en implementatie
• Initiëren en begeleiden van het doelstellingsproces en de Business Planning and Control cyclus van 30 dochtermaatschappijen. (Veel reizen noodzakelijk)
• Rapportage van maand– en kwartaalresultaten aan de Raad van Bestuur
• Acquisitie analyse, due diligence boekenonderzoek en onderhandelingen wereldwijd.
• Financiële beleidsformulering en controle op de klanten financieringsoperaties (Financiële lease)
• Evaluatie en rendementsbewaking van Product / Markt ontwikkelingsprojecten
• Interim Managing Director in Australië voor bijna 4 maanden
• Projectleider personeelsreductie- en ISO 9000 projecten.


Resultaten:
Gedurende deze periode ging de SBU van analoge zwart-wit enkelzijdig A4 middelvolume kantoor kopieer- technologie naar digitale zwart-wit en kleur meer formaten duplex hoog volume druktechnologie en werd een leverancier van financiering - en document management uitbestedings-oplossingen.
De SBU verdrievoudigde haar omzet naar ca. € 1.5 miljard en bleef mede door effectieve controlling hoogst winstgevend.


1981-1989 Strategic Business Unit Controller – Wide Format Printing Systems

De SBU-WFPS is winstverantwoordelijk voor de huidige en toekomstige operaties op het gebied van breed formaat afdrukken van technische documenten en grafische reclame posters wereldwijd.

Verantwoordelijkheden:
• Lid van het SBU Management Team en lid van de Internationale SBU Beleidscommissie.
• Financiële strategie formulering en implementatie
• Initiëren en begeleiden van het doelstellingsproces en de Business Planning and Control cyclus van 30 dochtermaatschappijen. (Veel reizen noodzakelijk)
• Rapportage van maand– en kwartaalresultaten aan de Raad van Bestuur
• Acquisitie analyse, due diligence boekenonderzoek en onderhandelingen in Europa en U.S.A.
• Evaluatie en rendementsbewaking van vele R&D en bedrijfsvoering veranderingsprojecten.
• Lid project team Supply Chain Management

Resultaten:
Gedurende deze periode maakte de SBU een technologiesprong van 1 op 1 kopiëren van breed formaat technische documenten op lichtgevoelige papieren en filmmaterialen naar kopiëren op gewoon papier met vergroting - en reductiemogelijkheden. Ik heb bijgedragen aan het zetten van de eerste stappen in digitale opslag en drukken van met behulp van CAD systemen gemaakte tekeningen door de overname van een start-up bedrijf in deze technologie. De SBU bleef een zeer winstgevende wereldmarkt leider op dit gebied ondanks een volledige vernieuwing van de veldpopulatie in een aantal jaren en de daaraan gerelateerde technologiegedreven verandering van het volledige business model.

Mijn hoofdaandachtspunt was de winstmaximalisering door het balanceren tussen het melken van de volwassen technologie en tegelijkertijd investeren en marktaandeel uitbreiden met de nieuwe technologie.


1979 – 1981 Controller Diversified Non-core Business Portfolio

Als een bijproduct van enkele grote acquisities in de
(late) zeventiger jaren bezat Océ een groot aantal zeer uiteenlopende niet-kern bedrijfsactiviteiten, samen ca. 30% van de totale omzet, die werden bestuurd als een investeringsportefeuille.Doelstelling was deze bedrijven klaar te maken voor snelle en winstgevende desinvestering

Verantwoordelijkheden:
• Brede Business Analist rapporterend aan de Corporate Treasurer en fungerend als persoonlijke assistent van individuele leden van de Raad van Bestuur (portefeuille houders)
• Implementeren van formele business planning and control systemen
• Formuleren en helpen implementeren van operationele winst – en cash flow verbeterings-projecten om het rendement bij desinvestering te maximaliseren.
• Identificeren van potentiële kopers, en het leggen en onderhouden van contacten daarmee. Het opstellen van aanbiedingsboeken en presentaties etc. Mede onderhandelen in het afstotingsproces.

Resultaten:
Desinvestering gerealiseerd d m.v. verkoop, management buy-outs of liquidatie. Groot deel van eigen functie geëlimineerd in twee jaar.


1976 – 1979 Maple Leaf B.V., Amsterdam, The Netherlands

Maple Leaf B.V. was een dochteronderneming van General Foods Corporation, White Plains, New York, USA. (later geacquireerd door Kraft Foods en daarna onderdeel van Philip Morris Corporation), actief in de productie en wereldwijde verkoop van kau wgomproducten. (b.v. Sportlife merk)


1978 – 1979 Controller
1977 – 1978 Manager Financial Planning & Analysis
1976 – 1977 Senior Financial Operations Analyst

Verantwoordelijkheden:
• Middellange – en korte termijn financiële planning
• Budgetering, kosten analyse en kostenbewaking
• Winstgevendheids analyse van producten, klanten en (export) markten
• Activa beheer en investeringsanalyse
• Cash-flow planning and analyse
• Kostprijs calculatie en winstgevendheid vergelijkingsstudies van verschillende productiebedrijven.
• Rapportering aan moedermaatschappij (FASB boekhoudregels).
• Lid van de werkgroep om het bedrijf af te stoten.


1974 – 1976 Touche Ross & Co., New York, New York, U.S.A.

Touche Ross & Co., was één van de “grote acht” publieke accounting and management advies bedrijven (één van de voornaamste voorvaders van het huidige Deloitte Touche Tohmatsu)

Consultant, Management Services

Verantwoordelijkheden:
Deelname aan vele advies opdrachten op het gebied van
• Finance – Financiële haalbaarheidsstudies en financieel advies op het gebied van z.g. “Public Utility rate cases”
• Credit management –- Financiële analyse van de kredietverleningoperaties. Formuleren, ontwerpen en invoeren van nieuwe kredietbeleidsregels, procedures and controle- systemen voor een zeer belangrijke detailhandelsketen met 1200 warenhuizen. Consolidatie van 150 krediet en collectiecentra in 10 grote regionale kredietcentra.
• Marketing –- Marketing van financiële diensten voor financiële dienstverleners
• Marktonderzoek – Verantwoordelijk voor enquêtes voor alle belangrijke luchtvaartmaatschappijen in de reis industrie
• Algemeen management –-diverse opdrachten in de publieke, private en non-profit sectoren.

Opleiding interimmanager

Michigan State University, East Lansing,
Michigan, U.S.A.
• M.B.A. Major Marketing 1972-1973
• B.A. Major Finance 1971-1972 Cum laude

Nyenrode Business Universiteit, Breukelen,
Nederland.
1969-1971
• Baccalaureaat in General Business Administration - Cum laude


IMD, Lausanne, Zwitserland
• Managing Finance and Control, 1990

INSEAD, Fontainebleau, Frankrijk
• Mergers and Acquisitions, 1987

Schouten & Nelissen, Zaltbommel, Nederland
• Professioneel Leiderschap, 1985
• Assertiviteit, 1984

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Professioneel:
- Risico assessment en SOX compliance alle processen
- Strategic planning en Control
- Mergers en acquisitions, due dilligence, valuation
- Management Accounting
- Financial Accounting IFRS
- Financial Information Systems ERP
- Project management
- Transfer pricing

Business:
- Business en Klantgericht
- Kritieke Succes factoren en Performance management KPI\\\\\\\'s
- Organisatieprocessen en structuren

Persoonlijk:
- Coachend leiderschap - People manager
- Doelgerichte Planning en Organisatie
- Verander management
- Klantgerichte instelling
- Netwerken op alle niveaus
- Organisatiesensitieve oordeelsvorming
- Pragmatische probleemoplossing op basis van grondige analyse
- Overtuigende communicatie op alle niveaus
- Luisteraar
- Onafhankelijk en flexibel
- Integer
- Initatiefrijk en creatief
- Resultaatgericht

Talenkennis interimmanager

Nederlands - moedertaal
Engels - uitstekend
Frans - goed
Duits - goed


Overig

Automatiseringskennis:
Microsoft Excel, Powerpoint en Word
Leidinggeven aan SAP R/3 and SAP Business Warehouse implementaties
Enige kennis van AFAS

Publicatie:
\\\\\\\"De betrokkenheid van de controller bij logistiek, een case\\\\\\\", 1989



 beschikbaar?