T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



Verandermanager (specialisatie inkoop en logistiek)

Verandermanager (specialisatie inkoop en logistiek)

Werkervaring interimmanager

Uitgevoerde opdrachten

2002/03 – 2002/12 Luchtvaartonderneming, Interim manager inkoop en logistiek

De inkoop en logistieke afdeling verzorgt de voorziening van reserveonderdelen van de wereldwijde vloot van vliegtuigen. Het aantal stilstaande vliegtuigen door gebrek aan onderdelen is groot. Door een adviesbureau is een verbeterplan opgesteld. Het zittende management heeft moeite dit plan te implementeren. De interim manager die is aangesteld geeft direct leiding aan de centrale afdeling inkoop en indirect aan de logistieke afdelingen in de business units. De kernonderdelen binnen het verbeterprocess zijn het invoeren van voorraadbeheer (voorraadhoogtes, bestelmomenten), het aanbesteden van de centrale warehouing activiteiten en het standaardiseren van werkprocessen en informatiesystemen en het verbeteren van de administratieve organisatie.

2001/11 – 2002/02 Uitzendorganisatie, aanbesteding marketing communicatie

Een uitzendorgansatie wil zijn merknaam opnieuw op de markt zetten. De marketing communicatie moet daarbij worden omgevormd van een locale activiteit naar een wereldwijd proces. De aansturing en coördinatie moet worden uitbesteed aan één marketing communicatie bureau. Binnen het contract staat het bewaken van doelstellingen en het realiseren van deliverables centraal.

2002/03 – heden Onderwijsinstelling, coachen van een inkoopmanager IT

De onderwijsinstelling is de afgelopen jaren door middel van fusies ontstaan. De IT afdelingen van de individuele scholen zijn daarbij samengevoegd in één ondersteunende dienst. Binnen het pakket diensten dat IT aanbied, speelt inkoop een belangrijke rol. De inkoopmanager heeft tot taak dit handen en voeten te geven. Om hem daarbij te ondersteunen is een begeleidigstraject ontwikkeld waarbij enerzijds algemene kennis en kunde wordt aangeboden en anderzijds de implementatie van het gezamenlijk opgestelde inkoopactieplan wordt bewaakt en bijgestuurd.

2001/11 – 2002/10 IT dienstverlener, coachen van een inkoopdirecteur

Na jaren van focus op verkoop, verkoop en verkoop is gezien de teruglopende omzet binnen de IT een sterke druk op margeverbetering en kostenverlaging ontstaan. Aangezien 65% van de kosten van de betreffende dienstverlener uit inkoopgerelateerde kosten bestaat, staat de inkoop en daarmee de inkoopdirecteur centraal. Gedurende de periode van 12 maanden wordt de directeur daarbij ondersteund. De ondersteuning richt zich met name op het tot stand brengen van een verandering: wat willen we veranderen, wat betekent dat voor de organisatie, hoe zal daarop worden gereageerd, hoe kunnen we daarop anticiperen.

2002/02 – 2002/07 Uitzendorganisatie, coachen van een inkoopmanager

Een uitzendorganisatie wil zijn centrale inkooporganisatie omvormen van een bestelbureau naar een inkoopinformatiepunt. De focus van de inkoopmanager moet daarbij worden omgevormd van het zelf goed inkopen naar het begeleiden van anderen goed te laten inkopen.

2002/11 Masterclass inkoopmanagement

Binnen de masterclass traning (MBA-niveau) van een gerenommeerde trainingsbureau het onderwerp Inkoop en Logistiek ingevuld. De training richt zich op veranderingen in de inkoopfunctie en de daarbij behorende vaardigheden. Een inkoopverandering bedenken is één, een verandering daadwerkelijk implementeren is andere koek.

Functies uitgevoerd in loondienst

2000/00 – 2001/11 Algemeen Directeur, Machinefabriek

Branche
Machines voor de verwerking van bloemen.

Functie
- Het signaleren en alert inspelen op marktopportunities en klantenbehoeften;
- Het in gang zetten van productinnovaties;
- Het coördineren, organiseren en leidinggeven aan de interne organisatie.
Hoofdzakelijk aandacht besteed aan het structureren van de interne organisatie en het logistieke proces en het verbeteren van de management informatie.

1998/03 – 1999/12 Corporate Purchase Officer, Wereldwijde IT dienstverlener

Branche
Wereldwijd IT dienstverlenend bedrijf dat een volledig pakket IT diensten levert aan grote internationale bedrijven. Dit varieert van consultancy tot het volledige beheer van de IT activiteiten van een klant. De omzet bedraagt € 2 miljard, het inkoopvolume € 0,8 miljard.

Functie
Als Corporate Purchase Officer verantwoordelijk voor:
- Het initiëren en implementeren van wereldwijde en regionale inkoopcontracten;
- Het definiëren en implementeren van Best-In-Class inkoopprocessen;
- Het ondersteunen van de locale inkoopgroepen en hun management.
Vanuit deze nieuwe functie:
- Inkoop als onderwerp bij het management van divisies en landen op de agenda gezet;
- Structurele inkoopactiviteiten geïnitieerd op gebieden waar deze tot op dat moment niet bestonden;
- Netwerk van inkoopdeskundigen opgezet.

1994/04 – 1998/03 Manager, Big 5 consultancy bureau

Branche
Supply chain management team.

Functie
Managen van verbeterprojecten bij klanten. Projecten variëren van het stellen van een diagnose en uitwerken van een strategisch plan tot ondersteuning bij de implementatie.

Voorbeelden van internationale opdrachtgevers:
- Diverse machinefabrieken;
- Diverse chemische bedrijven;
- Diverse papierverwerkende bedrijven;
- Luchtvaartmaatschappij;
- Bierbrouwer;
- Bouwbedrijf.

1992/02 – 1994/04 Operations Manager, Metaalverwerkend bedrijf.

Branche
Ziekenhuismeubilair (bedden, stretchers, operatietafels, etc).

Functie
Verantwoordelijk voor de fabricage, montage, distributie en service binnen Europa. Vanuit deze functie, middels het invoeren van een nieuw logistiek concept, de productfunctionaliteit en flexibiliteit verhoogt en de doorlooptijd, voorraad en kostprijs verlaagt.

1991/07 – 1992/02 Hoofd Planning, produktievestiging in Frankrijk van internationale fabrikant.

Branche
Professionele toepassingen (met name OEM markt).

Functie
Tijdelijke functie om zittend management te ondersteunen gedurende productieoverdracht van België naar Frankrijk. Verantwoordelijk voor: voorraadbeheer, productieplanning en distributie.

1988/10 – 1991/07 Logistiek adviseur, interne rol bij internationale fabrikant

Branche
Centrale stafafdeling.

Functie
Logistieke verbeterprojecten in zowel de distributie als productie logistiek in diverse verkooporganisaties en fabrieken in Europa.

Opleiding interimmanager

1988 – heden Diverse cursussen en trainingen op het gebied van algemeen
management, productie management, inkoop, logistiek, project
management, informatie technologie, effectieve communicatie
en adviesvaardigheden;
1993 – 1993 Financieel management, KNOV advies;
1988 – 1989 APICS certification program (American Production & Inventory
Control Society);
1986 – 1988 Postdoctorale (2e fase) opleiding Logistieke besturingssystemen,
Technische Universiteit Eindhoven;
1982 – 1986 Doctoraal opleiding Wiskunde, Universiteit Leiden.

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

- Analytisch
- Resultaatgericht
- Focus op implementatie
- Mensgericht / persoonlijke aanpak

Talenkennis interimmanager

Nederlands
Engels

 beschikbaar?