T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



Registeraccountant / Controller / financieel manager

Registeraccountant / Controller / financieel manager

Werkervaring interimmanager

Algemene werkervaring:

Heb jaren als senior accountant de grootste bank van Nederland gecontroleerd en diverse projecten gevoerd bij (multinationale) banken. Ruime ervaring in internationale consolidatietrajecten en de daarbij behorende verslaggevingsregels


• 2002 – nu: Accountants
Mede-vennoot van een MKB-accountantskantoor. Onze opdrachten bestaan uit controles, beoordelingen, samenstellingsopdrachten, interimcontrolling, advisering over procesinrichting cq. verzorgen procesbeschrijvingen.

Wij verzorgen ook de fiscale dienstverlening. Binnen het kantoor ben ik verantwoordelijk voor vaktechniek en kwaliteit.

• 1991 – 2001: Ernst & Young Accountants
Senior registeraccountant verantwoordelijk voor de jaarrekeningcontrole en advisering van middelgrote tot en met multinationale ondernemingen.
Hierbij uitgebreide ervaring op het gebied van internationale verslaggevings- en waarderingsregels (IFRS (IAS), US GAAP, UK GAAP), complexe consolidatietrajecten, transfer pricing systemen, kostprijs- en kostenallocatiesystemen en internationale juridische structuren.

Daarnaast vanuit mijn adviserende functie regelmatig opgetreden als projectmanager op grote proces analyse (AO/IC) opdrachten in produktieondernemingen, dienstverlenende organisaties en financiële instellingen, waarbij de doelstelling bestond uit het in kaart brengen van de processen en controls, analyseren van knelpunten en het implementeren van de oplossingen.

Mijn ervaring strekt zicht uit over de volgende bedrijfstypen cq. markten: bank- en effectenbedrijf, openbaar vervoer, wegenbouw, biotechnologie, farmacie, gezondheidszorg, chemie, food, , non-profit stichtingen, productie, speelgoed, hyper- en supermarkten.

• 1985 – 1991: Deloitte & Touche
Met name werkzaam in controle en samenstellingsopdrachten in het midden en kleinbedrijf.



Opleiding interimmanager

Opleiding:
• NIVRA (1985 – 1993)
• Post-HBO Fiscaal Adviseur (2002/2003)
• NIBE Effekten
• VWO
• Diverse cursussen op het gebied van IAS, US GAAP, Capital Markets


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Specifieke interimwerkervaring

Biotech bedrijf
Ik was verantwoordelijk voor de afdeling financiële administratie (6 fte) en planning & control (2 fte). Mijn opdracht begon bij het wegvallen van de zittend controller, juist op moment van de implementatie van een ERP-pakket (MFG pro).
De problemen die ik tegenkwam waren een vastlopende implementatie van het ERP-systeem, administratieve achterstanden uit het verleden, onduidelijke verantwoordelijkheden op de financiële administratie, recente samenvoeging van bedrijfsonderdelen en een zeer snel naderende jaarafsluiting.
Ik heb tijdens mijn opdracht zorg gedragen voor het wegwerken van de administratieve achterstanden, rechtbuigen van de verkeerd gelopen implementatie met de daarbij behorende administratieve chaos, formaliseren van administratieve processen, het structureren van de financiële administratie en uiteindelijk het inwerken van mijn opvolger. Mijn verantwoordelijkheden bestonden uit de jaarafsluiting, contacten met accountants, maandrapportage, fiscaliteit, inrichting procedures en het managen en coachen van de financiële administratie. Vooral dit laatste vergde veel aandacht om in tijden van chaos waarbij er geen licht aan het eind van de tunnel lijkt de mensen gemotiveerd te houden en te blijven (positief) stimuleren.

Mediabedrijf
Ik was verantwoordelijk voor de afdeling financiële administratie (5 fte’s) en PZ (1 fte). Mijn opdracht begon kort voor een bedrijfsovername. Als gevolg van de overname zou het bedrijf in omvang verdubbelen.
De problemen die ik tegenkwam waren grote administratieve achterstanden en verschillen, onduidelijke (administratieve) procedures, een foutief ingericht ERP-systeem door de toen nog zittend controller, het ontbreken van deugdelijke managementrapportages, geen inzicht in de cashflow bij een penibele liquiditeitspositie.
Ik heb tijdens mijn opdracht de administratieve puinhoop weggewerkt, jaarafsluiting (2x) verzorgd, een cashflow model opgezet, het ERP-systeem deugdelijk ingericht en een systeem van maandelijkse rapportages opgezet. Daarnaast heb ik zorggedragen voor het personeel en procedureel opzetten van de financiële administratie.

Ziekenhuis
Mijn verantwoordelijkheid bestond uit enerzijds het in kaart brengen van de AO/IC van het personeelsproces. Dit kan worden onderscheiden in het in kaart brengen van de huidige situatie, in kaart brengen van knelpunten, opstellen van verbetervoorstellen, presenteren verbetervoorstellen. Daarnaast heb ik tijdelijk de functie hoofd financiële administratie ingevuld, waaronder het opstellen van maandrapportages en analyses.

Vaktechniek en reviewervaring
Ik ben sinds 1996 docent Auditing Theory bij NIVRA-Nyenrode. Ik geef hierbij decentrale colleges en treed op als corrector.

Bij Ernst & Young ben ik meerdere malen opgetreden als intern kwaliteitsreviewer. Hierbij werden periodiek kantoren bezocht en onderworpen aan een review. De review was gericht op het vaststellen of was voldaan aan (interne) vaktechnische eisen en juiste toepassing van interne controlerichtlijnen. Hierbij werd gebruik gemaakt van reviewprogramma’s.

Daarnaast heb ik meerdere malen interne vaktechnische cursussen gegeven over controle-aanpak e.d..Vanuit mijn controlewerkzaamheden heb ik ervaring in het uitvoeren van reviews op andere accountants in het kader van het steunen op hun werkzaamheden als groepsaccountant.


Talenkennis interimmanager

Nederlands
Engels

Overig

Managementstijl
Ik zou mijn managementstijl willen omschrijven als coachend, zonder bang te zijn om zelf ook “in de chaos te staan”. Coachend zie ik hierbij als instrueren, uitleggen, motiveren en controleren.


 beschikbaar?