T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



commercieel manager

commercieel manager

Werkervaring interimmanager

2004-heden Diverse Projecten
Marketing & Communicatie Specialist

Het afgelopen jaar heb ik op projectbasis voor een aantal bedrijven en instellingen gewerkt. Ik was o.a. betrokken als Interim Bestuurslid bij de oprichting van de vereniging eXCe-expertisecentrum, een landelijke belangenvereniging die zich richt op de reïntegratie van seniore werkzoekenden. Momenteel houd ik mij bezig met de ontwikkeling van een commerciële webwinkel. Dit project zal ik in de komende tijd afronden.

2001-2004 CTSC-Call Centre
Marketing & Sales Manager

CTSC is een allround call centre waarbij ik vanaf begin 2001 betrokken ben als extern adviseur op het gebied van marketing en sales. Dit heeft ertoe geleid dat ik er sinds 1 februari 2002 werkzaam ben geweest als Marketing & Sales Manager. CTSC moest op dat moment nader gestalte krijgen en mijn primaire taken lagen op het gebied van de ontwikkeling van het marketing- en salesbeleid en de implementatie daarvan, waaronder het genereren van new-business.
Achievements: Het bedrijf is commercieel van de grond gekomen en bevindt zich momenteel in een consoliderende fase, waarbij o.a. Wegener, Scheidegger, UPC en diverse zakelijke dienstverleners uit het MKB de commerciële basis vormen.

1997-2001 Com.forte Holding Client Services Director

Com.forte was een holdingmaatschappij met 7 werkmaatschappijen die onder een eigen naam een specialisatie op het gebied van marketingcommunicatie boden. Het telt ca. 70 medewerkers. In 1997 is er besloten om hier 1 bedrijf van te maken. Mijn primaire taken waren het opzetten van een integraal accountmanagement en de commerciële operatie van de gehele holding. Daarnaast kwamen er als lid van het MT en later het holdingbestuur een aantal secundaire taken bij zoals het ontwikkelen van het bedrijfs/marketingplan, productontwikkeling e-commerce/nieuwe media/3Dstudio/Printing-on-Demand, veranderingsmanagement, personeelsmanagement, newbusiness development, etc.
Achievements: Het bedrijf opereerde vanaf 2000 onder 1 naam
Er was sprake van een integraal accountmanagement van ca. 10 personen
Een orderportefeuille in newbusiness van gemiddeld 1 miljoen gulden per jaar met klanten als Philips Consumer Electronics, Aristona, Skill, Maas International en Q-Energy
Het i.s.m. Xerox houden van lezingen op internationale congressen
Het verwerven van een prefered suppliership bij Philips Nederland

1996-1997 Armada Jansen
Manager Marketing en Communicatie (interim)

Armada Jansen is met ca. 240 medewerkers een onderdeel van de Armada Holding, dat op haar beurt weer onderdeel is van TBI Holdings, een wereldwijd consortium dat zich bezighoudt met Techniek, Bouw en Industrie in de ruimste zin van het woord. Armada Jansen is gespecialiseerd in corporate identity products. Mijn taak als interimmanager was het opzetten van een nieuw communicatiebeleid, de implementatie van een nieuwe profilering en huisstijl en de verantwoordelijkheid binnen het MT voor de voortgang en uitvoering van het TQM-programma van de International Foundation of Business Qualification.
Achievements: Het bedrijf heeft een nieuw commercieel gezicht binnen een nieuwe huisstijl
Er zijn compleet nieuwe middelen voor salessupport ontwikkeld
Het TQM-programma verliep voortvarend bij mijn vertrek


1993-1996 CallMax
Marketing en Communicatie Specialist

CallMax werd in 1993 opgericht door een combinatie van Canadese en Duitse participanten teneinde de markt voor semafonie in Nederland te veroveren (vergelijkbaar met Libertel). Dit bedrijf moest volledig vanaf de grond opgebouwd worden en mijn taken als lid van het managementteam lagen op het gebied van marketing en communicatie. Daarbinnen vielen in eerste instantie ook salessupport, newbusiness development, het opzetten van het front- en backoffice, telemarketing, etc. In het introductiejaar was ik mede budgetverantwoordelijk voor ca. 7 miljoen gulden. Na de introductiefase werd dit budget uiteraard bijgesteld. Mijn oorspronkelijke interim-contract van 1 jaar liep uit tot een dienstverband van bijna 3 jaar. Toen ik vertrok telde het bedrijf ca. 90 medewerkers.
Achievements: Het opstellen en implementeren van het marketing- en communicatieplan ter introductie i.s.m. een Canadese product launch manager
Een geslaagde introductie van CallMax in zowel consumenten als zakelijke markten
Het verwerven van ca. 100.000 abonnees na 2,5 jaar

1989-1993 Reclame Team Verhoeven
Client Services Director

Reclame Team Verhoeven is een fullservice reclamebureau met ca. 25 medewerkers. Mijn taken bij dit bureau waren in principe gelijk aan mijn taken bij Com.forte, met dien verstande dat dit bedrijf kleinschaliger opereert.
Achievements: Het genereren van voldoende newbusiness om de continuïteit van het bedrijf te garanderen
Het opzetten van een nieuwe telemarketingafdeling
Het verkrijgen van sponsorcontracten bij de TU-Eindhoven en de KUB
Het opzetten van een zusterbedrijf in Frankrijk

1987-1989 Tempo Team Uitzendbureau
Regiomanager

In 1987 werd ik door Tempo Team gevraagd om als troubleshooter te komen werken op hun vestiging in Den Haag. Daar bleek vooral de afdeling horeca ondersteuning nodig te hebben. Ik heb deze afdeling gereorganiseerd en uitgebouwd tot ca. 8 medewerkers. Daarmee was Tempo Team na 1 jaar de onbetwiste marktleider in de regio. Vervolgens ben ik gevraagd om als regiomanager de nieuwe vestiging in Venlo op te zetten.
Achievements: Het in 1 jaar uitbouwen van een afdeling tot marktleider
De opzet van een nieuwe vestiging, waarbij de targets meer dan gehaald werden

1981-1987 M.L.A.S. Reclame en Promotie
Commercieel Manager

M.L.A.S. was een holding met meerdere werkmaatschappijen op het gebied van (licht)reclame en sales-promotions. De basis werd gevormd door een studio/zeefdrukkerij. Daar omheen werden bedrijven als de Sandwichcompany (sandwichborden) en de kledinglijn Skatewear gebouwd. Mijn taken bestonden uit het leiden van de commerciële operatie voor deze bedrijven.
Achievements: Het commercieel uitbouwen van deze holding door het ontwikkelen van nieuwe producten en product/markt combinaties
Het ontwikkelen en implementeren van het marketing plan

1977-1981 Diverse functies
In deze periode heb ik een aantal functies binnen de uitzend- en communicatiebranche bekleed. Ik beschouw deze periode als een beroepsoriëntatie.


Opleiding interimmanager

2000 Commerciële gespreksvoering
1994 Veranderingsmanagement
1993 Personal Management
1990 Nima-B
1989 HBL Hoger Management
1988 SBU Intercedent
1988 BOAC salestrainingen
1980 SRM Reclame 1&2
1980 International Advertising Association- advanced certificate
1979 Nima-A
1976 Reserve officier (dienstplicht)
1975 Atheneum-A

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Marketing- en communicatiemanagement
• Ontwikkelen en uitvoeren van marketingstrategieën
• Ontwikkelen en uitvoeren van communicatiestrategieën
• Opzetten van marktonderzoek, zowel zakelijk als consument
• Leiden van commerciële veranderingsprocessen

Personeelsmanagement
• Managen van zowel kleinere als grotere groepen
• Werven, selecteren en trainen van personeel
• Bestuurlijke ervaring
• Begeleiden van TQM-programma’s

Salesmanagement
• Ontwikkelen en uitvoeren van verkoopstrategieën
• Acquisitie en management van major accounts
• Onderhandelen en presenteren op directieniveau
• Opbouwen en onderhouden van commerciële netwerken



Talenkennis interimmanager

Nederlands
Engels zeer goed
Frans en Duits redelijk

Overig

Voordrachten en publicaties o.a.
• ‘Direct Marketing voor het MKB’ tbv. KvK Eindhoven
• ‘Marketingcommunicatie’ tbv. Fontys Hogeschool en TU-Eindhoven
• ‘Introductie van een Nieuw Product’ tbv. Innovatiecentrum Rotterdam
• ‘Relatiemarketing’ en ‘Kwaliteit in Communicatie’ tbv. KUB Tilburg
• ‘Reclame en Commercie’ tbv. Centrum Vakopleiding Eindhoven
• ‘A Vision on the Next Millenium’ tbv. Xerox Docuworld San Francisco en Delft
• ‘Re-defining Digital Products’ tbv. Xerox Docuworld Birmingham en Parijs


 beschikbaar?