T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



Controller Financieel Manager Financieel Directeur

Controller Financieel Manager Financieel Directeur

Werkervaring interimmanager

CMS-Associates BV (partner) Januari 2008 - heden
Advies en uitvoering op financieel gebied, financiële administraties, uitbesteding,
shared services en offshoring


zelfstandig (financieel) interim manager/adviseur
Januari 2005 – heden

September 2008 – Oktober 2008 Interim Manager/Adviseur
Canon Nederland NV; copiers, printers and digital cameras
Project uitbesteding leaseportefeuille aan externe partij; vendor rating; processen leasecontract verwerking tot en met facturering
• Geven van advies, opzetten vendor rating model
• Participeren in projectteams (indirect)

Augustus 2008 – Januari 2009 Interim Manager/Adviseur
Canon Europe NV; copiers, printers and digital cameras
Europees order management project, E-business orderhandling, delivery and
invoicing; opzetten van performance measurement model om resultaten, verbeteringen en issues te meten en rapporteren; uitwerken nieuwe organisatieopzet voor Order Management
• Geven van advies
• Participeren in projectteams

Januari 2008 – Augustus 2008 Interim Manager Finance/Controller (3 dagen/week)
Tradman FS Holding BV; trust en outsourcing activiteiten
Leidinggeven aan interne administratie, het aanbrengen van structuur in afdeling Internal Administration en de werkzaamheden, functionele implementatie van Exact Globe 2003 en E-Synergy van verslaglegging tot en met management rapportage
• Reorganiseren van interne administratie
• Opzetten van nieuwe processen en procedures
• Opstellen van organisatiestructuur en taken en verantwoordelijkheden
• Leidinggeven aan afdeling
• Klankbord voor directie en management
• Functionele implementatie van Exact Globe 2003
• Borgen van processen in nieuwe Exact Globe/E-Synergy systemen
• Het begeleiden van de dagelijkse Accounting werkzaamheden
• Periodieke afsluiting van financiële resultaten en interne managementrapportage




Mei 2007 – Juni 2007 Interim Manager
Canon Nederland NV; handelsonderneming in copiers, printers en digitale
cameras
Het adviseren omtrent de inrichting en het gebruik van het Oracle ERP systeem binnen de afdeling Order Management en de relatie met Finance
• Inventariseren probleemgebieden en achterstanden in contractverwerking (lease (Operational/Financial), koop, service en retouren)
• Opzetten van afdelingsstructuur gesplitst in achterstanden team en team voor nieuwe orders
• Uitkomst van Order Management processen doorvertalen naar Finance afdeling (impact op grootboek en V&W)
• Vaststellen van taken en verantwoordelijkheden, focus op integrale proces

Februari 2007 – Mei 2007 Interim Manager
Domo Friesland Foods, actief in de Food industrie.
Advisering op gebied van performance management en te hanteren KPI’s
• Het doen van onderzoek naar de gehanteerde KPI’s (KPI scan)
• Het beoordelen van deze KPI’s t.o.v. de strategische doelstellingen en wettelijke verplichtingen
• Het adviseren omtrent het gebruik van de KPI’s in diverse rapportages
• Het beoordelen van het management proces
• Het adviseren omtrent verbeteringen op het vlak van KPI’s en het gebruik daarvan


December 2005 – Juni 2007 Interim Group Controller
Convenience Food Systems; productieorganisatie van verpakkingsmachines en
machines voor voedselbewerking, actief in de Food industrie.
Het ondersteunen van de CFO bij het realiseren van een aantal projecten: nieuw budgetteringsproces, nieuw jaar-einde-afsluitingsproces, implementeren nieuw management informatiesysteem, implementatie SAP R/3 single order handling systeem, en het opzetten en inrichten van een Financial shared services center
• Veranderen van Finance organisatiestructuur (Group Reporting vs Planning & Control)
• Leidinggeven aan 3 medewerkers (direct)
• Primaire focus op maandafsluitingen, (management-) rapportages, externe rapportages (bank/aandeelhouders)
• Focus op margeanalyse en kostenbesparingen
• Verbeteren kwaliteit management rapportage
• Faciliteren implementatie Hyperion Financial Management en SAP Business Warehouse als consolidatie en rapportage tool
• SAP R/3 als basis ERP systeem voor Financial Shared Services Center
• Begeleiden van opzetten en implementeren van FSSC voor West-Europa
• Monitoren transfer pricing, IFRS implementatie en revenu recognition regels
• Begeleiden Vendor Due Diligence proces; lid werkgroep




Oktober 2005 – November 2005 Interim Manager
Canon Nederland NV; handelsonderneming in copiers, printers en digitale
cameras
Het verzorgen en coordineren van een training op het nieuw te implementeren Oracle ERP systeem voor eindgebruikers op afdeling Order Management
• Modules Servicecontracten en Leasing
• 15 eindgebruikers getraind
• Opzet gemaakt voor verwerken van order/contracttypes in systeem

Januari 2005 – December 2005 Interim Manager (gem. 1 dag/week)
Vanuit eigen werkmaatschappij verstrekken van adviezen op gebied van proces management, proces veranderingen, INK model, kwaliteitsmanagement en risicobeheersing (o.m. SOX en Tabaksblat)
• Advisering
• Participeren in projecten i.s.m. andere consultancy organisaties






November 2002 – Juli 2005 Controller
Van Riet Material Handling Systems BV; productieorganisatie van machines en toepassingen voor logistieke goederenbewegingen
Verantwoordelijk voor financiële afdeling, ICT, Personeelszaken, Interne Dienst (Facilities) en Receptie
• Stabiliseren van bedrijf in periode van doorstart na eerder faillissement
• Leggen van financieel fundament onder organisatie
• Verbeteren van financiële situatie
• Begeleiden van verkoopproces aan participatiemaatschappij; Vendor Due Diligence
• Aanstellen van nieuwe Algemeen Directeur
• Doorvoeren van reorganisatie (ontslag van ca 20% van organisatie), inclusief CWI procedure afwikkeling
• Kostenbesparingen doorgevoerd
• Financieringskrediet met bank geregeld
• Motivatie en moraal van organisatie verbeterd

Januari 2002 – September 2002 VP Finance
Priority Telecom NV; telecom provider voor zakelijke markt
Verantwoordelijk voor financiële afdeling (Accounting & Control, External Reporting
• Realiseren proces jaar-afsluiting 2001 tot en met goedgekeurde jaarrekening
• Inrichten professionele financiële afdeling
• Proces verbeteringen
• Opzetten en implementeren interne en externe rapportages
• Starten met opzet maken voor Shared Services Center Europese landen

mei 2000 – November 2001 Senior Controller
Vodafone Nederland (voorheen Libertel Distributie/Libertel Verkoop & Services); mobiele telecom provider voor zakelijke en consumenten markt
Verantwoordelijk voor Financial en Business Control van verkoop- & marketingactiviteiten van Nederlandse verkooporganisatie; afdeling (Accounting, Reporting & Control, Billing en Customer Services

December 2000 – November 2001:
• Financiële verantwoordelijkheid Business Divisie
• Lid Management Team, zowel strategie als tactiek vertalen naar operationele uitvoering
• Meewerken aan integratie en centralisatie van totale organisatie
• Leidinggevend aan Finance organisatie
• Ondersteunen Business op financieel gebied
• Opzetten en implementeren Financial Shared Services Center (Accounting)
• Mede verantwoordelijk voor factureringsysteem (billing)
• Internal Audit en Internal Controls

Mei 2000 – December 2000
• Opzetten van nieuwe Finance Control organisatie voor verkooporganisatie
• Business Control
• Opzet AO/IC
• Concept ontwikkeld voor Financial Shared Services Center

Februari 1986 – April 2000 Controller/ Financieel Manager
Xerox organisatie (Nederland, Nordic en Duitsland); handelsorganisatie (IT) in kopieerapparatuur, printers en toebehoren voor zakelijke en consumenten markt
Verantwoordelijk voor financiële afdeling (Reporting, Accounting & Control, IT, Inkoop)

Xerox Deutschland GmbH; Januari 1998 – April 2000
Manager Controlling, Financial Planning & Analysis
Projectleider SAP R/3
• Verantwoordelijkheid voor afdeling Financial Planning, Control, Accounting en Inkoop; totaal 55 fte
• Zowel Financial Control als Business Control verantwoordelijkheid
• Management Rapportage (intern en hoofdkantoor)
• Implementatie en stabilisatie van SAP R/3 systeem
• Bijdrage leveren aan herstructurering Xerox Deutschland organisatie met als doel kostenbesparingen te realiseren
• Begeleiden van transitie Finance en Accounting activiteiten naar Financial Shared Services Center in Ierland
• Afbouwen eigen Finance organisatie in Duitsland

• Projectleiding voor SAP R/3 FI –CO modules; totaal projectteam 22 fte
• Ontwikkelen van Controlling concept t.b.v. FI-CO modules
• Begeleiden en aansturen van team van concepr tot en met implementatie en go-live

Xerox Nederland BV; Februari 1986 – December 1997
Business Division Controller; Oktober 1996 – December 1997
In deze funktie verantwoordelijk voor de financiele performance van een aantal produktgroepen over 6 landen binnen de Xerox Northern Entity: Nederland, Belgie, Denemarken, Noorwegen, Zweden en Finland

Financial Planning & Accounting Manager; Januari 1994 – Januari 1997
Verantwoordelijk voor Planning & Control, Purchasing en Accounting aktiviteiten binnen Xerox (Nederland) BV. Verantwoordelijk voor opstellen jaarrekening. Totale afdeling van 26 medewerkers

Manager Planning, Reporting & Control; Maart 1989 – Januari 1994

Business Analyst; Juli 1988 – maart 1989

Business Administrator; Februari 1986 – Juli 1988





September 1984 – Januari 1986 Hoofd Boekhouding/Accountant
Barcol Air BV; handels- en productieorganisatie in luchtbehandelingapparatuur
Verantwoordelijk voor dagelijkse boekhouding (Debiteuren, Crediteuren, Bank, Grootboek, V&W, rapportage)



Opleiding interimmanager

Master of Business Administration; Newport University Holland. Dit was de vestiging in Nederland van Newport University in USA. Diploma juni 1988

Hoger Economisch en Administratief Onderwijs (HEAO) in Amsterdam; richting Bedrijfseconomie. Afgestudeerd en diploma juli 1984.

Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs (VWO) in Purmerend: Atheneum-A. Diploma in juni 1981.
Cursussen:
Seminar IFRS (maart 2005)
Seminar Sarbanes-Oxley en Tabaksblat (maart 2005)
Seminar Actief in Overnames (april 2003)

Postdoctorale leergang Rijksuniversiteit Groningen „Business Strategy Course“ (april 2000 – december 2000; diploma februari 2001)

Seminar Shared Financial Services Centers (september 1999)
Seminar Controller Nieuwe Stijl (1996)
Seminar Financial Planning & Control (Management Center Europe Brussel, 1990)
Diverse interne Xerox Management trainingen op het gebied van leidinggeven, coachen, beoordelen en kwaliteitsbeginselen.
MS-Windows training voor Excel, Word en Powerpoint

Systeemkennis - PC-vaardigheden
Exact Globe 2003 , E-Synergy, BaaN IV/SSA, SAP R/3, SAP Business Warehouse, Oracle Financials, Reporting tools: Hyperion Financial Management/Reports, Cognos, Commander Prism, MS Windows, MS Office (Excel, Word, Powerpoint)


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Financial Control, Business ControlPlanning & Control, Accounting, Reporting, Analyse, Risk Management, AO/IC, outsourcing, uitbesteding, shared services

Talenkennis interimmanager

Nederlands (moedertaal), Engels (vloeiend), Duits (vloeiend), Frans (matig), Italiaans (matig)

Overig


• Hobby’s: voetballen (van kinderen en zelf), fitness, hardlopen, skiën
• Nevenactiviteit: lid Sponsorcommissie plaatselijke voetbalvereniging


 beschikbaar?