T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



Projectmanager/Projectleider/Verandermanager

Projectmanager/Projectleider/Verandermanager

Werkervaring interimmanager

SAMENVATTING

Als projectmedewerker binnen het project Sourcing KLPD van vtsPN/ISC is Hans (mede)verantwoordelijk voor de SM en SLM processen voor de insourcing projecten vanuit de KLPD.

Als projectmanager binnen de ServiceDesk Defensie is Hans verantwoordelijk voor de implementatie van de non-ICT projecten, zoals deze door de verschillende Defensie Bedrijfsgroepen binnen de Servicedesk worden ondergebracht.

Als Adviseur heeft Hans binnen de Defensie ICT Uitvoeringsorganisatie (DICTU) het management ondersteund bij het uitfaseren van Legacy systemen op het Personeelsvlak.

Als Projectmanager/Consultant heeft Hans binnen een financiële onderneming ondersteuning verleent bij de inventarisatie die moest leiden tot insourcing van Managed Services processen die bij de start van de organisatie bij derden waren ondergebracht. Aan de gestelde prioriteit van specifieke processen is volle aandacht besteed en diverse voorstellen daartoe zijn door hem in korte tijd gerealiseerd.

Als projectmanager bij de Defensie Telematica Organisatie (DTO) heeft Hans, eerst lokaal binnen 1 Beheergroep en daarna landelijk een op ITIL gebaseerde uniforme werkwijze geïmplementeerd.
Daarbij zijn, naast de implementatie AssetCenter® ook het Incidentbeheer,Probleembeheer, Wijzigingenbeheer en Configuratiemanagement geïmplementeerd en SLA’s afgesloten tussen de Landmachtstaf(LAS) en Nationaal Commando(NATCO) enerzijds en DTO als leverancier.

Als Millenniummanager binnen Origin NV is verantwoordelijkheid gedragen voor de aansprakelijkheid die Origin jegens haar klanten had en zijn, waarnodig en in overleg met de Juridische afdeling, de betreffende SLA’s daarop aangepast.

Hiervoor was ruim 35 jaar ervaring opgebouwd binnen alle geledingen van de automatisering van Fortis en al haar juridische voorgangers.
Daardoor is ruime ervaring is aanwezig met Roll-out, migratie- en integratietrajecten van nieuwe en bestaande Kantoorautomatiserings trajecten, evenals van IT-infrastructuren, beheeraspecten (ITIL), projectmanagement (Prince-2), Creditcard verwerking, Kredietrisico bepaling, Service level agreements (SLA’s), conversie, kwaliteitsverbeteringen en organisatorische veranderingsprocessen.
Als lid van het MT is verantwoordelijkheid gedragen voor de integratie en centralisatie van een aantal Helpdesken naar 1 Centrale Helpdesk waarbij tevens door hem een Automatic Call Distributie systeem is geïmplementeerd.

Door de jarenlange ervaring is een uitstekend gevoel opgebouwd voor politieke omgevingen waardoor Hans een bewezen ideale gesprekspartner is en als intermediair tussen de gebruikersorganisatie/klant en de IT/leverancier zich uitstekend manifesteert.



WERKERVARING

Periode : 12 februari 2007 t/m 31 december 2007
Bedrijf: vtsPN/ISC
Functie: Projectmedewerker.

In het project “sourcing KLPD” wordt binnen een afgesproken periode het beheer van de ICT diensten en voorzieningen van de KLPD overgebracht naar de vtsPN/ISC organisatie. Hans is daarbij (mede)verantwoordelijk voor het tijdig doen verschijnen van de daarvoor benodigde SLA’s c.q. addenda’s op de bestaande SLA en het (laten) inventariseren daarbij van de Service Requirements.
In voorkomende gevallen van nieuwe diensten dient de generieke Product- en Diensten Catalgus (PDC) te worden aangepast en benodigde afspraken te worden vastgelegd in het Dossier Afspraken en Procedures(DAP).
Ook voor de volledige inrichting van die diensten en bijbehorende Service Management processen, binnen de Servicedesk in het verzorgingsgebied waaronder de KLPD valt, is Hans (mede)verantwoordelijk. Daaronder valt het (mede) inrichten van de ondersteunende tool ExpertDesk, het vaststellen van uitvraagscripts voor de Servicedesk en vaststellen van de workflows.
De werkzaamheden hebben te maken met zowel het Technische Beheer alsook het Applicatie Beheer.


Periode : 30 oktober 2005 t/m 31 december 2006
Bedrijf: ServiceDesk Defensie (SDD)
Functie: Projectmanager.

Binnen de defensie organisatie wordt in toenemende mate de 1e lijns ondersteuning van de non-ICT toepassingen ondergebracht binnen de ServiceDesk Defensie. Voor de Bedrijfsgroep Transport heeft Hans voor het product “Personenvervoer over de weg” de volledige implementatie gedaan binnen de Servicedesk. Voor de overige Bedrijfsgroepen zal dat naar verwachting in de 2e helft van 2007 geschieden.
De implementatie betekende dat, naast de afspraken met de klant, werkinstructies t.b.v. de medewerkers van de Servicedesk werden vervaardigd en werd een complete knowledgebase, inclusief te gebruiken sjablonen voor externe partijen, beschreven waarvan de SDD medewerkers gebruik maken bij voorkomende vraagstellingen.
Voor de maandelijkse rapportage heeft Hans in Excel een opzet gemaakt en heeft hij een onderzoek laten starten om te komen tot een voor deze toepassingen geschikte rapportagetool.
In nauwe samenwerking met de klant is een 1e opzet gemaakt voor het door externe partijen laten ontwikkelen van een bestelportaal voor het elektronisch aanvragen van Personenvervoer via het Defensie Intranet


Periode 30 mei 2005 t/m 30 oktober 2005.
Bedrijf: Defensie/DICTU
Functie: Adviseur Uitfasering

Hans heeft het sectormanagement van de DICTU organisatie ondersteund met betrekking tot het uitfaseren van legacy systemen op het gebied van de personeelsadministratie die inmiddels waren vervangen door Peoplesoft. Hierbij vond samenwerking en overleg plaats met de Bedrijfsgroep Telematica (DTO), de Hoofddirectie Defensie Personeel(HDP) en de Defensie Archieven Registratie en Informatie Centrum (DARIC).
In de periode is een universeel Uitfaserings plan vervaardigd welk toepasbaar is in toekomstige situaties en is er per uit te faseren applicatie een apart plan vervaardigd.
Betreffende systemen zijn, op een enkel detail na, per ultimo contract uitgefaseerd.


Periode Januari 2005 t/m 13 april 2005.
Bedrijf: Financiële instelling
Functie: Projectmanager/Consultant.

Op verzoek van het management van een financiële instelling het ondersteunen van Managed Service processen.

Vanwege het confidentiële karakter van de werkzaamheden wordt hierover geen inhoudelijke informatie verstrekt.



Periode: Januari 2003 t/m December 2004

Voor een aantal bestaande en nieuwe klanten heeft Hans diverse onderzoeken verricht en adviezen gegeven omtrent de inrichting van bestaande c.q nieuw op te zetten Servicemanagement processen en voor de IT-organisatie van de Nederlandse vestiging van een Global industriële leverancier van toepassingen in de bouwnijverheid concept SLA’s opgesteld.

Na een periode van enkele sabbatical maanden heeft Hans zich toegelegd in het ondersteunen van een culturele stichting die een totale renovatie en restauratie van een molen voor ogen heeft. Dit project zal nog enkele jaren doorlooptijd vergen.

Sturing is gegeven aan de totstandkoming van een beleidsnota voor de komende 5 jaar van een Sportvereniging van ruim 800 leden.


Periode: Mei 2001 – Oktober 2002

Bedrijf: Defensie Telematica Organisatie (DTO) Servicelijn Werkplekdiensten Gouda (SLWPD)
Functie(s) Projectmanager
Werkzaamheden:

Binnen de nieuw opgezette Servicelijn de daarin overgenomen Telematicagroepen van de KL converteren van het oude registratiesysteem naar de (op relationele database georiënteerde) Servicemanagement tool “AssetCenter”®, en migreren in de gestandaardiseerde ICT-infrastructuur.

Zorgdragen dat gebruik wordt gemaakt van de DTO-generieke, op ITIL gebaseerde I(incident), P(roblem), W(ijzingsbeheer) en C(onfiguratiebeheer) (IPWC) -processen en binnen de zelfstandig opererende regiogroepen implementeren van een uniforme werkwijze. Hier is tevens de roll-out van een nieuwe infrastructuur aan gekoppeld.

De werkzaamheden bestaan in het kort uit het volgende:
• In een periode van 12 maanden inventarisatie en conversie realiseren
• Samenstellen en coördineren van gebruikersopleidingen in samenwerking met DTO-Opleidingen
• Binnen 3 maanden het verbeteren van de kwalitatieve en kwantitatieve registratie van Incidenten binnen de Centrale Helpdesk en daarmee de dienstverlening naar de ± 40.000 eindgebruikers op een hoger niveau tillen.
• Vaststellen Kritische Proces Indicatoren. (KPI’s)
• Binnen 6 maanden verbeteren van de kwalitatieve en kwantitatieve registratie van Configuratie items ten behoeve van een juist Configuratiemanagement.
• Voor oplevering project (laten) ontwikkelen van generieke rapportage ten behoeve van de klant en stuurrapportage ten behoeve van de regiogroepen.
• Voor oplevering project opstellen en laten accorderen van SLA’s ten behoeve van Incidentbeheer en Probleembeheer voor klanten van DTO, met daarin opgenomen een aantal met de klant afgesproken KPI’s
• Lopende het project opzetten van een Centrale Wijzigings- en Configuratiebeheer unit die de Locale Wijzigings- en Configuratiebeheerders aansturen en ondersteunen.
• Binnen Management Team rapporteren omtrent voortgang en doen van voorstellen die leiden tot verbetering van de werkwijze.
• Borgen van de IPWC Processen in Opzet, Bestaan en Werking op basis van ISO9000:2000 ten behoeve van de goedkeurende verklaring van de Defensie Accountants Dienst(DEFAC).
• Overdracht aan de staande organisatie waardoor deze in staat is de processen zelfstandig te managen.

Bij beëindiging van het project waren alle hierboven genoemde activiteiten afgerond.

Periode: April 2000 – Mei 2001

Bedrijf: Defensie Telematica Organisatie (DTO) Beheergroep Maasland
Functie(s) Verandermanager / Implementatiemanager
Werkzaamheden:

Op lokaal niveau binnen de beheergroep is leiding gegeven aan het implementeren van een volledig nieuw Servicemanagement Tool “AssetCenter”®. Daarbij zijn in een periode van 12 maanden
• Een volledige nieuwe Configuratiedatabase gerealiseerd.
• Het changeproces opnieuw ingericht.
• De oude registratie tool geconverteerd naar AssetCenter.
• De nieuwe tool als primair registratie proces door de Centrale Helpdesk gebruikt.
• Kritische Proces Indicatoren gedefinieerd
• 2e en 3e lijns afhandeling van incidenten opnieuw ingericht.
• Voor alle ondersteunende processen detail processchema’s vervaardigt.
• SLA’s gerealiseerd tussen de Helpdesk en de gebruikersorganisatie met meenemen van voor de klant belangrijke KPI’s
• Probleembeheer ingebed in de staande organisatie.
• Medewerkers van de Centrale Helpdesk omgeschoold.
• Binnen Management Team rapporteren omtrent voortgang en doen van voorstellen die leiden tot verbetering van de werkwijze.
• Borgen van de IPWC Processen in Opzet, Bestaan en Werking op basis van ISO9000:2000 ten behoeve van de goedkeurende verklaring van de Defensie Accountants Dienst(DEFAC).
• Overdracht aan de staande organisatie waardoor deze in staat is de processen zelfstandig te managen.

Bij beëindiging van het project waren alle hierboven genoemde activiteiten afgerond.


Periode: September 1998 – September 1999

Bedrijf: Internationale ICT Dienstverlener
Functie(s): Projectmanager.
Werkzaamheden:

Voor de Nederlandse organisatie (ruim 6000 medewerkers) wordt rechtstreeks onder de directie gestart als Projectcoördinator voor het Millennium Meldpunt.
In deze rol wordt gedurende 1½ maand de voortgang gecoördineerd van het Contract assesment richting alle Nederlandse klanten, met als resultaat het rapporteren aan de Dutch Board omtrent de (resterende) liability.

Daarna wordt de verantwoordelijkheid opgepakt als “Country Manager Millennium Approach”.
In deze functie worden, in samenwerking met het Global Office, alle Nederlandse Millennium aangelegenheden gecoördineerd. Dit omvat de volgende werkzaamheden:
• Opzetten en inrichten van de projectorganisatie.
• Rapporteren aan CEO; CFO en COO omtrent de voortgang. ;
• Coördineren van Customer Contracten (SLA’s) ten aanzien van de liability;
• Coördineren van Internal ICT betreffende de complete hard- en software infrastructuur. ;
• Coördineren van de NON-IT zoals gebouwen. Liften etc.;
• Coördineren van de Suppliers activiteiten;
• Verzorgen van internationale afstemming in de organisatie van Global issues;
• Voorbereiden van Contingency plannen;
• Coördineren van juridische aangelegenheden in samenwerking met Legal Office.
Sinds mei 1999 is begonnen met de overdracht van de lopende projectorganisatie aan de Dutch Board, teneinde de verantwoordelijkheid te leggen bij een daartoe vrijgemaakte member en de eindfase (contingency) onder eigen beheer te brengen.

Bij beëindiging van mijn contract waren alle bij de opdracht aan mij opgedragen activiteiten naar tevredenheid gerealiseerd.

Periode: 1997- april 1998

Bedrijf: Informatisering & Automatisering Fortis Nederland (IAFN)
Functie(s): Managing Consultant, CERA Bank Nederland NV.
Business Consultant, Service Management.
Werkzaamheden:

Van de door de CERA Bank in Nederland opgezette vestiging werd de complete automatisering ondergebracht binnen Fortis Nederland. Als Managing Consultant zijn daar door mij, in overleg met management van beide organisaties, de volgende werkzaamheden verricht:
• Technisch inrichten van de front/backoffice organisatie en aansluiten op het online/realtime systeem
• Coördineren van de roll-out infrastructuur
• Inventarisatie verschillen Belgische en Nederlandse procedures t.a.v. betalingsverkeer
• Opzetten van volledige Administratieve Organisatie.
• Omscholing en begeleiding van de eindgebruikers.
• Begeleiden van de contacten met Interpay voor de clearing en settlement internationaal betalingsverkeer.
• Begeleiden van de contacten met Fortis Bank m.b.t. interne clearing.
• Opstellen en laten accorderen van de op de dienstverlening toegespitste SLA’s tussen CERA Bank en Fortis ten als onderdeel van een op hoofdlijnen afgesloten mantelovereenkomst.
• Inrichten kwaliteitsaudit.

De opdracht is binnen de vooraf gestelde tijd van 9 maanden gerealiseerd.
Als Business Consultant Service Management is gewerkt als ondersteuning voor het Account Management en werden in overleg met de eindgebruikers de klantwensen vertaald naar specificaties ten behoeve van de Business Applicaties.


Periode: 1994- 1996

Bedrijf: Informatisering & Automatisering Fortis Nederland (IAFN)

Functie(s): Manager Informatie Centrum (Voorheen Helpdesk en voorloper van het huidige informatie Centrum.).
Werkzaamheden:

De opdracht luidde om binnen 6 maanden van 3 regionaal werkend en ondersteunende afdelingen 1 informatie centrum (voorheen 1e en 2e lijns Helpdesk) te realiseren waarbij minimaal 5000 eindgebruikers op adequate wijze moesten worden ondersteund.

De volgende activiteiten hebben daarbij plaatsgevonden:
• In samenwerking met HRM duidelijke afspraken maken met en over de betrokken medewerkers
• Centraliseren van de werkplekken.
• Inrichting van de infrastructuur.
• Opzetten Management Rapportage.
• Selecteren ondersteunen tool (SupportMagic).
• Vaststellen Kritische Proces Indicatoren (KPI’s).
• Beschrijven werkprocessen voor Incidentmanagement, Probleemmanagement en Configuratiemanagement.
• Inrichten van een calamiteitenteam
• Vervaardigen SLA betreffende Incidentmanagement tussen klant en leverancier.
• Vervaardigen Operationeel Level Agreement (OLA) tussen 3e lijns technische en specialistische ondersteunende afdelingen.
• Selecteren en implementeren van een Automatic Call Distributie systeem (ACD).
• Inrichting van 2 shift’s gedurende openingstijden online/realtime systeem.
• Gebruikersoverleg aangaande structurele aanpassingen in de systemen op basis van releases
• Communicatie naar de gebruikers aangaande structurele veranderingen

De opdracht is binnen de gestelde periode nagenoeg geheel gerealiseerd waarna gedurende 18 maanden aan de gemiddeld 30 medewerkers op de betreffende afdeling leiding is gegeven en meerdere (lokale) ondersteunende afdelingen er aan zijn toegevoegd.

Periode: 1989 – 1994 én 1980 - 1985

Bedrijf: Computercentrum Bondsspaarbanken en
Informatisering & Automatisering Fortis Nederland (IAFN)
Functie(s): Projectleider, Consultant/Ontwerper
Werkzaamheden:

Een bestaand front office systeem is geconverteerd van een 3270-emulatie naar een Windows omgeving waarbij de aangesloten individuele (spaar)banken dienden te worden omgezet.
De opdracht luidde om planmatig de betreffende organisaties om te zetten.
De werkzaamheden daarbij verricht waren als volgt:
• Inventariseren per gebruiker de aanwezige wensen t.a.v. het door hun gevoerde productenpakket.
• Inventariseren per gebruiker de door hen gevoerde producteigenschappen
• Vertalen van de gevoerde producteigenschappen naar de nieuwe mogelijkheden.
• Overleg met betrokken management betreffende (eventuele) noodzakelijke investeringen.
• Vertalen van de wensen naar de nieuwe structuur.
• Presentaties aan betreffende medewerkers aangaande de voor hen komende ingrijpende veranderingen
• Informatie verstrekken aan management betreffende nieuwe productmogelijkheden.
• Organiseren van omscholing/opleidingen voor medewerkers.
• Opzetten nieuwe administratieve procedures bij betrokken organisatie.
• Coördineren van de door afdeling ontwikkeling uit te voeren conversieslag.
• Na conversie betrokkenen begeleiden aangaande nieuwe rapportage
• Ondersteunen in het verkrijgen van aansluitingen met achterliggende financiële administratie.

De werkzaamheden werden gedurende een groot aantal jaren uitgevoerd wat als oorzaak had het toetreden van nieuwe gebruikers gedurende de tijd.
In alle 75 in de loop van de jaren door mij geleide trajecten is het resultaat naar volle tevredenheid uitgevoerd.


Periode: 1985 - 1989

Bedrijf: Computercentrum Bondsspaarbanken
Functie(s): Account-manager Card Management.
Werkzaamheden:

Als dochter van de (toenmalige) VSB Bank had de VISA creditcard organisatie Nederland de intentie om ruim 1.000.000 creditcards uit te geven in samenwerking met de ANWB en de door de BIJENKORF gehanteerde klantenkaart eveneens te administreren. Als verantwoordelijke accountmanager zijn door mij daarbij de volgende werkzaamheden uitgevoerd.
• Implementeren van de (door VISA International) voorgeschreven Card-specificaties in het Cardmanagement systeem Cardpac.
• Aansturen leverancier Cardpacsysteem SEMA-Group Engeland betreffende specificaties in het onder CICS draaiende systeem.
• Internationale afspraken omtrent autorisaties en de daarbij behorende technische verbindingen.
• Relaties laten aanleggen betreffende rekening courant verhouding klanten versus VISA afrekening.
• Vaststellen i.o.v. met VISA hoe kredietwaardigheid van aanvrager wordt beoordeeld.
• Kredietwaardigheidscriteria laten vastleggen in aanvraagsysteem.
• Productie technische afspraken met leverancier betreffende statements.
• Afspraken met ontwikkelingsafdeling betreffende maandelijkse verwerking van statement en de mogelijkheid van automatische incasso daarvan.
• Opstellen RFP en RFC betreffende wijzigingen in Cardpac systeem.
• Afspraken maken met Cardleverancier PPC omtrent tijdigheid en volledigheid van batchgewijze verwerking van uitgifte nieuwe kaarten (zowel de “bulk” uitgifte alsmede vervolg uitgiften.)
• Organiseren en afspraken maken met productieafdelingen betreffende vervaardigen in beveiligde omgeving van ruim 1.000.000 PIN-mailers en vervolg producties.
• Opzetten van een Creditcard ondersteunende afdeling (vorm van Helpdesk).
• Overleg met aangesloten bankorganisaties aangaande het online kunnen aanvragen van Creditcards.
• Afspraken met Interpay betreffende settlement.
• Afspraken met bankorganisaties betreffende de administratieve en financiële verwerking.
• Aanpassingen van procedures voor de frontoffice systemen.
• Invoering en planning van door VISA International gewenste releases
In grote lijnen zijn bovenstaande activiteiten ook uitgevoerd voor de implementatie en operationeel houden van de Bijenkorf klantenkaart. Enkele specifieke details zijn daarvoor aangepast


In dezelfde periode wordt leiding gegeven aan onderzoek en implementatie ten aanzien van een COLD-systeem (Computer Output on LaserDisk) en Documentaire Informatie Systemen (DIS) binnen het rekencentrum en aangesloten banken.




Opleiding interimmanager

OPLEIDING ALGEMEEN.

Middelbaar beroepsonderwijs te Zeist
Praktijkdiploma Boekhouden.


OPLEIDING/KENNIS EN KUNDE O.A.

Middle Management
NIBE Basis
AMBI (deelcertificaten oude opleiding)
Projectmanagement
Commerciële trainingen
Accountmanagement technieken
ITIL Essentials
ITIL Practioner
Prince-2
Diverse interne (spaar)bank opleidingen

Vele IT-gerichte cursussen zoals JCL, MVS, OS370, CICS
Programmeertalen Cobol, Assembler, Clipper.
MS-Office
MS-Project
Frontpage.


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

• PERSOONLIJK
is een integer en betrouwbaar persoon met een prima hands-on werkinstelling en goed gevoel voor politieke verhoudingen. Hij is een vakman op het snijvlak van dienstverlening en IT en zeer sterk in het onderhouden van (klanten)contacten. Hij houdt van doelgerichte opdrachten, waarbij samenwerken en menselijkheid voor hem een belangrijke rol spelen. Hij beschikt over een sterk servicegericht karakter en combineert dit uitstekend met doelgerichtheid en kwaliteit. Hij heeft de kwaliteiten om diplomatiek en sturend te opereren op diverse niveaus en plaatsen in de organisatie.
Zijn focus ligt doorgaans op het zelflerend ontwikkelen van de medewerker in zijn of haar rol in de organisatie.
Door zijn natuurlijke uitstraling en humor bewerkstelligt hij snel acceptatie en een coöperatieve houding en bereikt hij veelal een natuurlijk overwicht.

Tot zijn hobby’s behoort o.a. het tennissen en het uitgebreide vrijwilligerswerk binnen maatschappelijke- en sport organisaties.


Talenkennis interimmanager

NL; Engels

Overig

Specifieke kennis vergaard in complexe Implementatie en Roll-out projecten en intermediar tussen klant en ontwikkelafdelingen. Bruggenbouwer en bedreven in politiek gevoelige omgevingen.

 beschikbaar?