T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



Programmamanager / Interim manager

Programmamanager / Interim manager

Werkervaring interimmanager

Jelmer is een enthousiaste projectmanager, die lastige problemen oppakt. Hij heeft snel overzicht in complexe situaties en weet deze beheersbaar te maken door een pragmatische insteek. In zijn aanpak creëert Jelmer eigenaarschap binnen de organisatie en spreekt mensen aan op hun verantwoordelijkheden, waardoor Jelmer resultaten weet te boeken. Daarbij steekt Jelmer zelf ook zelf de handen uit de mouwen.

Jelmer heeft jarenlange ervaring op het gebied van procesherontwerp, organisatie-inrichting, business en ICT alignment en implementaties van veranderingen als project- en programmamanager. Als adviseur heeft hij ervaring in diverse branches, waaronder Financiële Dienstverlening, Consumer Goods en de Industry. Jelmer is afgestudeerd natuurkundige aan de TU Delft. Voordat hij voor zichzelf begon werkte hij in diverse operationele en strategische supply chain management-functies bij Unilever en Heineken in de VS, Frankrijk en Nederland. Daarnaast heeft hij advieservaring op het gebied van Business en IT strategie bij Nolan, Norton & Co en was hij programmamanager bij Turner in Leusden, een organisatieadviesbureau gericht op strategie en implementatie.
Expertise
• Proces en organisatie herontwerp (BPR);
• Business en ICT alignment;
• Project- en Programmamanagement;
• Supply Chain Strategie en Innovatie;
• Strategic sourcingsvraagstukken;
• Implementatieplanning en -regie;

Opleiding interimmanager

1979 - 1985 Andreas College Drachten: VWO
1985 - 1991 Technische Universiteit Delft, Factulteit der Technische Natuurkunde
1992 - 1999 Unilever Management Development Programme, o.a:
Junior Technical Managers Course (met IMD Switzerland)
International Management Seminar (met London Business School)
1998 - 1999 Management Programma – Business School Nederland
2000 - 2007 Verschillende adviesvaardigheden, o.a. BPR, projectmanagement, coaching, interventie technieken
2011-2012 Verandermanagement en leiderschapsvaardigheden

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Scherpzinnig en pragmatisch programmamanager: grote realisatiekracht op basis van lange staat van dienst. Zelfstarter die snel overzicht heeft.

Talenkennis interimmanager

Nederlands, Engels : Goed
Duits/Frans : Redelijk

Overig

Selectie van relevante en recente projecten

PGGM N.V. 2010-2012
Functie: Projectmanager implementation e-HRM
Pakketselectie en implementatie van eHRM

Na vastgelopen implementatie van een nieuw pakket voor HRM en Salarisadministatie in 2008-2010 verantwoordelijk voor herstart van het project. Nieuwe pakketselectie in ‘pressure cooker’ setting en implementatie van nieuw pakket binnen strak afgebakende tijdschema. In dit project direct rapporterend aan de CFO, verantwoordelijk voor projectmanagement (business team, architectuur en ICT), management van externe leverancier, afstemming met OR – i.v.m. wijzigende arbeidsvoorwaarden gerelateerd aan eHRM – en met diverse Business Units en stafafdelingen binnen PGGM en Internal Audit.

Resultaat
- Pakketselectie voor HR en Salarisadmininistratie
- Introductie van nieuwe processen en geralateerde organisatorische wijzigingen
- Go-live per 1-1-2012


MAN Truck & Bus, Nederland 2010
Functie: programmamanager preparation implementation ERP
Opzet/inrichting programma voor implementatie van de nieuwe structuur/processen/systemen voor landenorganisaties van MAN in Nederland

Inrichting programma ter voorbereiding van de implementatie van “Einheitliche Strukturen in die Aussenorganisation (ESA)”, een combinatie van aanpassingen van de organisatie en processen aan Europese standaarden gevolgd door SAP implementatie. Deelprojecten die gerealiseerd moeten worden voordat implementatie van SAP kan starten, zijn ondermeer de selectie en implementatie van nieuw Dealermanagementsysteem, de (Legal) integration van de ondernemingen in Nederland, Insourcing van Service Contract management en ontwerp en implementatie van een nieuw logistiek proces.

Veranderfocus: een sluitend programma, waarin afhankelijkheden goed zijn afgestemd, verkrijgen draagvlak voor het programma en initiëren van vervolgstappen door de projectleiders en medewerkers.


CITO 2009 – 2010
Functie: projectmanager
Implementatie van een door Cito zelf ontwikkeld systeem voor digitale toetsontwikkeling en distributie.

Sturen op de best mogelijke vertaalslag van het programma van eisen van de business unit Primair onderwijs en voortgezet onderwijs (PO/VO) naar ICT ontwikkeling, de ontwikkeling en implementatie van de nieuwe digitale toetsontwikkelingsprocessen binnen PO/VO en beheer van digitale en papieren toetsen. Het tijdsschema is, in verband met het schooljaar, niet flexibel zodat de deadlines niet ‘onderhandelbaar zijn’. De invoering van nieuwe systemen gaat samen met een vorm van standaardisatie, met name op het gebied van ontwikkeling en beheer van nieuwe toetsen. Het werken in een organisatie van professionals vergt speciale aandacht voor draagvlak. Dit staat op gespannen voet met de creatieve vrijheid die toetsdeskundigen nodig hebben voor toetsontwikkeling.

Verantwoordelijk voor:
- Planning en realisatie van de implementatie
- Aansturing van ICT ontwikkeling en beheer vanuit de Business Unit
- Aansturing van de projectmedewerkers en medewerkers binnen de unit

Resultaat:
- Implementatie van de eerste serie nieuwe digitale toetsen voor leerlingen met Dyslexie (per november 2009)
- Implementatie van het nieuwe digitale Leerling- en onderwijs volgsysteem (LOVS) en de digitale (pre) test ketens voor basisonderwijs en speciaal (basis) onderwijs (per 1 januari 2010)
- Implementatie van nieuwe pre-test trajecten voor het valideren van nieuwe toetsen (per 15 januari)
- Implementatie van de nieuwe digitale toetsen voor Speciaal Onderwijs (per 1 april)
- Opleiding van de gebruikersorganisatie en borging van ICT change management processen binnen de business unit



Consumer markets 2008-2009
Functie: projectmanager

Doel:
Selectie ERP systeem ter ondersteuning van Finance, Supply Chain en Demand Planning, Order to Cash, Productie en Inkoop

Verantwoordelijk voor:
- Aansturen van Selectieteam, bestaande uit solution management, proces eigenaren vanuit de business en de toekomstige key users
- Vaststellen business requirements, Request for Information en Request for Quotation
- Opstellen Business Case
- Opstellen selectie criteria
- Implementatie scenarios en implementatieplan

Resultaat:
- Business case en investeringsvoorstel
- Besluit voor investering is uitgesteld


MAN Truck & Bus, United Kingdom 2007-2008
Functie: program director local change management team, management consultant

Doel:
Implementatie van het Europese SAP systeem.

Verantwoordelijk voor:
- Planning en realisatie van de implementatie
- Aansturing van het locale projectteam (>50 medewerkers)
- Op tijd en binnen budget realiseren van de verschillende project fases, o.a.:
- Gap analysis IST en SOLL situatie
- Doorvertaling van systeemimplementatie naar nieuwe organisatiestructuur
- Voorbereiden van de locale organisatie voor Go-Live
- Go-live management

Resultaat:
- Go-live per 1 september 2008, volgens plan
- Stabilisatie van de organisatie in september en oktober 2008

Traingsbureau - 2007
Functie: management consultant
Begeleiden directie bij het vaststellen van de strategie, o.a. marktanalyse, strategische keuzes t.a.v. productportfolio en organisatie-inrichting

Not for profit organisatie - 2007
Functie: management consultant
Planningsoptimalisatie van de reizigersvaccinaties


Reaal 2005-2006
Functie: Programmamanager en adviseur Hoofddirectie Straight Through Processing
Doel: Organisatiebreed vernieuwend herontwerp voor afdeling Schade Acceptatie, Leven en Hypotheken vanuit de principes voor Straight Through Processing. Scoping eerste implementatie plateau voor Schade Invoer en Acceptatie en voor Leven.

Verantwoordelijk voor het ondersteunen van de Business bij het inrichten van het programma Straight Through Processing en vaststellen van het functioneel ontwerp in de vorm van een procesarchitectuur. Een belangrijke uitdaging was het slaan van de brug tussen ICT en Business en het op één lijn krijgen van de verschillende ambitieniveaus van de business units en de hoofddirectie.

Opgeleverde projectproducten betroffen onder meer:
• Masterplan Programma STP
• Procesherontwerp
• Cijfer- en knelpuntenanalyses
• Aanzet voor doorvertaling naar IT, Besturing & Structuur en Mens & Cultuur
• Scopevaststelling en high level design plateau 1 voor Leven en Schade
• Procesontwerp detailniveau voor plateau 1, met doorvertaling naar management informatie en rollen
• Overzicht vereiste systeem functionaliteit voor plateau 1


TNT 2006 - 2007
Functie: verantwoordelijke projectmanager, management consultant

Doel:
Efficiëntieverbetering en flexibilisering van de overhead functies, door optimalisatie en outsourcing van het SSC voor Finance, ICT en HR.

Onder meer verantwoordelijk voor begeleiding en voorbereiding van de organisatie bij:
• Sourcing strategy en partner selectie
• Begeleiding van de ‘dealmaking’
• ‘Carving out’ van de uit te besteden organisatieonderdelen
• Inrichting van de ‘demand organisatie’

Het geïdentificeerde projectresultaat is:
• Kosten verlaging in secundaire processen (20 - 30%)
• Vereenvoudiging overheadstructuur, leidend tot vergroting slagvaardigheid
• Flexibilisering van de overhead


Gezondheidsdienst voor Dieren 2006-2007
Functie: projectleider, management consultant

Doel:
Herinrichting van de supply chain en de bedrijfsprocessen ten behoeve van efficiencyverbetering en vergroting van de groeimogelijkheden van de onderneming.

Onder meer verantwoordelijk voor:
• Herinrichting van processen en organisatie, waaronder scheiding van bulk productie en maatwerk
• Ontwerp van de secundaire bedrijfsprocessen, waaronder supply chain planning en tactische aansturing
• Coaching van klant-projectmanagers en projectmedewerkers
• Realisatie en implementatie

Het projectresultaat is:
• Efficiencyverbetering in de primaire laboratoriumprocessen
• Effectieve en planmatige aansturing

Interpolis Achmea 2004
Functie: verantwoordelijke projectmanager, management consultant, interim manager

Vormgeven en opstarten van de afdeling Procesmanagement en het ontwikkelen van een geprioriteerde activiteitenplan, binnen het Service Center Pensioenen – een onderdeel van het Bestuurscentrum ter ondersteuning van de vier verschillende vestigingen.

Nieuwe ondersteunende processen en organisatie maken de overhead waardevoller en goedkoper voor de operatie in een markt waarin elke procent rendement een substantiële verbetering van het resultaat betekent.

Doelstellingen en resultaten:
• Opzetten van de afdeling: actieplanning, taakafbakening
• Opzetten Functioneel Beheer
• Projectmanagement vanuit de verantwoordelijkheden van de afdeling, waaronder papier arm werken en CRM

Opgeleverde projectresultaten betroffen onder meer:
• Vaststellen strategisch beleid en Prioritering Procesmanagement
• Inrichting en opstarten van het functioneel beheer
• Projectmanagement vanuit de afdeling procesmanagement (projectplanning, procesherontwerp)
• Ontwikkeling van het werkveld procesmanagement binnen deze pensioenverzekeraar
Unilever (2004)
Functie: Projectmanager voor de integratie van Supply Chain en Brand Development, management consultant, business analist

Integratie- en veranderprogramma om de vier Nederlandse werkmaatschappijen te integreren tot één werkmaatschappij voor Supply Chain, Finance, ICT en HR. Van ‘vier naar één’ op alle disciplines: processen, organisatie, besturing, cultuur, communicatie en change- en programmamanagement.

Verantwoordelijk voor het de integratie van Supply Chain Management en Marketing.

Resultaten:
• 15% kostenreductie op overhead
• Nieuw besturingsmodel van één werkmaatschappij van definitie tot en met implementatie in zes maanden effectief
• Vergroting Spans-of-control: senior management reductie 50%
Vereenvoudiging van de aansturing: management level reductie 15%
• Sales leverage

Opgeleverde projectproducten betroffen onder meer:
• Gedeelde besturingsfilosofie tussen de vier werkmaatschappijen
• Besturingsmodel voor de nieuwe organisatie

Veranderfocus: zeer scherp aan de wind zeilen ten aanzien van kwaliteit van de oplossing gericht op ‘best in class’ processen qua kosten en performance, creatie van draagvlak op directieniveau, excellente communicatie naar de organisatie. Zorgvuldige afstemming tussen alle disciplines.

Gasunie/Gas Transport Services, Nederland (2003)
Functie: Projectmanager, management consultant/business analist

Inrichten van een outputgestuurde procesgerichte organisatie, voor Operations. Dit betreffende onderdeel houdt zich bezig met het beheer en onderhoud van de installaties en de leidingen en stations ten behoeve van het gastransport.

Doelstellingen en Resultaten:
• Herontwerpen van de primaire bedrijfsprocessen
• Doorvertaling naar een nieuwe organisatie
Door kanteling van de organisatie van een districtenstructuur naar een landelijke, op processen gebaseerde organisatie een is kwalitatieve en meer gefocussed organisatie ontstaan.

Opgeleverde projectresultaten:
• Procesherontwerp
• Organisatieontwerp en –implementatie
• Reductie van de indirecte kosten.

KPN, Nederland
Functie: Projectmanager, management consultant/business analist
Kostenreductieprogramma en herinrichting van hoofdkantoor. Projectleider voor de werkstroom Processen en Systemen. Totale reductie ca. 4500 FTE

Telecom, Nederland
Functie: Projectmanager, management consultant/business analist
Opstellen strategie en plan van aanpak voor uitrol Breedband/ ADSL in Nederland




 beschikbaar?