T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



Manager

Manager

Werkervaring interimmanager


Interim-manager. Sinds 1988 opdrachten uitgevoerd zoals:

1. Het begeleiden van een familiebedrijf als coach/bedrijfsadviseur.
Het bedrijf bestaat ruim 10 jaar. Is door plotselinge sterke groei in organisatorische problemen geraakt. Directeur/eigenaar is niet mee gegroeid met zijn bedrijf.
Aandachtspunten: Persoonlijke ontwikkeling, bedrijfsorganisatie, personele organisatie, product- en marktontwikkeling, opzetten B.V., kwaliteitsborging en innovatie.
Periode december 2003 - en loopt voorlopig nog door.

2. Het ontwikkelen en op de markt zetten van een samenwerkingsverband van zelfstandigen. Een planmatige opzet voor een organisatie om structureel kosten te verlagen en de winst te verhogen. Hierbij worden alle bedrijfsprocessen, vanuit verschillende disciplines, onder de lope genomen en beoordeeld op efficientie door betere benutting van het potentieel aan mensen en processen.
Periode: juni 2003 - tot heden.

3. Bij een verkoopkantoor met een beperkte voorraadhoudende functie:
Onder mijn leiding samen met een Sapdeskundige de AO-organisatie beschreven en opgezet.
Periode: februari t/m juni 2002

4. Interim-directeur bij organisatie van bedrijfs- en calamiteitendiensten (asbestsaneren, salvage, industrieel reinigen en ventilatiekanaal reinigen) te Veghel. Met 4 vestigingen en 90 vaste medewerkers.
Opdracht: Na overname, de organisatie herstructureren. Certificeringeisen borgen, management en kennis uitbouwen voor verdere groei en synergie.
Resultaat: Nieuwe projectadministratie en management informatiesysteem ingevoerd. De AO-organisatie, debiteurenbeheer en P&O-beleid vastgelegd. Van de vier vestigingen 5 profietcentra gemaakt en hiervoor 4 nieuwe managers aangetrokken.
Periode: oktober 2000 ¡V januari 2002

5. Interim-directeur bij groothandel in kantoorbenodigdheden te Zwolle. (125 vaste medewerkers en 50 oproepkrachten, 100 milj. omzet.) Onderdeel van het NIC (voorh. RIB). De aandelen zijn in handen van de overheid.
Voorzitter Management Team. Direct rapporterend aan de bestuursvoorzitter.
Opdracht: Een bijdrage leveren aan de cultuuromslag; van productgericht naar marktgericht denken en handelen.
Resultaat: Het invoeren van verbeter- en veranderingsprocessen, het implementeren van Key Performance Indicatoren. Het opzetten van de AO-organisatie, debiteurenbeheer en management informatiesysteem. De SAP implementatie verder doorgevoerd. ISO-certifisering gerealiseerd. Optimalisatie van de logistieke procesgang in het distributiecentrum. Facilitaire diensten en ICT-afdeling verzelfstandigd. Het voorbereiden op overname, privatisering en vercommercialisering.
Periode: februari 1999 - maart 2000

6. Interim-manager bij AGF-groothandel te IJsselmuiden.
Een gezamenlijke onderneming van the Greenery International en L. ter Wal b.v. te Meppel.
Opdracht: Het opzetten van een pilotproject i.z.m. de Greenery veilingen. Deze commerciële en logistieke organisatie moest de verkrijgbaarheid van de aangevoerde producten regelen op het moment dat de veilingklok stopgezet werd. Voorraad en financiële administratie opzetten.
Dit project bevat o.m. een AGF-afhaalcentrum voor groentespeciaalzaken, ambulante handel en horeca; een belcentrum voor AGF-groothandelaren, exporteurs en industrie; de logistieke organisatie van aanvoer vanaf de veiling en het distribueren naar de afnemers. Dit alles zoveel mogelijk binnen het concept van \'local for local\'.
Door onenigheid tussen de aandeelhouders is dit project voortijdig geëindigd.
Resultaat: Ondanks veelvuldig wijzigende opzet, de laatste twee periodes winst gerealiseerd.
Periode: juni 1997 - oktober 1998

7. Adviseur bij AGF-groothandel te Meppel. (100 medewerkers, 80 milj. omzet)
Opdracht: Het doorlichten van de interne organisatie van met name de inkoop, de aanvoer, het orderpik-proces en de verpakkingsafdeling.
Resultaat: De aanzet gegeven voor uitvoering van dit project.
Periode: februari - oktober 1998 (deels tussendoor de werkzaamheden bij no. 3)

8. Adviseur bij horecagroothandel te Oostzaan. (vervolgopdracht)
Doel was om als commissaris boven de meewerkende familieleden/aandeelhouders te staan.
Door overname is hier geen verdere invulling aan gegeven.
Opdracht: Knelpunten in de expeditie oplossen, verkoopbinnendienst reorganiseren.
Resultaat: Snellere verwerking van uit te leveren orders, vroeger vertrek van besteldienst, minder fouten en manco\'s.
Periode: juli 1996 - augustus 1997

9. Adviseur en projectleider bij groothandel voor horeca en grootverbruik te Apeldoorn/Amsterdam.
Opslag- en distributiemagazijn voor vijf vestigingen en ca. 100 grote afnemers.
Opdracht: De interne organisatie doorlichten, zoals orderintake, functionaliteit en logistiek van de pakbonnen, facturen, retouren, emballage en klantinformatiesysteem.
Resultaat: Binnen 12 uur verzendklaar hebben van bestellingen (o.m. versproducten). Van daaruit analyse gemaakt voor optimalisering van computerprogramma\'s. Nieuw landelijk relatiebestand als marketinginstrument voor gerichte klantbewerking.
Periode: april 1995 - februari 1996

10. Interim adjunct-directeur bij meubelbedrijf te Rijssen.
Een bedrijf met eigen productie, eigen import, groothandel en twee detailhandelszaken.
Opdracht: De logistieke organisatie van de goederenstromen verbeteren en de administratieve organisatie aanpassen.
Eindverantwoordelijk voor de reorganisatie van de totale organisatie.
Directeur was veel afwezig voor in- en verkoop.
Resultaat: Aantal knelpunten in de productie opgelost door investeringen en ombouw machines, sterke kwaliteitsverbetering van de afwerking, levertijden met twee weken teruggebracht, minder deelleveringen, geautomatiseerde en gedetailleerde verkoopinformatie voor inkoop- en productieplanning.
Periode: april 1994 - februari 1995

11. Adviseur bij horecagroothandel te Oostzaan.
Opdracht: Interne organisatie doorlichten.
Resultaat: Nieuwe duidelijke werkstructuur waardoor knelpunten (overbelasting computer) opgelost zijn en efficiënter gewerkt kan worden.
Periode: april 1993 - april 1994

12. Project Manager bij landelijk inkoopbureau voor groothandelaren te Veenendaal (ex-werkgever).
Opdracht: De logistiek van de administratieve informatiestroom naar de leden automatiseren.
Resultaat: Bestelprocedures, artikelbestand en beheer UAC-codes geautomatiseerd en communicatie via e-mail voorbereid.
Periode: november 1991 - januari 1993

13. Projectleider bij technische groothandel te Haarlem.
Opdracht: Na sterkte/zwakte analyse implementatie van reorganisatie met nieuwe marktstrategie en daarop aangepast assortiment.
Resultaat: Met minder mensen en minder kosten dezelfde omzet met een hogere bruto winst.
Dit nadat specialisten op deelgebieden enkele onderwerpen nader hadden uitgewerkt.
Periode: september 1991 - november 1991

14. Interim-vestigingsmanager van groothandel te Hengelo.
Opdracht: Na brand groot klantenverloop weer terugwinnen, distributie opzetten, administratie van goederenstroom, kasgelden en debiteuren, assortimentsopbouw, urenbezetting.
Resultaat: Na een jaar op 80% van de oude omzet, groot deel klanten teruggewonnen, landelijke distributie gebundeld, assortiment aangepast aan regionale wensen.
Periode: februari 1989 - april 1990

15. Interim-adjunct directeur bij horecagroothandel te Nijmegen.
Opdracht: Overnamegereed maken, interne organisatie, personele bezetting, commerciële organisatie, administratieve organisatie en automatisering.
Resultaat: Familieproblemen opgelost, zelfbediening en bezorging van klanten organisatorisch gescheiden, urenbezetting geoptimaliseerd, snellere en uitgebreidere managementinformatie.
Periode: mei 1988 - april 1989

Commerciële projecten:

• Het ontwikkelen van een franchiseformule voor milieuvriendelijke cleaningproducten en een exclusief plafond- en wandreinigingsmachine.
• Het begeleiden van een plaatselijk opgezet goederen-bezorgsysteem voor bedrijven en particulieren.
• Advies uitgebracht bij het ontwikkelen van een franchiseketen van Oosterse snackbars.
• Promotie van sterk gespecialiseerde producten op het gebied van:
speciaal reiniging en bacteriebestrijding door desinfectie met UV-C lampen.
• Het mede onderzoeken van mogelijkheden voor productie, distributie en verkoop van snackproducten in Polen.
• Het begeleiden van (door-)startende ondernemers.

Functies

1977 - 1988 Directeur H.G/C Nederland te Veenendaal
Vereniging van 10 groothandelaren voor horeca en grootverbruik.
Doelstelling: belangenbehartiging leden mbt. het organisatie-, marketing-, inkoop-, verkoopbeleid en (computer-)administratie.
• Specifieke activiteiten:
- dit samenwerkingsverband opgestart en deze naar de markt toe in alle facetten geprofileerd (marktleider)
- productontwikkeling en -aanpassing (eigen merken)
- opgezet en beheer van een uniform systeem voor UAC-artikelcodering
- budgetten vastgesteld en bewaakt en de jaarstukken samengesteld
- kantoorautomatisering geïnitieerd, gecoördineerd en gerealiseerd
- marktverbreding door het beter profileren en promoten van specifieke assortimenten geïnitieerd en gerealiseerd.

1967 - 1977 Chef de Bureau \"Interchoc Pikeur\" te Putten
Inkoopvereniging van 22 - 55 groothandelaren in zoetwaren.
• Specifieke activiteiten:
- de organisatie binnen 2 jaar opgezet en uitgebouwd o.m. door het centraliseren van de onderhandelingen met leveranciers over bonussen en budgetten en het uitgeven van een landelijke verkoopfolder
- diverse fusies, waaronder die van twee gelijkwaardige organisaties, begeleid zowel organisatorisch als juridisch, bovendien het commercieel beleid geïntegreerd
- financiële- en projectadministratie gevoerd en de jaarrekening samengesteld
- initiatief ontwikkeld tot de landelijke verkoop van zoetwaren bij benzinestations i.o.m. Shell, BP en Rijkswaterstaat.

1966 - 1967 Filiaalleider M.H.Boas, importeur in delicatessen en conserven te Amsterdam.
- voorraadbeheer, orders verwerken, expeditie, facturatie.
1960 - 1966 Winkelchef Fa. Stegeman, delicatessenwinkel te Zwolle.
1962 - 1963 Hofmeester 2e klasse bij de Koninklijke Marine.



augustus 2002



Opleiding interimmanager

1958 Mulo A met Middenstandsdiploma
1960 Handels-HBS
1962/65 Vakdiploma Kruidenier en AGF
1963 Nederlandse Handelscorrespondentie
1968/72 PDB - MBA - SPD 1
1978/85 NCR-computercursussen
1998/00 Management opfriscursussen:
Manager en Onderneming
Logistiek Management

Kennis van software pakketten
div. groothandelspakketten o.m. Zegris en SAP
div. boekhoudprogramma\'s o.m. Fines, Apple AS+, Exact, Davilex
MS-Office, Word, Excel, Access.

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

„« Senioriteit.
„« Managementkwaliteiten:
„X tactisch- en strategisch leiderschap
„X resultaatgericht
„X besluitvaardig
„X coachend.
„« Een rugzak vol ervaring:
„X verbeter- en veranderingsprocessen
„X managementinformatiesystemen
„X kantoorautomatisering
„X implementatie automatiseringsprocessen
„X logistieke procesgang
„X administratie, debiteurenbeleid, AO-organisatie
„X klantinformatiesysteem/relatiebestanden
„X facilitaire dienstverlening
„X P&O
„X certificering en kwaliteitsbewaking
„X begeleiden van fusies, samenwerkingsverbanden, franchising,
opzetten van projecten/bedrijven en verzelfstandigingsprocessen.
„« Persoonlijke kenmerken:
„X generalist
„X pragmatisch
„X sterke organisatorische kwaliteiten
„X strategisch, creatief en innovatief
„X goed aansturen van mensen en zaken
„X veel aandacht voor service en kwaliteit.


Talenkennis interimmanager

Redelijke kennis in woord en geschrift van Duits en Engels.


 beschikbaar?