T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



general management

general management

Werkervaring interimmanager

2002 - heden consultancy onderneming (advies en interim-management; zelfstandig).
De brede ervaring die ik de afgelopen 10 jaar heb opgedaan, maakt dat ik tijdens opdrachten complexe situaties snel doorzie en met zelfvertrouwen en creativiteit een nieuwe koers weet uit te stippelen. Het implementatieproces dat daarop volgt is een van mijn specifieke sterktes. Samen met een team kan ik een organisatie in een relatief kort tijdsbestek op het juiste spoor te zetten én houden. Mijn werkgebied varieert van strategisch advies tot verandermanagement, crisismanagement en projectmanagement.

2000 – 2001 Amadeus (Hoofddorp, computer reserveringsystemen voor de reiswereld).
Directeur Amadeus Nederland. Amadeus is wereldwijd marktleider en onderscheidt zich van de concurrentie door een technologische voorsprong en superieure klanten service. De Nederlandse vestiging waar ik leiding aan gaf, heeft zich in 8 maanden tijd opgewerkt van een 3e naar een 1e plaats in de markt. Typische aandachtspunten tijdens deze enorme snelle groei zijn de intensieve communicatie naar bestaande klanten, het werven van nieuw personeel, het trainen en coachen van bestaand personeel en het zo beheerst mogelijk laten verlopen van de bedrijfsprocessen met gelimiteerde middelen.

1998 - 2000 Thyssen Liften BV (Krimpen a/d IJssel, onderdeel van ThyssenKrupp).
Divisiedirecteur. In deze functie was ik verantwoordelijk voor de verkoop, ontwerp, productie en installatie van Thyssen liften en roltrappen in binnen- en buitenland (jaaromzet: €22.000k, 120 werknemers). Naast het aansturen van mijn eigen managementteam, was ik tevens lid van het managementteam van het bedrijf (400 werknemers).
De belangrijkste doelen die ik behaald heb zijn: het ‘slagvaardig’ maken van de marketingstrategie, het herontwerpen van de bedrijfsprocessen en het intensiveren van onderling overleg op alle niveaus (personeel, OR, management). Vooral het laatste bleek kritisch voor het meekrijgen van het personeel voor de nieuwe plannen. Er wordt ook met meer plezier gewerkt.
Een andere belangrijke succesfactor voor het verhogen van het bedrijfsresultaat, was het substantieel verbeteren van de kwaliteit van leveranciers (kwaliteit, levertijd, prijs), waarbij in sommige gevallen co-makership constructies de uiteindelijke oplossing bleek te zijn. De divisie heeft na mijn indiensttreding een 40% omzetgroei doorgemaakt en het resultaat is verbeterd met €1.500k (nu een lichte winst).
Binnen deze functie heb ik o.a. TOC (Theory of Constraints), het EFQM-model en Triton (ERP-systeem van ‘Baan’) geïmplementeerd.

1997- 1998 Finanzauto-Caterpillar (Spanje – distributeur van Caterpillar diesel- en gasmotoren in Spanje en Portugal). Productiemanager van de Spaanse motorenassemblage- en testfabriek van Caterpillar. Hier droeg ik de verantwoordelijkheid voor de productieafdeling en als lid van het managementteam rapporteerde ik aan de algemeen directeur.

1993 - 1997 Barlows-Caterpillar (Zuid-Afrika – distributeur van Caterpillar diesel- en gasmotoren in zuidelijk Afrika).
Projectmanager. In deze ‘instapfunctie’ heb ik meerdere projecten binnen het segment ‘Capital Products’ begeleid (o.a. het installeren van een 2 MW dieselmotor voor de noodstroomvoorziening van de aluminiumfabriek ‘Alusaf’ in Richardsbay).
Als Algemeen Manager zuidelijk Afrika heb ik in eerste instantie een eigen productieafdeling (fabricage en assemblage) voor noodaggregaten binnen de Barlows-groep opgezet. Hierbij heb ik de benodigde bedrijfsprocessen en procedures, financiële rapportages en computernetwerken ontwikkeld. Later heb ik deze fabriek verder uitgebouwd met een landelijke serviceafdeling, uiteindelijk tot een grootte van 50 werknemers. Als manager heb ik daarbij uitstekende ervaring opgedaan voor jaarlijks budgetteren (± €5.000k), accounting, personeelswerving, OR, ISO-9002, OSHAct, ERP-systemen, maar zeker ook voor het succesvol functioneren binnen het MT van Barlows, waarbij ik rapporteerde aan de directeur.
In deze periode heb ik het omgaan met de grote cultuurverschillen tussen werknemers als zeer leerzaam ervaren.

1992 - 1993 P.M. Duys Engineers (Zuid-Afrika – constructiebedrijf)
Als projectleider was ik verantwoordelijk voor de grotere projecten binnen het bedrijf die ik begeleidde van aanvraag tot oplevering aan de klant.

1991 - 1992 Cleanroom onderzoek (stofarme ruimtes) bij Kropman i.s.m. TU-Delft. Ontwerp van simulatiemodellen voor stofconcentraties in cleanrooms.

1984 - 1985 Militaire dienst. Pelotoncommandant bij de landmacht.



Opleiding interimmanager

TU-Delft: Afgestudeerd aan de faculteit Werktuigbouwkunde met daarnaast specialisaties in Marketing, Economie en Recht.


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Door mijn klanten en oud collega’s wordt ik omschreven als resultaatgericht, structurerend en daadkrachtig. Ik weet een organisatie in korte tijd op het juiste spoor te zetten, daarbij goed rekening houdend met de onzekerheden die tijdens een veranderingsproces onder het personeel kunnen ontstaan.

Talenkennis interimmanager

Nederlands, Spaans, Engels, Duits, Frans

Overig

6 jaar werkervaring in Zuid Afrika en Spanje

 beschikbaar?