T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



interim IT manager/IT projectmanager/informatiemanager

interim IT manager/IT projectmanager/informatiemanager

Werkervaring interimmanager

Periode November 2015 – november 2016
Bedrijf Cyclus N.V.
Functie Interim ICT-manager/ informatiemanager

De organisatie stond in november 2015 voor forse aanpassingen van de organisatie en haar werkwijze. Activiteiten voor beheer van openbare ruimte moesten worden afgebouwd en afvalinzameling moest worden geprofessionaliseerd en gestandaardiseerd.

De IT functie binnen Cyclus kende diverse problemen; de ondersteuning voor belangrijke bedrijfsprocessen bleek onvoldoende. Als interim IT- en informatiemanager vernieuwde Roger de ICT strategie en legde een basis voor hogere professionaliteit. De overgang naar een Diftar inzamelingssysteem gebaseerd op gechipte middelen leverde een continue datastroom op, met toenemende eisen aan transparantie en betere beheersing van data. Een kleine, effectieve én wendbare IT organisatie bleek nodig.

Met een klein team werd als eerste stap een IT-visie en -strategie geformuleerd, gebaseerd op het BiSL framework voor informatiemanagement. Vervolgens werd een gewenste applicatie-architectuur en ICT roadmap gemaakt. Een Qlikview business-analytics team werd geformeerd en doelen gesteld. Een risicoanalyse op IT-security en privacy gevoeligheid werd onder leiding van Roger door een extern bureau uitgevoerd. Aansturing van de verschillende beheer en development teams werd met behulp van introductie van het JIRA-tool gestandaardiseerd, transparanter en dus beter overdraagbaar.

Naast informatiemanagement taken heeft Roger ook de ICT-afdeling gemanaged.
--------------------------
Periode Maart 2015-Oktober 2015
Bedrijf Arvato Benelux B.V. (onderdeel van Bertelsmann A.G.)
Functie interim ICT Projectmanager

Arvato Benelux B.V. (onderdeel van onderdeel van Bertelsmann AG, een internationaal Mediaconcern) heeft in 2015 activiteiten voor abonnementenbeheer en campagnemanagement overgenomen. Bijzonder aan dit project is internationale samenwerking onder hoge tijdsdruk: de dienst moest in zes maanden tijd in oktober 2015 operationeel zijn. Samen met de eerste klant, G+J uitgevers, is de dienst vormgegeven in een aantal scope en ‘outline’ sessies.

Kerntaken in het project bestonden uit de inrichting voor de Nederlandse markt van een abonnementenbeheersysteem (MediaCRM7), het inrichten van een nieuw callcenter en de vorming van een projectbureau dat de regie over het verbeterproces gaat voeren.
De dienst is inderdaad per oktober 2015 operationeel geworden waarbij de kosten onder budget zijn gebleven. Na overdracht is de organisatie zelf begonnen met fase twee in het project.
--------------------------
Periode November 2014-Oktober 2015
Bedrijf AB Oost
Functie interim ICT-manager

AB Oost is een dienstverlener en uitzendorganisatie voor de agrarische industrie. Na een reorganisatie moeten basis IT processen en bemensing opnieuw worden vormgegeven. Ook het beter laten aansluiten van Microsoft Navision en diverse add-on’s paste in de heroriëntatie.

Gevraagd werd om als proces- en change manager deze transitie voor de IT-afdeling en andere directbetrokkenen te initiëren en te leiden. Initiatieven die een positief resultaat hebben opgeleverd zijn: CRM-functionaliteit inrichten, gestructureerd werken met een bedrijfsbrede en transparante requirement lijst, opnieuw organiseren van de afdeling, koppelen van ICT en bedrijfsstrategie en het aantrekken van nieuw personeel met het juiste kennisniveau om Dynamics NAV en verschillende add-on’s beter te gebruiken. ‘Last but not least’: de afdeling wordt weer als volwaardige partner voor uitvoering van business ideeën gezien, waar voorheen
vooral ICT problemen werden gepercipieerd.
--------------------------
Periode Maart 2013-November 2014
Bedrijf ANWB
Functie Hoofd Projectmanagement & ICT Projectmanager

Als strategische doelstelling wil de ANWB een efficiënt werkend Purchase-to-Pay (P2P) ketenproces hebben ingericht met behulp van de Oracle EBS suite. De taak betrof het projectmatig voorbereiden en vervolgens implementeren van de gehele P2P inrichting voor de
wegenwacht.

Een analyse met behulp van ‘lean/six sigma’ technieken leverde veel concrete informatie op over factuurstromen. De complexiteit van het inkoopproces was zeer hoog (‘rogue buying’, geen gebruik van inkoopbudgetten, belangenverstrengeling) . ‘Flexibiliteit’ werd daarom als belangrijkste waarde voor de projectaanpak gedefinieerd. De scope werd opgedeeld in een viertal uitvoeringsfasen waarbij een Agile/Scrum aanpak werd gekozen voor aanpassingen in Oracle modules. Met behulp van een externe Scrum-coach is het team ‘on the job’ bekend gemaakt met deze aanpak.

Voor aanpassing op Oracle (AP/PO en WCC modules) werd na een selectieronde een externe leverancier gekozen. De benodigde reorganisatie van afdelingen vanwege nieuwe taken werd als aparte track door een andere projectmanager binnen de overall scope van dit project gemanaged. In 14 maanden is de hele facturatieketen grondig herzien en verbeterd. De projectaanpak wordt nu als ‘template’ gebruikt voor het verder inrichten van P2P proces in andere domeinen bij de ANWB. Door vergaande automatisering, eliminatie van handelingen en betere structuur van informatiedragers is het aantal administratieve handelingen met meer dan 50% verminderd. Daarnaast zijn de controleregels zowel versimpeld als aangescherpt en voldoet het proces aan Nevi richtlijnen. Last, but not least: de mensen die het proces uitvoeren zijn zeer tevreden over de groei in verantwoordelijkheden en mogelijkheden die ze kregen.

Naast projectmanagement is Roger teamleider geweest voor 16 projectmanagers, verantwoordelijk voor hun opleiding (POP plan), beoordeling, coaching en vraagbaak. Ook de introductie van Agile werkprincipes is vanuit dit team begeleid.
--------------------------
Periode Juli 2012-Mei 2013
Bedrijf Project
Functie interim ICT Projectmanager

Arvato Benelux wilde haar MS Dynamics NAV ERP pakket upgraden. Het pakket bevatte zeer veel maatwerk, dat in de nieuwe versie ontvlochten moest worden om het beheer te verbeteren. Inrichting projectstructuur, communicatie- en besluitvorming met de stuurgroep, contractering, begeleiding van de interne projectmanager.

e leverancier bleek een aantal beloften niet waar te kunnen maken (kennis ontbrak), waarmee een selectietraject moest worden opgesteld en doorlopen. Door wensen goed te prioriteren werd uiteindelijk in drie maanden de upgrade succesvol geïmplementeerd, waarbij slechts hele beperkte nazorg nodig bleek.
--------------------------
Periode April 2012-februari 2013
Bedrijf ANWB
Functie ICT Projectmanager

De ANWB wil meer grip krijgen op interne en externe urenbestedingen en planmatiger gaan werken met haar resources. Daarvoor dient MS Enterprise Project Management geïmplementeerd te worden als ondersteuning van een nieuw werkproces.
Belangrijke doelstellingen: tijdige rapportage van bestedingen in projecten en de actuele beschikbare capaciteit aan resources zichtbaar maken. In een klein projectteam is vervolgens de implementatie in 6 maanden ANWB breed gedaan. Aangezien slechts een klein deel van de medewerkers gewend was om uren te schrijven is het systeem geleidelijk geïntroduceerd en zo gebruikersvriendelijk mogelijk gemaakt. Goed rekening houden met cultuuraspecten was belangrijk voor de acceptatie.

De rol als projectmanager betrof leiding geven aan het ontwerp van een nieuw werkproces (door een aantal gestructureerde sessies) en verzorgen van de juiste prioriteiten in ontwikkeling. Vertegenwoordigers vanuit Controlling en afdeling Portfolioplanning werden fulltime in het projectteam opgenomen. Zij definieerden als ‘lead-users’ de systeemeisen, zorgden voor draagvlak waarbij een team externe ontwikkelaars de aanpassingen en koppelingen met Oracle bouwden. Met de stuurgroep werd een fasegewijze financiering (‘mijlpalen’) overeengekomen.
Initieel verwachtte de stuurgroep een ‘cultuurshock’ door het gewijzigde systeem en werkwijze maar het bleek goed te passen bij de ANWB na enige adaptatie. Er was veel maatwerk nodig in de business-rule engine. Als bonus werd een hele rijke Management Informatie omgeving opgeleverd.
--------------------------
Periode Juni 2011-Augustus 2011
Bedrijf NetwerkVSP
Functie interim ICT Projectmanager
Distributie van Point of Sale winkelmateriaal is een tijdrovend en kostbaar proces door de hoeveelheid coördinatie die erbij komt kijken. Juiste inzet van ICT levert hier veel efficiëntie op. Het idee voor een Instore distributiedienst voor winkelmateriaal
werd door Netwerk VSP (onderdeel van PostNL) opgepakt. Er werd opdracht verleend voor uitvoeren van een haalbaarheidsstudie.

Procesontwerp en een systeemarchitectuur op hoog niveau, evenals een kostenraming werden onder Rogers leiding opgesteld. Het gezamenlijke plan en business case is vervolgens gepresenteerd aan de directie van NetwerkVSP. Helaas bleek door bezuinigingen geen verdere financiering mogelijk.
--------------------------
Periode Augustus 2011-mei 2012
Bedrijf ANWB
Functie ICT Projectmanager

De ANWB wilde de hoeveelheid ICT systemen reduceren. Daarvoor werden diverse ICT Rationalisatieprojecten gestart.
Na inventarisatie en impactanalyse werd er door Roger een plan opgesteld voor het integreren, vervangen en soms afbouwen van verschillende systemen. Dit vergde veel communicatie met leveranciers en gebruikers.

In dit project was vooral het overtuigen van de stakeholders in de business belangrijk. Niet iedereen ziet of merkt heel direct de voordelen van een rationalistie. Daarom is veel ruimte geboden aan vragen, ideeën en initiatieven van gebruikers en afdelingsmanagement zelf. Een breed samengesteld architectuur team kreeg van Roger een leidende rol in de integratiefase.
Continuïteit van de werkzaamheden was belangrijk dit hebben we gegarandeerd. Er is een significante besparing in ICT kosten op jaarbasis gerealiseerd, naast een eenvoudiger ICT landschap. De service levels zijn in dit project gereviewed en herziening van contracten en SLA’s met leveranciers bleek nodig.
--------------------------
Periode Mei 2010 – december 2010
Bedrijf Project
Rol interim Programmamanager

Als onderdeel van een strategische heroriëntatie bij Thieme Grafimedia werd de ICT aansturing gecentraliseerd. Als project- en programmanager ICT was Roger verantwoordelijk voor definiëring en aansturing van een verbeterprogramma. Rationalisatie van systemen, centralisering van uitvoering en uitbreiding van zowel hardware en softwarecomponenten waren onderdeel van het investeringsprogramma.
--------------------------
Periode Maart 2008 – juli2011
Bedrijf Kobalt Media B.V.
Functie interim IT Manager

Mediabureau Kobalt wilde meer kennis over digitale media in huis halen en ontwikkelen. Als interim IT manager heeft Roger de opstart gedaan. IT infrastructuur in huis gehaald, een organisatieplan gemaakt en een nieuw team van IT professionals geworven. Belangrijke
taken waren het opzetten een Business Intelligence platform en de keuze en implementatie van een media-specifiek ERP systeem.
--------------------------
Periode November 1997 – Februari 2008
Bedrijf Sogeti
Functie ICT Consultant, test manager, jr. projectmanager en Unit manager.
Diverse (internationale) projecten.

Opleiding interimmanager

Nyenrode General management (bedrijfskunde), MsC
RUG: Computer Science (MsC)

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Energieke, resultaat gedreven IT- en projectmanager met een bedrijfskundige en informatica (Master) achtergrond. 16 Jaar ervaring in het besturen van veel (internationale) ICT projecten, informatiemanagement, IT security en privacy. IT begrijpelijk en beheersbaar maken, besluitvorming initiëren, actiegerichtheid, change management en standvastigheid zijn sterk ontwikkelde skills. In denken en doen staat verder samenwerking en praktische implementatie centraal: gaat het écht werken?

Talenkennis interimmanager

Nederlands: lezen uitstekend, schrijven uitstekend
Engels: lezen uitstekend, schrijven goed
Duits: lezen goed, schrijven voldoende

Overig

Certificeringen: BiSL informatiemanagement, Scrum master/Productowner,
Prince 2, TMAp testmanagement, Business Process Management, ITIL

ERP: MS Dynamics NAV, Dynamics CRM, Oracle EBS




 beschikbaar?