T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



Algemeen management

Algemeen management

Werkervaring interimmanager

5-2016 – heden Remondis Nederland B.V., speciale projecten. Ter ondersteuning van de (Duitse) directie van Remondis Nederland B.V. diverse projecten.

3-2014 – 9-2015 Twente Milieu N.V., statutair bestuurder op interim basis ter vervanging van de vertrokken directeur. De eerder door mij geadviseerde organisatie ontwikkeling is vervolgens opgestart en is in de loop van 2015 volledig omgezet. Tegelijk is ook een cultuuromslag gerealiseerd, waardoor de focus op de klant/aandeelhouder kwam te liggen. Er is een start gemaakt met een nieuwe strategie, welke eind 2015 door de aandeelhouders is goedgekeurd. De interne en externe verhoudingen zijn hersteld. Het vertrouwen binnen en buiten de organisatie is volledig teruggekeerd. Er is een nieuw directie-team (van buiten af) gevormd. Per 1 september 2015 is een nieuwe algemeen directeur benoemd.

Ik heb tijdens mijn interim werkzaamheden een reorganisatie doorgevoerd, waarbij een aantal werknemers is afgevloeid. Tevens zijn per ultimo 2014 de commerciële activiteiten in zijn geheel afgestoten als gevolg van het leggen van de focus op de publieke dienstverlening.

Twente Milieu heeft het jaar 2014 afgesloten met een winst van € 690.000 bij een omzet van ruim € 30.000.000 terwijl onder de vorige directie een verlies van € 340.000 begroot was. Twente Milieu streeft naar een optimale balans tussen winst en kostenreductie voor haar klanten. Klanten prefereren een laag kostenniveau boven dividend uitkeringen.

1-2014 – 3-2014 Twente Milieu N.V. (eigendom van 7 Twentse gemeenten, Enschede, Hengelo, Almelo, Hof vanTwente, Oldenzaal, Borne en Losser), in opdracht van de RvC onderzoek ingesteld naar verhoudingen binnen het bedrijf en advies uitgebracht over de organisatie-ontwikkeling: opdracht voor 2,5 maand, van januari tot medio maart 2014.

2011 – 2013 In opdracht van Amsterdam Holding Sh.P.K. (Tirana, Albanie) een afvalbeheersplan ontwikkeld voor de stad Tirana, incl. voorstel voor uitvoering.

2011 In opdracht van de IADB (Inter American Development Bank) een seminar gegeven in Mexico inzake afval logistiek en alle aspecten die daarmee van doen hebben.

8-2011 – 10-2011 In opdracht van N.E.C. Nijmegen B.V. de commerciële afdeling doorgelicht en adviezen uitgebracht over een nieuwe structuur.

6-2010 – 5-2011 CEO Geesink Groep B.V. (Geesinknorba Group) (NL, UK, F, S, D, I, SP, P, DK)
Geesink is de enige Nederlandse fabriek van inzamelvoertuigen (huisvuilauto’s). Ofschoon marktleider in NL, UK en Zweden bleek de laatste 10 jaar het merk sterk aan erosie onderhevig. Opdracht de onderneming weer naar de markt te keren, en zowel medewerkers als klanten weer met elkaar in contact te brengen. Dit is gerealiseerd door in het MT forse aanpassingen te doen (nieuwe R&D Manager, Inkoopmanager, productieleider, CFO) en in diverse landen lokale nieuwe directeuren aan te stellen. Benelux, Zweden en Frankrijk. Daarnaast heroriëntatie gedaan voor de productie in Roemenië waar een ouder type werd geproduceerd. Opdracht voltooid medio 2011 met de benoeming van een nieuwe CEO met een vast contract. (opdrachtduur: 1 jaar)

Vast dienstverband:
1-2006 – 7-2010: Algemeen Directeur Dar N.V., Nijmegen
Dar NV is 100% eigendom van Gemeente Nijmegen. Bij aantreden was de Gemeente Nijmegen concessie-verlener tot 2010. Daarnaast lag er de ambitie om geheel geprivatiseerd te worden. Direct na aanvang echter bleek ook de organisatie aangepast te moeten worden. Er was een cultuuromslag nodig, die in de loop van 2006 is gerealiseerd. Een groot ERP bleek mislukt zonder dat dit echt bekend was. Door direct maatregelen te nemen is in de loop van 2006 het ERP systeem, in afgeslankte versie, toch geïmplementeerd. De IT afdeling moest daartoe bijna volledig worden vervangen. Ook het commerciële kanaal bleek meer op omzet dan op marge gericht, dus ook daar veranderingen aangebracht. Na een uitvoerige Strategieontwikkeling de nieuwe kaders vastgesteld en daarbij de conclusie getrokken, dat Dar NV niet geprivatiseerd zou moeten worden. Wel uitbreiding van aandeelhouders, door toetreding van regiogemeenten mogelijk te maken. Deze conclusie is overgenomen door de aandeelhouder en de noodzakelijke statutenwijziging was op 31 december 2009 gereed. Daarmee kon de gemeente Nijmegen de opdracht voor inzameling en reiniging zonder aanbesteding inbesteden bij Dar en waren alle doelstellingen zoals geformuleerd bij aantreden gerealiseerd. Ontslag op eigen verzoek gehonoreerd per 1 juli 2010.

Gedurende het dienstverband bij Dar was ik ook verantwoordelijk voor de deelnemingen. Bij de deelneming Midwaste ben ik verantwoordelijk geweest voor de strategische heroriëntatie die ertoe heeft geleid dat Midwaste is omgevormd van een N.V. naar een coöperatieve vereniging van overheidsgedomineerde afvalbedrijven.

Ook was ik lid van de NVRD (brancheorganisatie van overheidsgedomineerde reinigingsbedrijven) en ben daar als penningmeester verantwoordelijk geweest voor het privatiseren van de opleidingstak OPOR/MUSCA. Deze is verkocht aan SPA opleidingen.
Ook was ik voorzitter van de stuurgroep Markt en Overheid. Deze stuurgroep heeft een standaardwerk ontwikkeld voor gemeenten waarop men een afgewogen keuze kan maken over het al dan niet uitbesteden van de afval- en reinigingstaken.

2000 – 2005: Commercieel directeur SULO Umwelttechnik GmbH & Co. KG., statutair directeur SULO B.V. , SULO Sarl France, SULO UK Ltd., SENREC Ltd.
SULO Umwelttechnik (UT) was indertijd samen met SULO Umweltservice (US)de SULO Groep. UT was het productiebedrijf van kunststof en stalen containers, vaten en andere onderdelen (automotive). US was inzamelaar en reiniger in vooral Duitsland, Polen en Singapore. US behoort inmiddels tot de groep Veolia, terwijl UT momenteel deel uitmaakt van Plastic Omnium, beide van oorsprong Franse bedrijven.
Bij SULO was ik verantwoordelijk voor alle commerciële activiteiten voor UT wereldwijd en daarnaast voor diverse joint ventures en activiteiten buiten Duitsland en Polen. In UK was SULO onder meer eigenaar van een composteringsfabriek en een sorteerinstallatie. In Brazilie en Zuid-Afrika zijn joint-ventures gestart.
Op Groepsniveau was ik lid van het strategieteam, bestaande uit 15 top-managers uit de gehele organisatie, die de strategie voor de Groep ontwikkelde.
UT was een verliesmakende organisatie, omdat de containers al geruime tijd niet verder ontwikkeld waren. Door samenwerking met een nieuwe R&D manager zijn er in korte tijd diverse nieuwe producten ontwikkeld, die aansloten bij de wensen in de markt (die markt is overigens voornamelijk gemeentelijk).
Binnen 2 jaar was dit onderdeel dan ook weer winstgevend, met een omzet van ruim € 150 Mio. De toegepaste methode is het creëren van teams en het bieden van transparantie en respect. Hierdoor ontstond er vertrouwen binnen de organisatie waardoor de focus weer naar buiten kon worden gelegd.


1998 – 2000: Directeur SULO Benelux B.V.
Na vertrek van de directeur bij SULO Benelux werd ik gevraagd orde op zaken te stellen. SULO was een handelsfirma, die producten (huisvuilcontainers) verkocht aan gemeenten en private inzamelaars (SITA, Van Gansewinkel etc.) Door de ontwikkeling van aanvullende producten en diensten, heb ik een groei van omzet, winstgevendheid en personeel weten te realiseren. Bij aantreden werkten we met 6 collega’s, 3 commercieel, 1 projectleider en 2 administratieve krachten. Bij mijn vertrek 2 jaar later waren we met 20 mensen, 5 commerciële, 3 projectleiders, 3 administratie en 9 servicemonteurs. We ontwikkelden in Benelux ondergrondse containers en identificatiesystemen.

1996 – 1998: Projectleider DIFTAR bij SULO Benelux B.V.
Als projectleider DIFTAR was ik binnen SULO Benelux verantwoordelijk voor het binnenhalen van klanten op het gebied van DIFTAR projecten. Vervolgens werden deze projecten ook onder mijn leiding uitgevoerd. Bijzonderheid: het ontwikkelen in 1996 van de eerste ondergrondse container met toegangscontrole is onder mijn leiding geschied. Noemenswaardige projecten: ROVA Zwolle, Ivago Gent (B), IVVVA Belgisch Limburg en Grubbenvorst.

Opleiding interimmanager

HBO - HTS Werktuigbouwkunde
General Management Programm SULO Groep, EBS University Germany
Cursus financieel management, De Baak.
Crash cursus Frans

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Pragmatisch, helder, doorzetter, teamplayer, cultuurveranderingen, organisatieveranderingen, strategie ontwikkeling

Talenkennis interimmanager

Nederlands, Engels, Duits, vloeiend in woord en geschrift.
Frans basis kennis.

 beschikbaar?