T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



Commercieel directeur

Commercieel directeur

Werkervaring interimmanager

Noordhoff Uitgevers september 2015 - heden

Zeg je Noordhoff Uitgevers op een feestje, dan zegt iedereen spontaan: “Jullie geven toch de Bosatlas uit?” Met ruim 355 collega’s ontwikkelt Noordhoff Uitgevers lesmateriaal voor vrijwel elk onderwijsniveau. Zij levert producten en diensten voor de basisschool, het voortgezet onderwijs, het middelbaar beroepsonderwijs, opleidingen voor professionals en het hoger onderwijs. En ja Noordhoff geeft natuurlijk De Grote Bosatlas uit ¬- inmiddels uitgegroeid tot een hele Bosatlasfamilie ¬- en andere producten die tonen dat leren ook leuk is, zoals de Lijsters, Loco en de populaire software van AmbraSoft. In 2007 verkoopt Wolters Kluwer haar educatieve divisie, waar Wolters-Noordhoff deel van uitmaakte, aan Bridgepoint Capital. Deze groep educatieve uitgeverijen kreeg daarna de overkoepelende naam infinitas learning. Vanaf 31 maart 2008 gaat het bedrijf verder onder de naam Noordhoff Uitgevers.

In de rol van marketing manager ben ik binnen Noordhoff commercieel verantwoordelijk voor het beroepsonderwijs en rapporteer rechtstreeks aan de directie. De beroepsonderwijs markt is een consumenten markt, waarbinnen de studenten MBO en HBO zelf bepalen of zij de voorgeschreven boeken willen aanschaffen, aangezien dit niet verplicht is in Nederland. Consumenten marketing staat dan ook centraal in onze marketing benadering en gezamenlijk met een aantal sterke distributie partners zoals BOL.com investeren we veel in het creëren van een hoge aanschaffractie. Oftewel het aandeel studenten dat de boeken aanschaft. Kennis van de student, wat hij wil en wanneer en waar hij zijn lesmateriaal aanschaft is essentieel voor onze markt leidende positie.

Belangrijkste activiteiten:
• Lancering MBO webshop / pilot 6.000 studenten
• Ontwikkeling blended learning proposities met Hanzehogeschool, HvA en Windesheim
• Ontwikkeling E-book platform i.s.m. Bookshelf en distributiepartner Studystore
• Creëren 360° consumenten view met Salesforce
• Opzet en implementatie 100% online marketing strategie
• Ontwikkeling Boek op maat propositie


Crossmedia Communicatiegroep december 2011 – augustus 2015

De Crossmedia Communicatiegroep (Amsterdam, Groningen en Heerenveen) in 1994 opgericht als Noordwest 12 reclamebureau, groeit uit tot een toonaangevend full service bureau in Noord Nederland. De groep huisvest naast Noordwest 12 ook de bedrijven V12 (internet), LeadQ, ClickQ en Echtemensen.com, met in totaal 50 experts die o.a. cross mediale campagnes ontwikkelen voor Adecco, Batavus en Nefit. Onderscheidingen: Zilveren Spinaward, Dutch interactive award en top 3 Emerce top 100.

In de functie van commercieel directeur was ik het primaire aanspreekpunt van de groep en P&L verantwoordelijk. Aansturing van de accountmanagers en realiseren omzet targets. Daarnaast inhoudelijk betrokken bij de (online) marketing strategie trajecten van de top accounts: Nefit, Adecco, Batavus, Trip Advocaten, DOC kaas, Faber haarden, Gemeente Heerenveen, Sportvisserij Nederland, Winestein en Kubus opslag.

Belangrijkste activiteiten:
• Begeleiden fusie 5 bedrijven tot de Crossmedia Communicatiegroep
• Merk positionering Trip advocaten
• Ontwikkeling product portfolio DOC kaas
• Positioneringscampagnes Nefit & Batavus
• Lead generatie Sportvisserij Nederland en ontwikkeling interactief platform mijn vismaat (winnaar Dutch interactive award)
• Jurylid Esprix awards - vakprijs voor de beste marketingcommunicatie campagnes
• Jurylid Crossmedia awards – vakprijs voor de beste crossmedia cases van het jaar


Batavus 2 periodes: Januari 2005 – januari 2008 &
januari 2009 – november 2011

Batavus is een van de grootste fietsmerken van Nederland met haar wortels in het Friese Heerenveen. Onderdeel van de beurs genoteerde Accell Group. Accell Group richt zich internationaal op de midden- en hogere segmenten van de markt voor fietsen en fietsonderdelen en -accessoires. De beursgenoteerde onderneming heeft markt leidende posities in Nederland, België, Duitsland, Italië, Frankrijk, Finland, Turkije, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Batavus, opgericht door Andries Gaastra in 1904, is na een bestaan van meer dan honderd jaar niet meer uit het straatbeeld weg te denken en is toonaangevend in design en innovatie.

In de functie van Sales & Marketing Manager was ik verantwoordelijk voor het commerciële resultaat en beleid. Aansturing van een team van 35 medewerkers bestaande uit de afdeling Verkoop, Verkoopbinnendienst en Marketing. Ik rapporteerde rechtstreeks aan de algemeen directeur en was lid van het MT. Zwaartepunt lag op het vlak van sales bij de ondersteuning van de accountmanagers en retail salestrajecten. Daarnaast een continue investering in professioneel account management, waarbij het commerciële resultaat en de ontwikkeling van het gehele team centraal stond. Op het vlak van marketing verantwoordelijk voor de aansturing van het marketing team, bestaande uit brandmanager, senior marketeers en online specialisten.

Belangrijkste activiteiten:
• Ontwikkeling Batavus brandstrategie, huisstijl en campagnes
• Professionalisering productontwikkeling
• Ontwikkeling retail formule Bikes & More
• Joint promotions met NH Hotels, Center Parcs en Vodafone
• Lancering grootste fietsmagazine Tring
• Ontwikkeling en aansturing export activiteiten met eigen verkoopkantoren in Amerika, Duitsland en Denemarken. Daarnaast in samenwerking met lokale partners distributie opgezet voor Frankrijk, Spanje en Engeland.
• Project implementatie lean management
• Supplychain optimalisatie in samenwerking met zusterbedrijven Sparta en Koga


Magevents / Haarlems uitgeefbedrijf HUB februari 2008 – december 2008

Het Haarlems Uitgeefbedrijf (HUB) is opgericht door Wouter Hendrikse. Het HUB (tegenwoordig genaamd: Reshift), heeft een sterke positie in print en online en is gespecialiseerd in het uitgeven van computer en games titels. Door de overname van een aantal toonaangevende titels van Sanoma (Computer Idee, PCM en Power unlimited) ontstaat het idee om rondom de HUB titels een evenement te organiseren. Magevents is de dochteronderneming die deze evenementen bedenkt, organiseert en uitvoert met een eigen P&L verantwoordelijkheid.

In de functie van statutair directeur a.i. Magevents, geheel P&L verantwoordelijk. Belangrijkste doelstelling was het succesvol ontwikkelen en uitvoeren van het Multimedia event 2008 / HME2008. Belangrijkste uitdaging was het opzetten van samenwerkingen met Telegraaf Mediagroep (TMG), Sanoma, Jaarbeurs, Gemeente Utrecht, Hobbycomputer club (HCC), Microsoft, HP, Sony en Nintendo.

Belangrijkste activiteiten:
• Conceptontwikkeling HME2008
• Acquisitie 400 beursdeelnemers
• Reclame en PR, met joint promotions Radio538, Veronica, Telegraaf en Sky Radio
• Werven bezoekers / 60.000 in 3 dagen


Hooghoudt februari 2008 – december 2008

Hooghoudt is sinds 1888 een begrip in jenever minnend Nederland. Deze Groningse distilleerderij is met name, door de populaire met een Effie bekroonde TV commercial, bekend van de jonge dubbele graanjenever. Het familie bedrijf heeft een sterke positie bij de slijter en blijft voortdurend aan haar producten portfolio en verpakkingen werken. De innovatie drang heeft naast de bekende jenevers geleid tot een complete lijn fruitjeveners, kruidenbitters en likeuren.

In de functie van marketing directeur a.i. gaf ik leiding aan het team van brand managers en product marketeers en was ik als lid van het MT, verantwoordelijk voor het brandmanagement en product portfolio.

Belangrijkste activiteiten:
• Productontwikkeling compleet nieuwe lijn kruidenbitters,
• Campagne “Wat heel Holland Hooghoudt”
• Design traject logo en jenever flessen




Victoria Loyalty (100% onderdeel ING) januari 2004 – december 2004

Victoria, onderdeel van ING Bank, biedt diensten aan op het gebied van loyaliteitsmanagement. Behalve consultancy, programmaontwikkeling en –services ontwikkelt het bedrijf ook services voor o.a. registratie, gemaksdiensten en productaanbiedingen. Victoria loyalty werkte in eerste instantie exclusief voor bedrijven in de ING Groep. Door het groeiende succes en de aankoop van Personal Care Company positioneert ze zich meer en meer als relationship factory en ontwikkelt en realiseert loyaliteitsprogramma’s voor zowel klant- als medewerker relaties.

Januari 2004 is de aankoop van Personal Care Company door Victoria Loyalty een feit en treed ik in dienst als commercieel directeur. In deze rol ben ik verantwoordelijk voor het commerciële beleid en leid daarnaast de fusie tussen de 2 bedrijven.

Belangrijkste activiteiten:
• Succesvolle integratie van alle bedrijfsactiviteiten van Personal Care Company binnen Victoria
• Succesvolle salestrajecten voor o.a. FNV, Netwerk VSP en ONS Schiedam
• Implementatie loyalty programma voor alle ING medewerkers
• Ontwikkeling loyalty programma voor ING/Postbank credit cards


Personale Care Company februari 2001 – december 2003

Eind 2000 gaat Personal Care Card Nederland (PCCN) failliet. Met name de database van alle deelnemende bedrijven van de grootste leisure card van Nederland met meer dan 600.000 cardhouders trekt mijn aandacht. In gesprek met de curator besluit ik samen met 2 partners, waaronder oud directeur Airmiles Betje van Everdingen, om PCCN te kopen en het bedrijf door te starten. Maart 2001 is Personal Care Company een feit en maakt het bedrijf een succesvolle doorstart. Naast het aanbieden van de personal care card voor o.a. employé benefit programma’s worden er ook maatwerk loyalty programma’s voor bedrijven ontwikkeld. Vanwege de unieke propositie van het loyalty programma en de Airmiles achtergrond weten we in korte tijd Postbank, ING, AVRO, Algemene bond van ouderen (ANBO), Businesslease, BOL.com en Scarlet telecom als klant binnen te halen. Door de strategische samenwerking met Victoria Loyalty zijn we in staat onze service levels snel op te schalen. Het commerciële succes blijft door onze ING partner dan ook niet onopgemerkt. In oktober 2003 spreekt Victoria de wens uit het gehele bedrijf te willen kopen en in januari 2003 is de verkoop een feit en worden we “ingelijfd”.

In de rol van directeur en mede eigenaar, algeheel verantwoordelijk om de doorstart van PCCN tot een succes te maken. De overige partners blijven op de achtergrond maar delen actief hun kennis, ervaring en netwerk. Deze periode voelt als een intensieve MBA met de ultieme beloning in de vorm van de succesvolle verkoop aan ING.

Remu januari 1999 – januari 2001

Tot 2002 is REMU de onafhankelijke energie leverancier van de provincie Utrecht. Inmiddels is REMU overgenomen door ENECO. De energie markt liberaliseert en de vertrouwde provinciale markt verschuift naar een landelijke arena. Deze hectiek met een enorme gedragsverschuiving naar het gebruik van groene stroom betekent een grote commerciële kans.

In de rol van commercieel manager ben ik verantwoordelijk voor het commerciële beleid. Door de kansen die de liberalisering biedt zetten we vol en succesvol in om consumenten te laten switchen.

Belangrijkste activiteiten:
• Succesvolle landelijke groene stroom campagne
• Switch accountmanagement van provinciaal naar landelijk


Fair information services januari 1997 – december 1998

FAIR is ontstaan na het faillissement van Fokker. Circa 400 hooggeschoolde medewerkers met een ICT en/of engineering achtergrond werden direct na hun ontslag aangenomen door IBM en Roccade en werd Fokker Aircraft IBM Roccade, oftewel FAIR een feit. De expertise van FAIR was gericht op het beheren en onderhouden van bedrijf kritische informatiesystemen. Vanuit een aantal gespecialiseerde business units werden de diverse markten bediend.

In de rol van business unit manager was ik commercieel en P&L verantwoordelijk voor de unit Integrated services. Met name de detachering van in totaal 52 professionals bij diverse opdrachtgevers, zoals IBM en Pink Roccade was de grootste commerciële uitdaging




Vedior februari 1993 – december 1996

In 1984 werd Vedior uitzendbureau, samen met de 2 andere uitzendbureau's ASB en Dactylo door Vendex onder gebracht in de Vedior Holding (later hernoemd naar Vedior International) dat wereldwijd actief werd in 43 landen. Naast bemiddeling in het vervullen van tijdelijke vacatures en vaste aanstellingen, leverde Vedior Holding ook services op het gebied van human resources, outplacement en outsourcing. Verder werden ook trainingen aangeboden. Vedior Holding kenmerkte zich door een grote verscheidenheid aan werkmaatschappijen en meer dan 200 merken. IN 2008 is Vedior door Randstad holding overgenomen en zijn de voornaamste uitzendactiviteiten bij Tempo Team ondergebracht.

Na de Hotelschool ben ik bij Vedior Amsterdam Osdorp gestart in de rol van vestigingsmanager. Een typische industriële vestiging die met name het havengebied bediende. Door het succes van de vestiging werd me een jaar later de functie van districtsdirecteur Utrecht aangeboden. Een mooie kans om binnen een ambitieuze club de stap te zetten naar directie niveau en verder te ontwikkelen.

Opleiding interimmanager

OPLEIDINGEN

• Hoge Hotelschool Maastricht – diploma januari 1993
• Nima A en B | Gecertificeerd Senior Marketing professional NIMA
• Strategische inzet van ICT - Berenschot
• Sales & marketing – Erasmus universiteit Rotterdam
• Organisatiekunde – Open universiteit Amsterdam
• Educatief uitgeven – Noordhoff Uitgevers

CURSUSSEN

• Projectmanagement Prince2
• ITIL Foundation
• SCRUM Projectmanagement
• Lean management

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

BRANCHE ERVARING

• Zakelijke dienstverlening
• ICT
• Energie
• Detachering
• Fietsindustrie
• Evenementen
• Educatieve uitgeverij
• Reclame

MANAGEMENT ERVARING

• Directeur
• Commercieel directeur
• Marketing manager
• Sales manager
• Consultant



Talenkennis interimmanager

Engels - goed
Duits - goed
Nederlands - moedertaal

Overig

PROFIEL

Ik ben bevlogen, ondernemend met een “can do” mindset. Doelbewust en opgetogen, op zoek naar nieuwe wegen. Met opgestroopte mouwen, samen werken, samen bouwen. Om te beginnen wil ik graag winnen maar met een 2e plek valt ook best te leven want iedereen heeft het beste gegeven. Tevreden klandizie, company pride. Gezonde ambitie, zakelijk instinct en netwerker pur sang. Strategisch sterk, commercieel en gewend om P&L verantwoordelijk te zijn.


 beschikbaar?