T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



ICT manager

ICT manager

Werkervaring interimmanager

Persoonlijk profiel
Een stevige persoonlijkheid met het hart op de goede plek die veel werk kan verzetten.
Meer dan 20 jaar geef ik leiding. Dat doe ik met oog voor de organisatie en de mensen die de organisatie maken. Ik ben iemand die meer dan gemiddelde aandacht voor mensen heeft. Het wel en wee van “mijn” afdeling gaat me aan het hart. Door deze aandacht voor mijn teamleden kan ik hen motiveren om zich te ontwikkelen en willen ze graag voor mij werken. Zodoende bereik ik dat ik een effectief werkend team bouw waar de organisatie veel profijt van heeft. Mijn aanwezigheid in een organisatie is dan ook snel merkbaar. Door mijn analytisch vermogen ben ik in staat om snel te doorgronden wat de knelpunten zijn binnen de organisatie en wat de sterke eigenschappen van mijn medewerkers zijn. Dit maakt dat ik effectief kan werken aan verbetering. Door mijn open mind vind ik snel mijn weg in een organisatie en daarbij zoek ik actief de samenwerking met andere teams. Samenwerking stimuleer ik ook bij mijn medewerkers. Bij dit alles sta ik stevig in mijn schoenen zonder inflexibel te worden.

Werkervaring

01-03-2011 tot 31-12-2013: ICT Manager, Rijksdienst Caribisch Nederland, Bonaire De Rijksdienst Caribisch Nederland zocht in 2010 iemand die de uitdaging aan durfde om op Bonaire, Saba en St. Eustatius in een jonge organisatie de ICT infrastructuur en het ICT team op poten te zetten. Ik heb deze uitdaging aangenomen. In deze periode was ik verantwoordelijk voor het totale ICT beheer van de rijksoverheid in Caribisch Nederland (op de eilanden Saba, St. Eustatius en Bonaire). De rijksoverheid bestaat o.a. uit Min. van BZK, Financiën, OCW, SZW, V&J, EZ, IM en VWS en verder nog uit CBS, IND en DJI. Kortom een heel diverse organisatie met allemaal eigen politieke belangen die gebruik maakten van één ICT omgeving. Een zeer complexe organisatie om in te werken. De omstandigheden waren moeilijk omdat er maar weinig expertise op de eilanden is en ook goederen en diensten maar beperkt beschikbaar zijn. Daarbij komt nog dat de infrastructuur slecht en onbetrouwbaar is.
De opdracht was om een robuuste ICT omgeving neer te zetten die veilig en betrouwbaar was. De dienstverlening moest doorgaan en het grote aantal storingen moest verminderd worden. Het budget was beperkt en de opdracht was om de dienstverlening te verbeteren zonder de kosten te laten stijgen.
Eerst heb ik er voor gezorgd dat de ICT omgeving stabiel werd en betrouwbaar was door een aantal technische wijzigingen door te laten voeren en door de aanschaf van extra apparatuur en verbindingen. Daarnaast heb ik monitoring en softwaredistributie in laten regelen. Ook heb ik de beveiliging laten verbeteren. Toen dat min of meer klaar was, ben ik begonnen met het inrichten van functioneel beheer en informatiemanagement. Verder heb ik het initiatief genomen om de samenwerking met het ziekenhuis, de middelbare school en het Openbaar Lichaam Bonaire te zoeken. Ook heb ik de samenwerking tussen Rijksdienst Caribisch Nederland en SSC-ICT van BZK in den Haag vorm en inhoud gegeven door een servicedeskvoorziening voor de avonduren in Nederland in te richten op Bonaire. Aangezien het lastig was om gekwalificeerd personeel te vinden in de regio, heb ik de samenwerking met Belastingdienst Nederland opgezet voor de tijdelijke inzet van personeel. Daarnaast heb ik het initiatief genomen om samen met de klant de kwaliteit van de software die in gebruik was bij de belastingdienst en Sociale zaken te verbeteren door de leverancier actief te sturen op het releasematig opleveren van de applicaties.
Resultaat:
Na drie jaar is er een professionele ICT organisatie opgebouwd met goed opgeleide mensen. De operationele ITIL processen zijn geïmplementeerd, informatiemanagement en functioneel beheer zijn ingericht en er is een goede samenwerking met de facilitaire afdeling, met Nederland en met semi overheidsinstanties op Bonaire. Er is een maandelijks overleg tussen ziekenhuis, school Openbaar Lichaam Bonaire en er wordt ondersteuning geboden aan de middelbare school en het Openbaar Lichaam Bonaire.
En het belangrijkste: De klanten waren erg tevreden over de hoge kwaliteit van de dienstverlening.
Gebruikte methoden en technieken:
Prince II, ITIL, ASL, BiSL, HyperV, VMware, Windows Server 2008, HP Lefthand SAN, Fortigate Firewalls, Cisco Netwerkapparatuur, MS SQL 2008 en Exchange 2010, Windows 7 en Office 2010. Applicaties: OTRS, Afas, Exact, Asycuda, Software voor afhandelen Belastingaanslagen en Douane zaken, Software voor Sociale Zaken, Software voor de Zorgverzekering.

01-09-2008 tot 31-01-2011: Interim manager Gemeente Groningen
De ICT afdeling van de gemeente Groningen presteerde ondermaats. Er was onduidelijkheid over het onderhanden werk en de medewerkers waren niet gemotiveerd. Veel werk werd gedaan op aangeven rechtstreeks vanuit de organisatie zonder te kijken of dit paste en wat de invloed was op andere werkzaamheden.
De gemeente Groningen zocht een manager die grip kon krijgen op het onderhanden werk van de medewerkers van de ICT afdeling. Verder moesten de leidinggevenden van de afdeling gecoacht worden. Hierbij was ik verantwoordelijk voor de inzet en ontwikkeling van het personeel, in totaal 30 personen. Dit hield in dat ik verantwoordelijk was voor technisch applicatiebeheer, systeembeheer, netwerkbeheer en databasebeheer. Verder was ik trekker van een verandertraject waarbij de medewerkers in een nieuwe organisatievorm anders en beter met elkaar zijn gaan samenwerken.
Ik heb structuur aangebracht en de medewerkers geholpen bij de omschakeling van ad hoc werken naar werken volgens afspraak. Daarbij heb ik de klantorganisatie duidelijk gemaakt dat er een andere manier van werken werd geïntroduceerd. Ik heb een werk- en inzetplanning opgezet. Verder heb ik invulling gegeven aan de beoordelingscyclus door voortgangsgesprekken te houden en beoordelingen op te maken. Ook heb ik de interne communicatie verbeterd door meer structuur in de overleggen aan te brengen.
Resultaat:
Er werd meer werk verzet met dezelfde mensen doordat er beter werd nagedacht voor dat er tot handelen werd overgegaan. De ICT omgeving is stabieler en betrouwbaarder geworden en medewerkers kregen meer waardering en daarmee ook meer plezier in het werk.
Gebruikte methoden en technieken:
Prince II, ITIL, BiSL, VMWare, Unix, Linux, Windows 2008, HP EVA SAN, Cisco Netwerkapparatuur, Oracle 9 en 10, MS SQL 2008 en Groupwise, Windows XP en Office 2003 Applicaties: diverse applicaties uit de Centric suite, Hummingbird, Gouw belastingen.

01-02-2008 tot 30-08-2008: Projectmanager Yacht, Zwolle
Bij Yacht in Zwolle gaan werken als Interim professional. Gedurende deze periode “op de bank gezeten” wegens gebrek aan opdrachten. Ik heb mijn tijd opgevuld met een aantal commerciële activiteiten waaronder ondersteuning van de unit manager en de accountmanagers.
Geholpen met het zoeken naar opdrachten. Samen met collega’s een definitie geschreven voor vakmanschap van project- en interim-management.
Resultaat:
Met de andere “bankzitters” een propositie over projectmanagement geschreven voor Yacht.
Gebruikte methoden en technieken:
Prince II, BiSL, ITIL.

01-04-2005 tot 31-01-2008: Teammanager Belastingdienst, Apeldoorn
Bij de Belastingdienst was ik in eerste instantie aangenomen als medewerker maar al gauw werden mijn leidinggevende capaciteiten gezien en ben ik op een ontwikkelteam gezet als teammanager.
De opdracht was om de performance van het team te verbeteren. Verder bestonden de taken uit het leidinggeven van 35 personen om twee systemen te onderhouden. Het team was verantwoordelijk voor het onderhouden en verbeteren van twee applicaties van de Belastingdienst.
Door structuur aan te brengen, de inkomende vraag te beheersen en de medewerkers te stimuleren om verantwoording te nemen en hun kennis uit te dragen is de performance van het team sterk verbeterd. Door overleggen met opdrachtgevers en afnemers te houden heb ik de vraag in de grip kunnen krijgen. Actief sturen op samenwerking, releasematig werken en communicatie over wat er gedaan werd heeft er voor gezorgd dat de omgeving deze verbetering is gaan waarderen en eerder met het team kwam overleggen bij wijzigingen of problemen.
Resultaat:
Het resultaat was dat na verloop van tijd het team niet meer gezien werd als een probleem team maar als team dat pro actief kon meedenken in het zoeken naar oplossingen voor met name problemen bij de invoering van de zorg en huur toeslag.
Gebruikte methoden en technieken:
Prince II, ASL, ITIL, Cobol, CoolGen.

Overige functies
07/2004 tot 03/2005: Plaatsvervangend hoofd Service Delivery Management Defensie Telematica Organisatie, Gouda
 Aansturing van de delivery managers, de programmamanager en de productmanagers, totaal 18 medewerkers.
 Vervangen van hoofd Delivery Management bij diens afwezigheid.
 Voeren van gesprekken over de persoonlijke ontwikkeling van de medewerkers.
 Sturen op de kwaliteit van het service delivery proces.
10/2002 tot 06/2004: Projectleider Defensie Telematica Organisatie, Gouda
 Verantwoordelijk voor de overdracht van het ICT-personeel van de Koninklijke Marechaussee (KMar) en de dienstverlening aan de KMar naar DTO.
 Aansturen van het projectteam dat verantwoordelijk was voor deze overname.
 Motiveren van mensen om bij DTO te komen werken.
 Inrichten van de dienstverlening door DTO.
 Aansluiten van de infrastructuur van de KMar op de infrastructuur van DTO.
 Het voorbereiden van DTO op de komst van nieuw personeel en dienstverlening.
11/2001 tot 09/2002: Consultant Defensie Telematica Organisatie, Münster
 Overzicht krijgen en houden op 16 deelprojecten.
 Het overleggen met NATO partijen over de juiste specificaties. Technisch advies geven over de inrichting en aansluiting van NATO systemen en aanpassing van de infrastructuur.
 Begeleiden van de aanschaf van NATO systemen.
 Plannen en bewaken van de oplevering op tijd en volgens de juiste specificaties.
 Communiceren over de ontwikkelingen van het programma
11/2001 tot 09/2002: Resource & Delivery manager Yacht , Zwolle
 Begeleiden en coachen van IT-professionals bij Yacht ICT.
 HRM verantwoordelijk voor de medewerkers
 Vinden van de juiste opdrachten.
 Adviseren in loopbaankeuzes.
 Voorbereiden van medewerkers op intakegesprekken.
 Begeleiden van medewerkers als ze op opdracht waren.
 Meegewerkt aan de invoering van competentie handboek.
1975 – 2001 Ministerie van Defensie
Werkzaam geweest als beroepsmilitair, eerst als onderofficier de laatste vijf jaar als officier.
Functies die ik in deze periode bekleed heb zijn heel divers. O.a. raketspecialist, verbindingsonderofficier, wapen- en geschuthersteller, landmeter, administrateur, programmeur, hoofd netwerkbeheer en als laatste hoofd ICT beheer van een brigade.

Opleiding interimmanager

Opleidingen
 HBO System Engineer,
 Kort HBO - Bedrijfskundige Informatica
 AMBI master, afstudeerrichting Beheer van Informatiesystemen
Cursussen
 Application Services Library (ASL)
 Business Information Services Library (BiSL)
 ITIL V3 Foundation
 Prince II Practitioner
 Inzicht in Invloed
 Krachtig en helder communiceren, Schriftelijk rapporteren en Adviesvaardigheden
 Situationeel leidinggeven
 Beoordelingsgesprekken en terugdringen ziekteverzuim

Talenkennis interimmanager

Nederlands, Engels en Duits

 beschikbaar?