T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



CEO/CMO

CEO/CMO

Werkervaring interimmanager

PARTNER IN STRATEGY, Roermond,  2006 – heden
Strategie sparring-partner voor middelgrote tot grote ondernemingen, voor DGA en Managing Directors.

CEO & eigenaar
Biedt cliënten strategisch advies en/of interim executive management in gebieden als (maar niet uitsluitend) algemene bedrijfs- en marktstrategie, merkpositionering en merken bouwen, turnarounds en revitalisering, sales promotion ontwikkeling, marktonderzoek en inkoop strategie.

Successen:
• Loyale cliënten- en referentie bases, voor wie superieure oplossingen gerealiseerd zijn voor een verbeterde business positionering van concept tot en met implementatie.
• Een verbeterd merkenportfolio voor een kleine cosmetica fabrikant en additionele business in retail franchise.
• 5% kostenreductie bij een bouwmaterialen producent en toeleverancier.
• Leidde de strategische ontwikkeling van een nieuw promotioneel concept voor een sales promotion bureau.


LEAF CONFECTIONARY (nu Cloetta) , Oosterhout,  2006-2008
€ 600 M producent en marketer van o.a. Sportlife chewing gum en Redband Venco zoetwaren.

Vice President of Global Procurement
Formuleerde en leidde op succesvolle wijze de uitvoering van zijn strategisch plan om 10% kostenbesparing op inkoopwaarde te realiseren. Herstructureerde en leidde het team van 8 directe medewerkers.

Successen:
• Totale hervorming van het global purchasing team, herstructurering van rollen en transitie van op intuïtieve ervaring gebaseerde naar een analytische sourcing aanpak.
• Creëerde een significante cash flow verbetering voor een door private equity gefinancierde onderneming, elimineerde succesvol 10% van de kosten op een € 300 M inkoopvolume in zeer uitdagende commodity markten

HENKEL KGAA, Duitsland, Nederland, Oostenrijk & België  1981- 2006
Een € 12,7 B onderneming met 3 business units: Home & Laundry Care, Personal Care en Bonding Technologies.

Vice President of Corporate Purchasing  1999 – 2006
Definieerde de inkoopstrategie en de route van de grootste inkooporganisatie met 200+ FTE met de hoogste bijdrage in besparingen; was verantwoordelijk voor > 50% van de totale Henkel Group inkoop van ca. € 5,2 B. Functionele en business targets opgesteld en gemanaged. Overzag alle sourcing marketing, supply market management en e-business ontwikkeling.

Successen:
• Revitalisering van de inkoopfunctie, intensiveren van de focus op markt en klanten, introductie van state-of-the-art processen en het aantrekken, behouden van hoog kaliber jong talent en hen tot grote hoogte van successen brengen door intensieve persoonlijke monitoring en ontwikkeling. Werd tijdens deze job herkend en erkend voor het zetten en 100% bereiken van zeer ambitieuze doelen.
• Elimineerde >€ 5M in overhead kosten door slankere processen en dientengevolge reductie van het aantal FTE.
• Reduceerde de prijs van grondstoffen met 10% van de Personal Care divisie door een structurele halvering van het aantal leveranciers en het gebruikmaken van maximale hefboomwerking.
• Realiseerde > € 1B transactiewaarde op een nieuw e-business platform (e-tender, e-catalogue en e-supply chain mgt) als champion van het 1ste e-business initiatief van Henkel, door de ontwikkeling van een revolutionair nieuwe set van inkoopprocessen. Werd gehonoreerd met de Henkel Innovation Award.
• Vergroot globaal bereik, pionierde de oprichting van een e-marketplace met peer-ondernemingen als Nestle, Unilever, P&G en Danone.

International Marketing Director & Vice President  1995-1999
Gaf leiding aan alle strategische turnaround en marketing activiteiten voor het grootste internationale wasmiddel merk van Henkel: DIXAN.
Leidinggevend aan 25 FTE team van brand managers en assistant brand managers verspreid over Europa.

Successen:
• Draaide een jaren voortgaande teruggang van 30% in omzet en 50% in winst om door scherp de merkzwakten te analyseren naar een nieuwe leidende markt dominantie: bereikte +36% omzet herstel en meer dan 90% winstverbetering
• Gaf verjonging aan het merk en een hogere efficiency van investeringen, initieerde de ontwikkeling van een standaard marketing mix met verbeterde productformule, nieuw verpakkingsdesign en een meertalige reclame campagne.
• Werd gehonoreerd met de Henkel Leo Award voor de meest effectieve reclame campagne.


ADDITIONELE HISTORIE BIJ HENKEL


Marketing Director – Benelux  1987 – 1995
• Gaf leiding aan het management van een portfolio van ca. 10 wasmiddel merken en merk extensies via een team van 14 FTE brand managers.
• Speelde een initiatiefrijke rol in key account teams voor de top 5 accounts en ontwikkelde een private label strategie voor het grootste Retail account in NL.
• Voegde nieuwe omzetstromen toe door de introductie van bijvoorbeeld vloeibare wasmiddelen en geconcentreerde poeders, alsook een nieuwe tapijtreiniger SAPUR.
• Reactiveerde de light duty merk portfolio, leidde succesvolle relaunches van Fleuril, Dato en Sil merken.
• Won de Food Personality Award voor de meest effectieve introductie met super geconcentreerde poeders.

Brand Group Manager - Austria  1985 – 1987
• Door internationaal topmanagement uitgezocht om de voor Henkel en de markt eerste introductie te realiseren van een topkwaliteit fosfaatvrij wasmiddel met het in Austria markt leidende merk Persil, het 2e merk binnen de Henkel group. Een introductie met een voor Henkel hoog risico en daarom met een zeer hoge attentiewaarde van het topmanagement en Henkel-familie.
• Realiseerde een zeer succesvolle introductie in Austria en liet Persil als marktleider verder groeien van 22% naar 26% in 3 maanden tijd.

Brand Group Manager – Benelux  1981 – 1985
• Liet het stervende merk Persil herleven, stabiliseerde de marktpositie en creëerde een platform voor de groei van de gewogen distributie van <40% naar >90%.
• Realiseerde een groei van 13% van de merken Witte en Bonte Reus door een meerwaarde strategie te ontwikkelen, die door een hogere prijspositionering een hogere bruto marge mogelijk maakte, waaruit hernieuwde advertising investering en betere productkwaliteit werd gefinancierd.
• Won de Effie voor de meest efficiënte reclame campagne kijkend naar marktaandeel, omzet en winst.

Opleiding interimmanager

Doctorandus/Master Bedrijfseconomie, Marketing specialisatie
Erasmus Universiteit, Rotterdam

MBA programma – Michigan State University, USA
MBA courses – INSEAD

AWARDS:
Henkel Innovation Award &#61599; Henkel Leo Award &#61599; Food Personality Award &#61599; Effie

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Strategist / Interim executive met een excellente track record in het transformeren van nieuwe, in problemen verkerende en stagnerende business en merken tot krachtbundel in zeer concurrerende internationale markten.
• Verandert dromen in realiteit, actief als toegewijde business partner, adviseur en uitvoerend leider.
• Weet feilloos en snel de belangrijkste zwakten en issues aan te duiden, een diepgaande analyse te bieden en een 360o perspectief.
• Tackelt de meest complexe uitdagingen en ontwikkelt innovatieve en alternatieve oplossingen.
• Vergroot kansen en omzetstromen, bedenkt baanbrekende initiatieven.
• Zet nieuwe standaarden voor groei en succes, is een speerpunt in het vormen van strategische visies, plannen en routekaart van acties met een grote impact


Talenkennis interimmanager

Nederlands moedertaal, Engels en Duits vloeiend (taal en schrift)

Overig

professioneel toezichthouder

 beschikbaar?