T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



Programmamanager ITSM a.i. @ ziekenhuis Bernhoven

Programmamanager ITSM a.i. @ ziekenhuis Bernhoven

Werkervaring interimmanager

2013– heden Programmamanager ITSM (zzp) bij ziekenhuis Bernhoven
Begin april 2013 is het ziekenhuis Bernhoven verhuist van de locaties Veghel en Oss naar één nieuwe locatie in Uden. Op hetzelfde moment moesten ook talloze nieuwe ICT-systemen worden toegevoegd aan het beheerportfolio. Een aantal van deze nieuwe systemen hebben tot doel de primaire zorgprocessen beter te ondersteunen.
Mede door het optreden van enkele ernstige verstoringen groeide het besef van de toegenomen afhankelijkheid. Hierdoor ontstond de behoefte om meer in control te komen over de beschikbaarheid van de informatievoorziening.
Omdat de toenmalige ICT-beheerorganisatie niet adequaat en doordacht georganiseerd was bleek het vrijwel onmogelijk te voldoen aan de gestelde eisen.
Vanaf dat moment heeft ziekenhuis Bernhoven mij gevraagd de ICT-beheerorganisatie te gaan reorganiseren.
Aandachtsgebieden:
Ik heb gekozen voor een aanpak op basis van het ISM procesmodel; dit is een pragmatische variant op ITIL.
Hiervoor zijn zes procesmanagers aangewezen die onder mijn aansturing zorggedragen hebben voor het adequaat inrichten en managen van de processen.
Er is een project portfolio manager aangewezen die de toestroom van projecten doet afhandelen. Ook deze werkwijze is procedureel beschreven en geborgd.
Hierdoor is het ons gelukt de werkwijze van de ICT-beheerorganisatie transparanter en doeltreffender te maken. Ook is de performance van de ICT-beheerorganisatie inzichtelijker geworden en hierover wordt maandelijks gerapporteerd.
Een belangrijke thema in het kader van de kostenbeheersing was het inzichtelijk maken van de ICT-keten. Daar waar onvoldoende (interne) kennis aanwezig bleek te zijn is dit extern belegd bij een leverancier.
Tot slot heb ik zorggedragen voor het borgen van NEN7510 binnen de ziekenhuisorganisatie.

2012 – 2013 Manager ICT-Services bij het Atrium Medisch Centrum – cluster Informatie, Communicatie, Medische Technologie
Het cluster ICMT bestaat uit de afdelingen Klinische Fysica, Medische Technologie, Applications en ICT-Services. Dit cluster bestaat uit ongeveer 90 medewerkers.
Binnen dit cluster was ik verantwoordelijk voor de afdeling ICT Services. Deze afdeling is samengesteld uit de groepen: systeem- en netwerkbeheer, werkplekbeheer, telecommunicatie en het bedrijfsbureau (PPM, projecten, contactbeheer, configuratiebeheer, etc.). In deze functie geef ik leiding aan ongeveer 25 medewerkers.
Ten aanzien van het informatiebeleid adviseerde ik de RvB en de directie. Tevens was ik verantwoordelijk voor de uitvoering van het strategisch beleid, waaronder het signaleren, analyseren en oplossen van knelpunten in de uitvoering van het ICT beleid en de ontwikkelingen van de ICT portfolio binnen de ziekenhuisorganisatie. Tevens trad ik op als adviseur naar de organisatie bij automatiseringsvraagstukken.
Tot slot behoorde het behalen en bewaken van de financiële doelstellingen van de ICT organisatie tot mijn aandachtsgebied, inclusief het opstellen van de ICT (meer)jaarbegroting.
Aandachtsgebieden:
De ICT dienstverlening werd in het verleden gekenmerkt door veelvuldige verstoringen en incidenten. Bij mijn aantreden als afdelingsmanager heb ik mijn aandacht primair gericht op het borgen van het beheer en het changeproces. Door het inventariseren van de beheertaken en deze planmatig te laten terugkeren liep het aantal verstoringen als gevolg van onvoldoende beheerinspanning terug.
Beheerafspraken:
Door het ontbreken van beheerafspraken met andere afdelingen, zoals de facilitaire dienst en bouwzaken, bleek al snel dat diverse activiteiten niet of dubbel werden uitgevoerd. Voor de overlappende beheergebieden, zoals met de fysieke infrastructuur (kabels, wandcontactdozen, etc.) zijn onder mijn leiding beheerafspraken opgesteld.
Beheerketen:
Ook is gekeken naar de integrale beheerketen; de wijze waarop het geheel aan ICT componenten zorgdraagt voor de gevraagde functionaliteit en de beschikbaarheid. Het bleek dat de beheerorganisatie over onvoldoende interne resources beschikte om het gevraagde dienstverleningsniveau te kunnen leveren en dat dit ook onvoldoende extern werd geborgd.
De eerste stap was het definiëren van de Concern Informatie Systemen (CIS); vervolgens is voor deze systemen een analyse opgesteld om te bepalen welke kennis noodzakelijk is om het beheer te kunnen waarborgen. Voor de gebieden waar onvoldoende kennis aanwezig bleek te zijn hebben we dit kunnen borgen bij leveranciers.
Changesproces:
Veel verstoringen en incidenten waren direct herleidbaar naar ad-hoc uitgevoerde changes.
Door de pragmatiek van de dag voerden veel beheerders changes uit zonder afstemming met de interne beheerorganisatie. Ook werden er onvoldoende (of geen) risico en/of impact analyses opgesteld, waardoor de inschatting van de effecten van changes vaak beperkt bleven tot het persoonlijk kennisniveau van de uitvoerder. Deze aanpak resulteerde in onvoldoende zicht op de afhankelijkheden, met als gevolg dat verstoringen veelvuldig optraden.
Door afspraken te maken over de wijze waarop changes uitgevoerd kunnen worden en het proces hiervoor te borgen in de beheerorganisatie is het aantal verstoringen en incidenten sterk teruggelopen.
Nevenactiviteit:
• Sinds 2009 was ik lid van de Commissie Privacy van het Atrium MC, met als aandachtsgebieden “ICT & Recht” en informatiebeveiliging. De Commissie Privacy adviseert gevraagd en ongevraagd de Raad van Bestuur inzake beleidsvraagstukken o.h.g.v. de privacywetgeving.





2011– 2012 Directeur ICMT / CIO (a.i.) bij het Atrium Medisch Centrum
Na de benoeming van de (interim) CIO ben ik gevraagd voor de functie van plaatsvervangend CIO. Doordat deze CIO kort na zijn aanstelling ziek werd heb ik op verzoek van de RvB deze functie volledig op mij genomen.
Deze uitdagende functie heb ik met veel enthousiasme uitgevoerd van december 2011 t/m november 2012, waarna ik deze taak heb mogen overdragen aan de nieuwe (vaste) CIO.

2008 – 2011 Projectmanager / projectportfolio manager bij het Atrium Medisch Centrum – cluster Informatie, Communicatie, Medische Technologie
1. Verantwoordelijk voor het managen van grootschalige, complex samenhangende en meestal langer lopende projecten en programma’s.
2. Coachen van de medewerkers van ICMT op het gebied van projectmatig werken.
3. Borging van het project portfolio management.
Uitgelicht:
• project BSN in de zorg: dit programma had als doel om het BSN nummer te integreren binnen het zorgproces en daarmee in de vele tientallen applicaties die binnen het ziekenhuis worden gebruikt. Door de complexe samenhang was dit een zeer uitdagend project. In 2010 is dit project met succes afgerond.
• binnen ICMT was nauwelijks borging van projectprocedures, waardoor veel wijzigingen uitliepen in de tijd, geld en resources. Tevens werden de afgesproken resultaten vaak niet behaald.
Door het opstellen van pragmatische procedures, afspraken met de beheerorganisaties en het coachen van de projectleiders is dit sterk verbetert.

2007 – 2008: ICT Consultant (gedetacheerd via Brunel ICT) bij Philips Medical Systems, BL Cardio Vasculair X-Ray
Configuratie Management is voor de business line “Cardio Vascular X-ray” van strategisch belang, omdat daarmee de gevolgen van de technologische vernieuwing op de bestaande en toekomstige installed base in kaart gebracht kunnen worden, waardoor product innovatie en onderhoudsinspanning beter planbaar zijn. Binnen deze BL was tijdelijk behoefte aan externe kennis o.h.g.v. ICT integratie tussen de verschillende ERP systemen.
Aandachtsgebieden:
⦁ controleren van de data-integriteit van de catalogi (Siebel, SAP, PMGCat, PRFCat) t.o.v. de technische projectdata;
⦁ het opstellen van een advies en PvA over de mogelijkheden van geautomatiseerde output conversies uit SAP;
⦁ verantwoordelijk voor het opstellen van een PvA voor de borging van de procedures van Configuration Management binnen de diverse ICT systemen;

2005 – 2007: Manager DCS Netwerken en DCS Applications (gedetacheerd via Brunel ICT) bij KPN Zakelijke Markt
Binnen deze functie was ik eindverantwoordelijk voor de afdeling DCS Netwerken (21 FTE) en in een later stadium ook voor de afdeling DCS Applications (26 FTE) van KPN Datacenter Services te Heerlen.
DCS Netwerken is de Service Delivery Unit die verantwoordelijk is voor de netwerkdiensten binnen de Cybercenters van KPN DCS (Heerlen en Amsterdam).
De afdeling Applications is de Service Delivery Unit die verantwoordelijk is voor de diensten Webapplicaties en portals, NetXchange, Weblogic, X400 diensten, Backup Online en Lotus mailservices. (klanten: telefoongids.nl, autotrader.nl, Justitie, Volker Wessels, Stork, etc)
Aandachtsgebieden:
⦁ operationele aansturing van de afdelingen en de medewerkers;
⦁ financiën binnen de afdeling (EBIT en PxQ);
⦁ afdelingsjaarplan,
⦁ HR binnen de afdelingen (sollicitaties, functieomschrijvingen, beoordelingen, etc);
⦁ projectleider voor het verbeter- en besparingstrajecten (d.m.v. BPR) met tot doel DCS te transformeren tot een klant(propositie) gerichte, flexibele organisatie;
⦁ escalatiemanager voor SDU overstijgende escalaties;



2003 – 2005: Projectmanager MPS (zzp) bij Océ Business Services
Als grondlegger van de “Managed Print Services (MPS)” heeft Océ mij in 2003 gevraagd verantwoordelijk te worden voor de inrichten en borging van deze dienstverlening binnen Océ Business Services. Ik rapporteerde rechtstreeks aan de directeur van Océ Business Services.

Tevens ben ik betrokken geweest bij een aantal grote MPS implementatieprojecten, zoals bij de Gemeente Nijmegen en ROC Gilde. Ook heb ik als adviseur opgetreden bij het onderzoek naar de inrichting van de wereldwijde MPS dienstverlening voor General Electric.

De inrichting van deze dienst is onder mijn leiding succesvol afgerond en is uiteindelijk (wereldwijd) een standaard dienstverlening geworden bij de meeste printerfabrikanten.

Aandachtsgebieden:
⦁ het ontwikkelen en implementeren van de nieuwe dienstverlening “Managed Print Services”;
⦁ beschikbare ICT kennis bundelen; met als doel de effectiviteit van de informatiesystemen voor outputservices en het beheren daarvan te verbeteren;
⦁ het beschrijven van de ICT architectuur bij de klanten van Océ en het inrichten van de beheerprocessen;
⦁ analyseren van nieuwe business opportunity’s;
⦁ beschrijven van de catalogus MPS producten en diensten;
⦁ meehelpen aan de beantwoording van RFI’s;
⦁ toetsen van ICT mogelijkheden bij potentiële klanten;
⦁ signaleren van knelpunten bij ICT vraagstukken bij klanten en adviseren over mogelijke oplossingen;
⦁ eindverantwoordelijk voor projectresultaten MPS;
⦁ formuleren van een lokaal besturingsconcept voor printerbeheer;
⦁ intermediairfunctie tussen de reproafdelingen, ICT consultancy afdeling / management / klanten;
⦁ opstellen van de service level agreements voor de nieuw te leveren MPS diensten;


2001 – 2003: Projectleider (zzp) bij DSM NV te Geleen
In 2000 had DSM besloten de reguliere kopieermachines te gaan vervangen door multifunctionele printers, met als doel te kunnen besparen op de totale kosten voor de decentrale repro.
Tijdens de implementatie van 350 HP multifuncionals liep men tegen grote technische issues aan, waardoor DSM zich uiteindelijk genoodzaakt voelde een andere projectleider te gaan benoemen. Vervolgens heb ik in 2001 de projectleiding overgenomen van HP.
Nadat in de loop van 2001 het project met positief resultaat werd afgesloten heeft DSM mij gevraagd een MFP servicecenter op te gaan zetten. Hierdoor heb ik de kans gekregen een nieuw type dienstverlening te ontwikkelen; de Managed Print Services (MPS).
Het doel van deze dienstverlening was de gehele decentrale repro (printers, kopieermachine, multifuncionals en faxen) te vervangen door multifunctionele apparatuur en deze via ICT-systemen proactief te gaan beheren.

De hoge besparing die hierdoor wordt gerealiseerd heeft dit type dienstverlening erg succesvol gemaakt en de MPS dienstverlening kan dan ook wereldwijd een standaard dienstverlening worden genoemd bij de meeste grote printerfabrikanten.

Aandachtsgebieden:
⦁ verantwoordelijk voor het architectuur ontwerp en projectaansturing voor de implementatie 350 multifunctionals (geheel DSM en later ook Sabic);
⦁ opzetten van een servicecenter en supportafdeling.
⦁ aansturing van de local service providors;
⦁ operationele aansturing van de Field Engineers en servicecenter medewerkers (6 FTE);
⦁ ontwikkeling en implementatie van de additionele functionaliteiten (print/fax/e-mail) binnen het MFP park;
⦁ opstellen van de interne SLA’s;
⦁ opmaken van de documentatie en handleidingen voor de eindgebruikers;
⦁ management consultancy;

2000 – 2001: Trainer bij CADAC
Als Microsoft Certified Trainer (MCT) verzorgde ik de MCSE systeembeheerders opleidingen binnen de regio’s Hoofddorp, Waddinxveen en Zwolle.
Ook verzorgde ik diverse eindgebruikerstrainingen op het gebied van Microsoft Office, Visio, VBA en talloze andere ICT applicaties.

1999 – 2000: ICT Beheerder bij Defensie Telematica Organisatie
De Defensie Telematica Organisatie (DTO) is het automatiseringsbedrijf van het Ministerie van Defensie en is opgericht als een agentschap van Defensie.

DTO levert ICT-diensten in zowel het statische als het operationele domein. DTO beheert duizenden werkplekken, de onderliggende ICT-infrastructuur en honderden (Defensie)applicaties. Ook ondersteunt DTO de operationele informatievoorziening tijdens militaire operaties, oefeningen en commandovoering van de strijdkrachten.
Als ICT-beheerder bij DTO had ik een vertrouwensfunctie met veiligheidsclassificatie A+.

1998 – 1999: Systeembeheerder/officemanager bij Euro verzekeringen

1996 – 1998: Zelfstandig ondernemer

1993 - 1996: Instructeur Hondengeleider bij de Koninklijke Luchtmacht
Binnen de Koninklijke Militaire School Luchtmacht (KMSL) te Vliegbasis Woensdrecht werd de opleiding tot hondengeleider verzorgd.
Hondengeleiders zijn gewapende militairen met een operationele beveiligingstaak die werken met één (vaste) diensthond. De meeste geleiders werken met een z.g.n. surveillancehond. Dit zijn honden die worden gebruikt bij beveiligingswerkzaamheden.
Een surveillancehond is een zogenaamd geweldsmiddel, zoals de wapenstok en het vuurwapen dat ook zijn. Om die reden moeten zowel de geleider als zijn diensthond opgeleid en gecertificeerd zijn.
Een klein aantal hondengeleiders werd aangewezen voor het opsporen van geïmproviseerde explosieven. Deze honden én hun geleiders kregen een andere opleiding dan de “gewone” diensthonden.
Binnen de opleidingsdienst was ik verantwoordelijk voor het verzorgen van de theorievakken: anatomie, fysiologie, pathologie en gedragsleer. Tevens werkte ik samen met de andere drie instructeurs aan de praktijkvorming van de cursisten, waaronder dressuur en pakwerk.

1992 - 1993: Hondengeleider / explosieven verkenner bij de Koninklijke Luchtmacht
Gelegerd op Vliegbasis Gilze/Rijen en Princenbosch (COA)

1990 – 1992: Dienstplichtig militair LBK bij de NATO
Gelegerd bij de 5e Groep Geleide Wapens te Stolzenau, West-Duitsland

Opleiding interimmanager

2013: ISM Masterclass – certificaatnr. MC00108

2013: ISM Certified – certificaatnr. F000146

2009: Masterclass Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) bij Euroforum

2007: Inschrijving als Registerinformaticus – registernr. 3438

2004: Afgestudeerd als Master of Arts in Information Management via Business School EIMD

2003: Afgestudeerd als Ingenieur Informatica via Hogeschool NOVI

1999: Microsoft Certified Trainer (MCT)

1999: Microsoft Certified Systems Engineer – (MCSE)

1999: Opleiding ICT Beheerder bij Defensie Telematica Opleidingen

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

• gevoel voor humor

• gedreven in motiveren en coachen

• sterk analytisch en probleemoplossend; met aandacht voor de reële mogelijkheden en beperkingen van het ICT domein binnen een organisatie

• breed (in)zicht over het ICT landschap; kan hierdoor snel schakelen

• kan complexe zaken in heldere en begrijpelijke taal uitleggen

• gewend om in een bestuurlijke en beleidsmatige context te werken


Talenkennis interimmanager

Nederlands: spreken:Moedertaal lezen:Moedertaal schrijven:Moedertaal
Engels: spreken:Goed lezen:Goed schrijven:Goed
Duits: spreken:Redelijk lezen:Matig schrijven:Matig

 beschikbaar?