T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



Hands-on controller - bouwer - planning & control

Hands-on controller - bouwer - planning & control

Werkervaring interimmanager

2012- heden: Controller chemische productiebedrijf; lid MT; Functioneel leidinggevend aan de afdelingen Finance en IT (totaal 6 FTE).
- Verantwoordelijk voor de betrouwbare interne en externe managementinformatie om afdoende sturing te kunnen geven aan de bedrijfsvoering van de organisatie. Meewerkend aansturen van de dagelijkse administratie. Alle MT-vergaderingen, managementrapportages en trainingen zijn in het Engels.
- Specifieke taken en verantwoordelijkheden:
o Periodiek opleveren van de maandrapportages (dag 2), kwartaalprognoses, jaarbegrotingen en jaarrekening. Zowel o.b.v. NL GAAP als US GAAP.
o Ondervangen van rapportage-issues voorafgaand aan de maandsafsluiting, zoals o.a. valutaherwaarderingen (transactie-, locale en groepsvaluta), maandvergelijkingen, vergelijkingen budget met werkelijkheid, projectanalyses.
o Maken van kostprijsanalyses en beoordelen van investeringsplannen.
- Projecten:
o Verantwoordelijk voor de implementatie van ERP-software SAP (FiCo, Projects, Fixed Assets) en CAS (Accounts Payable).
o Uitrol van Sharepoint document management systeem.
o Keuze en overgang naar een nieuw bedrijfspensioen en voeren van CAO-onderhandelingen met de vakbond.

2009-2012: Businessunit Controller technisch dienstverlener; lid MT; functioneel leidinggevend aan de controller duurzame energie en de Financiële Administratie (5 FTE’s).
- Verantwoordelijk voor de betrouwbare managementinformatie om afdoende sturing te kunnen geven aan de bedrijfsvoering van de organisatie.
- Specifieke taken en verantwoordelijkheden:
o Analyse en bijsturing bij geconstateerde verschillen tussen budget en werkelijkheid (o.a. op het gebied van kostenbewaking, snelheid afloop vorderingen, volledigheid facturatie, liquiditeitsbeslag).
o Trainen unitmanagers op financieel gebied (begrotinsproces, KPI’s).
o Oplevering van de diverse managementinformatie (maandrapportage, (rolling) forcasts, budgetten, meerjarenramingen, jaarrekening obv IFRS).
o Uitvoeren van interne audits in het kader van risicomanagement en t.b.v. het opstellen van de “In Control Statement” (COSO).
- Projecten:
o Opzetten en implementeren van een dashboardrapportage (financiële en niet financiële KPI’s). Doorvoeren verbeteringen in bedrijfsvoering.
o Implementatie van ERP-software (Microsoft Dynamics NAV) tot effectief middel voor de bedrijfsvoering.
o Operationele due diligence bij een medisch technische dienstverlener.

2002-2009 Groepscontroller automotive familiebedrijf; Leidinggevend aan 12 FTE’s en functioneel 5 administraties.
- Verantwoordelijk voor betrouwbare managementinformatie, treasury, verzekeringen, ICT en risicomanagement op holdingniveau en de divisieadministraties.
- Specifieke taken en verantwoordelijkheden:
o Opstellen van de verschillende fiscale en bedrijfseconomische jaarrekeningen. Onderhouden van de contacten met de accountant en fiscalist. Consolidatie en VPB-aangifte die de accountant voorheen deed zelf ter hand genomen, met besparing van kosten.
o Oplossen van consolidatie issues zoals resultaten op deelnemingen gedurende het boekjaar, intercompany-aansluitingen, fiscale fusie, inbouwen van geautomatiseerde controles.
o Ontwikkelen van benchmarks tussen de verschillende vestigingen.
o Periodiek (laten) uitvoeren van audits binnen de vestigingen.
- Projecten:
o Verantwoordelijk voor de implementatie van ERP-software (Microsoft Dynamics NAV) en de uitrol van scanningsoftware (Basware).
o Verantwoordelijk voor het volledige due diligence bij meerdere overnames, met onder meer het proces van informatieverzameling, het doorrekenen van financieringsconsequenties en investeringsanalyses.
o Liquiditeitsprognoses opgezet, waarbij de korte termijn (10 weken vooruit) en lange termijn inzichten in de cashflow zichtbaar werden.
o Verantwoordelijk voor de opzet en totstandkoming van een shared service center voor de administratie. Bepalen van SLA’s, capaciteit en verantwoordelijkheden voor de verschillende interne klanten.

1999-2002 Manager Financiën, Administratie & ICT uitgeverijgroep; (10 FTE’s); lid MT
- Gestructureerd wegwerken van grote administratieve achterstanden. Relatiemanagement richting auteurs. Samenbrengen van de administraties van drie educatieve uitgeverijen in een shared service center. Verdere professionalisering van de ICT-afdeling.

1999 Projectmanager uitzendorganisatie;
- Opzetten van een administratie voor subsidies op uitzendkrachten.

1992-1998 Assistent controller en vanaf 1995 Hoofd Financiële zaken omroepbedrijf;
- Als Hoofd aansturing en integratie van een tweetal financiële afdelingen (12 FTE’s) en de planning en controlcyclus.

1986-1991 (Hoofd) Assistent Accountant;
- Samenstel- en controleopdrachten bij diverse cliënten.

Opleiding interimmanager

- Postdoctorale opleiding Registeraccountant (Erasmus Universiteit te Rotterdam, 1993)
- Bedrijfseconomie (Erasmus Universiteit te Rotterdam, 1989)
- SAP-FiCo (2013), CAS (Accounts Payable, 2013), Lean 6 sigma (2012), Strategy & Leadership (2011), Prince-2 (projectmanagement), SAM (Sales Acceleration Method), Coachend Leidinggeven, New business planning, COSO (risicomanagement), Corporate Performance Management, IFRS, XBRL, Operational audit.

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

- Businesspartner voor strategische en autonome groei (acquisities, investeringen en offertetrajecten).
- Optimaliseren van de betrouwbaarheid van managementinformatie; analyse en bijsturing binnen de bedrijfsvoering.
- Doorvoeren van efficiënt en effectief gebruik van het ERP-systeem.
- Waarborgen van de tijdigheid, juistheid en volledigheid van de administratieve vastleggingen.
- Risicomanagement en verbeteren van administratieve organisatie en interne beheersing.
- Bouwen en analyseren van geavanceerde Excelmodellen t.b.v. terugkerende managementvraagstukken (o.a. voor investeringsbeslissingen en consolidatiedoeleinden).
- Aansturen van due diligence bij acquisities.


Talenkennis interimmanager

- Nederlands en Engels vloeiend, zowel mondeling en schriftelijk

 beschikbaar?