T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



control & finance manager

control & finance manager

Werkervaring interimmanager

8/2008-11/2008 Project control consultant,
Burgfonds.
Burgfonds is een allround ontwikkelaar van o.a. commercieel vastgoed, grootschalige woningbouw en een combinatie van die twee. Naast de ontwikkeling van nieuwbouw richt Burgfonds zich op de (binnenstedelijke) herontwikkeling van locaties die sterk in de belangstelling staan bij overheden, beleggers en bedrijfsleven.
Doel van de opdracht was aanvankelijk bedoeld om een verbeterslag te maken in het financieel beheer, met name ten aanzien van projectfasering, beslisdocumenten voor faseovergang en het binnen deelbudgetten aangaan en afwikkelen van verplichtingen. Ik heb me in het projectteam beziggehouden met enerzijds het vaststellen van de financiële, juridische en operationele situatie van de ontwikkelingsprojecten en anderzijds de inbedding van het project in de staande organisatie. Resultaat is dat er van ieder project een statusrapport is op zowel financieel, juridisch als operationeel gebied. Dit statusrapport is onderdeel gaan uitmaken van de reguliere rapportage.
Het vervolgtraject van ontwerp en implementatie van beslissings-, verantwoordings- en rapportagestructuur is door een change of control en de verander(en)de omstandigheden in de vastgoedmarkt op de lange baan geschoven.

10/2007-4/2008 Interim controller Vastgoedontwikkeling,
Ontwikkelingsbedrijf Gemeente Rotterdam (OBR), sector Vastgoed.
De sector Vastgoed ontwikkelt en beheert een vastgoedportefeuille van meer dan € 2 mld voor gemeentelijke diensten en semi-overheidsinstellingen zoals musea, etc.. Al het gemeentelijke vastgoed van oudsher verspreid bij de diensten zelf, wordt bij het OBR ondergebracht. De benodigde structuur en capaciteiten voor een dergelijke beheer- en ontwikkelportefeuille ontbraken.
Doel van de opdracht:
– opzetten van financieel beheer van vastgoedontwikkelingsprojecten, zowel de structuur als het instrumentarium,
– daarnaast controlling van (een politiek gevoelig deel van) de ontwikkelportefeuille,
– meer transparantie brengen in het proces van rechtmatig en controleerbaar aangaan en afwikkelen van verplichtingen, ook waar het verhoudingen tussen gemeentelijke organisaties betreft,
– vormgeven en steviger neerzetten van de voorheen vrij ondergeschikte control-functie, het op gang brengen van een cultuurverandering naar meer zakelijkheid en transparantie.
De project control functie en -structuur zijn stevig neergezet in de organisatie, tijdelijk instrumentarium is ontwikkeld dat dienst doet tot het lopende ontwikkelings- en implementatietraject voor permanente oplossingen is afgerond, permanente invulling van de afdeling is aanwezig.

1/2007-7/2007 Interim controller,
PWS Woningstichting in Rotterdam.
PWS is een woningcorporatie met een balanstotaal van meer dan € 2 mld. en een projectontwikkelingsportefeuille van meer dan € 600 mln. De corporatie was slachtoffer van fraude door de directeur-bestuurder en een lid van de Raad van Toezicht. Bijproduct hiervan was een ontwikkelingsportefeuille die qua omvang en risicoprofiel niet paste bij de omvang van de corporatie.
Doel van de opdracht:
– implementatie van een risicomanagement systeem voor de totale bedrijfsvoering als onderdeel van het opzetten van een Governance, Risk management en Compliance afdeling en -instrumentarium,
– betrekken van lijnmanagement bij risicobeheersing
Resultaat is een op COSO gebaseerde intranet toepassing voor inventarisatie, kwantificering en rapportage van zowel projectgerelateerde als algemene bedrijfsrisico’s en daarbij behorende beheersmaatregelen, waarbij de lijnmanagers verantwoordelijk zijn voor signalering, beheersing en rapportage als onderdeel van de reguliere rapportage.

12/ 2006-12/2008 kerndocent Financiën TBI ACDMY,
TBI Holdings.
TBI is een vastgoed-, bouw- en techniekconcern. De bedrijfsopbrengsten in 2007 bedragen 2,3 miljard euro met een bedrijfsresultaat van 56,5 miljoen euro. Het concern heeft ca 9.400 medewerkers in vaste dienst. Ik verzorgde hier in 5 modules de financiële onderdelen van het MD-traject.

3/2005-6/2005 Interim controller,
meubelfabriek (productie en handel).
Familiebedrijf bevond zich in een turn around situatie door een problematische bedrijfsopvolging. Doel was aansturen van de administratie, AP en AR management, begeleiding van implementatie SAP Business One, cash planning en management, administratieve procedures opzetten, etc. zodat de nieuwe DGA zijn handen vrij had om de opvolging weer in goede banen te leiden.

3/2002-12/2004: Controller, Manager Control & Finance afdeling, lid MT
Heerema Zwijndrecht.
Heerema Zwijndrecht is met ca. 300 werknemers en een omzet van €100 mln+ de grootste werkmaatschappij van de Heerema Fabrication Group (HFG), een internationale aannemer voor de olie- en gasindustrie en een divisie van de Heerema Group, één van de leidende contractors in de bedrijfstak. Verantwoordelijkheden:
– afdeling (6 fte), processen/procedures en rapportagetools opnieuw opgezet,
– productie van de periodieke rapportage (resultatenrekening, balans en liquiditeitsprognose), rapportagecyclus versneld van 3 weken naar 1 week,
– schrijven van de periodieke management rapportage,
– control van fabricageprojecten van tender tot close out,
– beoordelen van investeringsvoorstellen,
– variantieanalyses op interne en externe uurtarieven, verbruik van consumables, etc.
– risicomanagement voor WKA opnieuw opgezet,
– belastingaangelegenheden, advanced pricing agreement voor transfer pricing met Amerikaanse joint venture gearrangeerd,
– financieel-administratieve aangelegenheden voor start up nieuwe business, etc.

11/1999-2/2002: Controller Bouw,
HBG Bouw en Vastgoed.
HBG Bouw en Vastgoed, omzet € 1 miljard in de woning- en utiliteitsbouw en vastgoedontwikkeling, ca. 2.200 werknemers, was een divisie van de Hollandsche Beton Groep, een internationale aannemer later overgenomen door de BAM Groep. Verantwoordelijkheden:
– voor de divisie optreden als
– projectleider euroconversie,
– projectleider value based management,
– projectleider stelselwijziging percentage of completion en
– projectleider financieel procesontwerp voor SAP implementatie
Deze veranderingstrajecten zijn alle succesvol geïmplementeerd.
– analyse van de cijfers van de verschillende business units en schrijven van de periodieke management rapportages,
– functioneel beheer van consolidatiepakket en projectadministratie,
– functionele aansturing 15 regiocontrollers en afdelingsadministrateurs.

1998-2006: Eenmanszaak, opleiding en advies op het gebied van management control

2/1995-11/1999: Docent Militaire bedrijfskunde,
Koninklijke Militaire Academie.
De KMA is het opleidingsinstituut voor de Koninklijke Land- en Luchtmacht. Als dienstplichtige en aansluitend als docent verbonden aan de Faculteit Militaire Bedrijfskunde, Vakgroep Organisatie, Informatie en Economie. Doceren over de volle breedte van de (militaire) bedrijfskunde, organisatorische en inhoudelijke opzet van het onderwijs en organisatieadvisering in de operationele militaire organisatie.


Opleiding interimmanager

1996-april 1999: Post-doctorale controllersopleiding, Universiteit van Amsterdam.
1984 1994: Doctoraal bedrijfseconomie, Erasmus Universiteit Rotterdam.
1977-1984: VWO, CSG Comenius, Capelle aan den IJssel.

Voorts:
augustus 1999: Executive controllers programme, John M. Olin School of Business, Washington University in St Louis.
2006 e.v.: Permanente Educatie zoals voorgeschreven door de Vereniging van Register Controllers, 40 PE-punten per jaar: diverse onderwerpen, zowel vakinhoudelijk, als soft skills.
mei 2004: performance management, Heerema.
2003: safety leadership, ExxonMobil/Enterprise Development Network
october 2001: cursus SAP/R3 Fi/Co, PS, MM modules, HBG.
juni-juli 2001: international project management course, HBG/De Baak.
2000: coachend leiding geven, Krauthammer.


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Registercontroller, registermanager, stevig, no-nonsense, hands-on, resultaatgedreven, coachend, structurerend, betrokken, overzicht met oog voor de relevante details, IT literate.

Talenkennis interimmanager

Nederlands: moedertaal
Engels: vloeiend
Duits: passief: redelijk, actief: redelijk
Frans: passief: matig, actief: matig


 beschikbaar?