T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



Interim en veranderingsmanager, trainer/coach

Interim en veranderingsmanager, trainer/coach

Werkervaring interimmanager

• 1981 – 1995: 15 jaar ervaring als ICT project- en lijnmanager bij het Gemeente Energie Bedrijf Rotterdam (6 jaar) en bij de ICT organisatie van de Rabobank (9 jaar);
• 1996 - 2001: 6 jaar ervaring als HRM lijnmanager in zowel in de ICT- als in de bancaire omgeving van de Rabobank. In deze functie tevens actief als manager van grootschalige veranderprogramma’s en als trainer/coach;
• 2001 – heden: ruim 9 jaar ervaring als zelfstandig interim- en verandermanager en trainer/coach. Opdrachten uitgevoerd bij onder meer Interpay, ING NN en ING R&PB, Rabobank, Equens en Aalborg Industries.

Activiteiten naast interim management opdrachten
Training, procesbegeleiding en coaching
2001 – 2003: docent/trainer bij de Baak. Bij zowel ‘in-company’ management - en executive development programma’s als bij de ‘open opleidingen’ trainingen gegeven op het gebied van verandermanagement, leiderschap en cultuur. Tevens coaching van deelnemers in follow-up situaties en intervisie begeleiding.
2003 – heden: management(team) coach en procesbegeleider tijdens directie- en managementteam sessies in bancaire en ICT omgevingen.

Uitgevoerde opdrachten als zelfstandig ondernemer
Periode maart 2009 – heden: deeltijdopdrachten als consultant/trainer/coach
Aalborg Industries: Begeleiding MT en middenkader van een industriële onderneming gericht op ontwikkelen van – en draagvlak creëren voor een nieuwe strategie. Krijgt een vervolg met training en coachingsactiviteiten op het gebied van Projectmatig Werken en Klantgericht Denken & Handelen.
Equens Operations: ad-hoc ondersteuning van de programmamanager en teammanagers betrokken bij het Fit For Future programma.
ASR Schade: uitvoering coachingstraject, begeleiding van teammanagers, hr adviseurs en een programmanager gedurende een ingrijpend veranderproces

Periode september 2008 – 1 maart 2009: Change consultant/programma manager
Als change consultant heb ik het MT van Equens SE Operations ondersteund in het vormgeven van het programma “Fit For Future”. Doelstelling is om intenties tot verbetervoorstellen op alle fronten (structuur, processen, kwaliteit van mensen) om te zetten in een praktisch implementatie programma met helder gedefinieerde resultaten. Vanaf februari 2009 is het programma overgedragen aan een interne verandermanager.

Periode december 2007 – september 2008: Rabobank Groep ICT, Interim manager Projectmanagement (4d/w)
Leidinggeven aan een team van ca. 35 projectmanagers, lid van het MT afdeling Project Besturing (omvang afdeling ca. 100 fte, 4 MT leden + manager PB). Naast managen projectenportfolio ook coaching en begeleiding PM’ers, professionalisering. Als MT lid eigenaar van een aantal ‘aspecten’ als Communicatie en Bedrijfsvoering.

Periode oktober 2007 – februari 2008): Innovam, Projectmanager/management consultant e-HRM (2007 4d/w, daarna 1d/w)
Adviesopdracht bij Innovam (branche organisatie Automotive, ca. 300 medewerkers) om een e-HRM project wat dreigde vast te lopen weer vlot te trekken. Project loopt vast op de slechte relatie tussen HRM en ICT. Analyse van oorzaken, aanbeveling opstellen voor vervolg project en aanpak ‘relatieprobleem’. On the job coaching van de ICT projectmanager en tevens sparringpartner van de HR manager. In de achtergrond speelt de vervanging van SAP HR door e-Synergy

Periode september 2006 – juni 2007. ING Nationale Nederlanden, Interim Manager Besturing en Ondersteuning (4d/wk)
Leiding gegeven aan de afdeling (40 FTE) die verantwoordelijke was voor functioneel systeem- en procesbeheer, procesmanagement, kwaliteitsmanagement, SOx compliancy, RISK management en de Business Intelligence gericht op productieplanning en –besturing. Direct leiding gegeven aan 3, later 4 teammanagers. Nieuwe visie neergezet op rol en taken van de afdeling. Verbeteren werkprocessen, inrichting en professionalisering van met name functioneel beheer proces.

Periode oktober 2005 – juni 2006: ING Retail and Private banking, change consultant (ca. 1 d/maand)
Ondersteuning en advisering van de HR manager bij het ontwikkelen en implementeren van een change aanpak. Doel was om een (nog) meer performance gedreven management cultuur te ontwikkelen. Basis voor de aanpak vormde de regelmatig uitgevoerde performance culture scans en de follow-up hiervan in individuele actieplannen.

Periode mei 2005 – september 2006: Opdrachtgever: ING Nationale Nederlanden Leven Collectief, Verandermanager (2, vanaf januari 2006 3 d/w)
Ondersteuning van het Directie- en management team bij een grootschalig veranderproces. Naast de algemene en coördinerende changemanagement taken was ik uitvoerend verantwoordelijk voor het programma voor de Cultuur- en leiderschapsontwikkeling met het managementteam en het middenkader als doelgroep. Naast het ontwerp en de organisatie van dit programma had ik daarin zelf ook de rol van trainer/coach voor het directieteam. Er liepen 4 deelprojecten gericht op de inrichting van 3 nieuwe ‘klantketens’ en de eenheid Productmanagement. Deze projecten heb ik als adviseur en ‘rode draad bewaker’ ondersteund.

Periode jan 2003 – dec 2005: Interpay, Interim ICT manager (4-, vanaf mei 2005 3d/w)
Lid van het Management team van de nieuw gevormde ICT development eenheid (70 FTE). Aansturing van een klein hoogwaardig ICT team (12FTE) dat zich bezig hield met technologische vernieuwing en ontwikkeling en implementatie van Business Intelligence concepten. Als MT lid mede verantwoordelijk voor het ontwikkelen en implementeren van een nieuw HR beleid en het opzetten van het overall resourceplanning proces.

Periode mei 2002 - dec 2002: Interpay, Interim ICT manager (4d/w)
Leiding gegeven aan een ICT ontwikkelteam (ca. 16 medewerkers). Het team ontwikkelde systemen die de acquiring processen van chipknip, creditcard en debitcard transacties ondersteunen. Als lid van het Management Team betrokken bij de herinrichting van de ICT eenheid (totaal ca. 70 medewerkers) met als specifiek aandachtsgebied de professionalisering (vaardigheden, houding en gedrag) van management en medewerkers.

Periode november 2001 - mei 2002: Royal Haskoning, Teamcoach System development team (1dwk)
Coaching en begeleiding van de manager en de medewerkers van een System Development eenheid bij dit ingenieursbureau. De pas aangestelde manager Development moest een verandering bewerkstelligen in de rol van zijn eenheid binnen het ingenieursbureau. Als coach/consultant heb ik de manager en zijn afdeling begeleid in zowel de ontwikkeling van een visie op de nieuwe rol als in het bewerkstelligen van de gewenste verandering.

Periode september 2001 - maart 2002: Rabobank, Programmamanager Bovenlokale samenwerking HRM (3 d/w)
Beleidsontwikkelingsproject gericht op het inrichten van samenwerking tussen de lokale Rabobanken op het gebied van Human resources. Het project bestond uit 3 delen: ontwikkelen beleidsplan, draagvlak creëren voor beleidsplan bij lokale banken en het opstellen van de businesscase waaruit de bijdrage van dergelijke samenwerking aan het bedrijfseconomische resultaat van de bank blijkt.

Periode mei 2001 - september 2001: Rabobank Capabel, Changemanager
Verantwoordelijk voor de nieuwe inrichting van werkprocessen en de besturing van de advies- en projecten eenheid (350 FTE) van de Rabobank. Taken was het inhoudelijk aansturen en coördineren van drie werkgroepen Organisatie, Cultuur en HRM en de voorbereiding van de besluitvorming, inclusief de advies procedure bij de Ondernemingsraad

Periode mei 2001 - juli 2001: Royal Haskoning, coach/adviseur
Coach/adviseur van het management team van de ICT divisie (ca. 40 medewerkers) van dit grote internationaal opererende ingenieursbureau. Advisering van het management team zowel over de aanpak van beleidsontwikkeling als de onderlinge rolverdeling en de samenwerking tussen de MT leden.

Periode juni 2001: ING Bank, Procesbegeleider, trainer/coach
Procesbegeleiding bij werkbijeenkomsten van 25 bankdirecteuren, de districtsdirecteur en de salesmanagers van de ING bank. Thema was versterking van de verkoopkracht van de kantoren. Concreet actieplan opgesteld ter verbetering van de verkoopinspanning, plan wordt nu uitgevoerd.

===================== 1 mei 2001: START als zelfstandig ondernemer =========================

Periode oktober 1998 - mei 2001: Rabobank Nederland, Changemanager en a.i. HRM manager
Als changemanager de Directie en het MT van het Aangespoten Banken Bedrijf ondersteund in de herinrichting van RN Aangesloten Banken (1500 FTE). Meegewerkt aan de herinrichting van het werkgebied, verantwoordelijk voor het OR adviesproces. Opzetten, organiseren en uitvoeren van een leiderschapsprogramma voor RN AB. Daarnaast vernieuwende beleids- en werkbijeenkomsten georganiseerd met de ca. 400 directeuren en bestuursvoorzitters van lokale banken. Begeleiding van projectgroepen van lokale bankdirecteuren in innovatieve projecten zoals Lokaal Ondernemerschap en Virtuele Besluitvorming.

In de rol van HRM manager a.i. leiding gegeven aan de decentralisatie van de voor RN AB en de lokale banken werkende onderdelen van het centrale Directoraat Personeel. Alle verschillende HR eenheden werden geconcentreerd in één nieuwe HR RNAB eenheid (ca. 200 FTE) onder aansturing van de directie RN AB. Nieuwe organisatorische inrichting opgezet en geïmplementeerd, ad interim leiding gegeven aan het nieuwe management team, nieuw HR businessplan opgesteld en de formele besluitvorming inclusief de adviesprocedure bij de OR begeleid.

Periode januari 1996 - oktober 1998: Rabofacet, manager HRM
Leiding gegeven aan een P&O afdeling (40 medewerkers) van Rabofacet, de logistieke en ICT dienstverlener van de Rabobank (2000 FTE). HR werkprocessen herinrichten, business georiënteerd en resultaatgericht laten werken van de P&O adviseurs en het kostendekkend laten draaien van de afdeling. Betere aansluiting verzorgd van het HR beleid van Rabofacet aan het algemene HR beleid van de Rabobank. Adviseur van de directie Rabofacet t.a.v. HR beleid en management development vraagstukken.

Periode februari 1994 - januari 1996: Rabofacet, manager Accountmanagement en Businessdevelopment
Nieuwe eenheid opgezet (11 medewerkers) binnen Rabofacet. Inhoud gegeven aan de integrale klantbenadering. Afstemming van de accountmanagement processen binnen de 11 businessunits en strategische accountplanning ingevoerd. In die periode werd ook de externe markt bewerkt en het AM&B team heeft opdrachten binnengehaald bij o.m. AutoPon, LNV en de Staatsloterij.

Periode oktober 1994 - december 1997: Rabofacet, Changemanager ‘Samen Werkt’
Deze functie was een ‘deeltijdbaan’ tijdens beide hiervoor genoemde functies. Trekker van het veranderproces ‘Samen Werkt’ wat Rabofacet breed binnen alle 11 businessunits liep. Doelstelling was om managers en medewerkers van de verschillende businessunits beter en klantgerichter met elkaar te laten samenwerken. Ik heb daartoe veranderprogramma’s opgezet en begeleid gericht op medewerkers, middelmanagement, directie en management team.

Periode mei 1994 - oktober 1994: Rabofacet, projectmanager omnummering telefonie
Projectleiding omschakeling naar het 10-cijferig telefoonnummer van de Rabobank organisatie met gelijktijdige invoering van een nieuw nummerplan voor de Rabobank Nederland organisatie. Leiding gegeven aan een projectorganisatie waarin ca. 150 mensen werkzaam waren in verschillende werkgroepen (aanpassing aan de eigen infrastructuur, aanpassingen aan bancaire applicaties, interne en externe communicatie, begeleiding lokale banken etc.). De invoering van het nieuwe telefoonnummerplan gelijktijdig met de landelijke omnummering naar 10 cijfers is vlekkeloos verlopen.

Periode mei 1993 - medio 1994: Rabofacet, projectmanager Mobiele communicatie
Namens de Rabobank lid van het project management team van het project Mobile communications. De Rabobank vormde samen met Getronics en Bell South een consortium om een bod uit te brengen op de tweede Nederlandse licentie voor Mobiele Communicatie. Het ‘bidbook’ bevatte de complete beschrijving van het nieuw op te zetten bedrijf in al zijn facetten (marketing, techniek, netwerkontwerp, organisatieontwerp etc.) en er waren site licenties vastgelegd voor de neer te zetten GSM zendmasten. In dit project was ik verantwoordelijk voor de overall tijd-, resource- en budgetplanning en het organisatieontwerp van het op te zetten bedrijf. Tevens secretaris van de ‘steering committee’ bestaande uit directieleden van de drie partners. Helaas was het niet het winnende bid...

Periode oktober 1989 - juni 1993: manager Systeemontwikkeling
Leiding gegeven aan een Systeemontwikkelingsgroep binnen de Centrale Dienst Informatica van Rabobank Nederland (vanaf 1 januari 1993 Rabofacet BV). Verandering bewerkstelligt van een intern gerichte en budget gestuurde afdeling naar een slagvaardig en marktconform opererend intern softwarehouse. De ontwikkelgroep groeide in drie jaar uit tot een zeer succesvol en veel gevraagd softwarehouse met ca. 35 vaste en ca. 10 externe medewerkers. De volle projectenportefeuille kwam geheel zonder gedwongen winkelnering tot stand.

Periode januari 1986 - oktober 1989: Rabobank Nederland, projectmanager/informatieanalist
Binnen het Werkgebied Informatica van Rabobank Nederland een aantal grote projecten geleid op het gebied van bestuurlijke informatie systemen en interne verreken- en doorbelastingsystemen.

Periode 1981 - januari 1985: diverse functies Gemeentelijk Energiebedrijf Rotterdam.
Achtereenvolgens: tekenaar, ontwerper laagspanningsnetten, AO beheerder, senior systeemanalist, hoofd applicatiebeheer.


Opleiding interimmanager

AMBI, Bedrijfskunde, MBA

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

het creëren van vertrouwen, integriteit, creativiteit en resultaatgerichtheid;
mensen snel enthousiast krijgen voor ambitieuze doelen en ze inspireren tot actie;
mensen helpen oude gewoontes te doorbreken en nieuwe wegen te vinden om uitdagende doelen te bereiken;
de combinatie van de management ervaring in ICT (project- en doelmatig) en HRM (mens- en procesmatig;
een echte “mensen manager“ zijn, maar wel met een ietwat Rotterdamse no nonsense aanpak;
een goed gedoseerde inzet van mijn ervaring als trainer en team/individuele coach in interim management opdrachten.


Talenkennis interimmanager

Nederlands, Engels

 beschikbaar?