T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



Directeur HRM (internationaal) / Verandermanager

Directeur HRM (internationaal) / Verandermanager

Werkervaring interimmanager

Juli 1994 – heden Zelfstandig Interim Mgr HR / Change (opdrachten)

Internationale Bank (Interim Manager) – 24 mnd
Manager HRM
Verder professionaliseren van HR management. Uitgevoerde activiteiten: ontwikkelen beloningsbeleid, invoering performance management, verbeteren management informatie, invoering functiefamilies, alsmede uitvoeren van reorganisaties, outsourcement van non-core activiteiten en verzelfstandiging van de verzekeringstak van ca. 250 medewerkers. Omvang: ca. 2300 medewerkers.

Brede Zorgorganisatie (Interim Manager) – 9 mnd
Directeur HRM / Adviseur van Voorz. RvB
Voorwaarden scheppen om de organisatie en HR afdeling in staat te stellen adequaat te kunnen omgaan met veranderingen die de nieuwe wet- en regelgeving (o.a. WMO) gaat vergen. Opstellen en met vakorganisaties uitonderhandelen van een passend sociaal plan. Sluiten van een verzorgingstehuis. Begeleiden van reorganisaties. Leiden en aanpassen van de HR afdeling. Coachen en ondersteunen van RvB en MT. Omvang: ca. 2200 medewerkers.

Verzelfstandigd Agentschap van Ministerie (Interim Manager) – 12 mnd
Veranderingsadviseur / Hoofd HRM
Uitvoeren van een organisatiebrede interventie, (bege-)leiden bij vernieuwing van business architectuur, opstellen strategisch HR plan (tot 2008), reorganiseren HR afdeling en adviseren van de Hoofddirectie bij een ingrijpend veranderingsproces. Mede door wijzigende wet- en regelgeving dient in enkele jaren een totale vernieuwing van werkprocessen en organisatie te zijn doorgevoerd. In deze opdracht is de omslag ingezet van een kritische en passieve houding naar een actieve en betrokken instelling van de 500 medewerkers.

Zwitserse Multinational (Organisatieadviseur) – 6 mnd
Adviseren bij de opzet van een internationaal veranderingsproces en invoeren van competentiemanagement in EMEA regio (Europe, Midden-Oosten en Afrika) Thema: Klant- en resultaatgerichtheid. Een 20.000 medewerkers tellend bedrijf in 40 landen.

Ziekenhuiscombinatie (Organisatieadviseur) – 6 mnd
Begeleiden en voorbereiden van ingrijpende omslag van de organisatiecultuur van een sterk paternalistisch/hiërarchisch klimaat naar een ondernemend/resultaatgericht klimaat. Veranderingsbijeenkomsten geleid voor de Raad van Bestuur, Management Team, leidinggevende lagen van de Zorgdiensten en ondernemingsraad. Voorts geadviseerd en gecoacht in het vervolgtraject.

Middelgrote Gemeente (Organisatieadviseur) – 5 mnd
Ten tijde van een periode van reorganisaties geven van een intensief workshopprogramma voor Burgemeester & Wethouders, Management Team en alle medewerkers om te komen tot een zakelijk en klantgericht werkklimaat. De start van de omslag in houding en gedrag afgesloten met het leiden van een bijeenkomst voor het gehele personeel. Daarna de ondernemingsraad en diverse lagen, afdelingen en medewerkers begeleid bij de verdere invoering.




Internationale Bank (Organisatieadviseur) – diverse bijeenkomsten
Adviseren en begeleiden van de Europese Ondernemingsraad in het omgaan met cultuurverschillen (15 landen) binnen de raad en de invulling van hun eigen rol als ondernemingsraad. Algemene training gegeven in verandering van organisatiecultuur en verbetering van de eigen effectiviteit in grotere complexe multinationals.

Grote Gemeente (Interim Manager) – 16 mnd
Hoofd Personeel & Organisatie
Crisis-/Veranderingsmanager
Doorbraak gecreëerd in het oplossen van serieuze technische en motivatie problemen bij de Dienst Sociale Zaken rond de invoering van een nieuw centraal automatiseringssysteem voor betaling van bijstandsuitkeringen.
Een sociaal plan opgesteld voor significante personeelsreducties verbonden aan de invoering van een nieuw automatiseringssysteem. Met de betrokkenen inzicht opgebouwd in de kern van de problematiek en door middel van grote bijeenkomsten onderling vertrouwen hersteld, evenals motivatie en betrokkenheid opgebouwd bij het personeel. Een veranderingsproces uitgevoerd op basis van competentiemanagement en met gebruikmaking van assessment centers. Benodigde personeelsreductie tot stand gebracht zonder gebruik te hoeven maken van het sociaal plan. Omvang: ca. 500 medewerkers.

Internationaal Afvalbedrijf (Interim Manager) – 6 mnd
Directeur P&O Nederland
Begeleiden van de Algemeen Directeur Nederland in een transitieproces (van expansie door aankopen van afvalbedrijven naar interne afstemming en procesverbetering). Functioneren als buffer en maken van vertaalslagen naar de lagen onder de Algemeen Directeur. Coördineren van kontakten met Ondernemingsraden en vakbonden. Uiteindelijk heeft dit geleid tot het besluit ingrijpende wijzigingen in de directie door te voeren om de komende fase adequaat te kunnen managen. Omvang: ca. 2500 werknemers.

Grote Gemeente – Dienst Stadsbeheer (Organisatieadviseur) - 5 mnd
Geven van programma’s voor de gehele Dienst Stadsbeheer om te komen tot “ondernemende”-houding en klimaat bij het oplossen van problemen bij de stadsvernieuwing.

Chemische Concern (Organisatieadviseur) – 3 mnd
Een urgent veiligheidsprobleem in de chemische fabrieken aangepakt en opgelost. Dit betrof vooral de houding van het personeel, maar ook de afstemming tussen diverse afdelingen en de overdracht van werkzaamheden tussen de ploegendiensten (gezien de urgentie werd de gehele fabriek voor de interventie workshops stilgelegd).

Ziekenhuiscombinatie (Organisatieadviseur) – 12 mnd
Ernstig samenwerkingsprobleem opgelost binnen de Raad van Bestuur na een fusie tussen vier ziekenhuizen van verschillende achtergrond. Diverse managementlagen begeleid bij herstellen van vertrouwen, uitvoeren van een ziekenhuisbrede reorganisatie en invoeren van een STO-managementconcept (Strategisch/Tactisch/Operationeel). Diverse Team Building workshops gegeven en management-coaching geboden in het vervolgtraject.

Internationale Uitgeverij (Interim Manager) – 6 mnd
Global Director Personnel & Organisation
Tijdelijk uitvoeren van de Directeur P&O functie ter overbrugging van de periode waarin een search werd uitgevoerd voor definitieve invulling. Omvang: ca. 2500 medewerkers.


Werkervaring (Beschrijving van dienstverbanden)


dec. 1997 – jan. 2003 ABN AMRO (dienstverband)
Global Head of Human Resources (SVP) –
(5000 medewerkers in meer dan 50 landen)

Begeleiden van de opbouw van een nieuw directoraat (van 40 naar uiteindelijk ca. 5000 medewerkers in meer dan 50 landen).
 Wereldwijd netwerk van executive search consultants geselecteerd om strategische posities binnen de organisatie te vervullen.
 Bestaand internationaal recruitment team omgevormd tot professioneel werkende complete HR afdeling met lokale bezetting in vele landen
 Zeer gericht en flexibel competentiemanagement ontwikkeld en ingevoerd voor het waarborgen van kwaliteit bij werving, selectie en ontwikkeling van personeel
 Global Bonus programma ingevoerd voor alle leidinggevenden en functionarissen op strategische posities
 Stijl en houding workshop programma gegeven om de hoogst haalbare prestaties te bereiken bij het vervullen van de missie voor de bank
 Diverse reorganisaties (met personeelsreducties) voorbereid en uitgevoerd ten aanzien van bestaande afdelingen voor internationaal betalingsverkeer in diverse landen.

Joint Venture van Nederlandse en Amerikaanse Bank
 Wederzijdse acceptatie van JV-partners, controle, kwaliteit en vertrouwen in het management op een hoger plan gebracht en daarmee gezorgd dat businessresultaten weer op een acceptabel peil kwamen.
 Verantwoordelijkheidsgevoel en probleemoplossend vermogen op alle niveaus bevorderd door een nieuwe consistente organisatiecultuur in te voeren.


jun.1992 - jul.1994 Reed Elsevier (dienstverband)
Director Personnel & Organisation Elsevier Science
Wereldwijde verantwoordelijkheid voor personeelsbeleid
en organisatie-ontwikkeling
(2500 werknemers, vestigingen in 10 landen)

De functie van Director Personnel & Organisation van Elsevier Science werd gecombineerd met vice-voorzitterschap van het Reed Elsevier Pensioenfonds in Nederland en het "Trustee" zijn van het Pergamon Press Pensioenfonds (ex. Maxwell) en het Reed Elsevier Pensioenfonds in Ierland.
In deze periode zijn diverse ingrijpende reorganisaties voorbereid of al uitgevoerd op basis van de lange termijn plannen. O.a.:
 Wijziging van verantwoordelijkheden op directieniveau
 Verplaatsing van marketingorganisatie naar de VS
 Sluiting van kantoor in Londen en verplaatsen van werkzaamheden
 Aanpassing van de productie organisatie op elektronische verwerking
 Samenvoeging van drukkerijen in Nederland
(leiding gegeven aan 30 medewerkers in de P&O functies in 5 landen)


nov.1988 - jun.1992 BP Oil Benelux (dienstverband)
Manager Human Resources BP Benelux
Manager Culture Change
Cultuurveranderingsproces (betrof ca. 120.000 mensen)

Human Resources Manager BP Benelux betrof het gehele terrein van advisering en begeleiding op het gebied van personeelszaken, echter met uitzondering van remuneratie en salarisadministratie. Belangrijk aandeel geleverd in de reorganisatie als gevolg van samenvoeging van de Belgische en Nederlandse hoofdkantoren.

Manager Culture Change omvatte het nemen van initiatief tot een omvangrijk cultuurveranderingsproces voor de gehele internationale BP Groep, Enkele aspecten van de uitvoering:
 Geven van cultuurveranderingworkshops voor BP Oil managers in Europa en coördineren van activiteiten van externe adviseurs in het kader van deze veranderingsprocessen
 Ontwikkelen van voorstellen voor een nieuw wereldwijd Personnel Development beleid met bijbehorende instrumenten voor functionerings- en beoordelingsgesprekken (in een internationaal projectteam)
 Ontwikkelen van een nieuwe aanpak voor Training & Development afgestemd op het werken naar een nieuwe bedrijfscultuur (in een internationaal projectteam)
 Begeleiden van een opinieonderzoek onder de medewerkers (ontwikkeld in samenwerking met de London Business School)
 Samen met enkele andere "Change Managers" in internationaal verband monitoren van het gehele cultuurveranderingsproces
(leiding gegeven aan 2 tot 4 medewerkers)


jan.1986 - nov.1988 GE Plastics Europe (dienstverband)
Manager Employee Relations / Organization & Staffing
(ca.1800 werknemers in 7 landen)

In deze functie lag het accent op verder ontwikkelen en mede implementeren van een uiterst vooruitstrevend Human Resources beleid. Dit omvatte onder andere:
 Ontwikkelen en begeleiden van invoering van een internationale salarisstructuur voor management lagen van GE Plastics Europe (op basis van een daartoe uitgevoerde salaris-survey).
 Organiseren en begeleiden van een opinieonderzoek onder het gehele personeel in Europa (uitvoering, terugkoppeling en monitoren van daaruit geresulteerde actieplannen).
 Ontwikkelen en hanteren van een "expatriation" beleid voor GE Plastics werknemers. Dit betrof zowel de besluitvorming rond het al dan niet uitzenden van medewerkers, als de bepaling van pakket van salaris elementen, vergoedingen en begeleiding.
 Coördineren van de jaarlijkse bottom-up strategische Human Resources Review, alsmede onderhouden van kontakten met het GE Plastics hoofdkantoor in de VS aangaande management development van het hoger personeel.
 Beheer en uitvoering van de opleidings- en ontwikkelingsprogramma's van GE Plastics Europe.
 Opzetten van een nieuwe internationale wervingsaanpak voor jonge academici met management potentieel van diverse universiteiten in Europa.
 Opzetten van een verkoopkantoor in Wenen voor Oost Europa.
(leiding gegeven aan 7 medewerkers in 5 landen)


dec.1980 - jan.1986 Shell Groep (dienstverband)
Diverse HR functies bij NAM en Centr. Kantoor

Gestart in het internationale Shell MD programma. Verantwoordelijkheid genomen voor:
• Ontwikkelen en implementeren van personeelssystemen
• Opstellen en leveren van nieuwe HR Management rapportages
• Budgetcontrole voor meerdere afdelingen
• Invoering van arbeidstijd voor de volcontinudienst
• Gebruik van ranking-methode voor loopbaanontwikkeling
Uiteindelijk een personeelsservices afdeling geleid (met o.a. salarisadministratie, bedrijfsmaatschappelijk werk, personeelsadministratie, services en huisvesting voor expatriates)
(leiding gegeven aan 25 medewerkers).


1975 – 1980 Gediplomeerd Tennis Trainer



Opleiding interimmanager

Studie Nederlands Recht, Erasmus Universiteit te Rotterdam
Afgestudeerd in 1980 (Bedrijfsjuridisch en privaatrechtelijk)


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Ruime ervaring opgebouwd als internationaal personeelsdirecteur bij verschillende succesvolle multinationals (Shell, General Electric, BP, Reed Elsevier, ABN AMRO Bank). Goed begrip van de behoeften van een organisatie. Hanteert een moderne en uiterst praktijkgerichte aanpak.

Als echte leider van verandering in staat lastige projecten gedegen en snel uitgevoerd te krijgen en - indien nodig - een fundamentele verandering in organisatie cultuur tot stand te brengen (gericht op ondernemerschap, klantgerichtheid en resultaatgerichtheid). Creëert de benodigde doorbraken door complexe zaken gemakkelijk begrijpbaar en hanteerbaar te maken voor alle niveaus.

Op basis van analytisch vermogen en inzicht in menselijk gedrag snel doordringend tot de kern van de zaak, maakt obstakels herkenbaar, creëert onderling vertrouwen tussen betrokken partijen en zorgt voor goede afstemming van acties om de business resultaten te verbeteren of problemen op te lossen.

Kan goed omgaan met hoge druk en zeer lastige omstandigheden.


Talenkennis interimmanager

Nederlands: vloeiend
Engels: vloeiend
Duits: goed

 beschikbaar?