T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



Interim manager, adviseur, trainer/coach

Interim manager, adviseur, trainer/coach

Werkervaring interimmanager

2004 - heden
Adviesbureau gericht op het leveren van interimmanagement en advies met als doelstelling kennisoverdracht naar de te ondersteunen organisatie, zodat deze na afloop van de opdracht niet terugvalt naar de oude situatie.
Daarnaast gestart met het begeleiden/trainen van functionarissen in het middenkader en hoger teneinde een betere afstemming tussen eigen functioneren en doelstelling onderneming/organisatie te krijgen.
Opdrachtgevers tot nu toe:
- Grote Lifestyle Salon (15 medewerkers); begeleiden DGA en opstellen en uitwerken toekomstvsie (lopende opdracht);
- Zelfstandig ondernemer MKB; coaching (lopende opdracht);
- Groothandel in verlichtingsarmaturen en lampekappen; Quick Scan;

2002 - 2004
Mededirecteur Consultancybureau. Samen met een partner gestart met het opzetten van een advies- en managementbureau. Vanuit de gedachte dat adviezen het best tot hun recht komen als ze direct worden geïmplementeerd binnen de organisatie, hebben wij een netwerk opgericht voor zelfstandige ondernemers die hun sporen hebben verdiend en die er aan toe zijn om hun ervaring met anderen te delen. Eerst als trekker beginnen aan de probleemoplossing en vervolgens de implementatie steeds meer aan de staande organisatie overlaten: van leidend naar begeleidend, van trekker naar coach!

Opdrachtgevers tot nu toe:
Grote bloemen en plantenveiling;
Middelgrote bank voor vermogende particulieren;
Middelgrote gemeente in westen van het land;
Adviesbureau met groot aantal vaste adviseurs;
Energiemaatschappij;
Gemeentelijk Havenbedrijf;
Groot Sport- en Fitnesscentrum.

2002
Interim directeur Werving en Selectiebureau. DGA liep tegen grenzen bedrijf aan en wilde uitgroeien tot een groter Werving en Selectie bureau. Had daartoe een tweetal partners aangetrokken. Mijn taak was om het voormalige eenmansbedrijf om te vormen. Nieuwe structuur ontworpen en geïmplementeerd, AO opnieuw beschreven en taakverdeling en afrekening directieleden vorm gegeven.
Opdracht na een half jaar teruggegeven omdat het belangrijkste item ontbrak: vertrouwen tussen de partners onderling. Grote verschillen in leeftijd en karakter maakten dat partners maar moeizaam met elkaar konden samenwerken.

2000 - 2002
Adviesbureau gericht op het leveren van advies en interim-management op het gebied van organisatie ontwikkeling in het algemeen en informatie en communicatie technologie en vastgoed in het bijzonder.

Inhoud functie: Nadat betrokkene besloten had te stoppen met werken in loondienst is een eigen adviesbureau opgericht. In deze hoedanigheid zijn een tweetal bedrijven geadviseerd en is aan loopbaanbegeleiding gedaan.

1. Horecaonderneming in Tegelen.
Onderzoek gedaan naar de toekomstmogelijkheden van het bedrijf in relatie tot de fysieke toestand van één van de eigenaars en de wensen van de beide eigenaars. Advies uitgebracht en meegewerkt aan de uitvoering van dit advies. Opdracht is inmiddels succesvol afgerond.

2. Reclame en Communicatiebureau in Zwolle.
Fungeren als counsellor van de directeur-eigenaar en op verzoek uitbrengen van adviezen m.b.t. de organisatie, bouwkundige en restauratie opdrachten m.b.t. de kantoren en het voeren van onderhandelingen.Incidenteel worden nog adviezen verstrekt.

3. Loopbaanbegeleiding aan een 5 tal personen op individuele basis. Alle 5 hebben een nieuwe werkgever en functie gevonden die beter bij hen past.

1999 - 2000
Systeemontwikkelingbedrijf gespecialiseerd op het ontwikkelen van software op het gebied van AS/400, IBM Mainframe en SAP/ABAP.

Inhoud functie: Vestigingsdirecteur. Taken zie onder. De werkzaamheden hier lagen vooral op het gebied van personeelswerving en -behoud. In een steeds krapper wordende arbeidsmarkt wordt het steeds lastiger om de geprognosticeerde personele groei te halen. De vestiging is dit jaar gegroeid van 70 consultants naar 83 consultants, een netto groei derhalve van 13 consultants, waarvoor een bruto groei van 23 consultants nodig was. Ondanks, budgettair gezien, een lagere personele groei is toch een grotere groei qua omzet en winst behaald. Dit kwam mede door een strakke kostenbeheersing, het terugdringen van het aantal uren dat niet kon worden doorbelast en het realiseren van een gemiddeld hoger dagtarief voor de consultants.

1998 - 1999
Adviesbureau voor informatievoorziening en automatisering gericht op het ministerie van defensie.

Inhoud functie: Als vestigingsdirecteur verantwoordelijk voor het gehele Defensie account. Ondanks grote bezuinigingsoperaties bij defensie, waaronder het stopzetten van vele IT projecten, er in geslaagd om de groei van de vestiging vast te houden en voor een goede uitgangspositie voor de jaren 1999 e.v. gezorgd. Naast sturing geven aan 6 adjunct-directeuren en ca 120 tot 150 consultants, bestond het grootste deel van het werk uit het strategisch meedenken met de top van defensie over ICT vraagstukken om zo in te kunnen spelen op toekomstige ontwikkelingen binnen defensie. Was vooral bezig met de inzet van de vestiging op de midden lange termijn en verschafte zo de adjunct-directeuren informatie voor de korte termijn mogelijkheden. Met name voor het uitzetten van strategieën op de wat langere termijn werden ronde tafel conferenties en workshops georganiseerd voor de top van het departement en de krijgsmachtdelen.
Binnen de organisatie is een vestigingsdirecteur verantwoordelijk voor het halen van het budget voor het lopende jaar en zo mogelijk overtreffen van dit budget, het realiseren van de geplande personele groei binnen de overspannen arbeidsmarkt, het opstellen van marktplannen, businessplannen en budgetten voor de komende jaren. Daarnaast is hij verantwoordelijk voor de kostenbeheersing, facturering en debiteuren. Behaalde omzet ca Mƒ 30.

1995 - 1998
Adviesbureau voor informatievoorziening en automatisering gericht op het ministerie van defensie.

Inhoud functie: Adjunct-directeur, belast met in eerste instantie het accountmanagement voor de Koninklijke Landmacht en later voor het gehele defensieapparaat. Doelstelling was om de teruggang die bij de vestiging was opgetreden tot staan te brengen en zo mogelijk weer in groei te laten omslaan. Samen met zijn collegae adjunct-directeuren daarin geslaagd.
De werkzaamheden bestonden voornamelijk uit overleg met de (potentiële opdrachtgevers) over kansen en strategieën en onderhandelen met de inkoopafdelingen, alsmede het opstellen van en onderhandelen over grote contracten.
In deze periode groeide het team van 20 naar ca 60 medewerkers en werd het team verdeeld over nog twee adjunct-directeuren, waarbij de eindverantwoordelijk bij betrokkene bleef. Omzetgroei van Mƒ 5 naar Mƒ 18.

1990 - 1995
Adviesbureau voor informatievoorziening en automatisering.

Inhoud functie: Adjunct-directeur, belast met het leveren van business consultants aan lokale en regionale overheden alsmede provincies. Het team bestond uit een twintigtal hoog gekwalificeerde consultants met kennis van de betreffende organisaties en de in die organisaties thuis horende bedrijfsvoeringprocessen. Een groot deel van de werkzaamheden bestond uit het onderkennen van knelpunten in de organisatie in relatie tot de informatievoorziening en het adviseren over mogelijke oplossingen. Deze oplossingen werden door de adviseurs verder uitgewerkt. Daarnaast werd veelal opgetreden als persoonlijk adviseur van de opdrachtgever op het gebied van ICT, organisatieontwikkeling en vastgoed.
Verder verantwoordelijk voor het verkoop- en inkoopproces m.b.t het team, het manmanagement naar de teammedewerkers, de financiële afhandeling naar de klanten, het cliëntmanagement en het toegewezen budget.
Gemiddeld aantal consultants 20, gemiddelde omzet Mƒ 7.

1989 - 1990
Adviesbureau voor informatievoorziening en automatisering

Inhoud functie: Als senior consultant belast met het adviseren van overheid en nutsbedrijven met betrekking tot het opstellen en implementeren van informatieplannen en eventueel daaraan gerelateerde automatiseringsplannen en het leveren van project- en/of interim-management. Door middel van Cold Sales nieuwe klanten werven. Cultuurveranderingsprocessen binnen een gemeentelijke organisatie geïnitieerd en begeleid. Als persoonlijk adviseur gewerkt voor de Gemeentesecretaris van een grote gemeente in het westen van het land.

1983 - 1989
Lokale Overheid

Inhoud functie: Benoemd tot Directeur Gemeentebedrijven naast de functie van Directeur Openbare Werken.
In deze functie leiding gegeven aan de diensten Openbare Werken en Gemeentebedrijven. Daarbij verantwoordelijk voor de beleidsvoorbereiding en – uitvoering en zorgde voor een zo doelmatig mogelijke organisatie van de diensten.
Tot het werkgebied behoorden: Ruimtelijke ordening en Volkshuisvesting, Milieu, Bouw- en Woningtoezicht, Civiel- en Cultuurtechniek, distributie van elektriciteit, winning en distributie van water en distributie van radio- en tv-signalen via het kabelnet. Ambtelijk eindverantwoordelijk voor het in- en verkoopbeleid en de tariefstelling voor de verschillende te leveren diensten.
Hield zich, naast het dagelijks leiding geven, vooral bezig met speciale projecten als de tracé planning voor Rijkswegen, de aan- en verkoop van gemeente-eigendommen, het ontwikkelen van een groot uitbreidingsplan, het uitbouwen en verbeteren van de verschillende distributienetten en het onderhandelen over de verkoop van de nutsbedrijven.
Aantal personeelsleden ca 110, budget totaal ca Mƒ 120.

1982 - 1983
Lokale Overheid

Inhoud functie: Als Directeur Openbare Werken leiding gegeven aan de dienst en reorganisatie doorgevoerd. Na de reorganisatie bestond de dienst uit de afdelingen Bouw- en Stedenbouwkunde, Civiel- en Cultuurtechniek en Administratie. Belangrijkste aandachtspunt naast de reorganisatie: imago verbetering naar de burgers door een betere dienstverlening. Aantal personeelsleden 47, budget Mƒ 50.
Veel aandacht is besteed aan optimalisatie van de werkprocessen, teambuilding en met name klantgerichte instelling.

1971 - 1982
Diverse functies als beroepsofficier bij de Genie (Koninklijke Landmacht).

Opleiding interimmanager

1958 – 1966 HBS-B te Velsen
1966 – 1971 Koninklijke Militaire Academie te Breda
Civiele techniek en Bouwkunde (Genie)
1979 Hogere Krijgsschool te Den Haag, Cursus Stafdienst
1979 – 1981 Hogere Krijgsschool te Den Haag, Brevet Hogere Militaire Vorming
1981 – heden Diverse cursussen op gebied van Management, Automatisering, Informatievoorziening, Hypnovision,Intuïtieve ontwikkeling en organisatieopstellingen.


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Helicopterview
Generalist
Motivator
Sterk in veranderingsmanagement

Talenkennis interimmanager

Nederlands, moedertaal
Engels, goed in woord en geschrift
Duits, goed in woord en geschrift
Frans, matig

Overig

1995 - heden.
Secretaris van de vereniging Vastgoedbelang, afdeling Midden en vertegenwoordiger van de Afdeling in de Ledenraad, het hoogste besluitvormingsorgaan van deze vereniging.
2001 - heden
bestuurslid Stichting Weerstandsfonds.
2002 - heden.
Lid gemeenteraad Culemborg namens de VVD. Portefeuille Ruimtelijke Ordening, Volkshuisvesting, Economie, Financiën, Verkeer en vervoer.
2004 - heden.
Lid presidium gemeenteraad Culemborg.
2005 - heden
Secretaris Rode Kruis district Rivierenland.

 beschikbaar?