T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



interim manager

interim manager

Werkervaring interimmanager

SAMENVATTING WERKERVARING
2005 - heden : Zelfstandig adviseur, coach en interim-manager , Advies, Vleuten
2007 - 2009 : Algemeen directeur, Gravo Offset bv, Purmerend
2002 - 2005 : Algemeen directeur, BOAL BV Aluminium Profielen, De Lier
1998 - 2002 : Technisch directeur/mede-eigenaar, Drukkerij Mart.Spruijt bv, Amsterdam
1996 - 1998 : Algemeen bedrijfsleider, Offsetdrukkerij Chevalier BV, Hendrik Ido Ambacht
1995 - 1996 : Hoofd Prepress/Ordermanagement, Brouwer Utrecht BV, Utrecht
1992 - 1995 : Product manager, Exact Industrie BV, Delft
1990 - 1992 : Consultant, Exact Industrie BV, Delft

MANAGEMENT VAARDIGHEDEN
Ik ben een resultaatgerichte no-nonsense people manager met lef en een groot verantwoordelijkheidsgevoel,
met ruime ervaring in productie- en serviceorganisaties. Ik weet welke vragen er in organisaties
spelen en kan daarop anticiperen met mijn ervaring en expertise. Als bruggenbouwer weet ik mensen te
overtuigen en ben ik in staat om van solisten een team te maken. Daarbij ben ik besluitvaardig en
actiegericht zonder mijn empathie te verliezen.
Men beschrijft mij als volgt:
- Doeltreffend in het opstellen van probleemanalyses en oplossingsaanpak.
- Maakt duidelijk onderscheid in hoofd- en bijzaken.
- Komt tot realistische beoordelingen.
- Houdt vast aan de gekozen aanpak, ook als dit weerstand oproept.
- Pakt lastige situaties aan in plaats van er voor weg te lopen en zorgt voor merkbare resultaten
en doorbreekt bestaande denkkaders.
- Is creatief.
- Blijft effectief presteren in dynamische of snel wisselende omgevingen, ook als het tegenzit.
In de dagelijkse operatie signaleer ik kritische situaties en weet hierop adequaat in te spelen. Ik hou
daarbij het overzicht door afstand te nemen en details (tijdelijk) los te laten, ook in complexe en
chaotische situaties. Ik ben relationeel sterk, klantgericht en hou in mijn handelen rekening met de
gevolgen, belangen en wensen van alle betrokken partijen.

WERKERVARING
dec. 2005 – heden : Zelfstandig Adviseur, coach en Interim-manager, Adviseur, coach en Interim-manager met focus op industriële MKB bedrijven en toeleveranciers.

sept. 2006 – juni 2007 : Operationeel directeur a.i., Eurosupply Hoogwerksystemen BV
Eurosupply Hoogwerksystemen BV te Moerdijk, importeur voor de Benelux van drie zeer
gerenommeerde hoogwerkerproducenten. Eurosupply levert, verhuurt en biedt service aan een
breed scala van klanten, zoals verhuurbedrijven, schildersbedrijven, hoveniers, staalbouwers,
technische diensten van industriële bedrijven en gemeenten.
Verantwoordelijk voor het opzetten c.q. herinrichten van de organisatie, waaronder het
herdefiniëren van de verantwoordelijkheden van sleutelfiguren in de organisatie, opnieuw
opzetten van overlegstructuren en administratieve organisatie, herbepalen van de personele
bezetting en werving van nieuwe functionarissen. Om verdere (organisatorische en omzet)groei
te kunnen realiseren advisering van directeur-eigenaar bij tactische en strategische
beslissingen, het vormen van een toekomstvisie en de bijbehorende middellange en lange
termijndoelstellingen.


juli 2007 – juli 2009 : Algemeen Directeur, Gravo Offset BV
Gravo Offset bv, te Purmerend, onderdeel van de Gravo Groep (150 FTE), is producent van
voornamelijk commercieel drukwerk van zeer aansprekende bedrijven. Gravo Offset realiseert met 75
medewerkers (in tweeploegendiensten) een gemiddelde jaaromzet van € 15.500.000,-.
Als Algemeen Directeur gaf ik direct leiding aan vijf managementteamleden. Mijn verantwoordelijkheden
bestonden uit het vertalen van en richting geven aan het groepsbeleid naar het organisatiebeleid voor
Gravo Offset, het realiseren van de daarbij behorende financiële, commerciële en operationele
doelstellingen, het opzetten en implementeren van een nieuwe organisatie (personele en bedrijfsmatige
herinrichting), die zowel in- als extern klant- en toekomstgericht kan opereren.
Belangrijkste bereikte doelen:
• Implementeren van World Class Manufacturing;
• Nieuw functionerings- en beoordelingsysteem met bijbehorende functieprofielen gebaseerd op
competenties;
• Uitwerken en begeleiden reorganisatie; beëindigen rotatieoffset-activiteiten, opstarten digitaal
drukken;
• Voorbereiden integreren van binderij (voorheen zelfstandige onderneming) in Gravo Offset;
• Certificering van Gravo Offset voor FSC, ISO 12647-2, ISO 9001 en ISO 14001.


sept. 2002 – sept. 2005 : Algemeen Directeur, BOAL B.V.
BOAL B.V. is de grootste Nederlandse werkmaatschappij van de BOAL Group. De BOAL Group, ruim
550 medewerkers, opereert in de aluminiumverwerkende industrie en heeft vestigingen in Nederland,
België en Engeland. BOAL B.V. produceert door middel van extrusie aluminiumprofielen op
klantspecificatie en zet deze af op de Nederlandse en Duitse markt. In een drie-ploegen-structuur wordt
op jaarbasis 16.500 ton aluminium profielen geproduceerd welke een omzet vertegenwoordigt van circa
€ 45.000.000,-. De werkmaatschappijen van de groep (5 in totaal) opereren zelfstandig onder de
holding, die Controlling, Automatisering en R&D als diensten levert aan de werkmaatschappijen.
Als Algemeen Directeur heb ik direct leiding gegeven aan 7 managementteamleden en indirect aan 160
medewerkers (waarvan 140 in vaste dienst). Mijn primaire verantwoordelijkheid bestond uit het opstellen
en uitvoeren van het beleid en de daarbij behorende financiële, commerciële en operationele
doelstellingen, vormgegeven in een algemeen beleidsplan met bijbehorende budgetten.
Aan de hand van afgeleide doelstellingen en plannen per functiegebied werden de verschillende leden
van het managementteam door mij aangestuurd, gecoacht en beoordeeld. Operationeel was ik
verantwoordelijk voor het volledige commerciële traject voor de key accounts van BOAL B.V.
Belangrijkste bereikte doelen:
• De Duitse markt van 16% naar 25% in aandeel van totale omzet laten groeien; door onder
andere het professionaliseren van het commerciële Duitse verkoopteam. Hiervoor zijn twee
nieuwe Duitse verkopers (één voor Noord-Duitsland en één voor Midden-Duitsland)
aangetrokken. Met behulp van Duitse marktonderzoekgegevens heb ik, in samenwerking met
het MT, nieuwe product-markt combinaties ontwikkeld. Hierdoor is het aantal prospects en
klanten fors verhoogd.
• Ziekteverzuim terugbrengen naar acceptabel niveau; door de verantwoordelijkheid neer te
leggen bij de direct leidinggevenden en de invoering van case management en outplacement
is het ziekteverzuim teruggebracht van 13% naar 6% in één jaar tijd. Inmiddels is het
ziekteverzuim gedaald tot ruim onder de 5%;
• Kwaliteitverbeterproject opgestart; om kwaliteit, in de breedste zin des woords, onder de
aandacht van alle medewerkers te brengen en deze mede te verhogen is een project
opgestart waarbij de input volledig vanuit de medewerkers moet komen. Hieruit is een
knelpuntenlijst voortgevloeid, waarbij prioriteiten zijn aangegeven. Deze worden nu stuk voor
stuk door vervolgprojecten aangepakt;
• Doorvoeren reorganisatie; om BOAL B.V. slagvaardiger en gezonder te maken in de huidige,
moeilijke markt zijn de personeelskosten met € 40.000,- per maand gereduceerd. Door het
herzien, herstructureren en combineren van indirecte en overhead functies is de genoemde
kostenreductie behaald;
• Groepsvoordeel vergroot; door het opzetten van gezamenlijke inkoopactiviteiten, spreiding
van onder- en overcapaciteiten en uitwisseling van kennis op verschillende vakgebieden
binnen de BOAL Group;
• Het opzetten en implementeren van een functionerings- en beoordelingssysteem; voor de
verdere professionalisering van de organisatie is het nodig te kunnen beschikken over een
goed en modern werkend functionerings- en beoordelingssysteem. Het nieuwe systeem is
gebaseerd op competenties en op maat ontwikkeld voor de huidige organisatie. Het systeem
is succesvol geïmplementeerd.


sept. 1998 – sept. 2002 : Technisch Directeur/ mede-eigenaar, Drukkerij Mart.Spruijt bv
Drukkerij Mart.Spruijt bv, te Amsterdam, opereert in de top van de grafische markt en mag de beste
grafische vormgevers tot haar vaste klanten rekenen. Er wordt zeer hoogwaardig drukwerk
geproduceerd, een groot deel bestaat uit kunst-, foto- en architectuurboeken. Drukkerij Mart.Spruijt heeft
50 medewerkers in vaste dienst en is zeer modern geoutilleerd.
Bij drukkerij Mart.Spruijt was ik verantwoordelijk voor alle operationele en financiële processen. Dit hielt
in dat ik het productie-, investerings-, financieel- en automatiseringsbeleid vaststelde en ten uitvoer
bracht. Ik gaf direct leiding aan 4 afdelingshoofden en een staffunctionaris. De commerciële en
marketing-activiteiten waren de primaire verantwoordelijkheid van de Commercieel Directeur, maar
werden in samenwerking met mij ontwikkeld. De onderhandelingen over grote en complexe
drukwerkopdrachten werden door mij gevoerd. Het algemeen beleid werd eveneens in samenspraak
met de Commercieel Directeur vastgesteld.
Belangrijkste bereikte doelen:
• Prepress afdeling geheel geherstructureerd. Door afdelingsorganisatie opnieuw op te zetten,
vervangingsinvesteringen te doen en handmatige processen volledig te automatiseren (onder
anderen invoering van CTP) is een efficiëntieverbetering van 12,5% gerealiseerd. Hiermee
was een totaal investeringsbedrag van € 670.000,-- gemoeid. Het personeelsaantal in deze
afdeling is teruggebracht van 14 naar 12 fulltime medewerkers, daarbij zijn 4 medewerkers
omgeschoold van macromonteur (handmatig werk) naar digitaal grootmonteur (werken alleen
maar met computers en computergestuurde machines);
• Afdeling Drukkerij qua organisatie en capaciteit gereedgemaakt voor toekomstige groei.
Hiervoor een verouderde tweekleurenpers vervangen door een volautomatische
vierkleurenpers. Directe capaciteitsvergroting afdeling Drukkerij 20%, dit is in de toekomst
door personele bezettingsuitbreiding van het machinepark met nog eens 20% uit te breiden.
Met deze uitbreiding was een totale investering gemoeid van € 1.550.000,--;
• Voor de hele organisatie een functionerings- en beoordelingssysteem ingevoerd. Om tot dit
systeem te komen was het nodig om alle afdelingshoofden op te leiden, zodat zij zelfstandig
functioneringsgesprekken kunnen voeren. Verder moesten alle functies beschreven worden
en standaardformulieren ontwikkeld om gesprekken goed voor te bereiden en vast te leggen.
Dit traject direct aangegrepen om de totale communicatieve vaardigheden van alle
leidinggevenden, verkopers en orderbegeleiders, totaal een groep van 18 mensen, naar een
hoger niveau te tillen;
• Een groot klantenevenement georganiseerd, waarbij de doelstelling was naamsbekendheid te
vergroten in aanverwante markten van de grafisch vormgevers. Als aanleiding is hiervoor de
boekpresentatie van een fotoboek over de culturele hoofdsteden van Europa 2001 Rotterdam
en Porto genomen. Het bijzondere was dat dit de eerste boekpresentatie was in Nederland
over de culturele hoofdsteden van Europa, gehouden in Amsterdam.



aug. 1996 – sept. 1998 : Algemeen bedrijfsleider, Offsetdrukkerij Chevalier B.V.
Offsetdrukkerij Chevalier B.V. is een middelgrote drukkerij die voornamelijk “clossy” commercieel
drukwerk levert. Bij Offsetdrukkerij Chevalier B.V. werken 110 mensen.
Primair verantwoordelijk voor het totale productieproces en direct leidinggevend aan 7 en indirect aan
75 medewerkers. De afdelingen die onder mij ressorteerden waren Planning/Inkoop, Prepress,
Drukkerij, Binderij, Expeditie/Magazijn, Technische Dienst en Automatisering.
Ik was verantwoordelijk voor het richting en uitvoering geven aan productie-, automatiserings- en
personeelsbeleid, het bewaken van budgetten en het onderhouden van klantcontacten.
In samenwerking met de directie stelde ik het investeringsbeleid van duurzame productiemiddelen vast
en voerde onderhandelingen met deze toeleveranciers. Deze functie had tevens vele commerciële
aspecten. Bij het sluiten van grote en/of complexe orders speelde ik een belangrijke rol.
Belangrijkste bereikte doelen:
• Organisatiestructuur en overlegstructuur opnieuw opgezet en geïmplementeerd;
• Chefs en stafmedewerkers op hoger denk- en werkniveau gebracht door intensieve
begeleiding en het laten volgen van diverse opleidingen;
• De volledige implementatie van CTP (volledig computer gestuurd produceren van
offsetplaten) verzorgd. Dit ging gepaard met grote investeringen, ontslagen en
omscholingstrajecten;
• De volledige verantwoordelijkheid voor vervangings- en uitbreidingsinvestering van twee
drukpersen. Het totale investeringsbedrag was fl. 12.500.000,-.
april 1995 – aug. 1996 : Hoofd Prepress/Ordermanagement, Brouwer Utrecht B.V.
Brouwer Utrecht B.V. is onderdeel van de Brouwer groep en produceert periodieken (tijdschriften). Bij
Brouwer Utrecht werden zo’n 100 titels geproduceerd, die met verschillende frequenties verschenen. Bij
Brouwer Utrecht B.V. werkten destijds 55 mensen.
In deze functie was ik verantwoordelijk voor de prepersafdeling van 25 medewerkers en het
ordermanagement, bestaande uit 7 ordermanagers. Mijn dagelijkse werkzaamheden bestonden uit
leidinggeven aan eerdergenoemde afdelingen, uitvoering geven aan en ontwikkelen van het
organisatiebeleid. Optimaal inspringen op de ontwikkelingen in de markt. Het zorgdragen voor een
optimale werksituatie/omgeving voor de medewerkers en het onderhouden van klant- en
leverancierscontacten.
Belangrijkste bereikte doelen:
• Invoeren van functionerings- en beoordelingssysteem, met bijbehorende cursussen,
functieomschrijvingen en dergelijke;
• Verjongen en upgraden van werk- en denkniveau van het ordermanagement;
• Opstarten van horizontaal overleg tussen gelijkwaardige functionarissen binnen de Brouwer
groep.



juli 1992 – april 1995 : Productmanager, Exact Industrie B.V.
sept. 1990 – juli 1992 : Consultant, Exact Industrie B.V.
Exact Industrie B.V. is onderdeel van Exact Software B.V. en ontwikkelt verschillende producten voor
industriële bedrijven om productie en logistieke processen volledig te beheren. Deze producten kunnen
volledig geïntegreerd worden met alle andere producten van Exact. Bij Exact Software werkten destijds
900 medewerkers en bij Exact Industrie 31 medewerkers.
In de functie van productmanager was ik primair verantwoordelijk voor de ontwikkeling van alle
producten van Exact Industrie. Dit houdt in het zorgdragen voor de productie en onderhoud van de
producten en het vertalen van de marktvraag in nieuwe ontwikkelingen. Als productiemanager gaf ik
leiding aan 18 medewerkers, bestaande uit o.a. software engineers, ontwerpers, programmeurs,
supportspecialisten en software testers.
De producten van Exact Industrie zijn bestemd voor middelgrote productiebedrijven. Tevens behoorde
het begeleiden van pilotklanten en het coördineren van complexe verkooptrajecten tot mijn takenpakket.
Als consultant was ik verantwoordelijk voor het implementeren van geïntegreerde
administratiepakketten in productiebedrijven, in het bijzonder productiebeheersystemen. Dit houdt in,
het adviseren en begeleiden van (productie)bedrijven bij het informatiseren van het logistieke (primaire)
proces en het integreren van dit proces in de financiële administratie.
Bij het informatiseren wordt gebruik gemaakt van (standaard) Exact pakketten en maat-werkpakketten.
Tevens ondersteunde ik de verkoopafdeling bij het afsluiten van grote softwarecontracten.
Belangrijkste bereikte doelen:
• Opzetten van dealeropleidingen voor de producten van Exact Industrie;
• Opzet consultancy afdeling voor Exact Industrie B.V. Dit was de eerste afdeling Consultancy
binnen Exact Software, later heeft deze afdeling model gestaan voor soortgelijke afdelingen bij
andere werkmaatschappijen van Exact Software;
• Opzetten van pilot-trajecten bij het ontwikkelen van standaard software;
• Standaardiseren van de werkwijzen van programmeurs en software engineers.

Opleiding interimmanager

OPLEIDING
2010 - Heden : Beroepsopleiding tot Coach, Post HBO opleiding, Alba-academie
1986 - 1991 : Bedrijfskunde, Erasmus Universiteit Rotterdam
1982 - 1986 : HTS-werktuigbouwkunde, IHBO West-Brabant, Breda
1979 - 1982 : MTS-werktuigbouwkunde, R.K. MTS voor Rotterdam
1975 - 1979 : MAVO, R.K. S.G. Montfoort College, Rotterdam
Doorlopend : Diverse management- en commerciële trainingen (o.a. Kenneth Smit), workshops
en avondcolleges,diverse trainingen en workshops voor World Class
Manufacturing (o.a. Van Lente en De Vos)


Talenkennis interimmanager

Talen : Engels, goed mondeling/schriftelijk
Duits, goed mondeling/schriftelijk


Overig

Hobby’s : Zeilen, tennis, hockey, skiën, lezen en coach hockeyteam van mijn dochter.

 beschikbaar?