T +31 (0)20 4538402 CONTACT OVER ONS KANDIDATEN ZOEKEN LOGIN HOME

 beschikbaar?



interim manager - project manager

interim manager - project manager

Werkervaring interimmanager

1998 - heden
Directeur-eigenaar Advies van Advies, een organisatie met ongeveer 25 medewerkers. Namens Advies diverse opdrachten uitgevoerd, waaronder:

Inrichting Shared Service Centre
Informa richt wereldwijd enkele “Shared Service Centers” op, voor Europa is dit in Düsseldorf. Alle Europese landen, waar Informa aanwezig is, moeten hierop aangesloten worden. Dit betekent dat de administraties van 10 landen migreren. Een aantal van deze landen maakt al gebruik van CODA 9, een aantal maakt nog gebruik van SunAccount. Alle landen dienen met CODA 10 te gaan werken.
Het project is in 2007 gestart, eind oktober 2008 werd het laatste land (Spanje) gemigreerd.
Rol: project manager
Periode: 2007-2008

Concentratie administraties en (her)implementatie financieel systeem
Aanleiding van het project is de wens van de gemeente Eindhoven om te komen tot een professionalisering van de financiële functie in combinatie met een bezuinigingstaakstelling van 10%. Het huidige systeem (Decade Financials in combinatie met Cognos) geëvalueerd, processen zijn in kaart gebracht en een blauwdruk voor de nieuwe inrichting is onderdeel van het project. Het project is in oktober 2005 gestart en de doelstellingsdatum werd vastgesteld op
31-12-2007.
Rol: project manager
Periode: 2005 - 2007

Integratie administraties
Na de overname van MAB door Bouwfonds dienden een aantal administraties te worden geïntegreerd in combinatie met een upgrade naar een nieuwe versie van CODA-Financials
Het project is in oktober 2005 gestart en de doelstellingsdatum is vastgesteld op 1-6-2007.
Rol: lid van de stuurgroep
Periode: 2005 - heden

Afronding van de implementatie van een financieel informatiesysteem
In 2002 is de bij het Gemeentelijk Havenbedrijf te Antwerpen de implementatie gestart van CODA-Financials, in combinatie met Business Objects. In de loop van 2004 werd duidelijk dat de afronding niet zou slagen zonder externe ondersteuning op het gebied van project management. Er is een inventarisatie gemaakt van nog te ondernemen acties, deze zijn
vertaald naar een planning en een plan van aanpak. Het Gemeentelijk Havenbedrijf is eind juni 2005 in productie gegaan.
Rol: project manager
Periode: 2004 - 2005

Afronding van de implementatie van een financieel informatiesysteem
Per 1 januari 2003 is gemeente Gouda in productie gegaan met het nieuwe financieel informatiesysteem: Decade Financials in combinatie met Cognos. In het implementatieplan zijn een aantal aannames gedaan en afspraken gemaakt. Deze afspraken behelsden onder meer het gewenste eindresultaat, inclusief op te leveren functionaliteiten. Het systeem is in productie gegaan, terwijl het nog niet gereed was. Hierdoor waren een aantal zaken niet afgerond. Dit project omvatte de afronding van de implementatie en de implementatie van de nieuwste versies van Decade Financials en Cognos. In september 2004 is het project succesvol afgerond.
Rol: project manager
Periode: 2003 – 2004

Begeleiden van een pilotproject bij een gemeente
De basis voor dit project vormde het beleidsplan ‘Verder met peuterspeelzaalwerk in
’s-Hertogenbosch 2002-2006’. Daarin heeft de gemeenteraad verzocht om de mogelijkheden te onderzoeken voor een organisatorische, fysieke en inhoudelijke koppeling van peuterspeelzaalwerk en kinderopvang (kinderen van 0 tot 4). Tijdens een pilotfase van 28 maanden, startend in september 2004, werd de haalbaarheid getoetst. Ik heb de haalbaarheidsstudies uitgevoerd en ik heb het bedrijfsplan opgesteld. In samenwerking met de projectmanager van de gemeente heb ik het plan van aanpak ontwikkeld. Tevens heb ik de organisatie en juridische structuur ontwikkeld en voorbereid. Mijn rol veranderde langzaam in die van mentor en sparring partner van de project manager. Deze rol zal ik blijven vervullen gedurende het gehele traject (tot en met december 2008). Medio 2005 is het project uitgebreid met de leeftijdsgroep van 4 tot 13 jaar.
Rol: adviseur van de project manager van de opdrachtgever
Periode: 2004 - 2008

Implementatie van een nieuw financieel informatiesysteem
Dit betrof het begeleiden van de invoering van een nieuw financieel informatie systeem bij de gemeente Voorschoten. In een korte tijd (3 maanden) diende het nieuwe systeem (CODA-Financials in combinatie met Cognos / PowerPlay) in productie te zijn.
Rol: project manager
Periode: 2003

Implementatie van een nieuw financieel informatiesysteem
Dit betrof het begeleiden van de invoering van een nieuw financieel informatie systeem bij MNF-Bank. Nu MNF-Bank onderdeel is van Bouwfonds, dient men gebruik te maken van
door Bouwfonds voorgeschreven software conform door Bouwfonds opgestelde richtlijnen. Als project manager de link geweest tussen meerdere partijen, welke nog niet helemaal van elkaars procedures en verantwoordelijkheden op de hoogte waren (CODA-Financials in combinatie met Business Objects).

Rol: project manager
Periode: 2003

Reorganisatie van een stichting van kinderdagverblijven en daaropvolgend het begeleiden van het veranderingsproces van non-profit organisatie naar dienstverlenende organisatie
De stichting verkeerde in een verliesgevende situatie. Als interim manager de noodzakelijke reorganisatie in kaart gebracht, uitgevoerd en de organisatie begeleid bij de noodzakelijke
cultuuromslag. Hieronder vielen de onderhandelingen met de banken, de Vakbond FNV, de ondernemingsraad en het CWI. Rapporterend aan de Raad van Toezicht. Sinds mijn vertrek als interim manager als adviseur aangebleven.

Rol: (financieel) interim manager
Periode: 2002 - 2003
Rol: adviseur
Periode: 2003 - heden

Implementatie van een nieuw financieel informatiesysteem
Het in kaart brengen van de informatiebehoefte bij de samen te voegen Diensten Stadsbeheer en Stadsontwikkeling van de gemeente Arnhem als onderdeel van de implementatie van het nieuwe financieel informatiesysteem (Decade-Financials in combinatie met Cognos/Powerplay).
Rol: business consultant
Periode: 2002 - 2003

Implementatie van een nieuw financieel informatiesysteem, het samenvoegen van twee administraties, het begeleiden tijdens de inpassing van medewerkers en het (be) schrijven van processen en procedures.
Voorbereidende werkzaamheden, inclusief het in kaart brengen van de informatiebehoefte bij de fuserende gemeenten Leidschendam en Voorburg. Volgend hierop de samenvoeging van de administraties en de implementatie van het nieuwe financieel informatiesysteem (Decade-Financials in combinatie met Cognos/Powerplay).
Rol: business consultant en project manager
Periode: 2001 - 2002

Begeleiden van een uitbestedingstraject bij een internationaal productiebedrijf
Het beschrijven van processen en het tijdelijk vervangen van een lid van het management team als onderdeel van een uitbestedingstraject bij de Death Sea Bromine Group.
Rol: business consultant en interim manager
Periode: 2000

Implementatie van een nieuw financieel informatiesysteem
De gemeenten Hengelo, Vorden, Steenderen implementeerden gezamenlijk een nieuw informatiesysteem. Drie administraties moesten worden samengevoegd. Belangrijk was de eis om de samenwerking te optimaliseren met behoud van de eigen identiteit. (Decade-Financials)
Rol: business consultant
Periode: 2000

Documenteren van bedrijfsprocessen
Bij Hopman Logistieke Diensten, waar de assemblage van onderdelen voor diverse gerenommeerde ondernemingen wordt verzorgd, de bedrijfsprocessen geanalyseerd, beschreven en adviezen voor verbetering aangegeven. Het rapport vormde de basis voor een ISO-certificering.
Rol: business consultant
Periode: 2000
Uitrol van een nieuw financieel systeem, cq aanpassing financiële administratie
Door TNT (onderdeel van PTT-Post International) werd expertise gevraagd voor een soortelijke opdracht (zie opdracht bij PTT-Post International), inclusief een uitrol naar meerdere administraties (CODA-Financials).
Rol: business consultant en project manager
Periode: 1999 - 2000

Optimalisatie financiële administratie
Als onderdeel van de upgrade van het financieel informatie systeem (CODA-Financials) werden de mogelijkheden tot optimalisatie bestudeerd bij PTT-Post International. De resultaten van dit onderzoek hadden een gedeeltelijke herinrichting tot gevolg.
Rol: business consultant en project manager
Periode: 1999 - 2000

Implementatie van een financieel informatiesysteem als deel van een totaalproject
Dit betrof het begeleiden van de invoering van een nieuw financieel informatie systeem bij PVF-Hypotheken. Belangrijk onderdeel was het in kaart brengen van de processen welke administratieve handelingen ten gevolg hadden. De resultaten hiervan vormden de uitgangspunten voor de inrichting van - en de koppelingen met het financieel pakket (CODA-Financials).
Rol: business consultant en project manager
Periode: 1999

ERVARING-vervolg:

08/1997 - 12/1998
CODA / Baan-Company
Nieuwegein
Project manager
Rapporterend aan de director professional services
Leiding geven aan applicatie- & business consultants
Verantwoordelijkheden::
 leiden van grote implementatie trajecten (Unilever / Maersk)
 planning van consultants

08/1991 - 07/1997
Hansa Industrial Insurance / Sampo Industrial Insurance
Rotterdam
Systems Manager
Rapporterend aan de financial director / managing director
Leiding geven aan lokale systeem engineers (Rotterdam, Frankfurt, London)
Verantwoordelijkheden:
 opzet van totale infrastructuur, inclusief alle software op 4 locaties (Rotterdam (2), Frankfurt, London)
 project manager voor alle implementaties
 contactpersoon voor ict-leveranciers
 contactpersoon voor de hoofdkantoren (Stockholm-Helsinki) voor alle ict-projecten

04/1990 - 07/1991
Consist
De Meern
Applicatie consultant
Rapporterend aan de algemeen directeur
Leiding geven aan applicatie consultants
Verantwoordelijkheden:
 adviseren tijdens implementatie projecten
 (Impact, Randstad, Nikon)
 planning projecten
 training cliënten

01/1988 - 03/1990
Cap Gemini
Utrecht
Business Consultant overheid
Rapporterend aan de consulting manager
Leiding geven aan junior-consultants
Verantwoordelijkheden:
 adviseren cliënten op het gebied van administratieve organisatie en management informatie tijdens veranderingstrajecten
 definiëren van systeem eisen en wensen

05/1984 - 12/1987
Citco Trust / Citco Bank
Curaçao / St. Maarten
Manager accounting & personnel / operations manager
Rapporterend aan de managing director
Leiding geven aan administratie & personeelszaken / back office
Verantwoordelijkheden:
 verslaglegging van moedermaatschappij en dochters
 personeelszaken (salarisadministratie & financieel)
 back office

09/1975 - 04/1984
Whinney Murray Ernst & Ernst / Ernst & Whinney
‘s-Gravenhage / Amsterdam
Assistent accountant / senior accountant
Rapporterend aan de supervisor / manager
Leiding geven aan assistent accountants tijdens controles
Verantwoordelijkheden:
 verantwoordelijk voor (kleinere) controles
 controleren en interpreteren jaarcijfers
 adviseren van cliënten inzake organisatie, interne controle en verslaglegging


Opleiding interimmanager

1969-1975 VWO
1976-1984 Nivra (tot Administratieve Organisatie)
Diverse, voor vakgebied belangrijke cursussen en trainingen
 PC Netwerken / AS400
 Financiële applicaties:
 FIS-2000 (basiskennis)
 CODA-Financials
 Decade-Financials
 Sun Systems
 JD Edwards (basiskennis)
 Exact
 Verzekerings applicaties:
 Centaur
 Rebus


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Analyticus, cijferaar, organisator, teamplayer, motivator, veranderaar

Talenkennis interimmanager

Nederlands: moedertaal
Engels: goed, mondeling & schriftelijk
Duits: redelijk, mondeling & schriftelijk


 beschikbaar?